Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kopí a ranní špička

08. 01. 2021
16
21
1070
Autor
elína m.

Anglické sonety

 

 

Perspektiva

 

Kůň pod rytířem na zadních se vzpíná,

má pavučinu mezi kopyty...

Proč neodhodíš to své kopí, ty,

jejž potřísnil trus holubí a špína,

co od lidských úst na brnění stříká

před kostelem už celá staletí?

Což holubi - ti zase odletí,

spíš trápí tě to, co kdo dole říká,

když hladí něžně po šupinách draka.

Plaz časem získal majestátní lesk,

do tvého kopí občas vrazí blesk,

ať zpívá skřivan nebo havran kráká.

               Těm dole často imponují draci

               a Svatý Jiří v oblacích se ztrácí.

 

 

 

V davu

 

Zas v ranní špičce myslím na Homéra,

když sama v davu visím na tyči

a kdosi vpředu spílá řidiči...

Jak plebejská je tahle všivá éra,

v níž mravenci se ranní mlhou valí

a nádivkou se stanou v tramvajích

a na ostrůvcích vztekle mávají

ti, kteří zbyli! - V dálce domávali,

dál Achájové postupují k Tróje,

snad po sté - ještě neví o koni,

než Odysseus od bran odkloní

ty jejich sršní rozlícené roje

               do ticha lsti, jež za skalou se skrývá.

               Buď Odysseem do mysli si vrývám.

 

 


21 názorů

To elína m.: Myslim, ze se Ti to dari. Me zaujal i italsky sonet, ale je fakt, ze protoze neumim italsky, pochytaval jsem ho ponejvic z prekladu Petrarcovych a Ronsardovych od Wyatta. Anglicky sonet mi ale schematem a srozumitelnosti sedi zpravidla vic, i kdyz nektere Shakespearovy kousky mi daly dost zabrat. Kazdopadne moc dekuji za super cetbu a tesim se na dalsi dilka... ;) S.F.


elína m.
12. 02. 2021
Dát tip Savage Flame

Savage,

snažím se oživit shakespearovský anglický sonet a vrátit ho hry. Ačkoli se to může jevit jako absurdní snaha, na Písmáku to funguje.


Sonety mam moc rad a ty Tve se mi ctou opravdu dobre. Navic se v nich casto objevuji me oblibene obrazy, jako taky drak, trojska valka... a samozrejme nejen ty. Dekuji za ti spoustu zazitku a inspirace pri cteni tech radku. ;) S.F.


elína m.
11. 01. 2021
Dát tip

fialko,

právě jdu spát a tak mě tvá kritika na dobrou noc velmi potěšila. Děkuji a přeji sladké sny.


fialka...
11. 01. 2021
Dát tip

Nádherné sonety :-)


elína m.
11. 01. 2021
Dát tip

Není to Vítězslav a jestli ty nevíš opravdu, kdo to je, pak je to jen dobře. Hlavně že on ví, že já vím.

Mimochodem : Svatý Vít, mučedník ze Sicílie, zemřel ve stejném roce jako Svatý Jiří a sice v roce 303. Asi je to pro katolickou církev obzvláště významný rok.


Kočkodan
11. 01. 2021
Dát tip

 

Tož já se tedy otevřeně přiznám – nevím, kdo je to ten tebou obávaný Vítězslav. Chci věřit, že nejde o neznalost, za kterou se mi drtivá většina Písmaček a Písmáků na dálku vychechtá za zády... ;-)


elína m.
10. 01. 2021
Dát tip

Kočkodane,

díky za koment. A co typuješ - dožije se svátku Svatého Jiří Velký Drak Víťa?


Kočkodan
10. 01. 2021
Dát tip

 

Díky za lakonickou, leč poučnou reakci. ;-)

 

Jsem si takřka jist, že se onoho pro tebe zřejmě magického dubnového dne dožiješ.


elína m.
10. 01. 2021
Dát tip

Jirko - Kočkodane,

původně jsem chtěla sonetek Perspektiva zveřejnit až 7.4., ale nevím jestli tady touto dobou ještě budu. 

Tvůj patron vypadá na obrazech a na ikonách báječně a taky mnoha sochařům posloužil jako efektní model. Musím tě ale zklamat v tom, že tento svatý, na rozdíl od jiných svatých, reálně vůbec neexistoval. Jeho život není vědecky doložitelný, pročež byl z panteonu autentických katolických svatých dokonce dočasně vyřazen. Pohádka o zabití draka byla jednoznačně ukradena z pohanských předloh, nejsíše z mýtu o tom, jak Zeus zabil obřího hada Pythóna.

Svatý Jiří sice nikdy neexistoval, za to draci existují stále a těší se dobrému zdraví. Hodně Velkých Draků přežívá zejména v Kukluksklanu a každý z nich vládne svému teritoriu. V pobočce Kukluksklanu tady na Písmáku vládne Velký Drak Víťa, před kterým bych se asi měla mít já, jakožto černá ovce, stále na pozoru. Nejoblíbenějším sportem Kukluxklanu je totiž lynčování a věšení černých ovcí na viržinském dubu. ...Takže nevím, jestli se 7. dubna vůbec dožiju.


Kočkodan
09. 01. 2021
Dát tip

 

Já jsem narozený na Jiřího, což však vůbec není moje zásluha. U tvého dílka je to zcela jinak, o jeho vznik a kvalitu ses zasloužila jen a jen ty.


elína m.
09. 01. 2021
Dát tip

Dagmaram,

jsem ráda, že se ti ten sonetek líbí. K jeho obsahu jsem se vyjádřila v komentu pro blackie, takže si ho přečti, jestli chceš. 

Já se snažím konstruovat své vázané veršíky vždycky tak, aby se dobře přednášely, protože jsem kdysi bývala soutěžní recitátorkou. Uznávám, že moje sonetky občas obsahují dost složitá souvětí. Doufám ale, že když si je čtenář přečte dvakrát nebo třikrát, bude už text srozumitelnější.

Díky za zájem a za kritiku.


elína m.
09. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

blackie,

ta básnička je stará zhruba rok. Líčí situaci ve velkém městě, kde jsem trávívala část zimy v bytě po rodičích. Ve čtvrtek, v pátek a v sobotu jsem ráno jezdívala do městské nebo vědecké knihovny, abych se napojila na Písmák. V narvaných tramvajích se mnou jezdívali vysokoškolští studenti a úředníci, kterým stačí být ve škole nebo v práci na osm - tedy samí současní nebo budoucí kariéristé, kteří dobývají každý svou vlastní Tróju. Před rokem, když jsem tu básničku psala, mě vůbec nenapadlo, že všichni tihle lidičkové, co se se mnou tísnili v tramvaji i já sama, budeme za rok sedět doma a budeme odkázáni jen na internet a na svůj počítač.  Sonetek " V davu " je tedy dnes jakýmsi filmem pro pamětníky. Připadá mi, že zobrazuje dávné časy, které se už možná nikdy nevrátí zpátky.


Jamardi
09. 01. 2021
Dát tip

"Těm dole často imponují draci a svatý Jiří v oblacích se ztrácí" - to se mě moc líbí. A taky "a nádivkou se stanou v tramvajích".

Každý by chtěl jezdit v autě, jenže kam ty auta pořád stavět?


Dagmaram
08. 01. 2021
Dát tip

Elíno, pěkné. U toho druhého sonetu, od těch mravenců to na mě bylo trochu moc komplikované. Ale už mám dneska unavenou hlavu :-)


wow.....(s)vázané parádně....mohu-li já, volnoveršec, souditi.....vypichuji obraz, který mě fakt dostal..."v níž mravenci se ranní mlhou valí a nádivkou se stanou v tramvajích"----<*-*>


annnie
08. 01. 2021
Dát tip Dagmaram

A svatý Rytíř kopí neodhodí,

určitě ne ten v lidské hrudi

A i když ruka někdy draka laská

moc nad ní má nakonec vždy Láska

                ta, která skutečnému Králi napoví:

                Pojď mezi plebs a udrž si své Království

Hezký den a tip a.


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip

Díky, Alegno. Chvála od autorky vázaných veršů vždy potěší.


Alegna
08. 01. 2021
Dát tip

to je tvůj dobře zvládnutý styl***


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip Muamarek, Gora

Díky, Marku.  Čtu si po nocích Shakespeara a snažím se dále se zdokonalovat.


Muamarek
08. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Parádní sonety se vším všudy.

 Mají myšlenku, spád, nedrhnou, radost číst...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru