Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

BYLO - NEBYLO (1.) . . .

09. 01. 2021
24
35
526
Autor
blacksabbath

...text volně navazuje na moje povídání "Cesta časem"...

Bylo - nebylo . . .
I to víte, že bylo.
Byla jedna ves. Vedly k ní dvě prašné cesty. Jedna kolem Božích muk a lesa Probošt, kde se kdysi dávno propadl kníže Bohuš, majitel této vesnice. Druhá vedla kolem Babince hlubokým úvozem, kterému vesničané říkali Vlčí jáma.
 
Ve vesnici, jak už to tak bývá, byl hostinec, kaplička, Horní a Dolní rybník a devět chaloupek.
V té nejmenší žili dědeček Jeníček a babička Mařenka. Jeníček byl bývalý dragoun. Chlap jako hora, ruce jako lopaty, vlasy ještě pořád jako uhel.
Mařenka mu byla sotva po ramena. Ve tvářích vepsaný život, na hlavě drdůlek, ze stočeného šedivějícího cůpku pečlivě zakrytý květovaným šátkem, na sobě řásnou sukni a jupku.
A ještě jedna důležitá bytost žila s babičkou a dědečkem. Poloviční vlk!
A teď si říkáte, jestli je pohádka o Jeníčkovi a Mařence nebo o Červené karkulce. Protože, když už jsem zmínila polovičního vlka, měla by tady být alespoň poloviční Karkulka.
Máte pravdu. Karkulka jezdila do chaloupky často a moc ráda. Jen neměla červený čepeček, ale červený kufřík. Jmenovala se Ivanka. Babička a dědeček na ní volali cácorko nebo děvenko a na vlka Azore.
Svou snídani si nosila do jeho boudy. Když měl Azor něco lepšího, ujídala mu z misky. A když byla větší a vydávala se na noční lumpárny se svými kamarády z vesnice, uplácela ho kůží od uzeného masa z černé kuchyně. Aby ji štěkáním neprozradil.
 
Od Božího rána bylo na dvorku hlasitě. Začal to kohout své kykyryký-vstávejte! A pak kokokokodák, mééé a bůůů, a chrochro a hafhafhaf. Jen obyvatelé králíkárny nad tím vším halasem tiše krčili nos. A trvalo to, než všichni dostali snídani. Pak si kravka a koza už jen tiše přežvykovaly, čuník si ustlal na slámě a slepice se popelily pod třešní u studny.
Ach ano, ta studna. Ze studny každé ráno děda tahal vodu. Neměl žádné čerpadlo. Měl dlouhou tyč a kyblík zavěšený na vekém ohnutém hřebíku na jejím konci. Pomalu jste jej museli spustit do studny, máchnutím nabrat vodu a vytáhnout. Jo, děda ten to uměl, ale nám dětem se často stávalo, že kyblík z hřebíku sklouzl a utopil se. Pak se muselo čekat, až dědeček přijde a kyblík vyloví. Ne, nikdy se nezlobil.
 
V chaloupce bylo vždycky vše uklizeno na svém místě, zameteno, prostě čisto. Vždycky, až na jeden den o prázdninách. Na ten den se cácorka, nebo chcete-li Ivanka, moc těšila.
 

Ale o tom dni si povíme až příště . . .


35 názorů

Jamardi, jsem ráda, že se mi povedlo.... vyvolat svým vyprávěním... tvoje krásné vzpomínky....přeji krásný víkend


Jamardi
15. 01. 2021
Dát tip

Je to pěkné.

Moje babička dědeček bydleli v domě, kde byly dva byty a byli tam v nájmu. Jako jedni z mála po válce na vesnici měli v domě vanu a záchod. Někdy se u nich koupali i cizí lidé. Chovali slepice, husy, králíky, prase a maso vyměňovali s příbuznými za oblečení. Já si pamatuju jenom slepice a králíky.


Jjjj....Jani, u babičky to bylo strašně krásné. Děkuji


vesuvanka
14. 01. 2021
Dát tip

Ivi, Tvoje vyprávění je téměř pohádka, měla jsi krásné dětství :-))). Pokračování jsem si přečetla před chvílí, ale těším se na další. TIP


děkuji.....hezký den


Přemku, děkuji...:-))).....hezký den


lastgasp
12. 01. 2021
Dát tip

Vlídný začátek, jak od J. Š. Baara. A dokážeš upoutat a probudit zvědavost a napětí. Také se těším na pokračování.


elína m.
12. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

To by se k nám trousili procesí. My máme raději klid.  A kromě toho jsou jedny lázně docela blízko.


Mořná je to léčivý pramen.....založ lázně....:-))))))


elína m.
11. 01. 2021
Dát tip

My máme vodovod už od počátku šedesátých let. Chtěli jsme brát vodu ze staré studny aspoň na zalévání, ale bylo v ní tolik minerálů jako v kyselce.


el. děda studnu pravidelně čistil....voda tam byla průzračná...:-)))....a ledově dobrá


elína m.
10. 01. 2021
Dát tip

Blackie,

záleží, jak vysoký vodní sloupec ve studni je. Pokud by tam byly vody tak čtyři metry, pak by se tam kbelíků i žíznivých vešlo dost... O tom, co vše se do studní házelo třeba ve středověku raději psát nebudu. Každý by si pa rychle zaplatil vodovodní přípojku.


el........ ta by se nám těžko nosila...díky za nakouknutí


elína m.
10. 01. 2021
Dát tip

Ještěže tam nebyla sbírka žíznivých.


Dagmaram, děkuji pěkně, jsem ráda, že se ti líbí......přeji klidný večer


Dagmaram
09. 01. 2021
Dát tip

milé povídání :-)


hezkej vodpal...jen motorku bych prosila černou......díky...hezké odpoledne


annnie
09. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Kde jsou ty časy, kdy Karkulka na dvorku

snídala s vlkem k ránu

Dneska tam postaví červenou motorku

a do dětství otvírá bránu

 

Těším se na chapter two. A tip a.


K3, děkuji pěkně...i za korekci......letím opravit....užij si pěkný den.


K3
09. 01. 2021
Dát tip

překl. ...máchnutím nabrat /bodu/ a vytáhnout...

Hezky se to čte, budu číst dál.


Hezký den Al, ......jsem moc ráda, že se ti líbilo......:-))))))))


blacksabbath
09. 01. 2021
Dát tip Aru

Zdravím vás..:-))

Irčo, u babičky a dědečka bylo vždycky vlídno

Evženko...kafíčko z cikorky si také pamatuju...ale místo bábovky jsme mívali tvarohové buchty...ohromné a nadýchané

Aru, Milane...dočkejte času....ještě mi chybí pár písmenek...:-)))

Nani, Jardo.....děkuji za návštěvu v mém dětství...

Andělko...to je mi líto.......ale zajímalo by mne...kdo kbelíky vylovil....nebo jsou tam stále utopené?

el ...... ta naše tak hluboká nebyla.....jinak by tam byla sbírka kyblíků....:-)))))

děkuji moc a přeji vám krásný víkend...

P.S. u nás je bílo a spousta roztodivných sněhuláků ..... všude kam se podívám na mě nějaký kouká.:-)))))))))))))))))))))


Alegna
09. 01. 2021
Dát tip

Karkulko, mělas pohádkové mládí :-), krásně se mi četlo***


elína m.
09. 01. 2021
Dát tip

Máš velký talent pro psaní prózy. Jsem příjemně překvapena a třebaže prózu nečtu, ve tvém případě asi udělám vyjímku.

Jako bys líčila náš vyhnálovský statek za mého dětství... Jen s tím taháním vody ze studny by to asi nešlo. Naše studna má dvacet metrů a dědeček by do ní spadl i s vědrem a s bidlem.         Tip.

 


Andělka1
09. 01. 2021
Dát tip

Několik kbelíku jsem u tchýchě, dávno už nežije - utopila v jejich studni v roce 73 - kdy jsem k nm na východí Slovensko, odjela se svými dětmi pomoci švagrové s narozenou neteří. Švagrová už též nežije.  


revírník
09. 01. 2021
Dát tip

To nám to hezky začalo! Fajnové počtení.


Nami 99
08. 01. 2021
Dát tip

Hezké vzpomínání na dětství ve společnosti blízkých, opravdu prožité.


MilanH
08. 01. 2021
Dát tip

Též se těším na pokračování :-)


Aru
08. 01. 2021
Dát tip

čte se to samo, jsem zvědavý na pokračování :)


Evženie Brambůrková
08. 01. 2021
Dát tip Dagmaram

Jéé, bude pohádka. Ty já mám moc ráda. Už se těším. Udělám si kafíčko z cikorky a upeču bábovku. Vlka si ráno seženu a bude to krásné. :-)))


Gora
08. 01. 2021
Dát tip

Uvěřitelné, prožité... mělas pěkné dětství, Ivi. Jsem zvědavá, jak to bude dál.


Lubošku....ten Babinec je lesík se spoustou malých vodních tůněk.....čert ví proč se zrovna tak jmenuje......babičky už se nezeptám.....


Kočkodan
08. 01. 2021
Dát tip

 

Babinec... tipuji si na budovu ženských domovů, kde později poskytli bezpečné přístřeší ježibabě při útěku před nevegetariány Janem a Marií. Ale mohu se mýlit. Počkám si na dvojku. Bude? Nebude? No, vlastně nám dávají tvoje poslední slova (myslím v dílku) skoro jistotu dílu 2 až možná 629. (smajlík Kočkodana s vlasy jako spálené uhlí)


Ty jsi ale rychlík.....děkuji a měj hezký večer.....:-)))))


bixley
08. 01. 2021
Dát tip

Hezká pohádka-nepohádka. Těším se na pokračování...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru