Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V předvečer

20. 01. 2021
18
9
702
Autor
elína m.

V posledních týdnech se tady na Písmáku vyrojilo tolik stínů, že je to pro mne až toxicky inspirativní. Proto si dovoluji předložit následující humorný "historický jinotaj".       Nejenže po Sankt Petěrburgu jezdí po nocích drožkou temná postava v cylindru (že by to byl ruský pan Hyde?), ale činí se i Ten v buřince a se svíčkou, a co teprve klobouky všech těch jedovatýchh hub - falešných nováčků, které tu rostou jako po vlahém letním dešti, ačkoli venku mrzne?  Možná se plíživě blíží nějaká tichá revoluce.    Já osobně bych nejraději zůstala u Kerenského, ale soudruh Lenin už možná pokuřuje papirosy v zapečetěném německém vlaku.

 

V předvečer

 

Sníh v záři luceren na černý chodník padá

a stopy opilců v něm rozežírá sůl.

Sníh padá na hřívy, na drožkářova záda,

bič jako udice spí, aniž by se hnul.

Mdlý skřípot obručí mrak hustých vloček tlumí,

ten povoz přízračný se zjeví, zmizí zas.

Pán - kožich, cylindr - jen rozkazovat umí

a kočí shrbený ví - s pány není špás.

Svět, jehož křehký řád se pomaličku hroutí...

Tam v Kremlu báťuška a též mág Rasputin

a v dálce teče krev a car se nevykroutí

ze smyčky Osudu a hvězda, jejíž stín

               se mění v pentagram a páchne hlínou hrobů

               nad věže vychází - nad chudobu a zlobu.

 

 


9 názorů

elína m.
24. 01. 2021
Dát tip

Tej,

ta básnička už je asi rok stará. Čekala jsem dlouho, kdy nastane vhodná situace, abych ji zveřejnila a zdá se, že jsem ten okamžik vystihla docela dobře. Teď to vypadá, že ta básnička byla napsaná specielně kvůli dnešku.


Tej
23. 01. 2021
Dát tip

Má to hloubku. Díky za to


elína m.
22. 01. 2021
Dát tip

Děkuji všem za kritiky a tipy.


Lerak12
21. 01. 2021
Dát tip

Parádní práce*


Moc se mi tam líbí jamby, je poznat, že sis s tím musela hezky pohrát a nebo ti to jde samo díky talentu. Říkám si, jestli by nebylo lepší to rozparcelovat na sloky, ale nevím. Má to tempo takové, že čtenář chce číst díl. Má to sdělení, drží pohromadě, děj se stupňuje a je uzavřen až zlověstným obrazem blízké budoucnosti.


Besuhoff
20. 01. 2021
Dát tip

On je sice Kreml v Moskvě a 'báťuška' ho v podstatě nepoužíval, ale to je jen malá piha na kráse, tak dobře schovaná ve výstřihu, že ji vidí jen ti, komu je dovoleno. Atmosféru to vystihuje úchvatně.

 

Zaměnil bych Kreml za Zimní palác nebo Petěrhoff, asi Zimní palác.

Něco jako ... Jdou Zimním palácem báťuška, Rasputin...

 

Velký tip *


Benetka
20. 01. 2021
Dát tip

Zaujalo! Fajné téma a moc hezky napsáno!! Klobouček...!!!


Zajíc Březňák
20. 01. 2021
Dát tip Benetka

Tohle jsem napsal už kdysi dávno (začátek roku 2012):

 

Revoluce

rudý komisař

s básnickou sebejistotou vybírá rozinky z koláče

světa, který leží roztříštěn o své vlastní okovy

s grácií močícího opilce

přišli ke kormidlům a vydali rozkazy


Safián
20. 01. 2021
Dát tip Gora, Alegna

Má to takový ruský a trochu starobylý nádech. Možná právě ten mě svádí chápat tento sonet jako "ohlasový". Ale je dokonalý a krásný.

Nechápu vztah mezi sonetem a prologem. Na úlohu, kterou mu prolog podsouvá, je příliš krásný.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru