Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ad absurdum

08. 01. 2021
11
15
384
Autor
Muamarek

 

Člen americké Sněmovny reprezentantů, Emanuel Cleaver, zakončil modlitbu kromě klasického „Amen“ i slovem „A woman“, žena. Jako by výraz „a men“ poukazoval na mužské pohlaví. Nechme nyní stranou latinu a zaměřme se na anglický pravopis. „Men“ jsou v plurálu muži – a nikdy před nimi nemůže stát člen neurčitý „a“. To jen podtrhuje slaboduchost onoho projevu.

 Báseň potom přichází se slovní hříčkou, jak by se dalo pracovat s pojmem hymna či panenská blána (obojí je v anglickém překladu „hymen“).

 Celé toto by mohlo být úsměvné, kdyby to nebyl trend doby. Doby, která si nevšímá, že stávající systém narazil na své limity a kolabuje – a odvádí naši pozornost k obrazoborectví a prznění našeho jazyka i myšlení.

 

 

Žijeme v době prapodivné

kdy z Amen máme „a man“

Na zdravý rozum hloupost plivne

tím líp, čím větší dement

 

„A men“ je blbost umocněná

tu vyřkne pravý lumen

Latiník zatím v koutě sténá

a čert se modlí k „woman“

 

 Kdo o latině pranic neví

ať v angličtině vládne:

Člen neurčitý (je to prevít)

dát všude není snadné

 

 U plurálu vždy správně schází

tak musím se ptát znova:

Zda dnes již normy, moji drazí

jdou přímo z Kocourkova?

 

Možná už napadlo vás také

co šlo by dělat s hymnou

„Hywomen“ je holt dnešním znakem

s „hywomen“ si vás všimnou

 

 Vznešená hymna dávno nezní

a nechme nyní stranou

co počnou korektních her vězni

s panensky ryzí blanou... 

 


15 názorů

Muamarek
01. 02. 2021
Dát tip

Je to děsivé. Díky za zastavení...


koloušek
01. 02. 2021
Dát tip

Zajímavá, ale hrozná představa. Jak se česká slova tříští, až se bojím časů přístích. T*


Muamarek
11. 01. 2021
Dát tip

Děkuji tu všem za zastavení a zajímavou diskusi, ke které tu došlo. Pěkný den.


Dagmaram
08. 01. 2021
Dát tip Philogyny, Muamarek, fialka...

zajímavý prolog a zajímavá diskuze. Ráda jsem přišla a četla


annnie
08. 01. 2021
Dát tip

Joj, sotva jsem sem vlezla, už zdrhám... Jeden tady narazí na hymen a co se to tu v komentářích sype? Tady je bohů, že už se sem ani nevejdu :)

Z básně jsem pochopila, že jeden americkej senátor neumí anglicky ani na úrovni žáka třetí třídy, čímž český vzdělanec trpí. Ještě že nejsem vzdělanec! Ještě že nežiju v Americe! Ještě že můj pámbu je shovívavější než půlka Písmákova :)


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip aleš-novák, cvrcka

Každý z nás rozhodně není bůh, jen by být bohem teoreticky mohl. Prakticky nikomu se to však ale nedaří. Bódhisattvů je velmi málo, zatímco katolických svatých je tolik, že se v nich ani běžný farář nevyzná. Nejspíš je jich tolik, kolik potřebují pověrčiví lidé přímluvců.


"všichni jsme karmarádi" je pohled buddhisty. Křesťani říkají "je jen jeden Bůh", buddhisti říkají "každý z nás je bůh"... hodně zestručněno...:o)

proto je mi buddhismus sympatický...


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip aleš-novák

To jistě ne, Aleši. Křesťané mají naprostou pravdu v tom, že všichni jsme hříšníci.  - O tom přece karma je. Různá náboženství se vzájemně doplňují a mně se líbí, když křesťan říká : ať hodí kamenem, kdo sám jest bez hříchu.


všichni jsme karmarádi...:o)


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip

Aleši,

i když zde poslední dobou vystupuji v roli čarodějnice, ve skutečnosti je mi nejsympatičtější buddhismus. Před lety jsem tleskala dalajlámovi, když řekl, že on je asi ten nejznámější ateista na světě. ...Ano - světu nevládne žádný Bůh ani Bohyně, nýbrž zela nepohlavní a zcela abstraktní systém zásluh : karma.

Každý sklidí, to, co zasil.


Muamarek
08. 01. 2021
Dát tip

 Andělko, Elíno, Kočkodane, Aleši - díky všem a pěkný víkend.

 Aleši - z hlediska anglického pravopisu: hasterwoman.

 Kočkodane: Díky za vydařenou veršovanou reakci.

 Elíno - díky za rozepsání se.

 Mějte se a pohodový víkend.


aleš-novák
08. 01. 2021
Dát tip Gora, Muamarek, Kočkodan, blacksabbath

vodníkova manželka je samozřejmě hastrwoman...:o)


Kočkodan
08. 01. 2021
Dát tip Gora, Muamarek

 

No, to jsou někdy slovní hříčky,

dělané mužem nebo ženou,

kdy (wo)man s hubou otevřenou

jen překvapeně mrkne víčky… ;-)


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip Gora

Křesťanský nebeský pantheon ale byl více než dva tisíce let pouze jednopohlavní, což byla extrémní jednostrannost a časovaná bomba. Ve starověkých pohanských náboženstvích byla genderová vyrovnast tak nějak v souladou s přírodou. Například my, čarodějnice, uctíváme Bohyni - velkou matku a jejího partnera, Boha Cernuna. Také řecký pantheon byl plný výrazných ženských božských figur. Například Pallas Athéna se mohla směle rovnat nejen Apollónovi ale i samotnému Diovi, kterému vyskočila z hlavy, kteroužto metaforou byl položen důraz na sílu ženského intelektu. Zatímco věčně vztekem rudý Mars, ke kterému starozákonní Bůh nemá daleko, byl symbolem stupidní zuřivosti a dominance za každou cenu, moudrá bohyně války Athéna pomáhala vyhrávat v boji mužům s vyšším IQ, jako byl Odysseus.

Tolik trocha historie... Každý sklidí to, co zasil. Ale za básničku tip.  


Andělka1
08. 01. 2021
Dát tip

Ufff...to jsouv věci.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru