Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

BYLO - NEBYLO (3.) Princezny z půdy . . .

20. 01. 2021
24
40
804
Autor
blacksabbath

Tma a tajemno, to byla půda u babičky.

Vedly tam hodně příkré schody. Vlastně se po nich stoupalo jako po žebříku. Používat se musely nohy i ruce. Proto nás babička na půdu nikdy nechtěla pustit. Když jsme se tam chtěli potají vloupat, hned na prvním schodě jsme slyšeli: "Alou dolů". Jak to jenom udělat, abychom mohli půdu prozkoumat. Ať jsme se snažili našlapovat sebetišeji, babička nás vždycky načapala. Zlobila se. "Nelezte tam, spadnete!"

Až jednoho dne se to povedlo. Hrála jsem si na dvorku s kamarádkami. Babička na mě zavolala: " Podej mi ten pytel, co je pod schody." Koukám odkud jde babiččin hlas. A ejhle. Babička stojí na půdě.

"Babičko, já ti ho donesu nahoru. A prosím, můžeme za tebou? Prosím."

"Ale opatrně!"

Tak fofr, ať si to bábinka nerozmyslí.

Na straně nad chlévem, kde je seno pro kravku a kozu a sláma na podestýlku, je velká tma.
Zato v části nad světnicí, kde je vikýř, se rychle rozkoukáváme. A co je tady věcí. Malované moučnice. Ale mouka už v nich dávno není. Rohačky, sáně na stahování dříví z lesa. Kolovrátek.

"Když už jste tady, můžete se kouknout do téhle truhly. Co se vám bude líbit, to si vemte dolů", říká babička. Dvakrát nás nemusí pobízet. Strkáme se, která z nás ji první otevře.

"Jé! Šaty a boty a kabelka a nějaká krabička převázaná motouzem."

"Babi, čí jsou ty věci?".

"To je po Američanech"

Každá z nás bafla kousek pokladu a honem dolů na světlo.

"Opatrně", volá na nás babička. Ale kdeže. Už jsme dole.

Rozkládáme poklad na dvorku. Dvoje šaty, dvoje boty. Páni! Mají podpatky! Jedna květovaná sukně a halenka. Budeme si hrát na princezny. Jenže jsme tři.

"Ta, která nebude mít šaty a boty, bude prostě komorná. Sukně a halenka musí komorné stačit", říká Liduška.

"Budeme se střídat", říkám já. Ale já jsem domácí a tak dnes určitě bez bot nebudu.

Ještě je tady jeden poklad - krabička. Rozvazujeme provázek a ... Holčičí poklad! Korále, náramky a dokonce čelenka. Ta bude pro královnu.

Šaty nám jsou velké. Boty se vyzouvají. Ale to přeci nevadí.

Jen škoda, že ve vesnici nejsou žádní princové.


40 názorů

Hani...klobouk dolu......ty jsi to dala na jeden zátah.....a tolik krásných komentářů.....už ty by stačily na hezké vzpomínkové dílo....stačí si to okopírovat a dát tomu název:-))))))

Moc a moc děkuju za návštěvu a popovídání si!!!!!!!!!

Stavím se u tebe:-)))))))))))))))))))))))))))))


8hanka
29. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

v rodičovskom dome sme mali veľkú povalu nad celou obytnou časťou, viedli na ňu schody zvonku, v zime bývali omrznuté a veľmi sa na nich šmýkalo... ako malá som sa na povale  bála, v tmavých zákutiach boli pavúky a mohlo tam byť ešte všeličo iné...na povale bolo malé okno, pohľad z neho bol skoro ako z lietadla, domy boli postavené v brehu, okno bolo vysoko, videli sme z neho Váh, na druhej strane rieky kúpele Nimnica, vľavo chatovú oblasť... v truhlici a starej skrini boli odložené nepoužívané šaty, najviac sa mi páčil mamin  kvetovaný župan...


Jsem ráda, že se mi povedlo vyvolat tvé vzpomínky......děkuji a užij si klidný večer


Jamardi
26. 01. 2021
Dát tip

Pěkné vyprávění.

Za chození na půdu se ani u nás nechválilo. "A co tam budeš dělat? Zbytečně se zašpiniš, zakopneš a spadneš. " Byly tam vyšší trámy, které se musely překračovat.


jéééé....to mám radost.....mohu doporučit Cestu časem 1-5 ....stejný námět:-))))


Prosecký
25. 01. 2021
Dát tip

Objevil jsem "Bylo - nebylo" a přečtu si všechno.


Děkuji pěkně Marcelo.....i za avi na tvoji půdu.....ráda jsem četla......měj hezký víkend


Marcela.K.
21. 01. 2021
Dát tip

Půdy babiček jsou kouzelné... ta moje také byla :-)

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=261957

 


Al....děkuji pěkně....:-))))))))))))))))


Přemku....a už jsi viděl princezny v usárně :-))))....to mě teda rozesmálo......ty věci "podarovali Amíci" holkám z chaloupky, když viděli jejich oblečení....ale cožpak se dá kydat v lodičkách a krajkových šatičkách???????...


Alegna
21. 01. 2021
Dát tip

zavzpomínala jsem si s tebou ráda, přidávám se k dalším komentujícím :)*****


lastgasp
21. 01. 2021
Dát tip

Až k větě, že jsou to věci po američanech jsem byl natěšen. Čekal jsem usárnu, battledress, baret, feldflašku a podobné věci. Dál to bylo naprosto nečekané.


Luboši....bejt tam ty....převlékli bychom tě za princátko. Cukat by ses mohl jak bys chtěl....nic by ti to nebylo platný......hihihihihi


Renato.....jsem ráda, že jsem vyvolala tvé vzpomínky.....určitě jsou super...jjjj....seno vonělo krásně....a žádnou alergii jsme na něj  neměli viď?

Děkuji a užij si príma den

Děkuji i všem nakouknuvším...:-)))


bixley
21. 01. 2021
Dát tip

blacki, takové hry byly super! Moje babička měla taky půdu, říkali jí s dědou ale hůra a bylo tam jen seno, které krásně vonělo a navíc se do něj krásně padalo!


Kočkodan
20. 01. 2021
Dát tip Alegna

 

Babička šla do hospůdky,

 

Ivi zkouší proto schůdky,

 

oční bulvy u ní rostou,

 

když vidí ten půdní prostor,

 

hned se vrhá do almary,

 

nábytek jí dodal dary,

 

rubáška, kilt, šíněl, křusky,

 

všechno z války, jistě ruský,

 

chápu dítě (člověka),

 

že si všechno obléká,

 

proces končí kabelkou,

 

nene, ještě čelenku,

 

hraje si holt na velkou,

 

však slyšet vřeštět děvenku,

 

přála by si pláchnout pryč,

 

dole sťatý prarodič,

 

funí, zpívá, cosi huhlá,

 

Ivi chvíli chrání truhla,

 

babča vzhůru těžce leze,

 

hororu jsem dosáh meze,

 

ukončím ten strašný kus,

 

otevřený přijde šlus...

 

(kočkodano-princovitý smajlík)


A mně se líbí...žes dočetl až do konce čistě holčičí vyprávění...děkuji:-)))))


Evženko.....to se přeci nevylučovalo...mrk.....hezký vščer


StvN
20. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Líbí se mi, že si dívky udržely dobrou náladu i v tak na prince chudých časech :)


Evženie Brambůrková
20. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Taky jsem chtěla být princezna, ale pak jsem usoudila, že lezení po stromech je lepší. :-)


blacksabbath
20. 01. 2021
Dát tip Gora

Irčo....vy jste měli schůdky ob zub....a mě se zdá, že  v mých vzpomínkách kouše zub času.....všechno se mi zdá být takový sladší....na nic zlého...(tedy kromě psa za statku od Němců)....se nepamatuju....:-))))) děkuji a klidné odpoledne...........................


Gora
20. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, měla jsem to podobně u tety na Moravě, schůdky ob zub... ale se sestřenkou jsme tam trávily léto... půdy jsou nej!!


Děkuji za návštěvu....:-)))))))


Díky Aru...to jsem ráda.....měj príma odpoledne


Aru
20. 01. 2021
Dát tip

tak ta je suprová, potěšila ;)


dievča....to je pritúlená vzpomínka.....děkuji pěkně...:-)))))


na povalu som si liezla pre pritúlenie .... keď  v sychravom dni sa mi nechcelo tráviť čas medzi dospelými vo vykúrenej kuchyni, potichúčky som sa vytratila a šup hore do sena ... tam si ma pritúlila mačka domáca s prírastkami


Jjjj Milane....tam byli kovbojové a honáci v gumákách...prince široko daleko nevidno.... a ty jsi si někdy hrál s holkama na zámek?....dělal jsi princátko????

Jardo....to je přeci jasné.....kde jinde?

Tady se ukázalo, co koho zajímá....vidím Nani, že tebe poklady a

Luboše myši...ale ty jsme tam neměli....alespoň jsem žádnou neviděla....naše kočka je zvládala

trojorte....sklep tam nebyl...jenom komůrka na uskladnění kořenové zeleniny...za kuchyní....dalo se tudy projít do chléva....to když byla chaloupka celá zapadaná, aby dalo postarat o dobyterk....podlahu měla hliněnou

Děkuji všem co se mnou lezli na půdu a přeji krásný den


trojort
20. 01. 2021
Dát tip

...ty jsou ve sklepě...


Kočkodan
20. 01. 2021
Dát tip

 

Búúú!!! – já jsem se těšil, že to bude o myších…


Nami 99
20. 01. 2021
Dát tip

Hezké.

Poklady z půdy, to bylo velké lákadlo.


revírník
20. 01. 2021
Dát tip

Nedivím se, u babičky bývá nejlíp.


MilanH
20. 01. 2021
Dát tip

Opět krásně nostalgická , ale i na vesnici  můžou bejt princové :-)


Theo....jsem ráda, že jsem vyvolala tvé vzpomínky.....užij si parádní den...:-)))


annnie
20. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Nu, milá motorkářko, přeprincováno tu zrovna nemáme, že...

Ovšem sebekriticky uznávám, že všechny mé kvality (kromě nechuti k uklízení) nejsou zcela princeznovsko-královské :)


Thea v tramvaji
20. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

No tak to je ovšem mega zážitek!!! Takovou zakázanou půdu, kde jsou poklady, jsem měla taky. Jindy hluchá babička okamžitě zázrakem slyšela naprosto každý krok, kterým jsme se na té zakázané půdě pohybovali :)Ale truhla s šaty? Prostě jste to měli lepší!!!! U nás byly v truhle klubka vlny a chemlonu. Nudaaaaa....


ale jo, půjčím ... coby ne ... na oplátku přiveď nějakého prince....:-)))))))


annnie
20. 01. 2021
Dát tip

Já chci taky! Půjč mi... Ale komorná bejt nechci, já jsem známá cuchta :)

Tipycki typuju, jsi můj tip. Krásnej den a.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru