Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O tom, jak je to (také) s poezií v Česku (je to tu jinačí)((a Moje dvě babičky))

23. 02. 2021
13
27
1015

Dvě z dneška (tedy 23.února 2021) 

 

Ad  Moje dvě babičky, a hruška

Zapsáno dle skutečnosti

(*Velké Pavlovice pod Pálavou,..., na okrese Břeclav :) )

 

 

Moje dvě babičky, a hruška


(Je to fuška, když potkají se dva pohledy různé na věc,
upejpavost či naopak stud,…, a jedna hruška)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Vyprávěla mi moje máma příběh (v jednotlivostech některých
se od něj možná odchýlím, ale kostra příběhu je pevně dána),
jak zase máma její z městečka* vedlejšího přinesla v nůši

cosi do domu mamky jejího nastávajícího (takto mého táty)
Nezdržela se dlouho,…, nestála ale také pouze
mezi vraty,…, a došla tedy až do kuchyně. Babička moje

budoucí druhá přijala ji vlídně, …; jako dobrá hospodyně,
zavařovala zrovna měkké hrušky, ovoce (jak mnohdy vyjádřila se)
pouze podřadné. Jejího syna budoucí tchýně však na

ně měla názor jiný,…, a už při pohledu na ně v ústech
začaly se jí sbíhat sliny,…, ovšem ani o jednu tu hrušku neřekla si.
Babička budoucí druhá moje zase ale (za ovoce to přezrálé)

styděla se asi (jinak rozdávačná byla, naopak!),…, a rozloučily se potom
sice tak, jak se sluší, ale přesto obě /s ostnem v duši, a na pár desítek let
nechtěly se potom, k příhodě té, pro ně nejapné, ..., raději vracet zpět

 

 

 

..

..

 

O tom, jak je to (také) s poezií v Česku

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.:::::::::::::::::::::::::::::

 

V mnohých národech se tak žije, že většině jedinců ( -co

světonázoru se týče -) k životu stačí jistá poezie

 

To ale v Česku, jak sami asi víte (v zemi, v kotlině tzv. neznabožské,

,…, jelikož podložím železité) je to jinačí -tam vysvětlovat

věci lidem musíš rozumově, tam poézie k životu/ jim zjevně nestačí

 

 

 

 

 


27 názorů

8hanka
20. 09. 2021
Dát tip Zeanddrich E.

aj Tebe pekný deň a nielen ten dnešný...


Díky, Hanko:)

Vidím, že jsi ..dnes ..u mne hodně četla - a já teď nestíhám alespoń projít ty Tvoje komentáře :)

((...)).

Hezký den Ti přeji, i celý další čas :) 


8hanka
20. 09. 2021
Dát tip Zeanddrich E.

príbeh o babičkách je veľmi pekný, typický na niekdajšie časy...


Safiáne, děkuji za komentář i za tip.. . A všem dalším rovněž :).


Safián
25. 02. 2021
Dát tip

annnie, díky.


annnie
25. 02. 2021
Dát tip

to Safián:

No já na to nemám žádný rešerše, jen mi to nějak uvízlo z kdysi dávno - a když průběžně narážím při svý práci na ty kvanta prvorepublikovejch (dnes už většinou naprosto neznámejch) autorů, dost bych tomu věřila. Ovšem já měla na mysli poezii bez hranic, tedy včetně překladový.

Bolševický vydání - na ty se mi vzpomínat nechce...

Sterilní verše? No, jak který. Já jsem schopná si celkem vybrat, jak na papíře, tak na písmáku... Jsem prostě nenáročný děvče :) :) :)

Tož dík za otázky a omlouvám se, že neumím líp odpovědět. Krásnej den a.

 


Safián
25. 02. 2021
Dát tip

Zeanddrichu, máš pravdu, poezie tu jistě je.  V písních kapel, v neumělých epigramech i v různých latentních pouličních formách. Ale taková tu byla vždy. Byla a je přirozenou součástí života. Na tom není nic špatného. smůla je, že dál už je vakuum. Co také víc očekávat v době, kdy elity rezignovaly na svou vlastní kulturu a překvapivě se formálně ztotožnily s paupery?  Ale to jen tak na okraj. Tvé texty, ano texty, básněmi bych je nenazval, i když jsou nepochybně součástí poezie, mě potěšily . Nejen svou extenzivní podobou, která neusiluje o stručnost, výmluvnost a další atributy s poezií obvykle spojované, ale i rozumovou podstatou, která ji spojuje s intelektuální poezii nedávné doby. Tentokrát není myšlenka tolik skrývána zcizujícími prvky, které brání jejímu uchopení. Poslední řádek tvé druhé básně, ať už jsi jí myslel cokoliv, tě dokonale charakterizuje.

Obě básně se mi líbily.

 


Safián
25. 02. 2021
Dát tip Zeanddrich E.

Annnie, že tu byly před bolševikem vlny nadprodukce je jisté. Ale u tebe, čtu poprvé, že se tu vydávalo více poezie než jinde. Velké náklady poezie podepřené čtenářským zájmem byly právě za komoušů.  Počátkem úpadku bylo to, co přišlo po r. 1968.  Jinak je to ale s kvalitou. Např. Masaryk s Čapkem považovali naši poezii (na rozdíl od prózy) za dobrou, ale stejně nakonec přiznali, že pro krásu a poznání čtou tu cizí (tu naši pro poznání domácích poměrů).  Důvodů, proč je dnes poezie popelkou je více. Jedním z nich ale asi bude, že dnes nejsme jako autoři schopni současné poměry uchopit a zobrazit.  Jsme diasporou, která si vzájemně chválí v podstatě sterilní verše.


Prvý text má skvelý príbeh.


Gora
23. 02. 2021
Dát tip

Pokud si vzpomínám, bývali lidi "ostýchavější"... a slovo poezie - báseň by mnozí současníci snad ani nevyslovili... v tom máš dobrý postřeh...


Omlouvám se, tohleto jsem asi nechtěně smazal místo komentáře mého-vracím alespoň v kopii:)

 

Incognit:

23.02.2021 12:25:01dát kritice tipIncognit

A to já myslím, že i v Česku by jistá poezie lidem stačila a dělala dobou službu- jen je jí v médiích a mezi lidma pohříchu málo (ne, že by ji někde v duších neměli, jen se za ni tak nějak stydí). 


To Křivodržka, to Incogn.it:

Myslím, že já píšu o jiné poezii, než jakou myslíte vy :) ((viz má odpověď Ance)).

 

Jinak si nemyslím, že by v Česku poezie v ulicích, ...., či celkově ve veřejném prostoru bylo málo (a mohl bych snad sepsat celou studii o tom, jak se -ta v ulicích - liší třeba v Brně a v Praze :) (jeden příklad -úryvky či citáty (jejich výběr) z poezie známých autorů na zdech, lavičkách apod. je v Brně daleko nápaditější :); -v Praze jsou ale zase mnohem poetičtější (ale i humornější) názvy hospod,..., obchůdků a klubů,  ..., ale i firem a firmiček, ..., místních periodik, ..., td.,) )


annnie
23. 02. 2021
Dát tip

Díky za vysvětlení i úctu. Mám ji taky. Pá a.


Anko, u té druhé drobnosti ..píši o světonázoru (že mnohde ve světě ..člověku doma (na ulici, ..., ve škole, v kostele) řeknou: ..toto je ten a ten,..., tady se postav, ..., a takto se modli :). Moc slov k tomu prostě nepotřebují, jelikož narušila by se ta poézie toho všeho:).  My Jihomoraváci, to do značné míry -snad- máme podobně; .. :).  -Já ale již cca 10 let žiji v Čechách (Most u Litvínova, a Praha), a mám ..stále větší úctu ke všem těm zdejším neustálým diskutérům, ..., šťouračům a hledačům :)

((...)). 


annnie
23. 02. 2021
Dát tip

Moc pěkná příhoda, krásně ilustrující ostýchavou jemnost někdejších vztahů (ne že bych paušalizovala - nedělám si vůbec o "starých dobrých časech" iluze); dnes už pro leckoho mladšího pravděpodobně svou podstatou nepochopitelná... Za ni rozhodně tip.

U druhýho textu si nejsem jistá, má-li mít obecnou platnost či vztahuje-li se k něčemu konkrétnímu, co jsem třeba nezachytila. Myslíš-li to však tak, že my Češi jsme na poézii natvrdlí, nejsem si vlastně jistá... Už jen zrovna Písmákov... A kdysi se naopak říkalo (v dobách před komoušem), že tolik poezii, co u nás, nevydávají nikde jinde... Tak nevím. Velmi zajímavá otázka. Dík a.


A oprava na druhou:

cosi do domu mamky jejího nastávajícího (takto mého táty) ((!! omlouvající se -ale zároveň se divící -smajlík ))


((...)).


Andělko, máš jihomoravské jméno:)

Díky, a hezký den přeji


Andělka1
23. 02. 2021
Dát tip Zeanddrich E.

Moc hezké - už úproto , že já jsem s Dolními Věstonicemi, , dětstvím, dospíváním - propojena . No a s Mikulovem - celý můj produktivní věk a to už i mé děti.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru