Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dům na Svinově

08. 01. 2021
20
27
896

Před časem jsme se přestěhovali do jiné čtvrti. Do domu na kopci, který je celý postavený ze zbytků pobořených domů z centra města. Má v sobě cihly z jiných staveb! Je to trochu jako člověk, který si v sobě nese odkazy svých předků...

Vlaky jsou nejlépe slyšet v noci.
Dům na kopci nasává zvuky
a pak je opakuje
jako v první třídě:
“Ema má mísu.
My máme hypotéku.
Ó my se máme!”

Vlaky jsou slyšet i přes den,
ale musíme se víc snažit,
abychom je rozeznali 
od jiných 
příjezdů a odjezdů.

Myslím, že vlaky bychom tu slyšeli
i kdyby vytrhali koleje.
Pradědu taky bolela noha,
co o ni ve válce přišel.
Chtěl si ji poškrábat - často ho svědila.

Náš mluvící dům se narodil po válce. 
Ve čtyřicátém šestém ho postavili
na rozvalinách jiného domu, 
co dopadl podobně
jako pradědova noha.
Cihly na něj brali z centra,
z jiných rozpadlých zdí, těl, srdcí...
Nedivím se, 
že mluví.

27 názorů

Buřinko - to je otázkou vkusu. I ta básnířka. 


Štírka
09. 01. 2021
Dát tip

Napsalas to jako by Ti dům napovídal a šeptal do ucha své příběhy - možná na ně dojde příště...?...... tentokrát Tě nejvíc oslovily vlaky...Ale ten dům a Ty jste se propojily... Tak nějak to chápu... Člověk by měl řešit vše v souladu se svými pocity...


Bixley - asi pomalu ale jistě mířím k próze ;) 


Jamardi já si to právě taky myslím. Důležité je, aby byl dům v pohodě se svým novým obyvatelem. Hledali jsme vhodné bydlení 5let a tenhle domek na kopci, i když třeba nestojí ve vysněné čtvrti a můj muž se Svinovu docela bránil, mne úplně volal! Dokonce i v noci ve snu mi jeho původní (toho času už mrtvá) majitelka ukazovala, kde co mají, abych se v tom pak vyznala :)


Děkuju Kočkodane! No teď jsem málem omdlela z takové chvály :)))


bixley
09. 01. 2021
Dát tip

Pro mě je to tak trochu báseň v próze. Hezky pojaté, líbí se mi paralela s člověkem. Věřím, že i věci mají svou duši.


Jamardi
09. 01. 2021
Dát tip

Je to zajímavé. Je pravda, že místo na člověka působí tím, co o něm ví a pak třeba i jinak a neumí si to vysvětlit.

Moje známá mě vyprávěla, že když se nastěhovali do domu, který koupili, zpočátku v noci slyšela, jak někdo chodí po schodišti. Pak ji napadlo ducha požádat, aby odešel a už se to neopakovalo. Oni koupili starý dům i s uhlím a se zavařeninami. Před nimi tam bydleli staří lidé. Měli tam například zavařená vajíčka, asi zvyk z války.


Kočkodan
08. 01. 2021
Dát tip

 

Myslím, že hezká dílka od tebe bychom tu četli, i kdybys psala v bezvědomí... Prostě ti to jde, umíš. (smajlík se zřetelně vyzařujícím uznáním)


Nami 99
08. 01. 2021
Dát tip

Moc hezké.

Na chaloupce po mé babičce je ve štítu na prkně vypálený letopočet 1671. Moc bych si přál vidět, jak chaloupku stavěli a celou historii , co se tady kolem odehrávalo, třeba v padesátiletých intervalech. 

 


Blacksabbath, Dagmaram a MilanH - děkuji za návštěvu v našem domě :)


MilanH
08. 01. 2021
Dát tip

Nádherný příběh !!!


Dagmaram
08. 01. 2021
Dát tip

Tak tohle je moc pěkná báseň. První strofa "ema má mísu ... to je prostě paráda. Pradědova noha super. Má to atmošku. Hezky jsem se u vás v domě zabydlela.


R.Kedar - jojo, to pro mne tenkrát taky :) 


R. Kedar
08. 01. 2021
Dát tip

Když jsem v ově studoval, byl pro mě Svinov brána, kterou jsem se v neděli večer teleportoval ze světa nudy rodné vesnice do světa plného dobrodružství, nikdy nekončících večírků, milostnych vzplanutí a ranních kocovin:)


Jjj....líbí se mi ...i ten prolog.......šššššššš-hú..............*/***********************


Evženie a Alegno moc vám děkuji!


Krásný příběh.

Když je v noci ticho, slyšíme tramvaje uhánět z kopce dolů.


Alegna
08. 01. 2021
Dát tip

krásné, silné*****


Gora
08. 01. 2021
Dát tip Thea v tramvaji

Bydlíme ve starém domě po Němcích /byli se tu po r. 89 podívat potomci/ a jsem z nádražácké famílie:-))) s "chalupou" - drážním domkem, tak jak bych nechápala...


Thea v tramvaji
08. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Goro vyrostla jsem v sudetském domě, takže tam ty zdi mluvily neustále :) Po válce lidi v cetru v centru rozebrali i Německý dům. A teď mám takový zvláštní nutkavý pocit, že máme možná některé jeho cihly u nás na Svinově :) Fascinuje mne to... Děkuju, že chápeš...


annnie - díky  :)


elíno - díky za tvá slova! S tou televizí a rušením signálu je to vtipně absurdní :) 


Gora
08. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Parádní báseň, Theo.

Přeju ti, aby vám dům přinesl ještě mnoho inspirace /ovšem bez fantomových bolestí/...


annnie
08. 01. 2021
Dát tip

MOC pěkný, Theo! Tip a hezkej den a.


elína m.
08. 01. 2021
Dát tip Philogyny

Já žiju v blízkosti malého vyhnálovského nádraží většinu svého života. Na vlaky jsem zvyklá prakticky od narození, takže je nevnímám a mrzí mně, že návštěvy, které u nás občas přespávají, se v noci kvůli vlakům pořád budí, zatímco my spíme, jako když nás do vody hodí. Existenci vlaků mi teď připomíná pouze televize, kterou jsem si na stará kolena konečně pořídila. Anténa(síto) je nasměrovaná na koleje a jedoucí vlak ruší signál.

Náš dům byl postaven v roce 1883 a je z původních cihel a z původního kamene, jen krytinu na střeše má novou za těch svých 138 let už potřetí. Ze zdí v tomhle stavení často vystupují nejen duchové předků, ale též rodové mýty, týkající se Rakouska - Uherska, první republiky i obou světových válek.

Pro tvou moc pěknou báseň mám velké pochopení. Tip. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru