Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Srstena

20. 01. 2021
6
13
659
Autor
Slavoj

 

Keď sa narodila, ako každý iný z nás, rodičia jej pridelili meno Srstena. Škaredšie meno už nenašli. Dúfali, že jej to v dostatočnej miere bude pripomínať, že sa im narodila ako nechcená. Aj zdrobnenina mena Srstenka pôsobila na najbližšie príbuzenské okolie dostatočne smiešne až odpudivo. Všetko smerovalo k tomu, že s pribúdajúcimi rokmi sa Srstena znepáči aj ľuďom, ktorí ne- poznajú dôvod prečo jej dali také meno.

Medzi dedinskými nevzdelancami sa rozšírila správa, že Srstena svojou nežiadúcou prítomnosťou systematický prináša ľuďom nešťastie. Báli sa, že keď ich domáce kravy na poľnej ceste stretnú Srstenu, neodkladne stratia mlieko.

V novom miléniu sa už na povery neverí, ale čo keď je všetko možné. Jej čudné správanie neznášala ani jej náhradná matkaka Boža, ktorá sa o ňu starala na skrátený úväzok - len na dobu určitú. Podozrievala Srstenu, že sa tajne zaujíma o magické kúzla. Pod paplónom v jej komore objavila živú žabu. Boženina inteligencia siahala až tak ďaleko, že hneď pochopila prečo Srstena rada chodí za mesačného svitu na krížne cesty. Tam, kde sa v 19. storočí stretávali miestne čarodejnice a ježibaby.

Určite si nechcete pripustiť myšlienku, že aj Srstena má niečo spoločné s tajomným okultizmu. Jej nepopulárne až odstrašujúce meno ju k tomu predurčuje, ale ona je vo svojej duši úplne iná.

Srstena má rada poetiku bežného života. Keď ju nikto nevidí, rada sa ponára do svetla mesačného svitu. Tomu poverčiví ľudia nerozumejú. Vyzlečie sa donaha. Najskôr okúsi nočný svit len končekmi prstov na pravej nohe. Potom skúsi aj s palcom na ľavej nohe. To jej ale nestačí. V povznesenej nálade sa ponára do mesačného jasu najprv po kolená, potom aj vyššie. Dlaňami si prikrýva intímne miesta pod pupkom, aby zvedavý Mesiac neobjavil jej dospievajúce ženské prednosti.

V to ráno, keď sa prebudila ešte neoblečená, niekto jej zaklopal na okno. Myslela si, že je to ten istý škovránok zo včerajška. Mala pre neho pripravené zrno z družstevného lánu. Však im neodbudne, družstevníkom, pomyslela si. Vlastnia veľké traktory a sejačky, ľahko je im dopestovať tony úrodného obilia. Nemajú spočítané každé zrnko, nezistia, že Srstena niečo ušetrila aj pre hladné vtáctvo.

Otvorila okno, rozbila kvetinový črepník, lebo ju prekvapil spýtavý pohľad okoloidúceho Jozefa. Narýchlo si na seba natiahla nočnú košeľu. Jozef v tú chvíľu onemel. Nebol pripravený na toľkú krásu zarámovanú do otvoreného okna. (Tiež by som sa začal zajakávať, keby som stál na Jozefom mieste.) Prišiel jej oznámiť, že zajtra bude mesačný spln.

Pohotovo zatvorila okno. Nech si Jožko zíza na erotické obrázky, ktoré má schované v zadnom vrecku vyťahaných teplá- kov. Nešlo jej do hlavy prečo sa práve on zaujíma o mesačný spln. Chodí spávať zo sliepkami, načo mu je vedieť, kedy je Mesiac v splne?

Srstena zasadila muškáty do nového črepníka. Verila, že do zajtra sa všetko vyrieši. Musí si dávať večer lepší pozor, čo keď Jozef vlastní nejaký kompromitujúci materiál.

Pestúnka Boža hneď v ten deň rozniesla po celej dedine informáciu, že starostov syn Jozef sa pomiatol na rozume, pretože ho cez otvorené okno na spálni zvádzala necudná Srstena. Mladý nespratník sa rozhodol, že už nebude chodiť spávať so sliepkami.

Správa o Jozefovi nebola jediná, ktorá pobúrila miestnu komunitu. Za všetko zlé, aj to čo sa už udialo v minulosti pripisovali vinu opovážlivej Srstene. Podozrievali ju, že v nočných orgiách na diaľku smilní aj z Mesiacom na jasnej oblohe. Takáto predstava je viac zvrátená ako pravdivá, ale zloba si nevyberá spôsob, keď chce niekomu ublížiť.

Všetci boli presvedčení, že aj náhle prívalové dažde, ktoré dedinčanom s veľkou vodou odniesli drevené králikárne, sú reakciou okolitej prírody na nehanebné správanie miestnej pobehlici Srsteny. Dokonca aj uhynuté ryby plávali v potoku hore bruchom len preto, že si v ňom máčala nohy Srstena. Nie je to tak dávno, keď na ceste do kostola svadobčanom prebehla popred nohy čierna mačka, hneď nato museli mladú nevestu odviesť s pôrodnými bolesťami do nemocnice.

Za všetko môže Srstena. Počarila aj hruške, ktorá u susedov Mázikových nerodí uč celé dva roky.

Priblížil sa ďalší spln Mesiaca. Starostovho syna Jozefa poslali na liečenie do Starého Smokovca. Lepšie sa mu tam dýcha, ľahšie zabudne na uhrančivú Srstenu.

V obci vyhlásili zákaz nočného vychádzania. Srstena však neodolala. Od samého rána sa tešila na to, ako sa zase celkom slobodná, nezviazaná dedinskými predsudkami, vykúpe v plnom svite žiariaceho Mesiaca. Od vtedy ako na ňom pristáli americký kozmonauti sa Mesiac najviac teší pohľadom na nahú Srstenu.

Šaty si odložila pod spiacu brezu. Bol najvyšší čas, aby najatí dobrovoľníci z miestneho mravnostného zboru zasiahli. Starosta im prikázal, že Srstenu majú priviesť holú alebo oblečenú, to je jedno, odmena ich neminie.

Schovaní za Čertovou skalou netrpezlivo čakali kým Mesiac zase vyjde spoza sivého mraku. Aj tí najmravnejší príslušníci mravnostného zboru si pretreli oči, aby lepšie uverili tomu, čo práve uvideli. Srstena sa v mesačnom svite vznášala ako lesná víla, ktorá má všetko povolené, lebo je rozprávková.

Začínajúci básnik, najmladší člen mravnostného zboru, si narýchlo na manžetu zapísal prvé slová z budúcej ľúbostnej básne. Zamiloval sa na prvý pohľad. Najstarší člen zboru nostalgický zaspomínal na časy, keď aj u nás boli prvýkrát povole- né striptízové predstavenia. Ostatní členovia sa viacej tešili z da- nej prítomnosti.

Blížila sa polnoc, mesiac nie a nie zapadnúť za ďalší zatúla- ný sivý mrak. Členom mravnostného zboru bolo treba sa vrátiť k svojim zákonitým manželkám.

Srstena bola už tiež príjemne unavená. Obliekla si šaty odložené pod spiacou brezou. Niečo jej nahováralo, že ju niekto tajne sleduje. Mala zlé tušenie. Svet je zlý, nedopraje jej to najkrajšie potešenie. Musela sa poponáhľať.

Muži schovaní za Čertovou skalou, ohúrení toľkou ženskou krásou, si pozapínali nohavice a tiež sa vybrali naspäť domov, kde ich už čakali zameškané manželské povinnosti.

Pred starostom na druhý deň všetko zámerne zatajili. O mesiac sa zase stretnú pod Čertovou skalou.

V dlhodobej predpovedi počasia zistili, že nasledujúci spln bude zase bezoblačný.

 


13 názorů

Lakrov
16. 02. 2021
Dát tip

 Určitě je to dobře napsané a je moje chyba, že v tom "mírně cizím" jazyce (jehož každemu slovu rozumím), neshledávám onu s humorem hranicící poetičnost textu, která zřejmě byla autorovým záměrem. Omlouvám se a chystám se k téhle povídce vrátit v "jiném myšlenkovém rozpoložení".


bixley
08. 02. 2021
Dát tip

Srstena to nakonec v životě vyhrála...


K3
07. 02. 2021
Dát tip

I mně se velmi líbí poeticky jazyk i celý příběh o předsudcích, které bohužel často přežívají dodnes.


Slavoj
06. 02. 2021
Dát tip

Ďakujem. Som rád, že snivé, romantické písanie poteší, najde si aj na Pismáku svojich priaznivcov.


Krásné! Moc pěkně a snivě napsané! To musel být zážitek :)


Slavoj
04. 02. 2021
Dát tip

Ďakujem, už som sa postavil na štart.


Luzz
04. 02. 2021
Dát tip

tak jo, posílám avízo.


Slavoj
04. 02. 2021
Dát tip Prosecký

Súhlasím, veď: Nie je dôležité zvíťaziťale zúčastniť sa!


Luzz
02. 02. 2021
Dát tip

autore, nechceš se zúčastnit soutěže povídka měsíce?


Slavoj
24. 01. 2021
Dát tip

Pre dospelých, čo im mesačný svit nedá spať.

Ďakujem za tip.


Luzz
24. 01. 2021
Dát tip

taková hezká pohádka.


Slavoj
20. 01. 2021
Dát tip

Ďakujem za milé zastavenie pri mojom poetickom príbehu. Ďakujem

Našiel som dodatočne v texte chyby. Dúfam, že mi bude odpustené.


Andělka1
20. 01. 2021
Dát tip

KRÁSNÝ PŘÍBĚH, KRÁSNÝ JAZYK, KONEC DOBRÝ, VŠECHNO DOBRÉ.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru