Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tématický den: Den ledových dotyků

Výběr: Zbora, Lakrov
20. 02. 2021
16
46
891
Autor
stromeček

Psaní na dané téma je vždy pro každého "psavce" výzva, protože možností jak zadání uchopit je bezpočet. Někdy se tak stává, že litera zadání je sice beze zbytku naplněna, přesto je dějová linie od původního záměru zadavatele na hony vzdálená.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den ledových dotyků                                  Motto: Jsou dny, které by měly nebejt

 

František se vyučil instalatérem a žil si svůj klidný život, prostý všech ambicí. Oženil se s Katkou, svojí první láskou a vychovávali spolu dnes už sedmnáctiletou dceru Lucinku. Pracoval už celá léta u jednoho podniku a jeho úkolem bylo kontrolovat plynoměry v rozlehlé části Vršovic.

Ten den, ani ten činžák nebyly ničím vyjímečné. František postupně odepisoval stavy na číselnících, až se dostal do nejvyššího patra. Nalevo podkrovní byt, napravo dveře na půdu. Už když byl na schodech, tak zaslechl nějaký plechový zvuk, ale činžák si žije svým životem, tak tomu nepřikládal žádný význam. Opisoval poslední čísla, když dole někdo vešel do vchodu a průvan otevřel dveře na půdu. Podvědomě se ohlédl doprava a tužka mu vypadla z ruky. Přímo proti dveřím ležel převrácený kýbl a nad ním viselo z trámu dívčí tělo. Objal jí rukama okolo nohou, aby jí mohl nadzvednout a křičel a křičel. Jedna bezvládná ruka mu visela před obličejem, druhá, ohnutá v lokti ho studila na krku.

První dorazil důchodce z bytu o patro níž a snažil se kapesním nožíkem přeřezat provaz. Když se mu to konečně povedlo a bezvládné tělo se zhroutilo Františkovi do náruče, přiběhla mladá žena v zástěře a teplácích. „Tady jí položte a pusťte mě k ní, já jsem zdravotní sestra.“ „Volali jste záchranku?“ „Už jsou na cestě a jedou i policajti.“

 

Seděl na posledním schodu a ruch pomalu utichal. Podvědomě si kapesníkem utíral krk, jako by mu do něj ty ledové prsty vypálily cejch „To byla Lucinka Wernerová z přízemí, zachránil jste jí život“, přisedla si k němu žena v teplácích. „Pojďte, uvařím vám aspoň kafe ať se uklidníte.“ Na kuchyňském stole voněla káva a policista proti němu si zapisoval poznámky. „Tak mi z toho sepíšeme protokol a vy se zítra zastavíte u nás to podepsat.“

 

Katka stála u sporáku a míchala guláš. „Sedni si, kolik chceš knedlíků?“ „Kde je Lucka?“ „Ale vždyť jí znáš, přišla, praštila s taškou a už je zase někde u kamarádky.“ „ A představ si, že jsem to povýšení dostala.“ „Blíž do práce, víc peněz.........“ František se rýpal v guláši a vnímal každé páté slovo. „Co je s tebou, tobě nechutná?“ „Promiň miláčku, já jsem dnes nějaký unavený“, nechtěl jí kazit náladu. „Půjdu si radši lehnout.“ „Tak já tu poklidím a přijdu za tebou“.

 

Seděl na kraji postele a nepřítomně hleděl do prázdna. Pořád měl před očima tu bezvládnou dívčí postavu. Pořád cítil na krku dotek těch chladných prstů.

Katka přišla potichoučku, jen v lehké košilce a tiše zašeptala.„Nechceš si mně zahřát, podívej, jak mám ledové ruce.“

 

Doktor ze záchranky jen kroutil hlavou. „Máte štěstí mladá paní, že jsme to stihli tak rychle, manžel bude v pořádku, ale fakt to nechápu. Mladý, zdravý chlap a tak rozsáhlý infarkt a z ničeho nic........?“


46 názorů

stromeček
27. 03. 2021
Dát tip

Lakrov

Děkuji za čtení a tip. A opravdu to byl záměr dovést ten závěr ad absurdum.


Lakrov
27. 03. 2021
Dát tip 8hanka

 Při čtení první "stránky" si říkám, že je to jen takový "rychlý tah na bránu", ale když dočítám do konce, říkám si, že je to napsané zatraceně dobře. Jen zamotný závěr -- poslední odstavec o doktorovi -- mi pak přijde urychlený, ale na drohou stranu: proč pitvat takovou "krátkodobou známost". Tip.


stromeček
20. 03. 2021
Dát tip

:-)


Luzz
20. 03. 2021
Dát tip

jasně, bereš můj názor na vědomí - a proto jsi na něj reagoval větou "To, co jsem od tebe četl bych taky zrovna netesal do kamene".

i tobě hezký den.


stromeček
20. 03. 2021
Dát tip

To, jak na tebe působím, je mi tak trochu jedno a tvůj názor na můj text beru na vědomí. Hezký den.


Luzz
20. 03. 2021
Dát tip

taky bych to svoje nikam netesala, k čemu taky.

akorát moc nechápu, jak úroveň mých textů souvisí s tím, co jsem ti napsala - působíš na mě jako vzteklý děcko, kterýmu někdo dupnul na bábovičku. ale samozřejmě se tváříš jakože máš nadhled - což potvrzuje onen obligátní smajlík. achjo.


stromeček
20. 03. 2021
Dát tip

Jo, to víš, každý děláme, co umíme. To, co jsem od tebe četl bych taky zrovna netesal do kamene...........................................................:-)


Luzz
20. 03. 2021
Dát tip

já nevím. na to, kolik se toho tam stalo, je to popsané docela nudně. ten konec s infarktem je trochu ulítlej (ale jako bych to neřekla - pravděpodobně mi bude odpovězeno, že přesně takhle se to stalo)... těch pár hrubek (ji/jí, mi/my), divná nebo chybějící interpunkce a typografická zvrhlost v podobě dlooouhých řad teček tomu taky moc nepřidávají.


stromeček
18. 03. 2021
Dát tip

Janina6

Ne o grotesku mi tedy fakt nešlo, spíše jsem chtěl ukázat možnou sílu paradoxu. Díky za čtení.


Janina6
18. 03. 2021
Dát tip

Četlo se to dobře, od začátku bylo znát, že se chystá nějaká zajímavá pointa. Možná by mi v závěru místo infarktu stačil nějaký slabší "kalibr", třeba jen Františkův vyděšený výkřik... takhle mám na konci tragického příběhu vlastně dojem, že jde o grotesku. Ale možná to byl tvůj záměr.


stromeček
10. 03. 2021
Dát tip

No to víš, sranda musí bejt, i kdyby............


StvN
09. 03. 2021
Dát tip

Líbí se mi, že jsi to pojal s humorem. I když to je jedna tragédie vedle druhé. 


Gora
01. 03. 2021
Dát tip

Díky...


stromeček
01. 03. 2021
Dát tip

Děkuji, rád.


Gora
01. 03. 2021
Dát tip

Zúčastníš se soutěže Próza měsíce za únor se svojí povídkou?


stromeček
24. 02. 2021
Dát tip

Dík za info,určitě to zkouknu....:-)


Měla jsem vystavovat od pondělí 1.3. v jedné kavárně u Klárova. Ale nejsem si jista, že k tomu dojde. Nové obrazy a kresby mám jen na webovkách: www.marietomkova.cz    Ale pro návštěvníky jich mám plný dům. :-)))


stromeček
23. 02. 2021
Dát tip

Jen dotaz, nechystáš v dohledné době nějakou výstavu, rád bych se na ní přišel podívat.


stromeček
23. 02. 2021
Dát tip

Děkuji Evženie......jo, studený ruce, to většinou končí hubou ke zdi...:-)


Moc dobře napsané. Tak se mi to líbí. A ani se nedivím, že to s ním šluklo.


stromeček
21. 02. 2021
Dát tip

Jsi trochu mimo děj, to nebyla jeho dcera na té půdě, jen shoda jmen.


Philogyny
21. 02. 2021
Dát tip

Nechtěl ji kazit náladu?  Oba měli být s ní, a vědět, pokud to byl fungující vztah. 

V tomhle věku jsou první lásky a děti někdy reagujou po svém. To dovedu pochopit. Dál už ne. 


stromeček
21. 02. 2021
Dát tip

Také tobě hezkou neděli a děkuji nza čtení...:-)


Delfín
21. 02. 2021
Dát tip

No, tomu infarktu u chlapa, který předtím pohotově zareagoval, fakt nevěřím. No a to vědro by mi alespoň pomohlo, abych nedržel celou váhu a nehrozilo že se smyčka víc utáhne. Břemena méně tíží ty, kdož je nesou (nebo zde drží) obratně! Krásnou neděli, stromečku! 

P.S. Jinak jsem koukal, že každý zúčastněný písmák téma uchopil jinak...


stromeček
21. 02. 2021
Dát tip Zbora

Každý samozřejmě věří čemu chce. Ty nevěříš infarktu a já zase, že by člověk v bezvědomí postál na vědru než vymyslím jak ho sundat...:-)


Delfín
21. 02. 2021
Dát tip

Konec dobrý, všechno dobré! I když ten infarkt je k neuvěření! A nalézt dívku já, asi bych moc nevěřil, že někdo hned uslyší mé volání z půdy. To bych ji taky mohl držet hodně dlouho! Raději bych pod ni šoupl to napřed vědro a pak řešil, zda ji nemohu sám uvolnit.:-)


stromeček
21. 02. 2021
Dát tip

Děkuji za čtení...:-)


Zbora
20. 02. 2021
Dát tip

Skvělý námět, zpracovaný střídmě. O to víc pak závěr působí jako exploze. Prima.


Jamardi
20. 02. 2021
Dát tip

Šok se špatně vysvětluje.


stromeček
20. 02. 2021
Dát tip

V sedmdesátých letech tiskem proběhla debata o tragických důsledcích jedné školní šikany. Shodou okolností jsem měl možnost se na celý příběh podívat očima třetí osoby, a tak jsem ho i zpracoval. A protože si myslím, že ne vše musí být na plno vyřčeno, tak tady vše dopadlo relativně dobře.


stromeček
20. 02. 2021
Dát tip

V sedmdesátých letech tiskem proběhla debata o tragických důsledcích jedné školní šikany. Shodou okolností jsem měl možnost se na celý příběh podívat očima třetí osoby, a tak jsem ho i zpracoval. A protože si myslím, že ne vše musí být na plno vyřčeno, tak tady vše dopadlo relativně dobře.


bixley
20. 02. 2021
Dát tip

Moc líbilo. Dobrý příklad toho, s čím se můžeme setkat a jak to ovlivní naše emoce. Jen ten infarkt by měl být do textu lépe zasazen.


stromeček
20. 02. 2021
Dát tip

Děkuji za čtení a názor.


Gora
20. 02. 2021
Dát tip

Jako příběh rozhodně zajímavé, infarkt bych však také vynechala. I kdyby to tak ve skutečnosti bylo. 

Díky, stromečku, za dobrý příspěvek do soutěže...


Ano, chápu. Pojal si to tak, jak si chtěl a to je v pořádku :)


stromeček
20. 02. 2021
Dát tip 8hanka

Jsou příběhy u kterých má člověk potřebu sdílení, ale protože realita může být mnohem drsnější, tak jsem se nechtěl pouštět do detailů a pojal jsem to jen jako epizodu ze života.

A tak pozdravuji všechn Lucie, Lucky, Lucinky.........:-)

Děkuji za názor a tip.


Tak z toho mě fakt zamrazilo.....*/***


Samozřejmě se mi líbí i použité jméno Lucinka :) Jen je škoda, v jakém kontextu si ho použil...


Incognit
20. 02. 2021
Dát tip

Dobrý pokus. Možná je to trochu moc úsporné- obě linie by šlo možná víc rozepsat a taky propojit (správně cítíš, že skrze onen chlad, co je blízko smrti), a možná skrze vnitřní pocity obou "postižených" zejména Františka. Pak by ten infarkt nebyl takový "blesk z čistého nebe". Ale dám tip.


Pěkné. Na mě možná až trošku moc drsné na tak krátký text. Možná, kdybys situace více rozepsal, tak by se to více rozmělnilo. To je jen můj úhel pohledu :) Pointa ve spojení ledových rukou je dobrá! Hezky si tento tématický den pojal! 


stromeček
20. 02. 2021
Dát tip

Je to o pocitech a emocích, které mohou někdy vézt až k absrdnímu zkratu. A to jako fakt, něco o tom vím.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru