Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Novoroční překvapení

31. 12. 2020
30
40
1149
Autor
Gora

Po půlnoci přestalo chumelit. Světlice a dělobuchy nad městem o sobě dávaly znát ještě dost dlouho, než konečně všichni mohli jít spát.

Psi byli tak unaveni z frenetického štěkotu, že odpočívali celé novoroční dopoledne.

Slunce stálo poměrně vysoko na nebi, kroky křupaly po sněhové přikrývce. Ze šípku na kraji polní cesty při slabounkém závanu větru zlatě zachumelilo.

Otevřela branku od výběhů. Kapsy vesty měla nacpané tvrdými rohlíky. Stádečko koz, ačkoli ještě v tlamách přežvykovalo seno, se vyhrnulo ven. Kočky hopsaly jedinou stopou vyšláplou největším flekatým kocourem v čele, bylo to pohodlnější než tvořit si každá svoji.

Páv se elegantně nakrucoval, přesto sklouznul po zamrzlé louži. Z běloby rozestřené všude kolem i z kovového lesku tyrkysového peří by snadno rozbolely oči. Ještě že zafungovala tmavá skla brýlí.

Povšimla si na loučce sněhového „anděla“  – někdo ze zahrádek si zřejmě přivstal…

Brala to jako dobré znamení pro první den roku. Všimla si totiž, že ke křídelnaté siluetě na zemi nevedly žádné, okem viditelné ťápoty. Záhada?

Střechy města včetně kostelní zářily čistotou. Křížový vrch na protějším kopci ustrojil přes noc baňatou kapli do sváteční čepice.

Po dvou kilometrech končila cesta dřevěnou závorou. Kozy tam dostaly po rohlíku a všichni se vraceli.

Páv nečekaně natočil hlavu s korunkou dozadu a začal vyplašeně kejhat. Po něm se rozmečely i kozy. Když se podívala k závoře, na jejich pozemek prolézalo něco obrovského, huňatého se zakroucenými rohy a žlutou visačkou v uchu. Beran - nebo snad ovce nebo kýho ďasa, co to vůbec je!

Valil se jako obří sněhová koule směrem k nim. Přidali do kroku. Beran také! Brzy už všichni téměř klusali po zpáteční cestě, jen aby je to divné zvíře nedohonilo! Páv roztáhnul perutě a dlouhými skoky byl rychle v čele. Kočky se přestaly trefovat do stop a hnaly po cestě k chatce, kde se schovaly.

Udýchaně otevřela branku do kozího výběhu. Páv v čiré hrůze z neznámého tvora slétnul z výšky do své voliéry pod dubem. Na cestě zůstala jen ona. Metr od ní rohatý neznámý beran.

Pořádně funěl a připadalo jí, že začal kulhat na přední nohu. Sáhla do vesty.

„Nemáš hlad? Na, vem si rohlík,“ podala beranovi s oranžovýma očima pečivo. Jemně chroupal přímo z ruky a nechal se pohladit. Dlaň se utopila v hustém zažloutlém kožichu jakoby nic. Potřebovala přečíst, co má napsáno na známce v boltci. Bylo to nějaké číslo.

„Budu ti říkat Tonda. Teď nezjistíme, odkud jsi utekl, když jsou svátky. Co s tebou?“

Tonda se otíral o branku a upřeně pozoroval kozy uvnitř. Nenapadlo ji nic lepšího, než branku opět pootevřít.

Beran vešel do výběhu s chlévem. Stádo utíkalo k plotu vlevo, Toník se vydal za nimi. Prchali na jiné místo, on je opět pronásledoval, až jí schvácených koz bylo líto. Do chlívku a ven a zpět… litovala unáhleného rozhodnutí pustit ho dovnitř, ale nevěděla, jak s nečekaným návštěvníkem jinak naložit.

Vyčerpané, polekané stádo si nakonec zalezlo dovnitř, do tepla a Tonda je následoval.

Večer v chlívku rozsvítila – a beran ležel naprosto spokojeně vprostřed na slámě. Kozy spočinuly kolem něj. Některé měly hlavu položenou na chundelatém kožichu beranově.

Jen kozel Matěj ležel uraženě opodál.


40 názorů

Gora
02. 02. 2021
Dát tip

Z.E.: díky!


Hezké :).


Gora
01. 02. 2021
Dát tip

Díky, Dougere... máme hodně zvířat...tak se vždy nějaké téma s nimi najde. Jestli je chceš vidět na fotkách, mám tu povídku Idylka - tam jsou selátka apod.


Douger
01. 02. 2021
Dát tip

Hezký příběh!


Gora
27. 01. 2021
Dát tip

Díky, Honzo, za zastavení...


zeleda
27. 01. 2021
Dát tip

Pěkný, zimní příběh. Idylka. 


Gora
02. 01. 2021
Dát tip

Děkuju, Přemku!


Gora
02. 01. 2021
Dát tip

Díky, Peter:-)


lastgasp
02. 01. 2021
Dát tip

Novoroční idylka, pečlivě a výstižně napsaná ve svěžím tempu.


Až cítiť súznenie s "nemými" bytosťami. 


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Diky, Jane. Na mém dílku s názvem Idylka mám fotky některých našich zvířat..


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Evži, i tobě a tvé rodině!! Děkuju...


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Ivi, děkuji!


Kdyby to bylo vždy tak jednoduché. Šťastný nový rok a hodně zdraví tobě i zvířátkům.


jjj....to je to kouzlo ...vánoce


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Jani, i tobě! a děkuji...


vesuvanka
01. 01. 2021
Dát tip

Pěkné, jsem ráda, že to dobře dopadlo :-))) TIP,  a přeji šťastný nový rok 2021


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Nami, děkuju:-)


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Uko Ješitou jsi mi zpříjemnil den, díky...


Nami 99
01. 01. 2021
Dát tip

Hezká novoroční.


Kočkodan
01. 01. 2021
Dát tip

 

No, ještě že se do chlívku (jistě ne miniaturního) nepřihrnul Uko...


Gora
01. 01. 2021
Dát tip

Díky, Luboši... to víš, dva ješitové v jednom prostoru:-)


Kočkodan
01. 01. 2021
Dát tip

 

Já – mezitím už vlastně (polo)starý kozel – bych byl na Matějově místě také uražený.


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Karle, nejřív jsem měla - hejkání, ale bylo to divné, tak jsem vyměnila za kejhání... nevím, jak ten dost příšerný zvuk jinak pojmenovat:-)... díky.


K3
31. 12. 2020
Dát tip

Irčo, takové smířlivé, uklidňující čtení mi udělalo radost. Jen to paví kejhání, to ne. Kejhají přece husy, ale čím to nahradit? Kvokání, tokání? musel bych se podívat do knížky. T.


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Asi, Bene. Možná na hřbetě dovlekl berana:-)) - díky a hezky si to dnes oslav.


Benetka
31. 12. 2020
Dát tip

Povšimla si na loučce sněhového Anděla - nějaký tam zřejmě přistál... ;)


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Jardo, děkuju, beran jak přišel, tak zjara, až se dosyta vykrmil a spravilo se mu kopýtko, zas z podobné vycházky náhle odkráčel neznámo kam. Po celou tu dobu ho nikdo nehledal...


revírník
31. 12. 2020
Dát tip

No to snad není ani pravda. To teda bylo novoroční nadělení! Hezkys nám je přiblížila, tak nějak svátečně, moc dobře se četlo.


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Abakus, díky za poznámku k tématu.


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Renato, díky... on si Matěj zvyknul taky.


Abakus
31. 12. 2020
Dát tip

mne skôr veci a zvieratá zmiznú, než žeby pribúdali. A vyzdvihnúť si tulákov na stavbu chodím sama. 


bixley
31. 12. 2020
Dát tip

Chudák Matěj. Ale jinak všichni spokojeni. :-))

Hezká novoroční příhoda s nečekaným návštěvníkem. 


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Theo, děkuju:-) a upraveno...


Milé čtení! Úplně cítím tu skřehlou bílou nádheru! Pěkně to slovy vykresluješ :)

Povšimla si na loučce... a nebo Na loučce si povšimla... Tohle bych upravila.


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Jiři, děkuju:-)


srozumeni
31. 12. 2020
Dát tip

*****


Gora
31. 12. 2020
Dát tip

Jamardi, no, nakonec ano:-)... díky.


Jamardi
31. 12. 2020
Dát tip

Dobře to dopadlo.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru