Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kruhy na vode

01. 01. 2021
3
5
346
Autor
Abakus

Kruhy na vode

Čľapla žaba do močiara.

Tiahne sa za ňou rovná čiara.

Žiadne kruhy na hladine.

Je to kráľovná žiab   

a to sú stopy iné.


5 názorů

Silene
02. 01. 2021
Dát tip

S pointou rozumím, právě proto je mi líto, už jsem se u tebe párkrát dobře pobavila, 

líto samozřejmě nic neznamená, hraj si jak chceš. Spíš že sama se většinově přikláním k tomu, že pokud je v říkance nepravidelnost, nechť má nějakou vestavnou eleganci; další otázkou, že tou je asi taky pro každého něco jiného, hm.

Jestli zajímá, tak koukej, 

tu jsi začala trochejsky (tj. skupinky 2+2...),

Čľapla + žaba + do mo + čiara.

ale ve druhém se zhoupneš do jambu (či daktylotrocheje, tj. zde 3 + 2 + ...), pak zase přeskočíš a tak dál. 

Tiahne sa + za ňou + rovná + čiara.

(trochej: 2 + 2 + ...)Žiadne + kruhy + na hla+ dine.

 

(následující se dá posoudit též na víc způsobů, přičemž každý u příslušné realizace pravděpodobně ofrní nos nad něčím jiným, ale v souladnosti jde o správné skupinky, tenhle má v celku speciální status, když se nerýmuje, každopádně na konci máš realizaci Xxx X, tj. přízvuk na poslední slabice, pokud to je trochej, a ten přízvuk je v závěru verše hůře vnímám než v jeho středu nebo startu. Optimálně skončíš např. Xxxx nebo X-xxx, např. "na hladině; do močiara" nebo Xx Xx např. "rovná čiara", tj. dvě dvouslabičná slova)

Je to + kráľo + vná žiab  (zde: X x Xxx X) 

 

(následující opět jamb či daktylotrochej 3 + 2 + 2)

a to sú + stopy + iné.

 

Jak si čtu, hned si přehazuji, aby to byl teda třebas jednotný trochej, jelikož je to nejspíš říkanka a navíc kratinká, taková už je má diagnóza, inu, to víš, přehazuje či redukuje se mi snadno, nemám tak dobré tušení, kolik snese slovenština, aby Slovákovi ještě zněla dost přirozeně. Analogicky češtině by vydržela dost.

(Kdybys odepisovala, připoj radši avízo, tj. klik na příslušný nick v okýnku před odesláním.)


Abakus
02. 01. 2021
Dát tip

Silene - trucovala by som, ale musela by som vedieť ako na to.

Skôr som neviazaný amatér, ktorý až teraz začína s kratšími útvarmi rýchleho nasadenia a občas viazaného slova. A asi mi ešte vždy viac záleží na pointe než na cistoslociach.

Próza je u mňa dominantnejšia. 


Silene
02. 01. 2021
Dát tip

Abakus, taková škoda, že těm svým hříčkám nedopřeješ souladný metrický rámec, když je bereš i přes rýmy. Schválně tak trucuješ?  


Abakus
01. 01. 2021
Dát tip vesuvanka, blacksabbath

Kto pobozká ropuchu

Na jej nežné ústa,

Môže si priložiť na rany

Krovky z chráneného chrústa.


Kočkodan
01. 01. 2021
Dát tip vesuvanka, Silene, blacksabbath

 

Ani velké žabisko

 

neohrozí bahnisko,

 

kde by člověk život ztrácel,

 

tam ropušák šťastně smál se. ;-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru