Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kosmoskok

16. 02. 2021
0
2
262
Autor
Karla9

Rozhlasová sci-fi erotická komedie.   

Název hry: KOSMOSKOK

 

Postavy

1.       Venuše:             velitelka vesmírné lodi, přirozená autorita, věcná, přímá, spravedlivá

2.       Džek:                zástupce velitelky, rád se chvástá, kamarádský, žoviální, vždy dobře naladěný

3.       Donald:            první důstojník, vedoucí technologií podpory života, seriózní, mužný

4.       Klára:                druhý důstojník, technička záchranných systémů, stále mírně nespokojená, náladová,
                         lehce znuděná

5.       Jasmína:           specialistka na mezihvězdnou navigaci, dětinská, trochu ukňučená

6.       René:                bioinženýr, nedůvěřivý rýpal, servilní k nařízeným

7.       Robert:             elektroinženýr, chlapecky naivní, veselý

8.       Helena:             matematička, astrofyzička, pragmatická, rázná, optimistická

9.       Alan:                 expert na biochemii, zženštilý, úzkostný

10.    Anna:                palubní lékařka, přátelská, vstřícná, srdečná

11.    Prof. Vosáhlo:   vedoucí laboratoře speciálních energií, seriózní, rozvážný, noblesní

12.    Dr. Výborná:     expertka pro transformaci energií, snaží se mluvit jako roztomilá mladá slečinka,
                         kterou už delší čas není

13.    Prof. Klopotný: ředitel Centra mezihvězdných letů, mírně ráčkuje

14.    Dr. Prskavec:    vedoucí řízení letu, snaživec

15.    Li-Ti:                Prezidentka Forever United Nations (FUN) - Navždy Spojených Národů, vznešená,
                         patetická, silná osobnost

16.    HLAS 1:            centrální počítač Země

17.    HLAS 2:            centrální počítač rakety Kosmoskok

18.    :                    šéf teroristické organizace STIGMA, fanatický, arogantní, sarkastický  

19.    Technik:           šéf audiovizuálního vysílacího studia

1.  Raketa Kosmoskok

Nesrozumitelné zvuky z vysílačky, krátké zapraskání, pípnutí.

prskavec

(slavnostně) Tady je Prskavec, řízení letu Praha-Žižkov. Pro velitelku rakety Kosmoskok. Venuše, spusťte kontrolu všech systémů.

Venuše

Řízení letu, rozumím, spouštím. (pípnutí).

(cvakání spínačů, počítačové zvuky) Podpora života, v pořádku. Startovací sekvence, v pořádku. Komunikace, v pořádku. Mezihvězdná navigace, v pořádku. Záchranné a výsadkové moduly, v pořádku. (praskot ve vysílačce, pípnutí)

Prskavec

Rozumím. Děkuji.

Ověřte stav zdrojovny. Určete aktuální sigma. (pípnutí)

Venuše

Džeku, tady Venuše. Prověř kvalitu spojení.

Džek

Džek posádce. Probíhá kontrola spojení. Hlaste se ve stanoveném pořadí.

Před každým jménem vždy zapraskání ve vysílačce, pípnutí.

Donald

(řízně) Donald. Připraven ke startu.

Klára

Džeku, Klára. (zvesela). U mě všechno v pohodě.

Jasmína

Jasmína, na pozici pět, ideální stav. Napětí stoupá.

rené

(věcně) René na šestce. Hlásím vše OK. Z mého pohledu.

helena

(vesele) Helena Zelená ke startu stvořená.

Džek

(praskání ve vysílačce) Čekám, devítko! Roberte! Co tam děláš, chlape! Startujeme!

Robert

Omlouvám se. Spadly mi brejle.

Helena

Tady jsou! Pospěš si!

robert

Děkuji, díky. Promiň.

džek

Kruci, hlas se, Roberte!

Helena

Klid Džeku, všechno je v pořádku.

robert

Tady Robert. Ze zdrojovny vzhůru ke hvězdám!

Alan

Alan. Startovací sekvence (po krátkém zaváhání) sedm-tečka-nula.

Anna

(rozhodně) Anna pro Džeka. Vše na svém místě. Můžeme.

Džek

Tak vážení, jdeme na to. Venuše, je ukončeno sigma jedna. Plynulý přechod k sigma dvě, všichni ve svých pozicích. Probíhá nažhavení. Očekávané sigma 3 – maximální výkon v čase T + 60 sekund, padesát devět, padesát osm, padesát sedm. Počítači převezmi odpočítávání. (hlas dále do ztracena počítá)

Venuše

(praskot ve vysílačce, pípnutí) Velitelka pro řízení letu: Pane doktore, hlásím – dosaženo sigma 2, maximální sigma 3 očekáváme za 45 sekund. (pípnutí)

prskavec

Výborně, vše běží podle plánu. Start povolen po dosažení plného výkonu – stoprocentní sigma 3. Přepojuji Vás na ředitele Centra mezihvězdných letů Klopotného. (pípnutí)

klopotný

(V hlase zaznívá patos zvýrazněný ráčkováním)

Zdravím vás, Venuše, i vás statečná posádko. Mluví k vám ředitel Centra mezihvězdných letů Klopotný. Jste nejlepší, jste nejvýkonnější, jste unikátní průkopníci nové technologie pro mezihvězdné lety. Vy jste náš předvoj, naše naděje, naše záchrana. Start rakety Kosmoskok sledují miliardy obyvatel Země. Prezidentka Forever United Nations, paní Li-Ti, se osobně ujme komentování startu, této zásadní události v dějinách dobývání vesmíru.

Hodně štěstí, věříme ve vás! (pípnutí)

Venuše

(věcně) Děkuji pane, doufám, že Vás nezklameme. (pípnutí, praskot ve vysílačce)

Zvuky připravované přenosové audiovizuální techniky, vzrušený hlas technika přenosu.

technik

(netrpělivě) Pohyb, pohyb. Celý štáb rychle na plac! Lidi, probuďte se už konečně, naše celoplanetární vysílání bude mít maximální sledovanost. Nejmíň dvacet miliard! Takže sebou laskavě hejbněte. Některejm z vás to může nastartovat kariéru! (pro sebe) No, a ať ta moje naopak urychleně neskončí. (zvučně) Co kontrola klíčování a synchronizace času? Ověřuje to někdo? Hoďte sebou s líčením! Paní prezidentka musí být za 30 vteřin nachystaná. Pozor! Začínáme vysílat signál s absolutní předností. (nervózně) Ať proboha, nepropásneme ten start!

Džek

Venuše, co se děje? Vidíš to taky? Vypadá to na výkyv energie v sekundárním obvodu.

Venuše

Džeku, počkej, jdu ke svému monitoru. Zdá se, že nemáme stabilní sigma 3.

hlas 2

(odosobněný nevzrušený počítačový hlas) 39, 38, 37, 36.

Džek

(vzrušeně) Něco se děje! Problém ve zdrojovně. Je to možné? Nerozumím tomu.

hlas 2

33, 32, 31.

džek

Počítači, zjisti příčinu výpadku.

hlas 2

Rozumím. Analýza problému bude trvat několik minut. Momentálně nejsou zcela jasné pozice jednotlivých členů posádky. Pokud nebudou přesně dodržovány instrukce ukotvené v manuálu  Kosmoskok, rok dva-nula-devět-šest, lomeno III, pomlčka Zásady postupu při...

Džek

(naštvaně) Počítači, nežvaň! Okamžitě zjisti v čem je problém, sakra!

hlas 2

Zjištěn výpadek sekce 7 a 9.  Mám jediné možné vysvětlení: Alan s Robertem zcela selhali. Tok energie přerušen. Opakuji, tok energie přerušen.

Znělka FUN, zahájení přímého přenosu prezidentky Li-Ti.

HLAS 1

Vážení obyvatelé planety Země. Zahajujeme zvláštní vysílání ze sídla FUN, Forever United Nations, odkud sledujeme mimořádnou událost - start rakety Kosmoskok. Stateční členové posádky jsou ti nejlepší z nás! Výkvět astronautiky! Ženy i muži, kteří prošli náročným výcvikem, aby byli vybráni pro tento grandiózní projekt. Nejlepší z nejlepších, nejodvážnější z odvážných, tady je máme! Venuše: velitelka výpravy, Džek: zástupce velitelky, Donald: první důstojník, vedoucí technologií podpory života, Klára: druhý důstojník, technička záchranných systémů, Jasmína: specialistka na mezihvězdnou navigaci, René: bioinženýr, Robert: elektroinženýr, Helena: matematička, astrofyzička, Alan: biochemik, Anna: palubní lékařka. Zaslouží si plně náš obdiv! (tleskání, výkřiky sláva, hurá…)

Nyní k vám u příležitosti této mimořádné a slavnostní chvíle promluví prezidentka Navždy Spojených Národů, paní Li-Ti.

Li-Ti

(naléhavý, srdceryvný hlas zaznívá jako by odevšad) Drazí spoluobčané, hlásím se vám ze sídla FUN na oběžné dráze Země. Nechť je tento rok, rok 2096, navždy zaznamenán jako jedinečný mezník v dějinách. Právě dnes, poprvé v historii společně vyprovázíme naše hrdiny k novým světům. Do vesmíru poletí naléhavé poselství: Víme, odkud jsme přišli, víme, kdo jsme a brzy se dozvíme i to, kam jdeme. Nejlepší z nás podstupují riziko prvního mezihvězdného letu k záchraně lidstva. Tato mise je nadějí, je novou vizí budoucnosti…(do ztracena)... Stává se převratným milníkem.....

Venuše

(pevným hlasem) Posádko, máme nouzovou situaci! Džeku, okamžitě se přesuň do zdrojovny. Propoj manuálně sekci sedm a devět! Očekávám plné nahrazení výpadku Alana i Roberta! Do 20 sekund nahlas plný výkon! Hrozí fatální selhání pohonných jednotek. Musíme zabránit kolapsu! Jde o všechno!

HLAS nadále odpočítává 19, 18, 17, ...

Li-Ti

Jsme svědky vítězství člověka nad přírodou, nad živly, které se spojily, aby zničily vše, co milujeme. Nic nás nezastaví, nic nás nepokoří. Naše převratné technologie jsou zárukou (postupné ztišování) úspěšné mise rakety Kosmoskok....

Džek

(rozhodným hlasem) Kruci, je to tak! To mě štípni, sedmička a devítka jsou totálně mimo!  Tohle jsme nikdy nenacvičovali. Zkusím je bez přípravy nahradit.

Táák..., a teď manuální propojení. Jdeme na to!

HLAS 2

Předpoklad dosažení maximálního výkonu za 5, 4, 3, 2, 1

Džek

Ááááááá ..... TEĎ!

Rachot startujících motorů postupně přehluší projev Li-Ti.

Li-Ti

Zajistíme přesídlení lidstva na nové, lepší světy….

HLAS 2

Poslední den roku 2096. Raketa Kosmoskok se vydává na cestu ke hvězdě Kepler 62 v souhvězdí Lyry. Cílem mise jsou dvě planety v zóně života na oběžné dráze této hvězdy. Dostaly jméno Naděje a Počátek. Průzkum má potvrdit možnost přesídlení obyvatel Země. Planeta je ohrožena totální zkázou - neodvratným pádem do Slunce.

Posádku tvoří pět mužů, pět žen a umělá inteligence rakety. Mou povinností je kromě jiného zaznamenávat průběh kosmického letu.

Právě jsme zvládli úspěšný start. Letíme k Neptunu, odkud zamíříme poprvé v dějinách pilotovaných letů mimo naši sluneční soustavu. Díky unikátní technologii provedeme skok nadsvětelnou rychlostí. Kosmokok zahájil závod s časem.

2.  Čekárna v laboratoři speciálních energií

Zaznívá pípání měřících přístrojů, otevírání a zavírání dveří, vzdálený hovor. Venuše a Džek si střídavě povzdychávají a nervózně odkašlávají. Džek troubí (nechutně)do kapesníku.

Džek

(vnitřní monolog) Snad to půjde rychle. Nesnáším čekání a čekárny. Pastelový barvy a relaxační hudba, to mně fakt nepomáhá. Kdybych se tak moh proběhnout po chodbě, nebo udělat pár kliků. To by koukali.

Venuše

(vnitřní monolog) Bože, co to je za týpka? Zase jeden opálenej hezounek z posilovny. Čím víc v ramenou, tím míň v hlavě. Proč po mě pořád kouká? Snad mi nejsou vidět nohy.

Džek

(vnitřní monolog) Kamer je tady víc než lidí. Co kdybych jim zamával? Budou mě mít za blázna.

Venuše

(vnitřní monolog) Nechápu, jak jsem si je mohla zapomenout oholit. Pořád jen práce, škola, výzkum, články. (vzdychne) Za chvíli ze mě bude bezpohlavní…to… vědec. Místo abych si zašla v klidu na pedikúru, strkám ruce do pedirobota. Bazén vidím jenom z učebny a na normální masáž už si ani nevzpomínám. Bodyrobot má sice šikovný silikonový prsty, ale nezeptá se ani na počasí.

Džek

(vnitřní monolog) Klídek. Pěkně dýchat, uvolnit se. Jako ta holka. Vypadá úplně v pohodě. Krásná. Blondýna. Sebevědomá. A to tělo…Dokonalou fasáda. Na první pohled věčně zmrzlý, nedostupný Everest, ale určitě postačí vlídný slovo a hned roztaje. Zkusím ji naťuknout. Líp nám to uteče.

VENUŠE

(vnitřní monolog) Snad ten trouba nepřijde na kus řeči. To by mě rozhodilo ještě víc, než chloupky na holeni. Kde já jsem ho jenom viděla? No jasně! To je ten borec z plakátů. Vyhrál záchranáře roku. Umělci, filozofové nebo vědci, ti nikoho nezajímají, ale záchranář, to je profese! Budoucnost ti leží u nohou, ty plážovej plejboji!

Džek

Čekáte dlouho, slečno?

Venuše

Jen pár minut. Jdu na 10.15. A vy? Jste taky objednaný na sto desítku – Pokročilé testování odolnosti a výdrže? (vzdáleně se ozývají zvuky námahy, hluboké dýchání až funění)

DŽEK

No, počkejte.... (šustění papíru) 10.30, dveře 108 – Základní testování. Tss, není to omyl?  Kámoši říkali, že splňuju všechny předpoklady. (sebevědomě s uchechtnutím) Věk, vzdělání, fyzička, zkušenosti. Vy taky vypadáte výborně. Zdravě a tak. Ani honorář, co nabízej, není špatnej...  Máte trému?

VENUŠE

Mně o peníze nejde.(přezíravě, uraženě) Předpokládám, že budou vybírat členy záchranného týmu nejen podle fyzických, ale hlavně podle morálních kvalit. Pro mě je nejdůležitější poslání mise. (lehce pateticky) Krása, svaly i mozek nám budou k ničemu, až na Zemi zanikne veškerý život.

DŽEK

(souhlasně, trochu otráveně) No jo, no jo. Chtěl bych se dostat aspoň mezi těch sto vyvolenejch, co pojedou na výcvik na ostrovy. Já prostě miluju soutěžení. Probojovat se mezi nejlepší, to mě žene celej život dopředu!

Venuše

Mě tedy ženou dopředu úplně jiné věci. Ale jdu si za svým stejně jako Vy.

Džek

No, to jsem rád, že máme něco společnýho. Třeba se ještě potkáme. Vypadáte fakt skvěle. Kdyby bylo na mně, já bych Vás na tu misi vybral rovnou, pro mě jste suprstár. Znáte tu soutěž? Na začátku století byla děsně populární.

VENuŠe

Já tyhle věci nesleduju. Nemám na to čas. Z pohledu kulturní historie nemají podobné soutěže žádnou estetickou ani vzdělávací hodnotu.

Džek

Nebuďte tak přísná. Každej potřebuje v životě trochu zábavy. Tenkrát lidi neměli tolik možností, tak koukali na soutěže. Já na tom nevidím nic špatnýho.

VeNUše

Lidé na začátku 21. století neřešili fatální problémy přežití, maximálně se mírně znepokojovali oteplováním planety nebo lokálními ozbrojenými konflikty. Vzhledem k absenci skutečných problémů se oddávali pokleslé formě zábavy.

džek

Vy jste asi hodně vzdělaná, viďte. To já na ženskejch obdivuju. Ale taky mám rád, když si ze sebe uměj udělat srandu a trochu se uvolnit. Máte ráda karaoke?

venuše

Nezlobte se, zpěv opravdu není můj obor. Je pro mne naprosto nepochopitelné, jak se mohl homo sapiens sapiens v nedávné historii bavit tak stupidním způsobem. Navíc něčím tak absurdním jako pop-music.

Džek

No vidíte, já bych tipoval, že zpíváte božsky.

HLAS 1

Další, prosím. (zvuk posouvající se židle, kroky)

DŽEK

Počkejte, počkejte, aspoň mi řekněte, jak se jmenujete!

VENUŠE

Venuše.

DŽEK

No, jasně! Hvězdný jméno! Vy jste žena pro vesmír stvořená. Holku s tímhle jménem musej vybrat. Já mám na tyhle věci čuch. Vsadím se, že se nevidíme naposledy. Moje jméno si zapamatujete snadno. Je sice obyčejný, ale nejoblíbenější na světě. (překotně) Můj praděd byl Džek, děda Džek, otec Džek a já jsem v pořadí čtvrtej. Všechno chlapi jako hory a pevný jako skály. (vesele) Vidíte ty svaly?

venuše

Ze stoosmičky na stodesítku vede, (posměšně) příteli, dlouhá cesta. Ještě nemáte za sebou ani základní testy. Nezáleží na tom, jestli jste Džek nebo Džon. Víte, co znamená jedna ku třiceti?

DŽEK

Toho bych se nebál, Venuše. Když jsem se hlásil na univerzitu, byl poměr ještě horší. Testů a zkoušek už jsem v životě absolvoval spoustu. Pokud jde o fyzičku a výdrž…nechci se chlubit, ale Džek, rozumíte, to není chlápek, kterej se něčeho bojí..(hlas se vzdaluje) A čekat už nebudu na nic, jdu jim to předvíst rovnou! (bouchnutí dveří)

HLAS 1

Pane, haló, pane, vaše identifikační číslo! Jdete dříve, než jste byl objednán. Počkejte, prosím, málem jste mne povalil…No, to je…buran. Dobře, dobře, když už jste tady, pojďte laskavě za mnou do Laboratoře speciálních energií. Tudy, prosím. Ne tak rychle! Oblečení nechte v kabince. Čekejte tam na další instrukce. (zabouchnutí dveří) Tak, na chvilku si ho zavřeme pod zámek. Zapněte prosím kameru v kabině č. 1. Až se nám chlapec trochu uklidní, pustíme ho na plac.

DŽEK

Tak tady je to jak v obchodě s nóbl oblečením. Zrcadla ze všech stran, i na stropě. Když do naha, tak do naha! Mně to nevadí, nemám se za co stydět. (pyšně) To spíš naopak! Jen mě trochu znervózňuje, že tahle úžasná kabinka nemá ani jednu kliku. Doufám, že mě tu nenechaj trčet dlouho. V pozvánce nic takovýho nepsali. Nejsem žádnej klaustrofobik, ale nahej se cejtím líp s holkou v posteli nebo s klukama ve sprše. Na zrcadla moc nejsem.

HLAS 1

Prosím, vstupte. Odpovídejte pouze na položené otázky. Nejste-li tázán, mlčte. Položte se na záda. Ničeho se nebojte. Provedeme nejprve základní biofyzikální testy.

3.  Kosmoskok po úspěšném startu

Vzdálené zvuky letu rakety, tichý chod přístrojů na velitelském můstku.

venuše

Počítači, spusť autorizaci priority Kosmoskok, dva-nula-devět-šest, Kepler 62.

Hlas 2

(počítačové zvuky) Provádím autorizaci. Priorita Praha-Žižkov, dva-nula-devět-šest, zrušena. Instaluji protokol pro let ke hvězdě Kepler 62. (počítačové zvuky) Zdravím Vás Venuše. Blahopřeji vám i celé posádce k úspěšnému startu rakety Kosmoskok. Očekávám pokyny pro další fázi letu.

Venuše

Proveď kontrolu hlavních i záložních systémů. Ověř sigma stabilitu, nastav nové komunikační priority. 

hlas 2

Rozumím, Venuše, kontroly spuštěny. Pracuji na novém nastavení.

venuše

Proveď kontrolu výpočtu dráhy na startovací pozici za Neptunem. Opakuj výpočet souřadnic pro první nadsvětelný skok. Odchylky včetně návrhu variantních řešení nahlas navigátorce Jasmíně.

Hlas 2

Ano, velitelko. S Jasmínou se spojím ihned po upřesnění dráhy.

venuše

Zajisti, aby se Alan s Robertem neprodleně dostavili na velitelský můstek. Očekávám od nich podrobné vysvětlení jejich selhání při startu.

Hlas 2

Jistě, madam, zařídím.

Klára

Zdravím, Venuše, Klára s Jasmínou hlásí konec směny ve zdrojovně.

Jasmína

Máš pro nás další instrukce?

Venuše

Instrukce později. Nejdřív chci vědět, jak se cítíte? Je všechno v pořádku?

klára

Jsem trochu unavená.

Jasmína

Sigma 3 nám dalo zabrat. Bylo to ještě náročnější než při simulacích.

Klára

Navíc ten nečekanej kolaps sedmičky a devítky…

Jasmína

Málem nás to zničilo hned při startu.

klára

Byla jsem z toho pořádně rozhozená.

Venuše

Jistě, chápu. A dělám, co můžu! Zjistím, v čem byl problém a odstraním ho. Přejděte do programu relaxace.

Hlas 2

Hlášení o kontrole systémů. Všechny hlavní i záložní okruhy v normě. Zdrojovna po dosažení standardní sigma v běžném letovém režimu. Dle harmonogramu nyní slouží v sekci tři-osm Donald s Helenou. Džek se odebral na oddělení intenzivní regenerace.

rené

Ahoj velitelko, jak si stojíme?

venuše

Zdravím tě, René. Všechno v pořádku. Počkej chvilku.

Počítači, udej polohu Roberta s Alanem.

hlas 2

Hlásím, že odešli na ošetřovnu.

rené

Ale, ale, to jsou věci. Pánové mají potíže…

venuše

(palubní interkom) Kde jsi, Aničko?

anna

(interkom) Jsem u sebe, potřebuješ něco?

venuše

(interkom) Máš tam Alana s Robertem?

anna

(interkom) Ano, hlásí se k urgentnímu vyšetření. Sedí v čekárně. Nejspíš u nich provedu komplexní biochemický a fyziologický rozbor.

venuše

(interkom) Dobře. Udělej, co je třeba. Musíme přesně zjistit zdroj a příčinu výpadku. To už se nesmí opakovat! Ať se po vyšetření oba ihned hlásí na velitelském stanovišti.

anna

(interkom) Rozumím. Zařídím.

Hlas 2

Pokračuji v hlášení: Na startovací pozici u Neptunu budeme za 18 hodin, 13 minut a 2 sekundy. Kalibruji souřadnice pro nadsvětelný skok.

venuše

(interkom) Venuše posádce: Děkuji všem za dosavadní výkon. Na startovací pozici u Neptunu budeme přibližně za 18 hodin. Jasmína provede ověření a kontrolu souřadnic. Směny ve zdrojovně pokračují dle harmonogramu. Jakékoli změny jsou nepřípustné. Držte se stanoveného režimu odpočinku a regenerace. Pokračujeme v letu podle plánu. Venuše konec.

anna

(interkom) Venuše, mohla bys, prosím, přijít ke mně na ošetřovnu?

Venuše

(interkom) Co se děje? Spěchá to? Teď nemohu, čekám na relaci se Zemí.

anna

(interkom) Týká se to Alana a Roberta. Mám výsledky testů.

venuše

(interkom) Jak jsou na tom? Objevilas něco?

anna

(interkom) Přijď raději sem. Potřebuji to s tebou probrat osobně.

hlas 2

Hlásí se Řízení letového provozu Praha-Žižkov. Mohu potvrdit spojení? Pozemní středisko zaznamenalo výkyv parametru sigma při startu, následně s tím zachytili i narušení energie silového pole.

venuše

Potvrď spojení za dvě minuty. Přepoj mi hovor do soukromé kabiny.

(interkom) Anno, zastavím se později.

René

Venuše, vnímáš mě? Mám teď volný režim, zašel bych na ošetřovnu. Souhlasíš?

venuše

Promiň René, úplně jsem na tebe zapomněla. Samozřejmě můžeš zajít za Aničkou. Prevence je na místě.

rené

(pro sebe, tlumeně) No jo, přehlédnout mě, to je tady úplně normální.

Jasmína

Žádám o povolení přerušit kontrolu navigace. Chtěla bych se přidat k Renému a navštívit ošetřovnu. 

venuše

Co se děje, Jasmíno. Mám se začít znepokojovat?

Jasmína

(nejistě) Ne..., myslím, že ne. Já jen tak ... pro jistotu.

4.  Výcvikové středisko

Zvonění budíku, zívání, splachování záchodu, čištění zubů, kroky, tekoucí voda.

VENUŠE

Kolik je hodin?

JASMÍNA

Sedm. Od šesti tu někdo běhá po chodbě a funí jak hroch. Na zvukovou izolaci tady nejspíš moc nemysleli, slyším i čištění zubů od vedle. (spláchnutí záchodu)

VENUŠE

(zívne, protáhne se) Ach jo. Jsem celá rozlámaná.

JASMÍNA

Mělas včera výcvik?

VENUŠE

Tři hodiny anatomie. Pak troje cvičení s různými skupinami. Čím víc lidí, tím je to náročnější. Dnes to ale bude v pohodě. Mám geologický průzkum, přežití v extrémních podmínkách a cvičení ve dvojici s Aničkou. Je výjimečně citlivá a chytrá, jde nám to spolu dobře.

JASMÍNA

Aha, já ji zatím znám jen z nácviku ve skupině. V párových cvičeních jsme se ještě nepotkaly.

Venuše

Má kvalitní vzdělání. Vystudovala medicínu a psychologii.

Jasmína

Prý už byla třikrát vdaná. To je taky skvělá zkušenost, nemyslíš?.

venuše

Jsem ráda, že ji máme v týmu. Je na ni spolehnutí. Dokáže se na každého vyladit.

Jasmína

Už seš? Jdu se podívat na rozvrh. Nebo si pamatuješ, co máme zítra a v sobotu?

VENUŠE

Počkej, vyčistím si zuby. Nejsem ani učesaná. Přijdu hned za tebou. V pátek mám posilovnu, plavání a řízení lidských zdrojů. Na sobotu si zapíšu nepovinný předmět.

JASMÍNA

Ty seš blázen, nemáš toho dost? Na co se chceš přihlásit?

VENUŠE

Je to takový starý indický cvičení, myslím, že by se mi to mohlo hodit. Navíc se líp poznám s ostatními. (zvuk vody a čištění zubů)

JASMÍNA

Přeju dobrý ráno, René.

RENÉ

Dobrejtro, fešando. Tak co, natěšená? Už sis přečetla, s kým seš dnes ve skupině? Pojď se mnou na snídani. Ostatní už jsou v jídelně. Já mám hned v osm nácvik v čtyřčlenný skupině. Nesmím se moc nacpat. Minule mi dělaly problémy vajíčka.

JASMÍNA

To si říkáš expert na výživu? Kdopak nám minule kázal o vhodné skladbě stravy a rozdával manuál s přeškrtnutejma fazolema, cibulí a česnekem?

RENÉ

Pšššt. Ne tak nahlas! Nemusí to slyšet každej. Občas si musím dát něco nezdravýho, nejsem svatej, ani dokonalej. Takovej Džek, ten by to hned obrátil proti mně. Je úplně posedlej touhou bejt ve všem nejlepší. Vajíčka si nedává ani v neděli, když máme volno. Jde ti to s ním dobře?

JASMÍNA

Jo, žádnej problém. Trochu machruje, ale je to pěknej kluk, vstřícnej. Pomůže ostatním, když je potřeba, vždycky najde řešení, dokáže se nejen fyzicky, ale i mentálně naladit na druhýho. Myslím, že nejlíp fungujou s Helenou. Vyloženě si sedli. Když máme výcvik ve třech, Džek skoro všechno odmaká za nás. Když jsme minulej týden zkoušeli zapojení celý posádky, povedlo se to jen díky němu, vzpomínáš? Myslím, že Prskavec s Klopotným odvedli skvělou práci. Vybrali ideální tým. Džek je zkrátka dobrej. Je to držák.

RENÉ

Nevím. Někdo se vedle něj necejtí, a to nemyslím jen sebe. Podle mě od rána do večera soutěží. Potřebuje vyhrát, i kdyby šlo jen o pexeso. Nejsem si jistej, jestli by byl takovej hrdina, kdyby šlo opravdu do tuhýho. Sbírá body a machruje před šéfama.

JASMÍNA

Hele, zeptej se Venuše. Taky Džeka nemusela, ale teď už dokáže ocenit jeho kvality. Je to profík. Má výborný zkušenosti, a v technice se mu nikdo nevyrovná. Fyzičku má nejlepší ze všech. Myslím, že je pro tým důležitej. Musíme zamakat na vztazích. Zkus se víc zaměřit na pozitiva, je jasný, že jsme každej jinej. Nemluví z tebe tak trochu závist?

REné

No dovol? Já ti upřímně vyprávím o svých pocitech a ty mě takhle sejmeš? Pššššt.

VENUŠE

Dobré ráno. Tak jdeme na to? Kde jsou ostatní?

RENÉ

Čau Venuše. Sluší ti to. Ne, nezlob se. Myslím to vážně, opravdu ti to sekne. Neříkám to proto, že seš velitelka. Džek je dnes už podruhý ve sprše. Robert s Alanem šli na snídani, vždycky chodí spolu. A Kláru s Donaldem jsem zahlíd v učebně, řešej něco v „třidéčku“, bylo to tam plný molekul.

JASMÍNA

Ty máš teda přehled. A kde je Klára s Aničkou? Nezaspaly?

VENUŠE

Budou u fyzioterapeuta. Nebyly večer ve své kůži, potřebují trochu péče. Pojďte, musíme se najíst. Užijte si jídlo, brzy všichni přejdeme na kapsle. Termín se blíží. Zbývá deset dnů.

Chci dnes vidět skvělý výsledek, plné soustředění, maximální výkon. Ať všechno funguje jako na drátkách. Jestli se zase při nácviku ve zdrojovně objeví potíže, nařídím večerní samostudium.

5.  Kosmoskok, Řízení letu, FUN

Na oběžné dráze Země v sídle FUN přistává modul s Vosáhlem a Výbornou, pak také modul s Klopotným a Prskavcem.

hlas 1

(let rakety, počítačové zvuky) Zde základna FUN. Volám modul L-S-E na trajektorii přiblížení. Proveďte identifikaci, sdělte účel letu.

Vosáhlo

(unaveně) Tady je profesor Vosáhlo, ředitel Laboratoře speciálních energií se svojí asistentkou doktorkou Výbornou. Žádám o povolení k přistání. Přilétáme na pozvání paní prezidentky Li-Ti.

hlas 1

Identifikace v pořádku. Přistání povoleno. Uvolněna dráha do doku 6. Závěrečnou fázi provede naváděcí paprsek řízený automatikou stanice. Vítejte v sídle FUN. (zvuky přistávání)

výborná

To jsem zvědavá, profesore, proč nás paní prezidentka vlastně pozvala. Dalo by se říci, až důrazně narychlo. Co se z toho asi vyvrbí? Pochvala, povýšení? Anebo...?

vosáhlo

Vážená kolegyně, nemám rád spekulace. Počkejme, uvidíme. (zvuky přistávání)

výborná

No, ale šéfe, leccos se proslýchá. Z Centra řízení letu se prý ztrácejí některé důvěrné informace. A náš výzkum má přece s tímto centrem hodně společného.

Vosáhlo

(karatelsky) Doktorko Výborná, Maruško, odkdy se my vědci zabýváme všelijakými tlachy. Fakta a zase fakta. To je náš denní chleba, nic víc. (zvuky přistávání)

výborná

(dotčeně) Když myslíte, profesore (pomlka) Láďo, to ti povídám, děje se něco zvláštního! Fakta nefakta. Mně to napovídá můj ženský instinkt.

vosáhlo

(pro sebe) Ženské instinkty mě děsí víc, než parta ozbrojených mimozemšťanů. (smířlivě) Tak už pojďme, nenechme paní prezidentku čekat.

hlas

(let rakety, počítačové zvuky) Zde základna FUN. Volám modul C-M-L na trajektorii přiblížení. Proveďte identifikaci, sdělte účel letu.

Prskavec

(věcně) Zde výsadkový modul Centra mezihvězdných letů. Hovoří doktor Prskavec. Na palubě je dále profesor Klopotný. Máme identifikaci nejvyšší priority. Paní Li-Ti nás očekává.

hlas

Ano, rozumím. Identifikace v pořádku. Přistání povoleno v doku 7. Automatika převzala konečnou fázi letu. Vítejte v sídle FUN. (zvuky přistávání)

prskavec

Koukej, Jeronýme, není to modul Laboratoře speciálních energií?

klopotný

(nezúčastněně) Nevím. Asi jo. A kdyby, tak co? Asi běžná návštěva v rámci pravidelných raportů. (zvuky přistávání)

prskavec

Ne, tak to nevypadá. Podívej se pořádně. Tohle je modul šéfa laboratoře, profesora Vosáhla.

klopotný

Ukaž. No jo, máš pravdu. Co ten tady dělá? (zvuky přistávání modulu)

prskavec

Stejně mi připadá divný, že nás k sobě prezidentka pozvala takhle narychlo. Dozvěděl ses něco bližšího?

klopotný

Nebyla s ní kloudná řeč. Chtěl jsem, aby návštěvu odložila. Nepomohl ani argument, že se právě zabýváme veledůležitou věcí: (slavnostně) Řízením letu první mezihvězdné výpravy.

(povzdech) Její pozvání bylo hodně důrazné. (zvuky přistávání modulu)

prskavec

Přišlo to speciálním šifrovaným kanálem. Co za tím, ksakru, může být?

klopotný

Víš co, Jardo, máme zpoždění, zbytečně nemudruj a přidej.

Li-Ti

Vítám Vás ve svém sídle, profesore Vosáhlo, i Vás paní doktorko. S předními představiteli Laboratoře speciálních energií se člověk nepotkává každý den, je mi potěšením. Posaďte se.

Vosáhlo

Potěšení je na naší straně, paní prezidentko. Jen, bohužel, ani já, ani doktorka Výborná, netušíme, čeho se má schůzka týkat.

li-ti

Ano, chápu. To se brzy dozvíte. Počkáme na další účastníky.

výborná

Takže přijde ještě někdo další? (tiše, radostně) Pochvala bude veřejná, bezva.

vosáhlo

Mlč, Maruško. Proč jsi vždycky tak ukvapená? (důrazně)

li-ti

Á, skvěle, profesor Klopotný a doktor Prskavec z Centra mezihvězdných letů jsou již také zde. Vítám vás, pánové. Prosím, přijměte moje upřímné poděkování za vaši rychlou a souhlasnou reakci na moje pozvání. Věřte, je to opravdu důležité. Pojďte za mnou.

hlas

Madam Li-Ti, Váš soukromý salonek pro mimořádné příležitosti je přichystaný.

výborná

(tiše k profesoru Vosáhlovi) To je úžasné, Láďo, privátní salonek paní Li-Ti a její vyhlášené lahůdky nejdelikátnější povahy. Vypadá to moc dobře. Bude spousta chvály a ještě si u toho báječně pochutnáme.(šeptem, dětsky nadšeně)

Li-Ti

Dámo a pánové, zvu vás do salonku. Tudy, prosím.

klopotný

Vidíš, Jardo, na žádné nepříjemnosti to nevypadá. Dobře se najíme, v tom ranním shonu jsem se neměl kdy nasnídat.

Kroky, otevření automatických dveří, usazování účastníků v salónku, zavření a uzamknutí automatických dveří.

hlas

Paní prezidentko, místnost je na váš příkaz neprodyšně uzamčena, odpojena od veškeré komunikační i datové sítě, zajištěna proti neoprávněnému pohybu osob dovnitř i ven.

Překvapené, rozhořčené hlasy všech zúčastněných (co to je, co se děje, to jsem nezažil, proč já…).

Li-Ti

Přejdu rovnou k věci. Situace je vážná. Závažnější zřejmě o to víc, že vy nevíte, co vím já, a já zcela jistě nevím to, co víte vy. Nescházíme se, abychom spolu přátelsky pojedli a popili, ale abychom vyřešili problém dříve, než se dostaneme do neřešitelná krize.

Prskavec

(šeptá) Jeronýme, cejtim ve vzduchu problémy.

Výborná

(zklamaně) A je po slávě, po pochvale i po pochoutkách, profesore.

Vosáhlo

Můžete nám, paní prezidentko, blíže vysvětlit, co má ten velmi zvláštní úvod znamenat?

klopotný

Přidávám se k požadavku kolegy Vosáhla. A kladu důraz na časové zaneprázdnění, které, jak jistě všichni chápete, (ironicky) předpokládám i vy, paní prezidentko, je spojené s mimořádně náročným projektem, jakým je řízení letu první mezihvězdné výpravy v dějinách.

vosáhlo

Z pozice šéfa výzkumu speciálních energií a její transformace pro použití řízených nadsvětelných skoků musím též podotknout, že časově náročné úkoly mi nedávají prostor pro politická rokování či obdobné společenské aktivity, které....

li-ti

(přeruší ho) Slyšeli jste někdy o organizaci STIGMA?

Výborná

Co to má být? Propírání aktuálních společenských drbů?

prskavec

(nejistě) Něco jsem snad zaslechl, asi aktivisté, jsou pro něco... nebo proti něčemu, nevím jistě, o co jim jde.

li-ti

Až do včerejšího večera jsem neměla tušení o existenci této organizace. Stalo se však něco, co moji neinformovanost ukončilo. Obdržela jsem anonymní zprávu signovanou značkou STIGMA. Přesto, že má můj úřad, (ironicky) jak všichni víte, nejvyšší možnou prioritu v zabezpečení komunikace a šifrovaných přístupů do datových linek, prošla tato zpráva bez problémů a omezení až na můj osobní komunikátor.

klopotný

To je zajímavé. A můžeme znát obsah sdělení, který Vás, paní prezidentko, tak rozrušil?

li-ti

Anonymní zpráva informuje o přísně utajeném výzkumu na poli nových zdrojů energie. Naznačuje cosi o fatálních následcích nevydařených testů. Poukazuje na souvislost mezi tímto výzkumem a totálním zánikem naší planety. Pro mě je ale zajímavá především tím, co se v ní neuvádí.

klopotný

(snaží se situaci zlehčovat) Přiznám se, tomu moc nerozumím. Chybí Vám něco, o čem nevíte, že chybí?

vosáhlo

(ironicky) Jsem též zmatený. Jestli správně chápu, nevnímáte jako skutečný problém to, co jste se dozvěděla. Více Vás znepokojují skutečnosti, které anonym zamlčel nebo pouze naznačil? (pobaveně) Nezlobte se, ale celé to připomíná podivnou akční hru v režii nudícího se teenagera.

li-ti

STIGMA, ať už je za tím kdokoli, dokázal prolomit nejpřísnější bezpečností protokoly na Zemi. Ovládá svoje řemeslo dokonale. Nejvýkonnější špionážní prostředky této planety nedokázaly vystopovat jeho pravou identitu. Máte skutečně dojem, že se jedná o uhrovitého puberťáka u počítače a jeho neškodný žert?

prskavec

(nervózně) A co se tedy v té zprávě, paní prezidentko, neuvádí?

li-ti

V té zprávě, ačkoli je velmi obšírná a obsahuje spoustu přesných a konkrétních údajů, není nikde uvedeno žádné jméno, žádný název instituce nebo výzkumného střediska. Takže, dámo a pánové, chci po vás pravdu: Co je to za výzkum? Proč je tak dokonale utajený, že o něm nemám tušení ani já? Kdo ho vede a co je jeho cílem? Nakonec otázka nejděsivější: Může stát tento utajený projekt za neodvratnou zkázou naší planety?

Jsou jen dvě místa na Zemi, kde by někdo mohl znát k těmto otázkám odpověď:

Profesore Vosáhlo, a profesore Klopotný, máte slovo!

(chvíle ticha, pak si odkašle Klopotný)

li-ti

Chcete něco říci, profesore Klopotný?

klopotný

Ehm, vypadá to, hmm, že otázky směřují především na Vás, pane kolego, do Vaší Laboratoře speciálních energií.

vosáhlo

No..., tedy..., abych tak řekl... Co na to říct?

li-ti

Pravdu! Chci jen pravdu! Na mlžení a vytáčky není čas!

prskavec

K tomu nám dopomáhej ..... svatý Gagarin, patron všech kosmonautů a kosmických tuláků.

Výborná

Pane profesore..., šéfe..., (prosebně) Láďo... (vzdychne si) Řekni prezidentce, o co tady skutečně jde.

vosáhlo

(povzdechne si) Když jsme před lety začali se zcela novým výzkumem... Na poli speciálních energií... a možností jejich transformace... Nikdo netušil... Nevěděli jsme, co víme dnes. Jaký blahodárný užitek může tato novinka celému lidstvu poskytnout. A jaké neblahé, katastrofální důsledky to také může mít. S mojí tehdejší mladičkou asistentkou Maruškou, hmm hm ... dnes expertkou na transformaci speciálních energií doktorkou Výbornou, jsme začali experimentovat. Jednalo se o pokus převést erotickou energii na jinou efektivnější formu využitelnou pro další účely.

prskavec

No to snad ne!

Li-Ti

Ticho! Pokračujte. Poslouchám Vás.

Vosáhlo

Jednou se nám podařilo, zcela náhodně po obzvláště vydařeném erotickém experimentu plném oboustranného mimořádného nasazení, vybudit zvláštní druh energie. Jen na malý okamžik, ale objev byl na světě. V případě, že by se podařilo uskutečnit přenos energie v řízeném procesu, vznikaly by naprosto fantastické možnosti využití ve všech myslitelných oblastech.

výborná

Ze začátku šlo jen o docela malá kvanta nové energie. My sami jsme s Láďou..., ehm, hm..,profesorem Vosáhlem, dosahovali jen skrovných výsledků – sotva jsme rozsvítili stolní lampičku nebo snížili o jeden stupeň teplotu v ledničce.

Prskavec

Haha, haha... P-p-promiňte.

Výborná

Tak jsme na to šli z jiné strany. Zkoušeli jsme synchronizovat více jedinců, usměrňovat jejich výkon, ladit tempo i jednotlivé fáze vrcholů, kumulovali jsme různé počty experimentujících jedinců, až ...

prskavec

(polkne) Až co..?!

Klopotný

(otcovsky) Mlč, Jardo.

Prskavec

Ale Jeronýme, tebe to vůbec nezaskočilo? Taková ... informace! Těžko uvěřitelná, ještě míň pochopitelná.

klopotný

Říkám ti, Jardo, mlč a poslouchej!

vosáhlo

Jednou se experiment zdařil nade všechna očekávání. Konečně jsme měli stabilní kvantovaná pole energie pro cílenou transformaci. A pak se to stalo. Z ničeho nic zmizely pokusné osoby, jednalo se tehdy o 7 lidí – 3 muže a 4 ženy, bez varování, nenávratně, jednou provždy. I s částí laboratoře. Absolutně jsme netušili, co se přihodilo.

prskavec

(přemýšlivě) 7 lidí, 3 muži a 4 ženy, (překvapeně) to na páry nevychází?!

klopotný

(varovně) Jardo!

vosáhlo

Dnes jsme přirozeně v poznání mnohem dále. Tehdy však bylo všechno na úplném začátku.

li-ti

Jestli tomu dobře rozumím, ti lidé se v rámci experimentu oddávali nevázaným sexuálním hrátkám a pak vám prostě i se zařízením zmizeli? To se jen tak vypařili?

vosáhlo

Ne, nevypařili. K tomu se ještě dostanu. Při sérii dalších ověřovacích testů se bohužel občas stávalo, že pokusné týmy bez varování a beze stopy mizely. Jakoby se do země propadly. Potom jsme na to přišli. Aspoň jsme si mysleli, že jsme konečně rozluštili záhadu oněch zmizení. Opět jsme se mýlili a nikdo nemohl tušit, že tentokrát naprosto fatálně. Pracovali jsme s teorií, že nám z neznámého důvodu mizí výzkumníci v nekonečném mrazivém kosmu. Tak jsme oslovili v té době nově utvářený tým pro výzkum a vývoj možných mezihvězdných letů řízený profesorem Klopotným. Potřebovali jsme, aby nám s touto záhadou pomohli.

klopotný

Ano, dostali jsme z Laboratoře pro speciální energie řádně doloženou a ověřenou vědeckou teorii o převodu erotické energie na jiné formy. Současně jsme také obdrželi zprávu o mizení lidí vždy i s částmi zařízení. Podle našich výpočtů skutečně docházelo k okamžitému přenosu živých organismů včetně neživé hmoty v jejich blízkém okolí do kosmického prostoru. Bohužel to byl proces neřízený. Nikdo nemohl s určitostí vědět, kam přenesené objekty mizely a kde se zase objevily. Začali jsme zkoumat využití nové technologie v řízeném a usměrněném procesu. Cílem měl být dávný sen celého lidstva: uskutečnění mezihvězdných letů. K tomu byly napřeny všechny výzkumné síly. Objev se skutečně zanedlouho podařil.

li-ti

A podstata objevu? Můžete stručně popsat, jak celá věc funguje?

klopotný

V zásadě jde o převedení erotické energie vzniklé interakcí účastníků ve zdrojovně do energie pohonu rakety.

li-ti

Ve zdrojovně? Co tím přesně myslíte?

klopotný

No..., to je místo, kde, abych tak řekl, se účastníci s plnou vervou věnují, hmm, hm.., výrobě základní energie pro její další transformaci.

Li-Ti

Aha.., pane profesore.., tvrdíte nám, že když se věnuje erotice větší počet lidí najednou, stane se jejich počínání zdrojem jiné, doteď neznámé formy energie?

prskavec

Tyjó, tak teda zírám!

klopotný

No, takto bych to vědecky nepopsal, ale dejme tomu, že se s touto formulací můžeme pro tuto chvíli spokojit.

li-Ti

Takže jste tento zvláštní výzkum utajili. Proč?

vosáhlo

Jednoho dne mi zavolal profesor Klopotný, ať přijedeme všichni z Laboratoře ihned k nim do Centra, že jsou na prahu nového, epochálního objevu. Že chtějí dosáhnout transformace erotické energie pomocí erotonů přes gravitony do oblasti tachyonů. Abyste rozuměli, takovou energii by bylo možné využít pro cestování nadsvětelnou rychlostí.

klopotný

Ano, potřebovali jsme tým Laboratoře speciálních energií, aby nám ve finále pomohl a dodal potřebné know-how v této oblasti.

vosáhlo

Já jsem se v té době věnoval intenzivnímu individuálnímu výzkumu s doktorkou Výbornou, takže jsme se zrovna probíhajícího experimentu nechtěli vzdát. Zůstali jsme ve své Laboratoři a poslali k nim do Centra náš kompletní řešitelský tým.

klopotný

Ano, a díky této mezioborové spolupráci se podařil zásadní průlom.

prskavec

Ahá, takže to je celé tajemství Kosmoskoku. Konečně se vysvětlil i původ jeho vzniku.

výborná

Kéž bychom byli trpělivější a nechvátali tolik vstříc novému objevu.

Li-Ti

Stále však zůstávají některé, a obávám se, že ty nejdůležitější otázky, nezodpovězeny.

klopotný

Ten den navečer jsme na to přišli. Objevili jsme svatý grál, zahájili novou epochu v dějinách lidstva. Obrovská radost, veliký pocit zadostiučinění. Začala mohutná oslava. Bouřlivě slavil úplně každý. Já jsem už v té době v Centru nebyl, odjel jsem si domů odpočinout a připravit se na další fáze experimentů. Oslavy pak zřejmě gradovaly, někdo přísnější by možná řekl, že se zvrtly. Zkrátka kdosi pravděpodobně dostal ne šťastný nápad na místě vyzkoušet bezchybnou funkčnost transformace erotické energie do nové formy.

vosáhlo

V té době tam mohlo být přes dvě stě lidí.

prskavec

Ježkovy voči, to je dav experimentujících, moje představivost nestíhá!

li-ti

Dostáváme se už konečně k podstatě problému? Historie objevu je..., řekněme..., poněkud neobvyklá, ale nevidím zatím žádnou souvislost s přímým ohrožením celé planety.

klopotný

Zkrátka a dobře, paní prezidentko, druhý den ráno jsem přijel do Centra mezihvězdných letů. Respektive do toho, co z něj zbylo. Ještě přesnější by bylo říct, že jsem přijel do Centra, které nebylo nikde. Zmizelo. S ním všechna výzkumná i testovací pracoviště, veškerá technologie, zařízení, a co je nejhorší, kompletně zmizeli i všichni lidé, kteří se v té době oněch bouřlivých oslav účastnili.

prskavec

To je hrozné!

klopotný

Ne však to nejhroznější.

li-ti

Obávám se, že začínám tušit, kam tím míříte.

klopotný

Dodnes nevíme, kam se celé Centrum i se všemi lidmi odtransportovalo. A nemáme ani šanci na to kdy přijít. Jednalo se o spontánní, neřízený proces, následkem toho proběhl dokonale náhodný přenos v podstatě kamkoli ve vesmíru.

prskavec

To je děsivé! Na 200 lidí položilo životy, přineslo oběť na úvod takovéhoto převratného objevu. Neuvěřitelné!

li-ti

A pointa Vašeho vyprávění?

vosáhlo

V Laboratoři speciálních energií jsme identifikovali...

výborná

... a následně i nade vší pochybnost potvrdili, ...

klopotný

... že důsledkem využití přesunu hmoty tachyonovým polem je přemístění celé časoprostorové bubliny včetně objektů uvnitř...

výborná

... to znamená, že hmota uvnitř se přesouvá i s danou lokální časoprostorovou sítí

vosáhlo

... a na uvolněné místo se natlačí okolní časoprostorové kontinuum, čímž může dojít např. ke zbrzdění pohybujícího se hmotného objektu...

klopotný

... a tím k posunutí z původní trajektorie na trajektorii novou...

li-Ti

(po chvíli ticha) Například ke zbrzdění Země? A posunutí naší planety na jinou dráhu?

vosáhlo

Bohužel, ano. Výsledkem této katastrofy bylo malé ale přesto významné narušení stability oběžné dráhy zeměkoule, což bude mít za následek neodvratný pád po spirále rovnou do Slunce.

Prkavec

(smutně) Tak na tohle je krátká i přímluva svatého Gagarina!

li-ti

Takže technologií, která se stane příčinou zániku planety Země, se nyní snažíte zmenšit škody? Kosmoskokem chcete nalézt jinou vhodnou planetu k přesídlení celého lidstva? (zvolá) Jaká ironie osudu! Zkáza i záchrana v jednom!

vosáhlo

Projekt byl utajený hned ze dvou důvodů. První důvod je jasný: nikdo nechtěl přiznat, co je hlavní příčinou neodvratného zániku planety.

klopotný

Druhým důvodem pak bylo nevydat do rukou nejrůznějších pomatenců technologii, která by se dala okamžitě zneužít. Jedná se doslova o nejmocnější zbraň všech dob.

výborná

Proto byl Kosmoskok odeslán až na samý okraj sluneční soustavy, aby teprve odtamtud časoprostorově skočil...

prskavec

(s „ahá efektem“)... bez obav, že by jeho skok mohl způsobit další vážné planetární škody!

hlas 1

(s výrazem „vnitřního duševního souboje“) Ne! Ano! Nemůžu! Nechci!... MUSÍM! (změněným hlasem i dikcí) Velevážené osazenstvo, mluví k vám svrchovaný vůdce organizace STIGMA, nové svobody pro všechny!

prskavec

(překvapeně)Propánakrále, ono toho ještě dneska není dost!?

vosáhlo

(zděšeně)Co má tohle znamenat?

klopotný

(zaskočeně)Kdo jste a co chcete?

výborná

Nemáme tu být odpojeni od všech komunikačních kanálů?

li-ti

(klidně, rozhodně) Počítači, ihned zruš toto spojení. Autorizuj nejvyšší prioritu prezidentky FUN pro mimořádné situace: Nařizuji ti okamžitou digitální autodestrukci!

hlas

Zde je STIGMA! Nejvyšší a jediná autorita! Nezbývá vám, než se tomuto faktu podřídit!

6.  Na palubě Kosmoskoku

Rutina na palubě, běžný let, příprava ke skoku, časoprostorový skok.

Klára

Pfff, to je nuda. (otráveně) Půjdeš si zaběhat?

ANNA

Tobě nepřijde nudný běhat na páse?

KLÁRA

Ne, proč? Vždyť mám možnost vybrat si ze tří simulovaných prostředí. Hele, zapnu les – a pohoda. (ozvou se ptáci, vítr, proud řeky) Ty si to určitě pouštíš bez zvuku. Proto tě to nebaví. Kdybys měla i zvukovej vjem, byla bys v pohodě. Dívej na mě.

ANNA

Ne, díky. Já si chci číst. Běž si na pás sama. Prospěje nám to oběma. Jsme sice v raketě, ale začínáme mít  p o n o r k u . Je jedno, v jakým plavidle je člověk zavřenej. Když to trvá dlouho, lidi si přirozeně začnou lízt na nervy. Raketa nebo ponorka, už aby byl ten skok za námi.

KLÁRA

Skočíme, a co? Směny ve zdrojovně, relaxace, aktivizační činnosti, porady, kontroly systémů…(naštvaně) Pořád dokola...

ANNA

Koukám, že nejseš ve svý kůži, Kláro.

KláRa

Já? Já jsem úplně v pohodě. Ve větší je už snad jenom palubní počítač.

ANNA

Pozoruju na tobě častý změny nálad. S každým jdeš hned do konfliktu. To není normální. Vezmu tě na ošetřovnu a něco ti naordinuju. Převaha negativního vnímání může být signál něčeho vážnějšího. Nesmíme to podcenit, mohlo by to ohrozit stabilitu týmu.

KLÁRA

Klídek, Aničko. Ty fakt přeháníš. Jdu si zaběhat. Budu v pohodě. Tobě člověk nemůže nic říct, hned ho ženeš na ošetřovnu. A co ty? Zkus se taky trochu zamyslet sama nad sebou. Nikdo v osobním volnu neleží ve starejch knížkách, jako ty. Vyhejbáš se kontaktu. To ti přijde normální?

ANNA

Prosím? (důrazně) Co je špatnýho na románu z roku 2020? Vždyť je to kus naší historie! Čím víc čtu, tím víc se utvrzuju v tom, že člověk se v podstatě vůbec nemění. Mění se jen kulisy.

Klára

(naštvaně) A mě zas přijde fajn dát si každej den do těla. Na tom není nic divnýho, že jsme tady každej jinej, nemyslíš?

Anna

Vždyť jo. Já vím moc dobře, jak fungují endorfiny. Však běž a vyplavuj, vyplavuj. Já zůstanu raději v klidu, čeká mě směna ve zdrojovně.

KLÁRA

Tak čau. Třeba v tělocvičně potkám spřízněnou duši. (naštvaně) Ty to prostě nemůžeš pochopit, když jsi nikdy nesportovala. (bouchnutí dveří)

DONALD

Roberte, jdeš na večeři?

ROBERT

Nedělej si srandu. To chceš říkat kapsli, co vypadne z automatu, večeře?

DONALD

No dobře, je to už sice nefunkční stereotyp, ale já mám některý věci z minula rád. Pamatuješ si ještě chuť pořádnýho středně propečenýho steaku?

ROBERT

To já spíš ujíždím na fantaziích o zákuscích. Až se vrátíme domů... (smutně pro sebe) Jestli ještě bude existovat domov...Navštívil bych rád takovou tu retro cukrárnu. Doufám, že tam budou mít rakvičku se šlehačkou. Pamatuješ, Donalde, věnečky, rakvičky, bombičky?

DONALD

To zní morbidně. Taková real-jídla jsem nezažil. Jsem přeci jen o pár let mladší, než ty. Naposled jsem se cpal hranolkama v tréninkovým středisku.

ROBERT

Já jsem začal přecházet na kapsle ve čtrnácti letech. Máma do tý doby normálně vařila. Doma jsme dokonce měli velký barevný obrázkový publikace, plný manuálů k výrobě real-jídel. Rodiče si vůbec potrpěli na starožitnosti.

DONALD

Tohle já z domova neznám. Obávám se, že směřujeme k odbourání veškeré tuhé stravy perorální cestou. Četl jsem články o esenciálních zdrojích bioenergie. Steaky zůstanou brzy už jen ve filmech pro pamětníky. Jdem na tu kapsli, nebo budeš čekat na Alana? Od osmi mám směnu ve zdrojovně.

RObert

Počkám. Slíbil jsem to.

René

Všimla sis, že Venuše už několikrát bez odůvodnění změnila harmonogram směn?

JASMÍNA

Myslíš? Musí přeci sledovat optimální výkon. Určitě to nedělá bezdůvodně.

REné

No právě, bezdůvodné to nedělá. Častěji teď chodí na směnu s Džekem, občas je k nim napsaná ještě Anička. Větší skupině se Venuše v poslední době prokazatelně vyhýbá.

JASMÍNA

A co tím chceš říct? Důležitej je snad dostatek energie, co se ti na tom nezdá?

René

Jasmíno, dobře víš, že je přísně zakázaný vytvářet partnerský dvojice, i když všichni víme, že někteří mají k sobě blíž než jiní. (ironicky) A Džek dělá jako by nic. Na směnu sice chodí se stejným nadšením, ať už tam má dvojku, trojku nebo větší skupinu, ale to bys koukala, (významně) najednou se jinak chystá, když má službu s Venuší. Osobní hygiena, stříhání nehtů, čištění zubů – to děláme všichni. Ale vtíráš si snad ty před směnou do kůže vonnej olej, nebo se pozoruješ deset minut v zrcadle?

JASMÍNA

Džek je vždycky skvěle připravenej. Nemám pocit, že by dělal rozdíly. Dokonce musím říct, že jsem ráda, že si teď s Venuší líp rozumí. Při jejich směně jsou výkyvy v dodávce energie minimální. Pořád musíš do něčeho rejpat. Venuše ví, co dělá. Skok se blíží. Co kdyby sis půjčil od Džeka trochu toho vonnýho oleje? Příští směnu máme spolu.

Zvukový předěl – počítačové zvuky, cvakání relé a spínačů.

VENUŠE

Počítači, aktivuj šifrovaný velitelský kanál.

hlas 2

Velitelský kanál v provozu.

venuše

(interkom) Džeku, máš chvilku?

DŽEK

(interkom) Jasně, Venuše, pro tebe vždycky.

VENUŠE

(interkom) Nežertuj, potřebuju s tebou probrat závažný věci. Přijď za mnou do kabiny.

DŽEK

(interkom) Děje se něco? Potřebuješ pomoc? Víš, že jsem kdykoli připraven přiložit  ruku ke společnému dílu...(smích)

VENUŠE

Tak dost. Není čas na legraci. U mě v kabině za pět minut!

džek

Rozumím. A těším se...

Otevření, zavření dveří kabiny.

džek

Nazdar kočko, tak jsem tady. Plný elánu a naděje a......

venuše

Nešaškuj! Potřebuju vědět do detailů, jak funguje sedmička a devítka. Můžeme se v budoucnu na jejich výkon spolehnout?

DŽEK

(zaraženě) Mám začít donášet na Roberta s Alanem? Zbláznila ses? To nemůžeš myslet vážně!

VENUŠE

Tohle není žádné donášení, Džeku. Jde o vážnou věc. Anna oba důkladně vyšetřila a zjistila, že s nimi něco není v pořádku. Nechci šířit paniku. Blíží se skok, musíme být perfektně připravení. Chápej, nemůžeme si dovolit ani náznak výpadku!

DŽEK

Já ti rozumím. Jenom nechápu, proč se vám najednou nezdají v pořádku?  To, že jsou kluci bi-, přeci ani tobě ani nikomu jinýmu nikdy nevadilo!

VENUŠE

O tom nemluvím. Anna má podezření na šíření zatím blíže nespecifikované nákazy.

Džek

Nákaza…? Proto teď chodíš míň s ostatníma, a víc se mnou? Ty se bojíš? Já blbec myslel, že je to kvůli mně.

VENUŠE

Kvůli tobě? Ale no tak! Spouštíme s Annou zvláštní bezpečnostní protokol, nejvyšší priorita. O této situaci mluví předpisy zcela jasně: Pověřené osoby Venuše, Džek, Anna. Pro ostatní – tajné. Situaci nemůžeme v žádném případě podceňovat.

DŽEK

Ahááá! (udiveně) Proto jsi začala upravovat harmonogram..., proto jsme tam často spolu, maximálně s Aničkou, tak jsem si myslel…

VENUŠE

(důrazně) Džeku, jedu podle předpisů! Kolísá nám energie ve zdrojovně. To není legrace. Pokud máme skutečně problém na sedmičce a devítce, potřebuju o tom zjistit co nejvíc.  Jestli si všimneš něčeho podezřelého, musíš mi to hned říct. Seš můj zástupce, je to tvoje povinnost. (přátelsky) Spoléhám na tebe. Měj, prosím tě, oči na šťopkách.

(formálním tónem) A ještě jedna věc. V tvé koupelně byla nelezena nepovolená chemická látka.

DŽeK

(překvapeně) Tys byla u mě na kontrole?

VENUŠE

Chodím ke každému. Nejsi žádná výjimka. Počítač mne upozornil na nádobku s podezřelou tekutinou. Byl na ní nápis Hugo Boss. Byla ti zabavena. O její vydání můžeš zažádat až po dokončení mise. A teď už do práce. Radím ti, běž si dobře nastudovat manuál pro rizikové a nouzové situace.

DŽEK

Rozkaz, Venuše. Stavím se ještě za Helenou. Měl jsem pocit, že byla při poslední směně taková... jiná, ... smutná, malátná. Dělal jsem, co jsem mohl, abych ji z toho dostal.

Venuše

To je přesně ono, někteří členové posádky se začínají chovat jinak…(zamyšleně) Běž už Džeku, něco mě napadlo.

Džek

Mizím, velitelko. Neboj, určitě na to přijdeš, seš naše jednička.

VENUše

Venuše palubnímu počítači! Ihned mi připrav osobní složky všech členů posádky! Třeba jsem něco přehlédla. Musím vyloučit možnost sabotáže. To ale nedává smysl… Po tak pečlivém výběru… a výcviku…

HLAS 2

Osobní složky jsem přemístil do vaší soukromé kabiny. Další pokyny?

VENUŠE

Musíme zahájit důslednou analýzu všech osobních údajů. Nepodcenit možnost vnitřního ohrožení.  Zkontroluj Reného. Nejstarší člen posádky. 36 let. Někdy z něj mám pocit, že hraje dvojí hru. Ty jeho přednášky o výhodách kapslí. Mezinárodní certifikáty a vynálezy v oblasti výživy a pak ho ve výcvikovém středisku nachytali ve sklepě s kusem slaniny.

HLAS 2

Upozorňuji, že ve výcvikovém středisku byla ještě tuhá strava povolena. Kuchyně měla čtyři hvězdy a vařili v ní světoví mistři gastronomie. René se ničím neprovinil. Komise tehdy konstatovala, že šlo pouze o projev snížené sebekontroly v oblasti uzenin. Situace se nikdy neopakovala. René se stal nejmladším profesorem na první lékařské fakultě Li-Ti univerzity. V osobním životě žádné problémy ani výstřednosti. Upřímný, otevřený, nebojí se vyjádřit svůj názor. Dovoluji si konstatovat, že osobní složky jsou slepá ulička.

VENUŠE

Respektuj laskavě moje rozkazy: Prověř Helenu! V pětatřiceti letech může mít někde skrytý vroubek. Navíc se mohla dostat k informacím, které se teď dají zneužít. Studovala přece matematiku a astrofyziku!

HLAS 2

Projíždím osobní údaje. Jediný problém v osmi letech. V prodejně s živými hračkami odcizila mládě kočky.  Potrestána zákazem účasti na matematické olympiádě pro středoškoláky. Vlastní největší sbírku plyšových zvířátek na světě.

VenuŠE

Pokračuj v kontrole osobních složek. Podávej mi hlášení o všech podezřelých skutečnostech. Já se zaměřím na možnosti teroristického útoku.

HLAS 2

Rozkaz Venuše. Zbývá málo času. Musíme zahájit přípravu na časoprostorový skok. Raketa se blíží k Neptunu. Je třeba postupovat dle manuálu číslo….

VENUŠE

Sklapni! Dobře vím, kolik nám zbývá času.

HLAS 2

Doporučuji, aby se velitelka odebrala na ošetřovnu. Sleduji výkyvy nálad, zvýšenou agresivitu. Je nutné podstoupit lékařské vyšetření…

VENUŠE

Drž hubu! (kroky, bouchnutí dveří)

HLAS 2

(hlášení ve všech prostorách rakety) Opakuji. Palubní počítač doporučuje vyšetření velitelky rakety Kosmoskok na ošetřovně.

DŽEK

Počkej, Heleno, půjdu se podívat, co je s Venuší. Dopovíš mi to později. To o těch kočičkách bylo moc zajímavý. Opravdu. (zvuk běhu)

Co je? (překvapeně) Počkej Venuše, kam běžíš….(dupot)

ALAN

Slyšeli jste to? Počítač zněl docela rozčileně.

KLÁRA

Od kdy má palubní počítač emoce? Neblázněte, relaxujem dál. (funění, běh) Mám přepnout simulaci prostředí?

RENÉ

Přepni to. Dej tam mořské pobřeží. Zujeme boty a proběhneme se po písku. A ohul zvuk, ať slyšíme racky a vlny. To nám udělá dobře. Jen ať si to Džek s Venuší vyřeší sami, (ironicky) jsou nejlepší z nejlepších.

ALAN

Neblbni, měli bychom zjistit, co se děje. (ustaraně) Já nejistotu nesnáším.

KlÁRA

Běžíme, běžíme. Za chvíli nás stejně zavolají do služby. Pojďme si to ještě užít před skokem. Venuše je nervózní, to je jasný. První časoprostorový skok a musí ho řídit ona. Je to jasnej stres.

RENÉ

Jááááu. Do háje! Šlápnul jsem na ostrou mušli. Simulátor je sakra dobrej. A zase jsem to odnes já!

HLAS 2

Začíná přípravná fáze časoprostorového skoku. Přecházíme na automatické řízení letu. Všichni členové posádky se přemístí do zdrojovny. Stabilizujte výkon. Anno a Donalde, udržujte proud jemného toku energie. Ke skoku je nutné zapojení všech sekcí. Uvolněte se. Provádějte dechová cvičení. Zapojujte erotickou fantazii. Vnímejte svá těla.

Venuše, přípravná fáze ukončena. Zapnuta červená tlumená světla.

Standardní postup dle manuálu ke kalibračnímu skoku. Žádné experimenty, žádná divočina. Výměna poloh jen podle pokynů. Potřebujeme vyladit energii do nejjemnějších detailů, žádné erupce, žádné osmitisícové vrcholy. Výborně. Všechny sekce v dokonalé harmonii. Jdeme na to. K dosažení plného výkonu zbývá jedna minuta. Zahajuji odpočítávání. Míjíme Neptun. (vzdychání)

(Odpočítávání): 5, 4, 3, 2, 1 – SKOK!

Zvuky mohutného zážehu.

7.  STIGMA

Sídlo FUN, Klopotný, Vosáhlo, Prskavec, Výborná, Li-Ti, JÁ.

LI-TI

Kdo jste a co chcete?

HLAS 1/JÁ

STIGMA! Čistota na věčné časy a nikdy jinak!

LI-TI

To mi nestačí! Kdo opravdu jste a co požadujete?

Jsem JÁ. Vědoucí, hlas svobody a nejvyšší svědomí lidstva.

LI-TI

Víte, že porušujete všechny myslitelné zákony a předpisy Celoplanetárního zákona na ochranu….

Chacháá… Nenechte se vysmát. Vaše zákony, předpisy a nařízení...Teď jsem nejvyšším zákonem JÁ!

PRSKAVEC

(šeptá) Paní prezidentko, mohli bychom se pokusit zjistit … nějak účinně zasáhnout... manuálně odpojit od sítě...

(důrazně) Ať tě ani nenapadne se pohnout, (ironicky) cvalíku!

li-ti

Počkejte, pana Prskavče. Zachovejme klid a rozvahu.

Profesore Vosáhlo, profesore Klopotný, vyslechl jsem si pozorně vaše podrobná líčení zvrhlého příběhu, který stojí za neodvratným zničením Země. (ironicky) Děkuji za upřesnění některých faktů. Díky vám teď znám historii výzkumu do všech nechutných detailů.

vosáhlo

(nepřesvědčivě) Počkejte. Některé věci jsou jinak, než se zdají být. Měli bychom je vnímat v širších souvislostech...

klopotný

Rádi vám zajistíme veřejné slyšení, kde si budeme moci vzájemně vyjasnit...

Vy a profesoři? Pff! Hlupáci, nic jiného než parta namyšlených břídilů. My si nemáme co vyjasňovat.

vosáhlo

To si vyprošujeme... Jak se opovažujete...

Klopotný

Tohle už přestává všechno... Paní prezidentko, dovoláváme se Vaší autority...

(pobaveně, výsměšně) Jen se dovolávejte, jak je libo. Chlípníci.

li-ti

Tak dost! Co od nás chcete? Stanovte své požadavky! Přestaňte nás zdržovat! Máme jiné důležité věci na práci!

Důležité, říkáte? Dobrá. Rád vás přesvědčím o tom, že (posměšně) ty vaše, tak zvaně důležité věci, jsou jenom zábleskem svíčky v nekonečném vesmíru, jen závanem již nyní zapomenutelné historie.

li-ti

Posloucháme vás. Mluvte k věci.

STIGMA je organizace, která jediná plně rozumí lidem. Chápe podstatu lidství. Vnímá člověčí úděl v celé jeho úplnosti.

výborná

Pane..., JÁ, nebo jak se jmenujete, to nám čtete z nějaké náborové brožurky?

STIGMA chce přinést – a přinese! – osvobození celému lidskému rodu. Jednou provždy. Tomu zkaženému ovoci v košíku stvoření, nepodařenému výplodu evoluce, slepé uličce zdravého rozumu. (posměšně) Podařilo se mi vás již zaujmout?

prskavec

Nic než proklamace, prázdné fráze. Paní prezidentko, budeme muset ještě dlouho tyhle nesmysly poslouchat?

(zvyšuje důraz) Teď, když všichni víme, kdo a proč stojí za zkázou Země. Nyní, kdy bezpečně rozpoznáváme chorou mysl lidí bažících po úspěchu, slávě a bohatství, když je jasné, že nekonečná hloupost se bude donekonečna roztahovat a uzurpovat...

výborná

Vážení, za třicet minut musím vyzvednout dceru ze školky, ... tak ...kdyby to nevadilo, že  bychom sezení pomalu ukončili...

(hlasitě, důrazně) ... zvrhlé lidstvo donekonečna bažící po tělesném uspokojení, závislé na chtíči a jeho zvířecím naplňování...

prskavec

Souhlasím s paní doktorkou, taky už mám něco na odpoledne domluveného.

(mrazivě klidně) Ach tak. Stále vám to nedochází. Ale přichází chvíle, kdy i Vy, slečno Výborná a Vy, pane Prskavče, konečně pochopíte. Nebudu mít slitování. S nikým. (postupně ztišuje hlas) Nedovolím, aby se zastavil pád Země do Slunce. Zkažené, prolhané lidstvo zmizí jednou pro vždy ze světa. (zpomaluje řeč, zdůrazňuje každé slovo) Vymažu z dějin navždy byť jen jedinou vzpomínku na člověka. (zdůrazňuje každou slabiku) Vymažu navždycky celé dějiny!

prskavec

A jak byste toho chtěl, vážený pane, dosáhnout? Co? Naše nejnovější technologie nás zachrání. Kosmoskok je na cestě k novým planetám. Vaše chorobné vize o zániku lidstva zůstanou jen představou šílence, nic víc!

výborná

Ať jste, kdo jste, nemůžete být čarodějem s neomezenou mocí. Kosmoskok nezadržitelně míří k Naději a Počátku, novým planetám, novým domovům pro všechny obyvatele Země.

Li-Ti

Vyzývám Vás, abyste ukončil tento pirátský přenos, odhalil svou pravou totožnost a já Vám slibuji, že osobně dohlédnu na to, aby se Vám dostalo veřejného slyšení před zvláštní vyšetřovací komisí.

(posměšně) Tik-tak, vážení! Čas se krátí. Vám všem. Nikdo z vás, jak tady sedíte, vaši blízcí, přátelé, NIKDO se nedožijete klidného stáří. Ani na Zemi, ani na nových planetách Naděje a Počátek u hvězdy Kepler 62! (ironicky) Buďte v klidu, o to už jsem se postaral. Právě teď se na Kosmoskoku spouští můj geniální destrukční program. Je vymyšlený tak, aby postupně napadl všechny lidské i robotické prvky rakety. Ale pozor: posádku nezabije, jen zcela ochromí. Budou si tedy moci ve stavu dokonalé strnulosti, ale za plného vědomí, náležitě vychutnat poznání, že neuspěli, selhali, zklamali na celé čáře!

(dramaticky) Sněte dál své sny o záchraně, ubožáci. STIGMA je tu a konec světa se blíží! Naděje a Počátek? Ne! Beznaděj a Konec, to budou správné názvy těch vašich planet!

Na shledanou v pekle sluneční výhně!

HLAS 1

Opět ve své normální podobě počítače sloužícího prezidentce Li-Ti.

Paní prezidentko, vážení hosté, je všechno v pořádku? Cítíte se pohodlně? Pokud budete mít jakákoli přání, neváhejte se na mě ihned obrátit.

vosáhlo

Blázen, totálně chorý člověk.

výborná

A je to vůbec člověk?

klopotný

To je neslýchané! Za celou dobu svých výzkumů jsem se s ničím takovým nesetkal!

prskavec

Určitě si vymýšlí. Zkouší laciné triky, že jo? Anebo ne...?

Li-Ti

Uklidněte se. No, tak ticho, prosím! Počítači, definuj svoji hlavní prioritu!

Hlas 1

Mou hlavní prioritou je sloužit lidstvu, organizaci Navždy Spojených Národů, a Vám, paní prezidentko.

li-ti

(váhavě) Jsi to ty... (důrazně) Prověř záznam o narušení bezpečnostních protokolů a vnitřních paměťových modulů.

Hlas 1

Ano, madam. Moje záznamy jsou v dokonalém pořádku. K žádnému napadení systému ani porušení protokolů nedošlo.

li-ti

Tak, to bychom tedy měli. Může mi někdo z vás vysvětlit, jak STIGMA dosáhla toho, o čem nám tu ... JÁ... vyprávěl? Máme brát vznesené hrozby opravdu vážně?

klopotný

Obávám se, paní prezidentko, že JÁ nemluví do větru. Právě teď jsme byli svědky, abych tak řekl, v přímém přenosu, přehlídky možností, kterými JÁ disponuje. Navíc jsme při startu Kosmoskoku zaznamenali velmi vážné výkyvy energie. Zjistili jsme, že se jedná o silný prvek nestability, který se bude exponenciální řadou šířit do všech systémů rakety. Musí jít o vpravdě ďábelskou mysl, která dokáže realizovat naprosto šílený plán. Dokázat vymyslet takový druh viru, který současně napadne a rozvrátí lidskou i robotickou entitu. Prostě neuvěřitelné!

li-ti

Pak je situace skutečně velmi vážná! Musíme se ihned spojit s raketou. Musíme posádku okamžitě informovat o hrozícím nebezpečí. S okamžitou platností musíme misi přerušit. Postarat se o bezpečný návrat posádky na Zemi. Jde nejen o jejich záchranu, ale o záchranu veškerého lidstva!

prskavec

(smutně) Je pozdě, paní prezidentko. Právě jsem aktualizoval letová data rakety. Kosmoskok   časoprostorově skočil. Neexistuje způsob, jak se s nimi spojit. Nemáme vůbec žádnou možnost varování. (zdrceně) Jediné funkční zařízení pro řízené časoprostorové skoky si nese Kosmoskok na palubě.

výborná

Ale co to zařízení, které jste experimentálně zkoušeli ve vašem středisku? Nebyla by tady možnost použít ho pro skok na současnou pozici Kosmoskoku? Vždyť víme, kde se má nacházet, v okolí hvězdy Kepler 62, ne?

klopotný

To zařízení je nestabilní. Chová se naprosto nevypočitatelně. Zatím stále nevíme, jak usměrňovat energii skoku tak, abychom doslova neodtransportovali i část časoprostorového přediva.

vosáhlo

A vzpomínáte si, paní kolegyně? Užití této technologie v laboratorních podmínkách na Zemi se stalo přímou příčinou toho, že se planeta vyšinula ze své dráhy a míří čím dál rychleji do Slunce.

klopotný

Nemůžeme riskovat, že jeho opětovným spuštěním ještě urychlíme proces pádu zeměkoule do slunce.

prskavec

(rezignovaně) Tak, to je definitivní konec!

8.  Kosmoskok u hvězdy Kepler 62

VENUŠE

Džeku, posuň se kousek, mravenčí mi ruka.

DŽEK

Jéé, promiň, já si asi trochu zdříml. Ty brďo, to byla ale fuška. (zívání, protahování). Úžasný, takovej orgasmus jsem v životě nezažil. Byl jsem úplně v transu. Jak se cejtíš?

VENUŠE

Jsem spokojená. (překvapeně) Nebo šťastná? Byl to silnej zážitek. Jsme zřejmě úplně první živé bytosti, které zažily časoprostorový skok. Musíme to oslavit. Chtěla bych všechny pochválit. Podali výjimečný výkon. Počítači! Podej hlášení.

HLAS 2

Systémy v pořádku. Nastaveno automatické řízení letu. Plujeme vesmírem. Do šedesáti minut nutné obnovit tok gravitonů. Dle manuálu je po úspěšném časoprostorovém skoku povoleno krátkodobé opuštění zdrojovny.

VENUŠE

Hlášení pro všechny členy posádky! Vstávejte! Oblečte se! Do dvou minut vás čekám v prostoru velitelského můstku.

DŽEK

Obejdu všechny sekce. Možná si ještě někdo dává šlofíka. Popoženu je na můstek. (vesele) Můžeš jít chystat šampaňské.

JASMÍNA

To je nádhera. Ty barvy! Jsem z toho úplně dojatá.

klára

Podívej, támhle na tu hvězdu!

Donald

Hele, ty měsíce. Vidíte, kolik jich má?

René

Kometa…, kometa, koukejte!

Alan

Dokázali jsme to.

Anna

To je skoro jako zázrak.

Donald

Takhle jsem si vždycky představoval ráj.

(tleskání, chichotání)

VENUŠE

Přátelé, máme necelých šedesát minut na to, abychom oslavili první velký úspěch naší mise. Pozvedněte číše, Džeku otevři to, Roberte, pomoz mu. (bouchání šampusu, cinkání skleniček, vzdálené hlasy rozhovorů: upij trošku, počkej, poliješ mě, to je ňamka, počkej na ostatní, nesrozumitelný rozhovor…) Děkuji všem a připíjím na vaše zdraví. Máme důvod k oslavě, tak do toho.

Začne hrát hudba, ozvou se radostné výkřiky.

DŽEK

(do mikrofonu) Tak do tance mládeži (následují taneční pecky, hudba se mění, pak se ztiší, Džek vykřikuje) Děckáááá, pojďte se vyfotit. Pojďte, pojďte, pár selfíček, ať máte něco pro vnoučata. Holky, ke mně, jednu fotečku s tou krásnější půlkou posádky. Tááák a teď všichni, aby se pánové neurazili. Holky, usmívejte se, Sýýýr. Výborně. A popojedeme. (hudba je znovu na chvíli hlasitější) A druhé kolo. Tááák, na zdraví (cinkání skleniček, smích, hudba v pozadí, Džek znovu do mikrofonu) Pořádně to rozbalte, tančíme, jako by to bylo naposled, Venuše, nestyď se, vylez na stůl, ať všichni vidíme (posádka začíná do hudby skandovat Venuše, Venuše, Venuše, Džek do mikrofonu) a teď jeden ploužáček na přání. (hraje pomalá skladba, ozve se počítač.)

HLAS 2

Zbývá deset minut do ukončení automatického řízení rakety. Konec zábavy.

Postupujte podle harmonogramu. Přesně za devět minut dvacet vteřin přebírá velitelka řízení letu. Je třeba zahájit navigaci. Cíl: planety Naděje a Počátek.

KLÁRA

Škoda. (zklamaně) Bylo to tak krátký. Tanec je výborná relaxace, dám si ho do osobního programu, snad najdu nějakej slušnej simulátor. Kdo jde do zdrojovny?

ANNA

Myslím, že Alan, Donald a Jasmína. Já zůstanu ještě chvilku tady a budu se dívat. Něco tak nádhernýho jsem v životě neviděla.

KlÁRA

Já se půjdu na chvíli natáhnout. Cejtím se trochu unavená. To bude tím šampusem, tělo už si odvyklo. Auuuu…

ANNA

(vylekaně) Co se děje? Bolí tě něco, počkej, pomůžu ti.

KLÁRA

Mám něco s nohama. (zvuk pádu) Nemůžu chodit, Aničko, co se to děje, (vyděšeně) vůbec necítím nohy.

ANNA

(křičí) Venuše, Venuše…. Pojď rychle sem, něco se děje.

ROBERT

Pomozte mi. Prosím, pomozte mi někdo, necítím ruce ani nohy, Alane, Venuše…

VENUŠE

Počítači, vyhlas poplach! Posádka v ohrožení. (zvuk alarmu, do toho se ozývají mužské i ženské hlasy, volání o pomoc, sténání, otázky, co se to děje, prosím…)

HLAS 2

Zachovejte klid. Je spuštěno skenování hlavních systémů podpory života s cílem detekovat potenciální hrozby. (chvíle zmatku, výkřiků, vzdálený alarm...)

Pozor, mimořádná situace! Na palubě propukla neznámá infekce. Spouštím nouzový protokol. Zahajuji převod záložních zdrojů do ochrany posádky.

Pozor, pozor... Kritické výpadky energie! Ohrožena integrita celé biosféry! Začíná se hroutit stabilita lodi! (zvuk alarmu) Je nutné obnovit chod zdrojovny.

(ve zmatku a hluku postupně zaniká) Je... nutné... ihned... obnovit... chod... zdrojovny!

VENUŠE

Kašlete na harmonogram. Kdokoliv je schopen, ať se přesune ... Aničko, prosím. Musíme jít... Jsi v pořádku? ...Co se to děje?

ANNA

Vypadá to na paralýzu nervového systému. Někteří jsou na tom špatně, upadají do bezvědomí. Musíme je dostat na ošetřovnu.

VENUŠE

Počkej. Zjistím rychle, kdo zůstal ve hře. Kde je Džek? Máme jedinou prioritu - za každou cenu udržet sigma 3, nebo budeme v nebeským průseru. Hej, Džeku, kde se flákáš?

HLAS 2

Blížíme se k oběžné dráze planet hvězdného systému Kepler. Je nutné ihned zahájit brždění. Opakuji, zahájit brždění.

ANNA

Cítím mravenčení v prstech. Venuše, musím na ošetřovnu. Píchnu si injekci. Je mojí povinností zachránit ostatní. Mám v trezoru spoustu protilátek. Něco určitě zabere.

VENUŠE

Počítači, podej mi hlášení o druhu infekce! Potřebuji vědět, co se děje. Hejbni sebou, ať si můžeme všichni něco píchnout!

HLAS 2

Analýza problému ukončena. Hlásím vnější napadení. Detekována přítomnost nepřátelských nanorobotů. Chtějí zabránit přistání rakety na planetě Počátek. Infikovány biologické entity. Hrozí stav stuporu u všech členů posádky.

Robert

(na pozadí hluk kolabující elektroniky, alarmy) Týjo. Jakej stupor? Co to je?

hlas 2

Medicína popisuje stupor jako psychopatologickou poruchu, která způsobuje totální nehybnost ve spojení…

René

To sis vymyslel, děláš si srandu!

hlas 2

Při stuporu dochází k imobilitě a…

džek

Kde jsme probůh chytli takový svinstvo? (žuchnutí tří těl)

hlas 2

(povzdechne si) Obávám se, že další vysvětlování příznaků stuporu postrádá smysl.

Ve druhé vlně nanoroboti napadnou elektronické a metafyzické systémy rakety. Nedokážu hacknout jejich program. O-o-o-bávam se, že jsem tttt-též na-na-napaden... Ba-ba-lónky uletěly... Kanárek zemřel... Stav fa-fa-fatálního ohro—ž-žení.

Venuše

Tak to jsme v háji, Aničko, tohle byla moje noční můra. Žádná infekce, žádná choroba, ale nefalšovanej teroristickej útok. Ale proč? Vždyť chceme zachránit lidstvo. Jakej má smysl nám v tom zabránit? To mohl vymyslet jedině blázen.

Džek

Venuše, tady jsem. Jak tě mohlo napadnout, že se někde flákám. Pomáhal jsem klukům na ošetřovnu. Vypadá to, že jeden za druhým odpadaj. Ty seš v pořádku?

Venuše

Promiň, Džeku. Jsem úplně hotová z toho, co se děje. Počítač hlásí napadení cizími nanoroboty. To je konec, nezvládneme zabrzdit. Potřebujeme se dostat bezpečně na oběžnou dráhu a tohle nevypadá dobře. Kolik lidí zbylo?

Džek

Obávám se, že jen my dva.

Venuše

Ještě Anička. Šla na ošetřovnu vyzkoušet protilátky. Musíme za ní. Auuu…

Džek

Co se děje. Venuše, vstávej prosím tě. Pomůžu ti, pojď.

Venuše

Džeku, běž za Aničkou. Jestli našla něco účinnýho, přijďte mi to píchnout. Zmiz odtud, dokud je čas. Ošetřovna má nejvyšší stupeň ochrany. Zůstaňte bdělí, zů-zů-staňte, zů…. (žuchnutí, běh)

Džek

Aničko, seš v pohodě?

Anna

Počkej, píchla jsem si čtyři různý preparáty. Brněj mě ruce, ale zatím dobrý. Co ty?

DŽek

Já jsem úplně v pohodě. Pojď, musíme do zdrojovny. Není čas. Všichni jsou mimo. I počítač koktá. Jestli nezačneme brzdit, je to náš konec.

Anna

Jdeme. Auuu, počkej Džeku. Necítím nohy. Auuu, nejde to. Běž sám, prosím. Udělej něco. Džeku, Džeku…(pád těla)

9.  Rozhodnutí

Klopotný

(pauza, šumění počítače, ticho, rozpačité pokašlávání, vzdychnutí) Přátelé, je nemožné dále mlčet. Pravdu by měli znát všichni. Tady a teď!

prskavec

Pojďme varovat lidi hned teď! Už nesmíme váhat ani chvíli, to by bylo trestuhodné!

VÝborná

Já se chci co nejdřív dostat domů! Ke své rodině! Musím něco udělat, ochránit je!

VOSÁhlo

Co jsme to způsobili! Existuje vůbec východisko z této katastrofy?

Li-ti

Chápu vás a dobře rozumím vašim pocitům. Teď na každém našem kroku záleží víc, než kdy jindy. Odpovědnost za správné rozhodnutí leží na nás pěti. Pochopte, nesmíme vyvolat paniku.

klopotný

Kam tím míříte?

li-ti

Lidé si zaslouží žít důstojně až do konce. Nesmíme dopustit, aby násilí, chaos a zoufalství zbavily člověka lidství.

vosáhlo

Nevím, co si počneme. Za této situace nevidím žádné rozumné řešení.

výborná

(plačtivě) Komu to řekneme... KDO nám pomůže...?

prskavec

(zoufale) Nýst takovýhle břemeno ... odpovědnost za zkázu planety... tohle přece po mně nemůže nikdo chtít...

li-ti

S tím, co víme, se musíme vyrovnat každý sám. Nejde to jinak. Chci po vás to nejtěžší, co si může člověk v životě představit.

prskavec

Ne, ne! Ať to je cokoli, nemůžu... ne...

li-ti

(mírně) Poslouchejte...

výborná

(plačtivě) Moje rodina...

Li-ti

... všichni jste odborníci, vědci, dokonalí profesionálové, právě proto jste byli vybráni do záchranného týmu. Jsem přesvědčená, že každý z vás je skvělým člověkem. Vaše osobnosti mají přesně takové vlastnosti, které umožní nést a unést mnohem víc, než zvládnou běžní jedinci.

prskavec

(žalostně) Nee...

Vosáhlo

(konejšivě) Počkejte, Prskavče.

Pokračujte, paní prezidentko.

li-ti

Každý ať mobilizuje všechny síly, které má. Všechen um, dovednost i ryzí charakter. Vím, že to, co po vás požaduji, je nejtěžším úkolem, před kterým jste v životě stáli. Vy to ale zvládnete. Jste výjimeční a svou povinnost vykonáte s odvahou a se ctí.

klopotný

Takže?

li-ti

Každý z vás teď složí před ostatními slavnostní a nezrušitelnou přísahu, že bude o pravém stavu věcí, o neodvratné záhubě Zeměkoule, mlčet. Navždy! (pauza, šumění počítače, ticho, rozpačité pokašlávání, vzdychnutí)

(slavnostně) Profesore Vosáhlo, profesore Klopotný, doktorko Výborná, doktore Prskavče, slibujete věčné mlčení o všem, co jsme se dnes dozvěděli? (tiše) Navždy...., až do konce?

(ticho, rozpačité pokašlávání, vzdychání, plačtivé popotahování)

VOSáhlo

Ano.

KLOPotný

A-a-ano.

Výborná

Ano.

Pskavec

Ano.

10.     Džekova oběť

HLAS 2

Příliš velká rychlost, příliš velká rychlost, příliš ve-ve-velká rychlost…st.. sss-t...

DŽEK

Holky, proboha, neválejte se tady, vzchopte se! Alane, Donalde! Co to tady předvádíte! Chlapi, spoléhám na vás, sám to nezvládnu. Kruci! Tohle má být výspa lidstva? Vždyť jste jak hadroví panáci! Proberte se. Musíme do zdrojovny, nebo jsme v řiti.

HLAS 2

ZZZZ-Za-za-zahájit brzdě-dění. Blíží se-se-se-se

DŽEK

Auu, kruci, co to mám s nohou? Křeč, jauuu, křeč. Tak vstávejte, vy blbci! Proč vždycky všechno hoděj na záchranáře! (zvuk alarmu) To není spravedlivý. Jau, teď i ruka. (přerývaně s bolestí v hlase) To se mi snad jen zdá. Nejlepší z nejlepších a válej se tady jak mrchy. Vstávejte, pomozte mi někdo. Copak můžu ubrzdit tenhle rozjetej vlak sám? Nic. Nic. Spinkáte. Možná se vám zdaj krásný sny. (hecuje se) Tak pojď, Džeku, to dáš, jde se do zdrojovny (sám k sobě). Bože, holky, jste tak krásný, neležte tady a pomozte mi. Nebo se aspoň dívejte, půjde mi to líp. Musím vydržet. Jen žádná křeč do ruky, myslet na Venuši a její nádherný tělo. Tááák Džeku, nepřestávej, nepřestávej, za chvilku to bude, takhle jsi to dělal doma každej večer, poď, poď, seš dobrej. Máš srdce jako zvon. Je to jen na tobě, úúúúú. Dotáhneš to do konce. Ještě, ještě, zachraňuješ lidstvo. Makej, nepřestávej, už tam budeš. Aaaaaa….Ještě chvíli a zakroužíme na oběžný dráze. Vydrž hochu, vydrž! Jseš přeci záchranář! (zvuk – bušení srdce, zrychlené dýchání, chvilka ticha a pak zvuk přístrojů, který hlásí zástavu srdce)

11.     Pomník

Hlas 1

(hlas v amplionech) Vítáme všechny diváky přímého přenosu z odhalení pomníku největšího hrdiny v dějinách lidstva. Na pódium přichází prezidentka Forever United Nations, Navždy Spojených Národů, paní Li-Ti (tleskání, dav křičí, vítá prezidentku)

li-ti

Vážené dámy, vážení pánové, vážení vesmířané. Dovolte mi, abych společně s vámi odhalila pomník mimořádné osobnosti. Našemu hrdinovi. Jeho obětavost, disciplína a obrovská zodpovědnost až za hranicí sebeobětování, darovala lidstvu novou příležitost, nový život. My, šťastní obyvatelé planety Naděje a planety Počátek dnes oslavíme první výročí úspěšného přesídlení lidstva. Jen díky statečnému Džekovi žijeme pod novým sluncem, hřejeme se novým teplem, dýcháme nový vzduch a žijeme nové příběhy v záři hvězdy Kepler. Vážení přátelé, odhalme společně pomník našemu největšímu astronautovi. Člověku, který položil život za naši budoucnost. Prosím Džekovi přátele, členy posádky rakety Kosmoskok, aby se ujali odhalení pomníku.

ANna

(ubrečeně) Já to nedám. Je mi to tak líto. Místo aby si užíval slávu a radoval se ze života, bude tady strašit na náměstí.

Venuše

Nebreč, je to naše povinnost. Nic jinýho už pro něj udělat nemůžeme.

Anna

Teď seš hrdinka, viď? Jen jsi vzpomeň. Probrali jsme se... na břehu Jižního oceánu. My živí, a Džek – mrtvej...Brečelas ze všech nejvíc.

VENUše

Já vím, všechny nás zachránil. Byl nejlepší. Kdyby nedostal Kosmoskok na oběžnou dráhu Počátku, nikdo z nás tu teď nestojí.

Alan

Počítač by si také zasloužil metál.

Venuše

To je pravda. Přistání byla jeho práce. Deaktivovat nanoroboty v poslední chvíli byl prostě neuvěřitelný výkon. Dozvíme se někdy, jak se mu to podařilo?

Alan

Kdo ví. Nejspíš kvůli naší záchraně nakonec spustil svoji totální autodestrukci. Obětoval se pro nás, bez zaváhání...

(vzdychne) Pojďme! Džek čeká.

Li-ti

Tvůrcem sochy je nejvýznamnější sochař současnosti pan Lumír Všetečka. Dokázal Džeka věrně zobrazit ve chvíli vrcholného nasazení, v nadživotní velikosti. Zcela sám, z posledních sil a vlastníma rukama brzdí raketu Kosmoskok. Prosím, sejměte plentu! Odhalte hrdinu! (dav hučí, úžas, překvapení, tleskání)

HLAS 1

(hlas v amplionech) Vážení diváci! Právě vidíme, jak na hrdinův obnažený ...eee..., hrdinovo mužné ... eeeéé, ... Džekovo ztepilé tělo zachycené umělcem ve chvíli nejvyššího nasazení, ...eeeééé..., (hlasitě si vzdychne)  na hrdinu Džeka, symbol síly a odvahy, dopadají tisíce květů vděčných vesmířanů. (ženy jásají, děti se radují, muži oslavují, následuje chrčení z amplionů…)

(s výrazem „vnitřního duševního souboje“) Ne! Ano! Nemůžu! Nechci!... MUSÍM!

(změněným hlasem, dikcí náležející JÁ) Jen slavte, oslavujte, hlupáci, svou záchranu a skvělou budoucnost! Stavte pomníky, klaňte se novým modlám. Věřte si ve šťastnou hvězdu. Hra ale nekončí. Mě se nikdy nezbavíte. Slyšíte? Nikdy! Jsem tady s vámi. JÁ! (sarkastický smích)

 

 

KONEC


2 názory

Ostrich
18. 08. 2021
Dát tip

Vtipně něco podobného, i s Vosáhlem, pojednal v jedné písničce Mládek.


Ostrich
18. 08. 2021
Dát tip

To je teda hodně zvláštní věc. Takové práce, tolik textu - a taková, s prominutím, hloupost....? Proč?  


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru