Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

LÁVA VULKÁNU KILAUEA NA HAVAJI

11. 02. 2021
31
47
888
Autor
vesuvanka

Není to literární dílo, jen trochu geologie doplněné obrázkem...

LÁVA VULKÁNU KILAUEA NA HAVAJI

Tento obrázek vás zavede na ostrov Havaj v Tichém oceánu, kde se nachází jeden z nejaktivnějších vulkánů na světě - Kilauea, která volně rozlévá řídkou lávu a při prudší erupci láva vystřikuje do výšky a vytváří fontány. 

Láva je čedičová, výrazně zásaditá, obsahující větší množství železa a hořčíku a velmi málo oxidu křemičitého (nejvýše 43 % SiO2). Její teplota dosahuje až 1200 stupňů, magma vystupuje z hloubky 50 - 60 km. Řídká láva se na povrchu poměrně rychle pohybuje, tuhne pomalu a přitom vytváří zajímavé útvary, připomínající provazce. Proto se nazývá provazovitá láva - havajsky "pahoehoe". Láva často stéká i do oceánu, takže ostrov postupně narůstá.

Havajské ostrovy vznikly postupně podmořskými erupcemi nad tzv. horkou skvrnou pod dnem oceánu, kde je zeslabená oceánská deska a magma proniká na dno oceánu. Při pohybu pacifické desky se vzniklé ostrovy pomalu stěhují z horké skvrny a vyhasínají a postupně vznikají ostrovy nové. Na svoje zrození čeká pod hladinou oceánu i budoucí ostrov Loihi.

V minulosti si idé nedovedli přírodní děj spojený s ohněm vycházejícím z nitra země vysvětlit, a tak mnohé vulkány považovali za sídla bohů. Také Kilauea má svoji rudovlasou bohyni Pelé, která vystupuje z jejího kráteru. Aby si Havajci udrželi přízeň bohyně, přinášejí jí drobné oběti - květiny a dokonce i jídlo. Na její počest tančí rituální tance, znázorňující pohyby země.

Dokonce i proslulý francouzský vulkanolog Maurice Krafft při přeletu nad Kilaueou shodil z letadla malý dárek v podobě jídla. Spolucestující se ho udiveně zeptal: "Jak to, že vy, vědec, obětujete bohyni Pelé?" Vždyť sám víte, že je to jen mýtus." Maurice Krafft odpověděl: "Věda je něco jiného a bohyně Pelé také. My, vulkanologové, jsme do ní zamilováni". 

S "vlasy bohyně Pelé" se setkáme i v geologii. Je tak nazývána láva, která byla rozfoukána větrem a po utuhnutí vytvořila jemná vlákna, připomínající vlasy.

 



kombinovaná technika - fixy, akvarel, pastelky


47 názorů

vesuvanka
23. 02. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Když jsem se nemohla věnovat geologii jako svému povolání, tak svoji lásku k vulkánům - přímo vášeň, vyjadřuji alespoň štětcem a barvami.


zeleda
23. 02. 2021
Dát tip

Tvá fascinace sopkami je obdivuhodná. A tvé kresby to krásbě dokumentují. 


vesuvanka
22. 02. 2021
Dát tip

Johano, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
20. 02. 2021
Dát tip

Saage Flame, děkuji za přečtení a mám radost, že se Ti doplněné dílo líbí. Vulkány a vše kolem nich je moje srdeční záležitost - přímo vášeň, a tak se snažím texty psát tak, aby čtenáře zaujaly a otevřely jim svět, který je u nás dost velkou neznámou. O to se snažím i svými obrázky.


To vesuvanka: Super, jsem rad, ze jsem mel pravdu a i kdyz jsem se facto znal obsah, poskladala jsi to tak citlive, ze se mi to cetlo nove a nenudilo to ani trochu. Nechci tu vychvalovat do nebes, ale rict, ze mas skutecne dar videni a predani vjemu a ze me to moc bavi, je pravda a ne pochlebovani. Dekuji. ;) S.F. 


vesuvanka
19. 02. 2021
Dát tip

Křivodržka, Prosecký, Diona a Diana, děkuji za další zastavení a milou odezvu :-))).

Manželé Krafftovi mě zaujali svojí vášní pro vulkány i osudem, který si snad přáli. Bohužel se o nich u nás před jejich smrtí nepsalo, ani nebyla vydána jejich kniha, takže o této slavné dvojici vulkanologů jsem se dočetla později a vyhledala podrobnější informace. Pro mě to byla inspirace k napsání článku "Žili v rytmu Země", který jsem vložila na Písmáka v roce 2017:

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=477723


Diana
19. 02. 2021
Dát tip

Krásné! Všechno, co vím o sopkách, vím od Tebe, Janinko, Díky!!!!


Diona
19. 02. 2021
Dát tip

Vesuvanko, moc děkuju za avízo


Prosecký
19. 02. 2021
Dát tip

Multidimenzionální umění (text, zvuk, obraz, pohyb, vůně) je uměním budoucnosti. Tip.


vesuvanka
19. 02. 2021
Dát tip

Savage Flame, díky,  máš pravdu. Také jsem uvažovala zmínit bohyni Pelé, ale pak jsem s to rozmyslela a zůstala jen u geologie. 

Bohyně Pelé je s Kilaueou nerozlučně spojena, a tak jsem dílo teď doplnila a posílám avízo ještě všem čtenářům, kteří je komentovali.


To vesuvanka: To by zaslouzilo pridat primo do toho dilka, spis nez jen do komentu a hned by to ziskalo dalsi rozmer. ;) S.F.


vesuvanka
19. 02. 2021
Dát tip Gora

Savage Flame, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Díky i za připomínku havajské bohyně Pelé, která se dodnes těší úctě - Havajci jí přinášejí drobné oběti - květiny a dokonce i jídlo, aby si ji udobřili. Dokonce i I proslulý francouzský vulkanolog Maurice Krafft při přeletu nad Kilaueou shodil z letadla malý dárek v podobě jídla. Spolucestující se ho udiveně zeptal: "Jak to, že vy, vědec, obětujete bohyni Pelé? Vždyť sám víte, že je to jen mýtus". Maurice Krafft odpovědel: "Věda je něco jiného a bohyně Pelé také. My, vulkanologové jsme do ní zamilováni". Kilauea je jedním z nejaktivnějších vulkánů na světě - od roku 1983 téměř nepřetržitě chrlí lávu a někdy vytrysknou gejzíry lávy do výšky přes 100 m.


vesuvanka
19. 02. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení a milá slova. Snažím se o věrné zobrazení, abych sopečné krajiny, jejich osídlení rostlinami a lávy návštěvníkům co nejvíc přiblížila. 


Bajny domov bohyne Pele, gejzirova hora... Jestli si spravne vybavuji, je to jeden z nejaktivnejsich vulkanu na svete... Nadherna ilustrace... Děkuji. ;) S. F 


zeleda
19. 02. 2021
Dát tip

Jano, tvé obrázky jsou velmi výstižné. 


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

avi


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Janinko, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Přemku, děkuji za zastavení a komentář, který mě moc potěšil, díky i za Tip :-)))

Marti, mám radost, že se Ti obrázek líbí, děkuji za zastavení a Tip :-)))


Markel
16. 02. 2021
Dát tip

krááásný obrázek, Jani *


lastgasp
16. 02. 2021
Dát tip

Další perla do náhrdelníku. Jde z toho žár tvého nadšení.


vesuvanka
13. 02. 2021
Dát tip

Milane, těší mě, že se Ti líbí text i obrázek, děkuji za zastavení i Tip :-)))


MilanH
13. 02. 2021
Dát tip

Krása, jak text , tak i obrázek :-)


vesuvanka
13. 02. 2021
Dát tip

Aru, ten budoucí ostrov, zatím podmořská sopka, má jméno ve světě geologů, kteří předpokládají, že na povrchu se objeví nejspíš  za 10 000 až 100 000 let. Vrchol sopky je 975 m pod hladinou moře, k poslední erupci došlo v roce 1996. Děkuji za zastavení a Tip :-)))


Aru
13. 02. 2021
Dát tip

oni mají pojmenovaný ostrov, který teprve vznikne? 


vesuvanka
13. 02. 2021
Dát tip

Diono, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Do malování, a obzvláště lávy, dávám svoje srdce.


Diona
13. 02. 2021
Dát tip

..závistí ,-)  mi zelenají játra, jak nádherně je to zpodobněné. Být tou lávou dmu se pýchou, že mě tak nádherně někdo zvěčnil *Tip


vesuvanka
12. 02. 2021
Dát tip

asrare, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
12. 02. 2021
Dát tip

annnie, i já děkuji za zastavení a Tip :-)))


annnie
12. 02. 2021
Dát tip

Jako obvykle dík a tip a.


vesuvanka
12. 02. 2021
Dát tip

Diano a Maruško, děkuji za zastavení a milá slova :-))). 


To je nádhera. Ale bydlet bych tam nechtěla. :-)))


Diana
12. 02. 2021
Dát tip

Úžasné! A strašně zajímavé - díky!


vesuvanka
12. 02. 2021
Dát tip

fialko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))

per_zay, díky za zastavení a Tip :-)))


fialka...
11. 02. 2021
Dát tip

Pozoruhodné :-)


vesuvanka
11. 02. 2021
Dát tip

Ivi, dievča z lesa, Láďo, Křivodržko, Luboši, Liduško, Renato, Irenko, Dagmaram, Jardo a Romane, 

děkuji za zastavení a milá slova, moc jste mě potěšili :-))).

Phylogyny, Čudlo, Cadmium a Květoni, děkuji za zastavení a Tip :-)))


Oldjerry
11. 02. 2021
Dát tip

Dal bych tip extra za kresbu, zasloužila by si to (kdo nemaluje neví, kolik jsi na tom nechala času..


Dagmaram
11. 02. 2021
Dát tip

Krásné :-)


Gora
11. 02. 2021
Dát tip

Jani, to je bezvadné doplnění k info o Havaji!! I s obrázkem...


bixley
11. 02. 2021
Dát tip

Obrázek úžasný! Informace o teplotě vě mně hned vyvolala mylenku: v její blízkosti bych být nechtěla! :-)


Alegna
11. 02. 2021
Dát tip

vida, železo  a hořčík, obojího míváme často nedostatek :-), zajímavé povídání a krásný obrázek*


Kočkodan
11. 02. 2021
Dát tip

 

I tady předpokládám, že místní kuchařky nebudou mít s tepelnou úpravou lávového kamene větší problémy... ;-)


Nami 99
11. 02. 2021
Dát tip

Moc hezké-


obrázok ako živý ... krásne


Nádherný obrázek.....děkuji za geologickou procházku po Havaji....*/************************************************


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru