Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

STALO SE V ÚNORU...

15. 02. 2021
33
38
1188
Autor
vesuvanka

Z jednoho dávného pozorování...

STALO SE V ÚNORU

První únorové dny byly šedivé, bez slunečního svitu, ale nemrzlo. V jedné zahradě se ozývala velmi hlasitě hrdlička, jako by cítila ve vzduchu jaro, zatímco v další zahradě na polosuché bříze sedělo několik havranů a přilétali další. Usadili se na stejné bříze, každý se snažil zaujmout co možná nejvyšší místo na své větvi. Chvíli seděli nehnutě a mlčeli, ale po chvíli začali rokovat po svém v různých tóninách. Někteří vzlétli, s krákáním obletovali břízu  a nakonec odlétli do malého parčíku na náměstí. Ostatní havrani je následovali. Nic neobvyklého, ale přece. Když tito černí poslové zimy, kteří k nám přilétají koncem podzimu  až z Estonska a Lotyšska, se houfují ve městech, i když jen krátce, určitě se ochladí, třeba jen přechodně. Havrani se ve své "předpovědi počasí" nemýlili, sněžilo...

Stála jsem na zastávce autobusu. Zimní sluníčko se pomalu chýlilo k západu, na obloze jen pár bílých mráčků. Mě ale zaujalo něco jiného. Poměrně hodně vysoko poletovalo asi deset  racků, jejichž bříška osvětlená slunečními paprsky zářila stříbřitě proti obloze a zdálo se, že blikala. Tento optický jev vznikal máváním křídel s černými okraji. Let racků se změnil v pravidelné kroužení. Zajímalo mě, proč krouží a proč  právě na tomto místě. Začali přilétat  další, nejspíše od čističky odpadních vod. Letěli nízko, postupně vzlétali výš a přidávali se ke kroužícím. Po chvilce už kroužilo dost velké hejno. Když už žádný další racek nepřiletěl, všichni odletěli přes Letnou směrem k Vltavě.

Při pozorování ptáků zjišťuji, že se dorozumívají nejen hlasem, ale i způsobem letu, jímž něco ostatním druhům oznamují.


38 názorů

vesuvanka
23. 02. 2021
Dát tip

Evi, děkuji za odkaz, ty poštolky jsou úžasné. To bylo překvapení. Držím palce, aby se i letos vrátily  :-)))


babca
23. 02. 2021
Dát tip

vesuvanka: mám tady jednu takovou zprávu:    https://barvyzivota.pageride.cz/fotogalerie/     

Nastěhovaly se mi na balkon v roce 2019,2020 a doufám,že se vrátí i letos.Už jim chystám nové bydlení..


vesuvanka
23. 02. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za zastaven a milou odezvu :-))). U nás je to s havrany podobně, každou zimu se v naší ulici slétávali k večeru na stromech a a hřebenech střech některých domů, byly jich stovky. Havrani se usadili, občas přelétli a vyměnili si místa - to vše s krákáním. Pak seděli bez hnutí a když se setmělo, najednou všichni odlétli na své nocoviště. Ráda jsem je pozorovala. Letos bohužel žádné pozorování nebylo. Začátkem prosice se objevilo jen několik havranů, ale ti po chvíli odlétli a víc se neukázali.


zeleda
23. 02. 2021
Dát tip

Jano, moc hezká zkratka. Já ptáky bohužel pozorovat nemohu. Od nás úplně zmizeli. Ještě loni tu občas byli havrani, ale letos je pusto. 


vesuvanka
18. 02. 2021
Dát tip

Jardo, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Přemku, děkuji za přečtení a milou odezvu a Tip :-))) Mám radost, že kroužící racky také pozoruješ. Na náplavce u žrelezničního mostu je jich určitě hodně, já jsem viděla jen malé hejno, ale byl to úžasný zážitek. 


lastgasp
16. 02. 2021
Dát tip

Jen citlivá slova povzbuzení a díků. Často jejich kroužení pozoruji u železničního mostu na náplavce. Až dnes jsem to pochopil. Díky.


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Maruško, máš pravdu. Je toho tolik co neznáme a ani nikdy nepoznáme.  Děkuji za přečtení a Tip :-)))


To je zajímavé. Je toho ještě tolik, co nevíme.


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Janinko, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Cadmium, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Savage Flame, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Silene, děkuji za přečtení a Tip :-)))

 

 


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

Křivodržka, to je škoda, že fotky nejdou přímo vkládat. 

Marti, děkuji za zastavení milá slova - ti malí dinosauři mě dostali :-)))

fialko, děkuji za zastavení a milá slova :-)))


fialka...
16. 02. 2021
Dát tip

Zajímavě popsaný zážitek, také ráda pozoruji :-)


Markel
16. 02. 2021
Dát tip

moc pěkné, mám ráda ptactvo všeho druhu, jsou fascinující *, naši malí dinosauři, prý :-))


vesuvanka
16. 02. 2021
Dát tip

asrare, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
15. 02. 2021
Dát tip

Peter, omlouvám se, že jsem Tě přehlédla, a dodatečně děkuji za přečtení a milá slova, potěšil mě Tvůj zájem :-)))


vesuvanka
15. 02. 2021
Dát tip

Aru, díky za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
15. 02. 2021
Dát tip

Lucko, děkuji za přečtení a milá slova, mám radost, že se Ti líbilo :-)))

Čudlo, Okamžiku, dievča z lesa, Láďo a Milane, díky za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
15. 02. 2021
Dát tip Gora, blacksabbath

Děkuji vám všem za přečtení díla a milé komentáře, moc jste mě potěšili. Zároveň děkuji i všem tipujícím :-)))

Irenko, díky za zajímavý nápad, ale haiku bych asi nezvládla, protože vím, že to není jen 5-7-5, ale něco víc...

Aničko, díky za odkaz, píseň jsem si poslechla, je hezká :-))).

Diano, máš pravdu, jsou zajedno :-))) 

Prosecký, pravdivá byla slova chovatele! :-))). 

Křivodržko, to je zajímavé a pro mě novinka, že čápata, nejspíš v sebeobraně, dělala  "mrtvé brouky".

Liduško a Romane, těší mě, že se vám líbilo. Pozorování přírody je můj koníček. 

Luboši, přesně tak, vrána ani čáp při šichtě neotevřou zobák. Kdyby ho otevřeli, mohlo by to špatně dopadnout (usmívající se smajlík).

Ivi, to je prima, jen musí být slunečno, jinak by neblikali :-)))

Renato, díky za připomínku tohoto přísloví :-)))

Jirko, díky :-))). Pravděpodobně to tak je, že se rackové tímto způsobem shromažďují před odletem na svá nocoviště.

Majaks, mám radost, že Tě zaujaly :-)))

Diono, díky za připomínku holuba hřivnáče a pozorování jeho námluv. Je to největší holub ve střední Evropě, typické jsou pro něj velké bílé skvrny na obou stranách krku. Jeho hlasový projev (houkání) trochu připomíná hrdličku, ale je drsnější a hlasitější. Holuby hřivnáče jsem pozorovala v pražské Stromovce asi před dvaceti lety, během několika dalších let se objevili v okolních zahradách a parcích.

Karle, i mě fascinují jejich aerodynamické tvary a způsob letu.

 


Krásné, milé, roztomilé, únorové, zimní se špetkou sněhu a samozřejmě plné ptačím zpěvem... Pěkně napsaná miniaturka!

Ano, ptáci a obecně ptačí dorozumívání jsou velice obdivudné :) Děkuji, že jsem si mohla přečíst a pozorovat s Tebou! TIP!


K3
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

Hezky jsi to napsala. I mě fascinují. Už jenom ty aerodynamické tvary...


Diona
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

...miluju ptáčky. Krásné ptačí zastaveníčko. Dávám opeřený *Tip

 Ad. ptačí způsob pohybu a letu... jednou jsem viděla obrovské přerostlé hrdličky (prý to jsou holubi hřivnáči - "pracovně" jim říkám mastodonti, protože jsou to opravdu gaganti a šinou se jak minitank ,-)  ale při námluvách jsou nesmírně graciézní...všelijak baletili a dělali stojky na hlavě, fakt nekecám ,-) Prostě nádhera.


a2a2a
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka, babca

Janičko, už jsem čekal, že mi osvětlíš to kroužení racků. Sledoval jsem tento jev několikrát právě v tuto zimu a říkal jsem si, proč tak neúnavně krouží.  I když nepíšeš o sopkách a rostlinách, stále vynikáš hezkým jazykem.


bixley
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

Vzpomněla jsem si na přísloví

Na Hromnice musí skřivánek vrznout i kdyby měl zmrznout. :-)


blacksabbath
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

Krásně napsané.....půjdu vyhlížet blikání racků k Vltavě.....:-))))................*/****


Kočkodan
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka, asrar

 

Pokud se s někým potkají čápi a vrány během šichty při roznášení mimin, tak ti jsou vlastně odkázáni pouze na nonverbální komunikaci, nikdo neotevře zobák.


Alegna
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

máš dar pozorování ... hezky popsané***


Karpatský knihomoľ
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

Zaujímavá prózička a zaujímavé aj komentáre. Som rád, že som si to mohol prečítať.


Prosecký
15. 02. 2021
Dát tip Mates Straba, Aru, Gora, dievča z lesa, vesuvanka, asrar

Na hradě Tirol je chovná stanice dravých ptáků. Samotná historie hradu zajímala jen mě, celý zbytek rodiny si pamatuje právě jen ty ptáky. Chovatel vypustil orla a komentoval majestátního tvora plachtícího nad impozantím údolím Merana:

"Dravec nekrouží proto, aby oslavil krásu božího stvoření světa. Hledá žrádlo!"


Diana
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

No asi ano, protože jsou podezřele zajedno :-)))


annnie
15. 02. 2021
Dát tip vesuvanka

Racci přilétající od čističky odpadních vod... Ano, poezie nové doby...

Ptačí svět (ne že bych ho dobře znala) mě fascinuje. Free as a bird... - no, to je jen naše lidská představa, asi...

https://youtu.be/f0rXR9LZboI

Tip a.


Gora
15. 02. 2021
Dát tip blacksabbath

Jani, to je dobrá miniatura, tvé postřehy jsou moc zajímavé.

Při tom světélkování ve výšce jsem si říkala, že by se ten zážitek možná dal zpracovat v haiku jako optický jev...

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru