Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

zápisky z exkurze IX (pobřežní)

18. 01. 2021
17
15
636
Autor
Luzz

 

pobřežní romance

anebo pohřební?

(pořád ty stejné chyby a přesmyčky)

 

šli jsme po břehu i po hřebenech a hřbetech (středooceánských anebo okrově zlatých)

někdy po hřebech a hranách

prsty přes dvě vrstvy – než ses dostal ke kostem a obtiskl sis mě

 

odliv; prázdná pláž odpadky řasy

mrtvá medúza v písku

kus čehosi – špinavě bílej s fialovými zoubky na okraji

nijak mě neděsí

 

nad námi útes; stopy kavitace abraze

rýhy průrvy dutiny

kde se časem ubytují ústřice

 

jistě – příliv přijde

odliv příliv odliv příliv

jak únavné zdlouhavé drásající –

bolest moří i pobřežních skal se přelije do nás

už dávno jsme společně vrostli

(kam vlastně)

 

tak dávno

 

spokojme se tedy s vědomím že není úniku

- i když se odstěhujeme zpět do bezpečí kratonizovaných jader kontinentů

- i když se vydáme na volné moře

 

není úniku

opravdu jsme vrostli

– do skal –

 

ale! jsme dosud součástí útesu anebo už rozdrobeni v písku?

a navíc – mělo to být přece jinak!

ty – moře

já – útes

 

jenže –

 

kdo je kdo

kdo je kde

v příběhu o měnícím se pobřeží

 


15 názorů

lastgasp
23. 01. 2021
Dát tip

Poděkovat musím více já, protože jsem se poučil, nechtěl jsem svým komentářem tvo je dílo nikterak znevážit.


Luzz
23. 01. 2021
Dát tip

lastgasp: pokud musíš hledat v příručce nebo encyklopedii, tak je to zřejmě tím, že ty termíny "jsou" vědecký a ne že se "tváří" vědecky, ne?

ale na druhou stranu - tolik těch termínů tam není... je tam abraze, kavitace (to jsou podle mě pojmy, který se používají i mimo geovědy) plus středooceánskej hřbet (ok, to je geo-termín v pravým slova smyslu, ačkoliv zde jde o učivo zeměpisu šesté třídy) a ještě ta nešťastná kratonizovaná jádra kontinentů - uznávám, tohle je hodně přehnaný, ale na druhou stranu tak libozvučný, že to tam snad nechám.

sečteno podtrženo - jeden čistě geo- termín, kterej je podle mě relativně známej, plus jeden úlet v podobě kratonizovaného čehosi.

a poznámka na závěr - při psaní básní samozřejmě myslím především na to, jak čtenáře přivzdělat. poezie je až na posledním místě.

díky, že ses zastavil, opravdu.


lastgasp
23. 01. 2021
Dát tip

Nemusím příliš rozvádět svůj dojem pojmu vědecky, ale jestli si při čtení básně musím v druhé ruce držet příručku o základech regionální geologie, abych porozuměl vnitřnímu hlasu autora, pak je jasné proč jsem to tak napsal.


Silene
22. 01. 2021
Dát tip

(errata: a ne turistickou hůl, tabuli by zlomila nad srdcem, tak)


Silene
22. 01. 2021
Dát tip

(edit. jsem si musela spravit chybu, na ostatní kašlu)

Líbí se mi autorčina práce s aliterací, zvukomalbou i významovými odstíny (p…, hř…; prsty, vrstvy; …s…), při autorčině charakteristickém minimalistickém přístupu jsem si užívala zde přítomný větší rozsah textu jak po svislici, tak v řádkové šíři, jakož i proměnlivost druhého z jevů. Patrně se dynamičnost pobřeží (špičková pointa!) odráží i v grafické úrovni textu. Celá nadšená sleduji rovněž přítomnost klasické typografické pomlčky a lépe se mi tak rozlišují nuance odrážek. Srdečně se bavím představou selektivní komunikace, kdy mezi pojmy kavitace apod. zapadá jakási odpudivá biologická či odpadková příčina, br! — a jaký to pěkný jazykový přechod do obecné češtiny...

Přítomnost tří konkretizujících přívlastků činí text plasticky barevným/barvitým?, i když bych nerada budila zdání, že v případě prvního z užitých pomýšlím na povalující se polyethylen (např. od piva); naopak, v příslušném momentu se cítím čtenářsky extrémně zromantizována a je mi nadmíru komfortně.

Nenásilnou formou jsem došprtala vytváření kontinentů a vnímám se vzdělaněji než ráno, snad si s pocitem do dalšího vystačím (pocity mám každou chvilku). Taktéž jsem si pilně vybavila, že opoziční orogenezi již jsme někde brali, ale opět houby vím a nepomýšlím na medúzu, jestli by to náhodou nesouviselo, kterak zpraženě bych asi dopadla. I tak s mladistvým elánem dychtivě očekávám jedničku z první lavice — aspoň za aktivitu a nepodpálení křídy. (Řekla bych, že taková orogeneze může člověku snadno zlomit srdce anebo alespoň nad ním hůl.)

A ještě jednou pointu plnými doušky! Vychutnala jsem si, přijdu zas. Šplouch… Myslím, že i kavitaci již jsme měli. Určitě ale voštinu, která zde tedy není. Kavitace v mé hlavě? Často.

PS. Nic inteligentnějšího mě při čteních nenapadlo, ale koho to překvapuje.

 


Luzz
21. 01. 2021
Dát tip

lastgasp: tváří se vědecky? to je zajímavý. mohl bys to rozvést?


lastgasp
21. 01. 2021
Dát tip

Exkurs vyjadřující nejistotu, tápání a podobenství soužití s přírodou, tvářící se vědecky.


Je to jak hra na schovávanou :) Hra s protiklady, s pohyby, se smyslem bytí. Teda na mne to tak působí a je to vskutku působivé.


Alegna
19. 01. 2021
Dát tip

ráda jsem četla***


revírník
19. 01. 2021
Dát tip Gora

Chvilku si tu hrajeme na velkolepý lidský život, ale jsme stále jen nedílnou částí zemské kůry a víc nás nečeká.


Gora
18. 01. 2021
Dát tip

Hru se slovy, otázky, pochybnosti i souznění s krajinou měnících se obrazů zvýraznil závěr...


Dagmaram
18. 01. 2021
Dát tip

No, řeknu ti to, tak jak to je. 

Líbí se mi to. Dost :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru