Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SIRNÝ KVĚT A FUMAROLY

01. 02. 2021
29
44
1731
Autor
vesuvanka

Není to žádné literární dílo, jen trochu vulkanologie s obrázkem...

SIRNÝ KVĚT A FUMAROLY

Dnes se podíváme opět do Japonska, kde nacházím prostřednictvím atlasu japonských vulkánů inspiraci. Zaujaly mě fumaroly a sirný květ v údolí Jigokudani (japonsky pekelné údolí) v blízkosti vulkánu Tatejama na ostrově Honšú. Síra, která se usazuje v jejich blízkosti a vytváří tzv sirný květ (příhodný název - povlaky vykrystalizované síry mohou na dálku připomínat jarní rozkvetlou louku).

Vulkán Tatejama (2621 m n. m.), tvořený andezitem a částečně dacitem, se nachází v kaldeře (širokém mělkém kráteru) starší sopky. K poslední erupci došlo v roce 1839. Kromě fumarol v jeho okolí vyvěrají četné horké prameny.

Fumaroly jsou výrony žhavých plynů a vodních par, dosahující teplot od 100 do 800 stupňů, záleží na tom, zda vystupují přímo z kráteru nebo z vyvržené, uvnitř ještě žhavé lávy. Kromě vodních par fumaroly obsahují oxid uhličitý, oxid siřičitý, sirovodík, chlorovodík, amoniak... Složení plynů je proměnlivé. Pokud ve fumarolách stoupá množství oxidu siřičitého, sirovodíku a dalších plynů, nasvědčuje to o zvýšené aktivitě sopky a možné blížící se erupci.
Některé malé fumaroly časem vyhasínají a na jiných místech mohou vznikat nové, tak jak je to na mém obrázku. 

akvarel, tempera, pastelky, formát A4


44 názorů

vesuvanka
01. 03. 2021
Dát tip

Milane - TonyWest, děkuji za zastaveni a Tip :-)))


vesuvanka
09. 02. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). O sopkách jsem kdysi přednášela na vernisážích výstav, ale i ve školách - kromě pražských také  v Roudnici a v Lovosicích, kde jsem to spojila s Českým středohořím. Děti byly nadšené, když jsem jim ukazovala lávy z italských sopek a naše čediče a znělce, ukazovala jsem i obrázky. Můj styl malování, který může trochu připomínat pointilismus, se vyvíjel postupně díky představě spadaného popela, případně vysrážené síry, jako je to na tomto obrázku. 


zeleda
09. 02. 2021
Dát tip

Jano, tvá sopečná vášeň je obdivuhodná. Mohla bys o tom dělat přednášky. A tvé doplňující obrázky jsou moc pěkné. Máš svůj specifický rukopis. 


vesuvanka
05. 02. 2021
Dát tip

Přemku, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Sama jsem překvapena a potěšena zájmem a tolika komentáři. Snažím se popularizovat přírodu srozumitelně, aby si čtenář dovedl přírodní děj představit a pokud je to možné, vyhýbám cizím termínům, které odrazují od čtení. Když je musím použít, tak vysvětlím, o co se jedná. Obvykle napřed namaluji obrázek, který mě inspiruje k jeho bližšímu popisu. 


lastgasp
05. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

Jano, konečně se dostávám zase k Písmáku. Máš moji úctu, tolik obdivných komentářů tady má málokdo. Dokážeš v málo větách poutavě seznámit lidi s tajnostmi přírody tak zajímavým způsobem, že to každý pochopí. Šedivou teorii překryješ svým zeleným stromem života, když použiji Goethovo motto a porozumí každý i já. Díky za zajímavé seznámení s místem pro mě nedostupným.


vesuvanka
04. 02. 2021
Dát tip

Marti, potěšila jsi mě svým zastavením a milou odezvou, děkuji. je to můj koníček :-))).


Markel
04. 02. 2021
Dát tip

Jani, krásný obrázek a slova o něm, jsi moc šikovná a věci znalá, líbilo moc *


vesuvanka
04. 02. 2021
Dát tip

Aru, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
04. 02. 2021
Dát tip

Křivodržko, děkuji za zastavení a odezvu, která mě potěšila :-))). Nemohla jsem se věnovat těmto přírodním vědám jako svému povolání, a tak jsem si k nim našla tak trochu originální cestu prostřednictvím malování a psaní - našla jsem spoustu inspirace.  Máš pravdu, že neživá  příroda dokáže zázraky, které můžeme jen obdivovat. Mě fascinuje i návaznost živé přírody na neživou - rostliny, které osídlují mladé lávy.

Budu potěšena, když se podíváš i na moje další díla a předem děkuji :-)))


vesuvanka
03. 02. 2021
Dát tip

per_zay, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
02. 02. 2021
Dát tip

Maruško, mám radost, že se Ti obrázek líbí a zaujal i text. Díky za zastavení a milou odezvu :-)))


Ráda jsem se dozvěděla něco nového. A k tomu krásný obrázek. :-)))


vesuvanka
02. 02. 2021
Dát tip

Zuzulínko, děkuji za nahlédnutí, milá slova a Tip :-)))


Zuzulinka
02. 02. 2021
Dát tip

aspoň s Tebou Janičko můžeme trochu pocestovat a poznat krajinu i za hranicemi všedních dní:-)


vesuvanka
02. 02. 2021
Dát tip

fialko, děkuji a zastavení a milou odezvu :-))). Těší mě, že se Ti líbí obrázek a zaujal i text. 


fialka...
02. 02. 2021
Dát tip

Opět mne potěšil krásný obrázek a zajímavý text :-)


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip Savage Flame

Savage Flame, děkuji za zastavfení a milou odezvu :-))). Japonsko mám také ráda, fascinuje mě tamní příroda i kultura, nádherné chrámy, tradice, slavnosti (například sakury) a krásný vztah Japonců k přírodě.  Ten druhý nejvyšší vulkán Japonska je Ontake (3067 m n. m.) a nejvyšší vodopád Hannoki (téměř 500 m) v oblasti Tatejama, o přehradě jsem nevěděla. Díky za rozšíření obzorů :-)))


Mam rad Japonsko a zrovna tady (Tatejama) je pobliz nekolik nej (nejvyssi vodopad, nejvetsi prehrada...) a pokud se spravne pamatuju, tak i druhy nejvyssi vulkan Japonska a i historicky je to zajimava oblast (ta prefectura je jedno z mist, kde nejvic bojovali valcni mnisi Ikko Ikki proti samurajum...). Dekuji, ze jsem se dozvedel zase o neco vic. ;) S.F.


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Dagmaram, mám radost, že se Ti líbí, děkuji za zastavení i za Tip :-)))


Dagmaram
01. 02. 2021
Dát tip

Ten bych si pověsil na stěnu :-)


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip Nami 99

Láďo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Ivi, Jardo, annie a Janinko, potěšili jste mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-))). 

Jardo, díky za připomínku Borče, ráda bych se tam vrátila :-)))

annie, slovo fumarola (fumaroly) pochází z latinského "fumare" - kouřit. Mně se to slovo také líbí, latina je krásná řeč :-))). 


krásné!! Děkuji za to, čím mě obohacuješ!


annnie
01. 02. 2021
Dát tip

Zajímavé info, pěkný obrázek, nádherné nové slovo: fumaroly... Dík a tip a.


Oldjerry
01. 02. 2021
Dát tip

Chtěl bych mít takový přehled po svém těle, jako ty máš po přírodě, Janinko...  Skvostný jazyk a teplovzdušné fumaroly na Borči tě mým prostřednictvím zdraví  ciao! (e presto ritorno)

 


Poučila jsem se a pokochala nádherným obrázkem....děkuji....*/*************


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

asrare a Čudlo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Irenko, Jarmilo, Andělko, Milane a Renato, mám radost, že jste se zastavili a děkuji za milá slova :-))).

Milane, to je škoda, že se Ti obrázek nezobrazil. Snad se Ti zobrazí z tohoto odkazu:

https://filedn.com/l7T54JMOCKkYCXLJOLqfUP0/Nove/C10317989366015736741540.jpg


bixley
01. 02. 2021
Dát tip

Jsem ráda, že se díky Tobě mohu poučit o kráse těchto věcí...


MilanH
01. 02. 2021
Dát tip

Heuzké povídání Jani , ale obrázek se mi nezobrazil :o(


Andělka1
01. 02. 2021
Dát tip

***


koloušek
01. 02. 2021
Dát tip

Obdivuji hlavně obrázek, popis je na mě trochu složity.T*


Gora
01. 02. 2021
Dát tip

Pěkný a zajímavý článek, Jani...


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Diano, těší mě, že se Ti obrázek líbí, díky za zastavení a milou odezvu :-)))


Diana
01. 02. 2021
Dát tip

Jako vždy, krásný, působivý obrázek, přímo dýchá...


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Luboši a Peter, děkuji za zastavení a milá slova  :-)))

 


Svet by bol krajší, keby sa každý takto našiel v niečom ako si sa ty našla.


Kočkodan
01. 02. 2021
Dát tip

 

Fumaroly budou mít vůní do Chanelu asi poměrně daleko. Ale tvoje řádky mi pod nos šly. :-)


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Liduško, mám radost, že Tě text a obrázek zaujaly, děkuji za zastavení a milá slova :-)))


Alegna
01. 02. 2021
Dát tip

obrázek i text je velmi zajímavý, ostaně jako vždy, člověk odchází obohacený a za to  dík*


vesuvanka
01. 02. 2021
Dát tip

Romane, děkuji za zastaven a milá slova :-))). Geologie a chemie byly mým koníčkem už ve škole, mým přáním bylo pracovat v laboratoři na rozborech hornin,  ale nevyšlo to. Sopky mě už tehdy také přitahovaly, ale tenkrát o návštěvě Vesuvu nebo Etny jsem si mohla nechat jen zdát. Tak jsem si ke svým oblíbeným oborům našla cestu prostřednictvím malování, a nacházím tu spoustu inspirace. Přeji Ti hezký den :-)))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru