Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Plakáty

20. 02. 2021
11
24
554
Autor
K3

Přestože venku bylo téměř k zalknutí, na obecním úřadě v Horním Královci v té době panovala chladná atmosféra. Způsobily to neobvyklé vzdušné proudy, jež zde kolovaly. Zatímco místostarostka si hleděla křížovky, paní starostka ve vedlejší místnosti popíjela kávu a četla noviny.

Někde venku se ale odehrával skutečný život, nebo spíš boj o život-bytí.

Ozvalo se nesmělé zaťukání na dveře.

„Dále.“

Vstoupil mladý pán s veselýma očima.

„Dobrý den, mohu prosím mluvit s paní starostkou?“

„Samozřejmě, jestli chvilku počkáte...“ odpověděla bez zájmu zástupkyně.

Od vedle zaznělo prudké cinknutí porculánového šálku o talířek.

„To je v pořádku,“ ozval se dámský hlas.

Muž vstoupil a představil se: „Jsem Petr Mahler. Rád bych vás požádal o laskavost. S bývalým panem starostou Šimerdou…“

„To je už dávno,“ starostka mávla paží.

„Není to déle než měsíc.“

„Je to už dlouhý měsíc. Copak máte na srdci?“

„Jedná se o autobusovou zastávku. Jsem malíř pokojů a s panem starostou jsme se domluvili, že pokud   vymaluji na zastávce čekárnu, mohu si v ní vylepit propagační plakát...“

„Já o vás vím,“ přerušila ho starostka. „Mám seznam všech firem naší obce, seřazený podle významu a vy jste kdesi až za posledním místem.“

„No právě z toho důvodu se potřebuji trochu zviditelnit, zavést se. Víte, jsem tu nový, moc lidí o mně ani neví, dost těžko sháním zakázky, musel bych spolupracovat se stavební firmou. Já bych se ale raději prosadil jako samostatný živnostník. Je to neobyčejně kreativní práce, baví mě vymýšlet nové věci. Kombinovat barvy a měnit bílé zdi v barevné obrazce je úžasné...“

„Nic takového nepřipustím,“ zareagovala stroze starostka. „Kdyby si tam každá firma vylepila plakát, byla by jimi celá čekárna polepená.“

„To je pravda,“ souhlasil mladík, „jenže dřív tam nikdo z ostatních plakát neměl, protože oni to už nepotřebovali. Každý je znal.“

„Řekla jsem vám své stanovisko a nehodlám na něm cokoliv měnit,“ opakovala důrazně starostka. „Přečetl jste si naše upozornění?“

„Ano, přečetl: NEVLEPUJTE PLAKÁTY!!! Ale i to varování je přece na plakátu, to potom popírá samo sebe...“

„Takže není co řešit. To je všechno, co jste si přál?“

„Proto jsem vás chtěl požádat o výjimku?“

„Podívejte, žádná výjimka se tu konat nebude!“ odpověděla netrpělivě starostka a otevřela okno. „Víte co? Já si teď s vaším dovolením zapálím cigaretu, a až ji dokouřím, zopakuji vám ještě jednou NE. Jestli chcete, můžete si počkat...“

Byla to mladá, velmi pohledná žena a mohla být i velmi sympatická a přitažlivá, nebýt jejího mdlého, kyselého úsměvu. Posadila se zpátky do křesla, přehodila nohu přes nohu, a mezitímco proti panu Mahlerovi vypouštěla cigaretový dým, dívala se mu tím zvláštním úsměvem pronikavě do očí.

Pan Mahler měl vstřícnou, trpělivou povahu. Teď ovšem sevřel rty, otočil se a odcházel.

„Děkuji, že jste mi vyšla vstříc.“

„Není zač.“

 

Za několik dní, ve velmi pozdním čase, ve kterém obvykle většina lidí spí nebo sedí u svých obrazovek, se u zastávky kdosi objevil. Obtěžkán balíkem a taškou.

Postava jakoby vystřižená z nějakého šedočerného komiksu vstoupila do čekárny a systematicky se pohybovala z jedné strany na druhou. Předkláněla se, aby se vzápětí se vzpaženými pažemi zase napřímila, a tak pořád dokola. A tiše přitom počítala: jeden, dva.., deset.., padesát… dvě stě čtyřicet jedna vlepených plakátů, N E V L E P U J T E  P L A K Á T Y!!!


24 názorů

K3
23. 02. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za čtení a komentář.


zeleda
23. 02. 2021
Dát tip

Krátký, pěkný a výstižný příběh. Rozebírat to  nehodlám. detaily příběhu jsou v autorově licenci. 


K3
22. 02. 2021
Dát tip

annnie, dík.


K3
21. 02. 2021
Dát tip

Incognit, ne, není to osobní příběh. Jenom mě provokoval jeden takový skutečný plakát. Dík za čtení.


Incognit
21. 02. 2021
Dát tip

A co zakázky? Už se to zlepšilo? Nebo to není osobní příběh? 


K3
21. 02. 2021
Dát tip

Savage: možná jo, já jsem to napsal, jak jsem si ho pamatoval. Dík za čttení a komentář.


K3
21. 02. 2021
Dát tip

ivi, děkuji za čtení.


Savage Flame
21. 02. 2021
Dát tip Gora

Prislo by mi lepsi, kdyby tam bylo napsano nevylepujte, misto nevlepujte... Ale povidka se mi libila a urcite si zaslouzi tip. ;) S.F.


JO!!!!.....dobře si(s) s tím poradil...:-)))))....*/****


K3
21. 02. 2021
Dát tip

Tak jsem to drobně poupravil.


Gora
20. 02. 2021
Dát tip

Díky...


K3
20. 02. 2021
Dát tip

Irčo, ještě k té ženské, pro vysvětlení. Dívala se samozřejmě očima /opravil jsem/, ale mohla být i příjemná a pohledná, jenže ten neupřimný a kyselý nepříjemný úsměv z ní dělal osobu nesympatickou. Tak jsem to mínil.


K3
20. 02. 2021
Dát tip

Aha, Renato, rozumím.


bixley
20. 02. 2021
Dát tip

Narážela jsem na větu

Kombinovat barvy a měnit bílé zdi v barevné obrazce je úžasné..

Tak jsem myslela, že každý ten "plakát" bude mít jinou barvu, jinak vyvedené písmo a tak.


Karle, máš svatou pravdu!


K3
20. 02. 2021
Dát tip

Lucko, strašně ho ta práce bavila, protože jsem si to vymyslel. Jinak si myslím, že každá práce může být zajímavá, každé řemeslo může být kreativní a velmi zábavné - když člověka baví:). Děkuju za hezký komentář.


Gora
20. 02. 2021
Dát tip

Dobře, Karle... ten nápad má vtip.


K3
20. 02. 2021
Dát tip

Irčo, konec jsem neomodřil a nevšiml jsem si, tak jsem vkládal dodatečně. Jinak je to celé vymyšlené, takže to kouření dnes není, dřív bylo. Nemusí to být v reálu, to je jenom kulisa. Občas jsem jezdil ze Stěžer autobusem a  měli tam v čekárně právě ten plakát. A to mě provokovalo.

 


K3
20. 02. 2021
Dát tip

Renato, to byl malíř pokojů, a trvalo by mu to dlouho:). Děkuji za čtení.


Karle, moc se mi líbí Tvůj nápad! Ani jsem nevěděla, že práce malíře pokojů může někoho tak strašně bavit a být pro něj zajímavou... Ty jsi mi ale ukázal, že to jde :) Líbí se mi poslední odstavec, který vyznívám úplně skvěle! Tak z trucu :) To je perfektní! Je pravda, že jsou všude stovky plakáty s nápisem: NEVYLEPUJTE PLAKÁTY. Nikdy jsem si toho tolik nevšimla, ale ano, je to nesmysl!

Určo tip! Díky za příjemnou četbu :)


Gora
20. 02. 2021
Dát tip

Karle, přibyl ještě jeden odstavec, ten tam nebyl!!

Teď mi závěr /skutečný/ dává daleko lepší smysl... dobré.


Gora
20. 02. 2021
Dát tip

Volená samospráva a její postoj k problémům "těch venku" je vděčný námět, problematika se nabízí opravdu pestrá.

Příliš nesouhlasím se závěrečným odstavcem, Karle. Jednak mi připadá, že uvnitř veřejných budov se asi nesmí kouřit, za druhé nevím, čím přesně se "dívala pronikavě do očí" - úsměvem? možná je to překlep? nebo mám malou fantazii, stejně jako... velmi pohledná žena a mohla být i velmi sympatická a přitažlivá, nebýt jejího mdlého, kyselého úsměvu.

Dvakrát velmi a nějak nevím, zda byla přitažlivá nebo ne...

Naopak se mi líbí oznámení na plakátu, že se nesmí vyvěšovat, a celkově pozice žadatele - zachoval klid, nedal se vykolejit...

Možná bych malinko zvětšila písmo. Tip.


bixley
20. 02. 2021
Dát tip

Karle, moc prima příběh. Takoví jsou lidé. Trochu jsem v té pointě čekala, že ten malíř každý ten plakát jinak výtvarně pojedná...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru