Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vynález dlažby se stal podstavcem pro celou řadu dalších vynálezů

14. 02. 2021
8
12
430

žákovské citáty z ..mé sbírečky o
cca 25 000 kouscích :) (sbíráno nesouvisle od r. 1979), ..., cont.:

(  -Jak nejlépe je sbírat?

-Třeba tak, že vezmeš v průměru po cca devadesáti až stodvaceti zkouškových pracech na jedno téma (které by jinak skončily v koši) z několika spolupracujících škol z předmětů (především) Dějepis, ..., Branná výchova, Občanská výchova (a její ekvivalenty), apod., ..., ale především slohové práce (necháš si pečlivě ovšem u všech odstříhat rožky" se zdrojovou třídou a jménem, i když na to předávající osoba třeba zapomene:) ),..., a potom ve volnějších chvilkách lovíš perly";..:)  ).

 

 

(( ...)).

 

Vynález dlažby se stal podstavcem pro celou řadu dalších vynálezů

 

Po r. 1492 jsme začali na lodích přesouvat
do Ameriky naši civilizaci, ale vynález dlažby tam už měli.


Souvislá kamenná dlažba uváděla středověkého člověka do nové reality.

Kamenná dlažba ve městech a dalších sídlech znamenala podstavec pro šířící se civilizaci z jihu a západu.

Kamenná dlažba ve městech umožňovala chodcům i za deště myslet na vzletnější věci, než jak se vyhnout největším loužím či blátu.

Kamenná dlažba ve městech a na hradech ještě více odtrhávala venkovské obyvatelstvo od špičky vývoje civilizace.

 

 


V našich krajích se ve středověku středověkému člověku otevřely nové obzory třeba v tom okamžiku, když místo hliněného bláta v ulicích poprvé uviděl kamennou dlažbu nebo tvarově svislé sloupy bez větví
(( ...)).

Souvislé dlážděné plochy mimo obydlí
byly nejdříve znakem určité prosperity středověkého města, a později už samozřejmostí.

Dlažba znamenala pro středověkého člověka
nového třeba to, že i v dešti mohl projít městem suchou nohou.


Městská dlažba uváděla středověkého člověka do
svátečnějšího stavu,a to hlavně v případě, když tam byl na návštěvě z venkova.
(( ...)).


Městská dlažba znamenala pro středověkého člověka třeba to, že si uvědomil, že na
světě mohou být i nějaké plochy bez bláta i v případě, že zrovna prší


Městská dlažba uváděla středověkého člověka do
vyšší reality, podobně třeba jako rozměry, obrazy a nebetyčné skvosty v kostelech

Skvosty v kostelech prospívaly středověkému člověku
citelně v pocitu lepšího světa v jeho duši, oproti tomu, co každodenně viděl kolem sebe

Církev byla ve středověku nositelkou pokroku a naděje, a mimo jiné také jedinou nadějí talentovaného venkovana, jak se dostat do světa

 

 

((...)).

Dlažba ve středověku byla nejdříve přepych, a až později zevšedněla.

Dlažba byla pro města výhodná i v tom, že se ulice dala lépe zametat, a jinak udržovat ve větším  pořádku než dosud.

Městská dlažba a hradby položily velké rozdíly mezi pohledy venkovana a městského obyvatele na svět.

Člověk, žijící v jistém bezpečí městských hradeb se mohl soustředit na jemnější práci než venkovan, který se musel často rozhlížet kolem sebe.

Bezpečí za života uprostřed městských hradeb mělo veliký význam v míře stresu u středověkého měšťana oproti venkovanu.

..

..
Městská dlažba, kterou mohl běžně používat k chůzi, znamenala pro středověkého člověka spoluúčast na
bohatství města nebo nějakého feudála, a vedla ho k určité smířlivosti s jeho údělem.
(( ...)).

Městská dlažba nebo dlažba na hradě apod., po které mohl chodit místo po blátě, dodávala i tomu nejchudšímu středověkému člověku pocit příslušnosti k bohatosti tehdejšího světa.


Kamenné sloupy měly svou svislou inspiraci pravděpodobně v kmenech
jehličnatých stromů, byly ale méně hrbaté díky chybějícím větvím



Sloupy znamenaly pro středověkého člověka u nás třeba to, že se mu mohlo
zdát o pravých úhlech, když přimhouřil oči, a rozvíjel si tím svůj mozek

Lidská vynalézavost postupovala rychle tak, že proklouzla s nápadem nejdříve
třeba někomu do jeho výrobku apod., a ti druzí se ji snažili co nejdříve opakovat, protože jim v tom nevadily patentové úřady.

Lidé ve větších městech se mohli více specializovat a přesto se pořád ještě uživili -to vedlo k nárustu náskoku ve vývoji jihoevropských a západoevropských regionů s velkými městy před končinami typu Česká kotlina, nebo i Morava.

..

..

Čím více bylo lidí pohromadě na jednom území, tím více se mohli soustředit jenom na jednu činnost, a zrychlovali tím pokrok světa, oproti pustině.

Vynález kamenné dlažby úzce souvisel s nechutí člověka v dešti vytahovat
svoje nohy z bláta, ..., ale patrně také s tím, že dlažba je hezčí pro oči.


Vynález dlažby nebo kamenné podlahy v domě se
stal podstavcem pro celou řadu dalších vynálezů


Středověká dlažba znamenala pro člověka třeba to, že se ve svých myšlenkách a
plánech apod. mohl odrazit od něčeho daleko pevnějšího, než bylo bláto, pastvina nebo jehličí


(( ...)).

Středověká dlažba pevně pod nohama znamenala pro člověka to, že mohl svými
myšlenkami dosahovat nedozírné výšky ve sférách svého ducha, kam by si dříve nepomyslel.

(( ...)).

 

Městská dlažba a hradba dávaly i nejchudšímu městskému obyvatelstvu pocit nadřazenosti nad venkovským obyvatelstvem, který jim vydržel až dodnes.




 


12 názorů

A ještě bych tu měl (opět) asi dodat, že cca 5-10% citátů v mé sbírce pochází z tzv. širokého veřejného prostoru (-ovšem s ..neznámým autorem).((...)).

Po jistých zkušenostech jsem se rozhodl  citátky" v mých výběrech, co do původu, nerozčleňovávat, protože to ,kromě mnoha dalších komplikací, přinášelo i nepřehlednost, a menší čtivost.

((...)).


Ještě jsem tam zapomněl přidat asi tuto:

„Vodorovná dlažba, a svislé rovné sloupy udělaly v mozku středověkého člověka úplně novu situaci.“

 


A děkuji všem za tipy i za komenty, hezký den :)


To Vesuvanka: Tohle je od SŠ (od těch mívám sice méně ..zdrojových prací celkově asi,..., ale vybírám možná většinu „kousků")

A nemyslím si také, že by většinu ..věcí „děcka vymyslela"; -bývá mnohdy patrné, že se jedná o různé více či méně přesné interpretace toho, co jim při výuce ve škole ,td., bylo řečeno (někdy se najdou i celé relativně dlouhé sentence, shodné v rámci jedné třídy či školy (a nemyslím si, že by to ta děcka od sebe navzájem, třeba během písemky, opsala :) ))

((...)).

Díky za návštěvu, a přeji hezký den:) 


annnie
15. 02. 2021
Dát tip

Tak konečně jsem pochopila, proč dnes dlažbu nahrazujeme asfaltem:

Městská dlažba, kterou mohl běžně používat k chůzi, znamenala pro středověkého člověka spoluúčast na bohatství města nebo nějakého feudála...

Nojo, no... Nebezpečný princip :)

Chechtám se až do večera. Díky!!! Tip a.


vesuvanka
14. 02. 2021
Dát tip

Dlažbu mám ráda (nejen středověkou), a tak jsem si se zájmem citáty přečetla. Co všechno děti nenapadlo :-))). 

V našich krajích se ve středověku středověkému člověku otevřely nové obzory třeba v tom okamžiku, když místo hliněného bláta v ulicích poprvé uviděl kamennou dlažbu nebo tvarově svislé sloupy bez větví

Městská dlažba znamenala pro středověkého člověka třeba to, že si uvědomil, že nasvětě mohou být i nějaké plochy bez bláta i v případě, že zrovna prší

Středověká dlažba pevně pod nohama znamenala pro člověka to, že mohl svýmimyšlenkami dosahovat nedozírné výšky ve sférách svého ducha, kam by si dříve nepomyslel.

 


Jamardi
14. 02. 2021
Dát tip Gora

Žákům se vůbec nedivím, že k těmto závěrům došli. To samé si myslí i filmaři. Když se podíváte na jakýkoli film ze středověku a nejde o ukázky ze šlechtického sídla v patře, tak je všude rozházená sláma. Nechápu, kde se bere to přesvědčení, že nikdo nezametal :) A k té poslední větě: dnes se venkov proměnil - stěhují se tam  bohatší, aby měli klid, ale když ukazují svoji zahradu, mají úplně všude vydlážděné chodníčky, aby si vůbec nikdy nemuseli ušpinit nohu, pokud nebudou chtít.


stromeček
14. 02. 2021
Dát tip

Pro člověka je i slovní zásoba a schopnost vyjádření dlažbou, na které může stavět paláce své fantazie.


Gora
14. 02. 2021
Dát tip

Nej pro mne poslední věta...


aleš-novák
14. 02. 2021
Dát tip Zeanddrich E.

skvělé. A to ještě dějepis neuvádí, že dlažbu vynalezl Jára Cimrman. Jako vedlejší produkt.


Díky:) Nemusím snad říkat, že přednostně zpracovávám „citáty" z oblastí,které mně také nadprůměrně zajímají:)


mě...jakožto milovnici středověké dlažby....to zaujalo.......*/**


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru