Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

BYLO - NEBYLO (2.) . . .

14. 01. 2021
25
47
802
Autor
blacksabbath
Každý rok, na začátku prázdnin, se konal den velkého úklidu. A když píšu velkého, tak to byl opravdu úklid zgruntu.
Časně ráno dědeček natahal vodu ze studny do ohromné plechové vany. Stála uprostřed dvorku na slunci, aby se voda ohřála.
A pak už to šlo šup na šup. Nejdřív peřiny a polštáře. A že jich bylo. Ty ve kterých se spalo i ty, které byly připravené do výbavy, se musely vynosit na sad a přehodit přes tyče mezi stromy.
Pak slamníky. Starou slámu na hnojiště, kapny pořádně vyklepat a přehodit k peřinám.
"Musí natáhnout sluníčko", poučuje mě babička.
 
Na dvůr se vynášelo ze sedničky úplně všechno. Stůl, židle, štokrlička, kosten, dokonce i postele děda rozebral. Hrnky, talíře, příbory, nádobí. Dva obrazy. S těmi se muselo hodně opatrně. Na jednom byl Ježíš, ten visel nad postelí dědečka. Na druhém Panenka Marie, ten visel na postelí babičky. Dokonce i okna děda vysadil. Ve světničce byla okna tři. Každé mělo čtyři křídla, každé křídlo mělo šest tabulek skla.
A to všechno se muselo pečlivě umýt, usušit a navonět sluníčkem. Nechyběl u toho smích, stříkání, škádlení, výskání. "Hlavně nic nerozbijte!", ozývalo se z úst babičky stále častěji.
Mezitím dědeček odkryl vápenku, fankou nabral mazlavé, bílé vápno. Rozředil ho vodou a štětkou vybílil každý koutek světničky.
 
A začalo, nám dětem, to nejdůležitější.
Nacpat kapny slamníků čerstvou slámou! Pomáhali i kamarádi.
Byla to opravdu moc a moc důležitá práce. Protože, jak říkávala babička, jak si kdo ustele, tak si lehne.
Když je nacpeme málo, tak se v slamníkách udělá brzo důlek. Když moc, budeme mít tvrdé spaní. Večer se uvidí a hlavně ucítí, jak se nám to povedlo.
Slunko už stihlo všechnu svoji práci. Děda zavelel a začalo se nosit dovnitř. Hlavně peřiny a slamníky se musí stihnout než sluníčko zajde. Aby nenavlhly.
 
Ještě vám musím říct, že v den velkého úklidu se nevařilo. Ale fakt to vůbec nevadilo.
Na dvorku byla stejně hostina. Tvaroh nakrájený na tenké plátky, pomazaný máslem. Vše od naší kravky.
Chleba a uzené z loňského vepříka. K pití voda ze studny. Pro nás děti se rybízovým sirupem. Ten jsem pomáhala loni dělat.
 
Blíží se hodina velké zkoušky.
"Tak, šup na kutě", babička mi nemusí říkat dvakrát. Už zívám.

Co myslíte? Jak se mi spalo?


47 názorů

Hezká vzpomínka......tvrdý slamník....tvrdé spaní.....děkuji a užij si  pěknou neděli


lastgasp
17. 01. 2021
Dát tip

Milá vzpomínka, máš dar přenést se do dětství tak opravdově, že to člověk prožívá s tebou. Důkazem jsou komentáře, které tvoji čerstvou slámu ve slamníku poutavě doplňují. Já jsem žádnou babičku ani dědečka živé nezažil. Jen několik fotografií. Sám jsem slamník cpal první rok na vojně v roce 1950. v Liberci. Musel být tvrdý, přesně obdélníkový, hranatý. Rok vydržel. Já taky.


Zdravím Karle......jjjj...já jsem taková malá kouzelnice :-))))))...děkuji pěkně za návštěvu a přeji pohodový víkend


K3
15. 01. 2021
Dát tip

Tak to určitě dobře. Vykouzila jsi hezký obraz ze staré dobré vesnice, když ještě byla vesnicí.


Hezký den přeji.....zavonělo jo?...:-))))....tak to jsem ráda......:-)))))


annnie
14. 01. 2021
Dát tip

Zavonělo mi to až sem. Díky. Tip a pá a.


Dagmaram...jsem ráda, že se ti to líbí.........přeji dobrou noc a sny, které potěší


Dagmaram
14. 01. 2021
Dát tip

black tohle je paráda, takhle nakouknout do minulosti očima dítěte. Díky :-)


StvN...........děkuji pěkně za komentář.......užij si klidný večer


dievča to jsem moc ráda.....děkuji pěkně a přeji hezký večer


StvN
14. 01. 2021
Dát tip

Ty obrazy nad postelí jsem měl nejraději. Hezky zpracovaná připomínka.  


vyrojili sa spomienky na všeličo podobné v mojom detstve a pohladilo po duši


I jen povídej.....jeden se něco dozví odjinud.........já své vzpomínky zaznemenávám pro svá vnoučasta (viz Cesta časem)....protože moje vnoučata mají smůlu. K babičce jezdí do paneláku...:-(


elína m.
14. 01. 2021
Dát tip

My jsme měli hlavně olejomalby, nejen od onoho místního malíře, ale také scenerie hor a horských chalup ze Švýcarska a z Rakouska, kde mí prarodiče dlouho žili. Moje babička ty obrazy vzorně opatrovala, protože jí připomínaly dětství v Alpách, kde vyrůstala. Jako dítě mluvila samozřejmě jen německy a česky se začala učit až v osmi letech. Německy mluvila nejen spisovně, ale ovládala též nářečí, kterému ani můj otec, tak trochu jazykový génius, nerozuměl. Pakud se prababička a prarodiče, chtěli bavit o něčem, co jsme my děti neměly slyšet, neměli jsme šanci jim rozumět.A oni se tak bavili dost často.

Tvé vzpomínání se přeneslo na mě, až tak, že jsem se toho najednou lekla. Už mlčím. Už mlčím...


El......a že to naše dětství bylo krásné!!!!!....Rady babičky si pamatuju dodnes.

Ty naše obrazy byly jen...dnes by se řeklo plakáty pod sklem. Ale byly krásně barevné. Pamatuji se,  na krásně modrou loktušku na hlavě Panenky Marie......ta se mi tááák moc líbila.

Děkuji pěkně za krásný komentář.......přeji parádní odpoledne


elína m.
14. 01. 2021
Dát tip

Já jsem jako dítko školou povinné jezdívala za dědčkem a babičkou do Vyhnálova, na statek, kde teď bydlím, jen o víkendech a o prázdninách. Vypadalo to tam velmi podobně jako u tvých prarodičů, blackie. Jen vodu jsme netahali ze studny, nýbrž se na mosazný kohoutek ve sklepě našroubovala hadice a natáhla se do prádelny na dvoře. Obrazů jsme ale měli plné stavení a ty, co se už nevešly na zdi, byly na půdě. Obrazy jsme měli různé, ale za první republiky pro mou prababičku - podnikatelku, maloval hlavně jeden místní malíř. Rodinné portréty, scenerie z našeho statku atp. Většinu těch obrazů má dnes doma sestra. Já mám tochu jiný vkus.   Naše dětství tedy vypadalo skoro stejně. Možná až na ty obrazy. Tip.


Děkuji za návštěvu :-)))))....


vesuvanka
14. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, máš pravdu, nebylo to stříhání nůžkami, ale řezání nožem, tak to šlo mnohem rychleji. Také jsem nikdy neměla od tisku černé ruce. 

I Tobě hezký den :-)))


Abakus
14. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

To nie sú smutné spomienky! Iba veľmi vlažný vťah k latrínam a k vode, ktorú treba nosiť a ...k súdruhom!  Život je príliš krátky na to, aby sme ho brali vážne  a  seriózne.


Abakus...máš smutné vzpomínky......děkuji za sdílení .....


Al, jsi milá...já děkuji.....a měj hezký den


Jani, my jsme si to poskládali a pak velkým nožen po skladech řezali......ale asi používali jinou čerň.....nebo už si nepamatuje, že bych měla ruce černé....

děkuji....užij si príma den


Alegna
14. 01. 2021
Dát tip

krásné vzpomínky.....díky za ně...***


Abakus
14. 01. 2021
Dát tip

Tečúca  voda bolo niečo, čo si moja mama vysoko vážila. 14 rokov bola bez tečúcej vody - sedenie v base a jromantické dôsledky, keď po prepustení  z väzenia nemala kde bývať.  


vesuvanka
14. 01. 2021
Dát tip

Ivi, toaletní papír nastříhaný z novin si moc dobře pamatuji z dětství - stříhání bývala moje práce :-)))


bixley
14. 01. 2021
Dát tip

Jo, jo.


...a místo toaletního papíru...byly nastříhané noviny.....to si pěkně notujeme...:-))))))


bixley
14. 01. 2021
Dát tip blacksabbath, Alegna

A kadibudku děda s babičkou taky měli. Chodilo se do ní přes dvůr v létě v zimě. Jen v noci jsme měli nočníky... :-)


Jjjj. Andělko, přírodní materiál je nejlepší.....kam na něj s nějakým umělým... byť kosmonautským...matrošem.....:-)))))..........Děkuji a přeji parádní den....

Douška pro Evženku......vidíš...alergik z Paříže vůbec nekýchal...:-)))))))))))))


Andělka1
14. 01. 2021
Dát tip Aru

Zažila jsem slamníky před cca deseti lety ještě. Spalo se v týpý. Konec srpna, září, ráno přízemní mrazíky v horách. Dvě Japonky si přivezly nějaké extra, prý kosmonautské, oblečení na spaní v mrazíku v otevřeným týpý s pohledem na nebe. Bylo to šustivé, děsivé, takový jakýsi alobal...:-)).  Za tři noci si rády vyfasovaly pravé slamníky a pravé duchny...A byl tam alergik z Paříže - a vůbec nekýchal...:-))

 


Jamardi...asi u všech babiček to bylo podobné. A ty slamníky....no už jsem starší model...tak víc pamatuju..:-)))).....Užij si príma den!


Zdravím Jani......správně jsi odpověděla.....spalo se mi výborně. Jestli to bylo tím, jak byly nacpané slamníky nebo únavou po celodenním šrumci...to už dnes nevím. Přeji krásný den!


Jamardi
14. 01. 2021
Dát tip

Takové zážitky nemám. Moje babička dávala peřiny na slunko jen do oken. Dělala to opakovaně. Kadibudku jsem zažila u tety a strýce, když stavěli dům. Ale to bylo o prázdninách, když bylo teplo.


vesuvanka
14. 01. 2021
Dát tip

Moc dobře se mně četlo, nacpávání slamníků mě dostalo. Věřím, že se Ti spalo výborně :-)))


Luboši......vroubků máš, že bys po nich z té studny i vyšplhal....chechtající se smajlík......


Kočkodan
13. 01. 2021
Dát tip blacksabbath, Alegna

 

Ivi leží na slamníku,

 

lze též říci na štrozoku,

 

nedaří se záklop víkům,

 

smutný neklid v každem oku.

 

Srdíčko má málem puklý,

 

psychicky je v černém lochu,

 

když byl dneska velký úklid,

 

nepomohla ani trochu

 

babičce a dědovi,

 

teď ji žere svědomí.

 

Ač svůj život měla ráda,

 

na dvorek se tiše vkrádá,

 

volí konec ostudný,

 

skáče šipku do studny.

 

Jaká šťastná shoda náhod,

 

děda vstal, šel směrem záchod

 

(mluvíme o kadibudce),

 

cosi v střevech řádí prudce.

 

Zahlíd ještě vnučky nohy,

 

silných slůvek užil stohy,

 

záhy stojí u okraje,

 

záchranný plán v starci zraje.

 

Dlouhé bidlo dovnitř strčí,

 

vnučky hlava z vody trčí,

 

ručky dřevo pevně chytí,

 

Ivi šeptá: Nejsem v řiti...

 

Děda má dost síly k tahu,

 

k té přidal i značnou snahu,

 

sice celkem supí, funí,

 

však dítě je už mimo studni.

 

Od té doby dře jak šroubek,

 

přestala mít u všech vroubek.

 

 

 

Snad ho nebudu mít po dnešku já u tebe. ;-)


děkuji a přeji pohodový večer


blacksabbath
13. 01. 2021
Dát tip Gora

Renato....v zimě nám šla pára od pus.....a na kadibudku přes dvůr v mejšlatech naboso....:-)))))

Jardo....přesně tak.....spalo se mi tak,  jak jsem si nacpala

Evženko tenkrát snad nikdo nevěděl, že nějaká alergie existuje...:-))))

Irčo....děkuji i za korekci....

Milane.....slamník-neslamník...u babičky se mi vždycky spalo...jako když mě do vody hodí...

Děkuji všem nakouknuvším za milé kritiky......


MilanH
13. 01. 2021
Dát tip

Určitě skvěle :o) !!!


Gora
13. 01. 2021
Dát tip

Čte se to moc pěkně, závan starých časů:-)


To je tak krásná představa. Jako bych tam byla. Jen bych ten slamníček neocenila. Jako alergik bych se ukýchala a pak udusila. :-)))


revírník
13. 01. 2021
Dát tip Gora, K3

To je taková krása! Máš šťastné vzpomínky.

Jak se ti spalo? Tak, jak sis nacpala, doufám, že akorát.


bixley
13. 01. 2021
Dát tip Gora, blacksabbath, Alegna

Tak u naší babičky se takhle negruntovalo! Ani slamník nebyl. Škoda.

Zato peřiny na sluníčku byly... 

A co v zimě? Moc hezky jsi nám to vylíčila.


Jjjj...:-))))...nacpala jsem se i dobře slamník ...:-)))))


Nami 99
13. 01. 2021
Dát tip

Hezké.

Určitě jsi se vyspala do růžova.


Savage Flame
13. 01. 2021
Dát tip blacksabbath, Alegna

Neni zac, dobre se mi cte vetsinou rychle... ;) .S.F.


To teda byla rychlost.......:-))))).....děkujíííí....


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru