Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Divoké vody

26. 02. 2021
33
63
1608
Autor
Gora

 

Na Lipně taje a podzimní listí kolotá ze dna koryta k hladině Vltavy. Měďěný cylindr krumlovské synagogy, břeh s vrbami, obrys mostu, bílé štíty ulice. Dravý proud rve starý film na kousky.

„Je to ještě štěně,“ ukazuje muž pet lahví na psa. Chvilkami posedává u Vltavy na zvlhlém soklu, hned zas, smýkán pitbulem na krátkém vodítku, motá se mezi lidmi. Šestnáct nebo třicet? Kapuce skrývá tvář.

V ulici Po vodě sype hoch do krmítka semínka slunečnice. Prázdný sáček vzorně odloží do koše a naklání se přes klandr. Ze všech sil plive. Pozoruje, kdy jeho sliny dopadnou na hladinu. Někdo si ho všiml, utírá rty a odlepuje se od zábradlí. Strká ruce do kapes, píská si a jde dál.

Planina na kraji města. V létě udusaná hlína, sem tam zelený trs. A na jaře vztyčena stříbrná špice cirkusového stanu. V ohradě bloumá slon.
Pokud na planinu nepadne soumrak, je vidět na dálku. Za mlhy se stává neviditelným, byl tady vůbec někdy?

Křivolaká ulička blízko náplavky. Penziony, pizzerie, restaurace, Pivovarská zahrada. Nikde ani človíčka. Cedule – ZAVŘENO. V okně se vyhřívá bílá kočka.


Po staleté dlažbě shrbený chlapík tlačí káru s klacíky do kamen. Mizí v temném průjezdu.

Dveře penzionu odemyká chlapec s taškou na zádech. Pár minut a vybíhá v teplácích.Skáče po kočičích hlavách a vybírá, které se špičkou tenisky dotkne. Na konci uličky se otáčí a hopsavě vrací domů. Za chvíli je zpátky. Tentokrát s míčem. Tváře mu jen hoří.


63 názorů

per_zay
01. 03. 2021
Dát tip

jako e.eucrow .. T


Gora
28. 02. 2021
Dát tip

Movsare... děkuju!!


Movsar
28. 02. 2021
Dát tip

Koukam je tu nova kategorie. A hned dobre reprezentovana.


Gora
28. 02. 2021
Dát tip

Z.E. taky nevím, jak to zvládnul:-)... a skokan byl prima... dík!


Chlapec musel tedy mít v ústech ..řádně nasliněno, když usilovně plival,..., a hned vzápětí byl schopen pískat:)

Nejvíc se mi líbí ten vybíravý, ..., skákající  kluk nakonec -tak to snad kdysi (někdy) dělal každý z nás :)

((...)).


Gora
27. 02. 2021
Dát tip

black8, dík, potěšilas...


black8
27. 02. 2021
Dát tip

krásna atmosforická! keby sa dá, tak dám srdiečko ako na facebooku :-) *


Gora
27. 02. 2021
Dát tip

troji:-), zvyk je prostě železná košile... díky.


trojort
27. 02. 2021
Dát tip

...pořád se v lese dívám na dřevo, co by se hodilo do kamen, i když už žádná kamna nemám...


Gora
27. 02. 2021
Dát tip

Děkuju, Dášo...


Gora
27. 02. 2021
Dát tip

Oldjerry - díky ...


Gora
27. 02. 2021
Dát tip

LGarro, teď už Jihočeška:-), ale kořeny jsou pevné:-), díky moc.


Dagmaram
26. 02. 2021
Dát tip

Pěkné věci jsi viděla a zprostředkovala :-)


Oldjerry
26. 02. 2021
Dát tip

Já to vnímal jako filmový shot... **


LGarra
26. 02. 2021
Dát tip

To je moc moc moc dobrý...(a co čekat od Moravy) :D 


Gora
26. 02. 2021
Dát tip Benetka

Bene - cením si!

Od Břeclavi mám půl rodiny... Šitbořice, Diváky. Zdravím malebnou Moravu!


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Jamardi, cirkus tam býval každé jaro, letos zatím nic... děkuju ti:-)


Benetka
26. 02. 2021
Dát tip LGarra

Ke Tvému dílku: Líbí!

Hezky se mi to četlo. Užíval jsem si to zajímavé pojmenování všedních věcí a vlastně i toho popsání obyčejného života. Byť se to týká míst kde jsem byl jen jednou v životě. A tak nemám nasátu tu správnou atmosféru... :) No ale zase znám Břeclav. :D

Ke komentářům: Ne vše jsem vstřebal. Ale nešť.


K3
26. 02. 2021
Dát tip

Irčo, no právě, vždyť jste s Movsarem nesrovnatelní. Jedná se o podobný literární útvar, nic víc, a ten přeci není Movsarův:).


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Peter, jsem ráda, že souzníš:-))


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Milane, díky ti!


Na malom priestore a predsa so svojskou atmosférou a zaujímavým panoptikom nielen ľudských tvorov. Dobre sa mi to čítalo.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip K3

Karle, děkuju... ono by to bylo prima, že tu je /konečně/ klid, kdyby polovina lidí nebyla na turismu existenčně závislá... 

Ještě k Movsarovi, třeba v odkazu jsem vědomě zkusila "jeho styl", ale tady nevím, že bych byla ovlivněna, jsou to mé výrazy a pozorování...Odpoledne pražského chodce


MilanH
26. 02. 2021
Dát tip

Moc hezké !!!


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Dane, děkuju za zastavení...


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Jardo, díky, to je fajn:-)


K3
26. 02. 2021
Dát tip a2a2a, Benetka

Nevím proč tomu říkat movsarovská poetika. To se tu na Písmáku poslední dobou dost opakuje. Někdo jde, rozhlíží se kolem sebe, má zrovna dobrou náladu a chuť si to napsat a podělit se o tu radost s někým jiným. Já jsem jednou taky něco podobného napsal a byl jsem srovnáván s Movsarem. Pro? Při vší úctě k němu, ale přeci jenom to nemá proboha patentované. Myslím, že tady jde o jednu věc. Číst si to a představit si to. Mě tedy naskakovaly obrazy Krumlova bez lidí a přesně tak jsem si to představil. Jo a vzkaz všem krumlovákům: vždycky jste na hordy turistů nadávali, tak teď máte šanci si to užít:).


Jamardi
26. 02. 2021
Dát tip

Cítím v tom netrpělivost tohoto času. Příjemně se to četlo.

Ten cirkus tam opravdu je nebo tam na jaře pravidelně býval?


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Evži, děkuju:-)


Krásné obrázky.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Byl namazanej pivem z petky - a pes jím smýkal:-)


Luzz
26. 02. 2021
Dát tip

aha, takže pet láhev má být něco jako poznávací znamení bezdomovců. zajímavý. zrovna dneska po mně v brně na kobližné somroval bezdomovec cigaretu a žádnou petku neměl. tak nevim.

podle toho popisu by to mohl být i "normální" kluk/muž... petka mi v tom vlastně vůbec nepomohla. ale koukám, že asi budu jediná, komu to nedošlo.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

K tomu, že to je bezdomovec či pobuda... jestli by to bez ní bylo poznat:-)


Luzz
26. 02. 2021
Dát tip

no jo, ale k čemu tam je teda ta pet láhev?


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Luzz, díky za komentář... i na tvůj popud jsem odpoledne ještě upravovala. Méně je někdy více.


Dan TM
26. 02. 2021
Dát tip

Jako bych tam byl...


revírník
26. 02. 2021
Dát tip

Potěšilo, pohladilo, dokonce i připomnělo chvíle, které jsem tam naposledy sám trávil. Zkrátka - poezie.


Luzz
26. 02. 2021
Dát tip

připadne mi to jako ne moc nepovedený pokus o movsarovskou poetiku. cítím z toho snahu o zachycení atmosféry a takových těch "všedních nevšedních" okamžiků. některý detaily ale spíš odvádí pozornost a celkovýmu vyznění jednotlivých miniatur škodí - třeba - Ukazuje na psa rukou prodlouženou pet lahví. jakej má ta petka význam? takových míst je tam víc.

ve výsledku to tedy pro mě vyznívá spíš rozpačitě a neuměle, spíš jako slohové cvičení.

ale třeba "Dravý proud řeky rve starý film na kousky" je docela hezký obrat.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Savage F. - rozumím, já měla ten intenzivní pocit v jednom městečku v Bulharsku, o to víc mne těší, že dejavu míváš v milém Krumlově:-) a díky...


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Ivi, já děkuju za obrázek proslulé krumlovské uličky... a za souhvězdí!


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Luboši, jsi pečlivý ekolog a to ti chválím, děkuju za vtipný komentář...


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Jani, ty sis všimla kočky:-), díky za...


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Cadmium, je to tak, změna v turisty tolik zatíženém městě je opravdu citelná... díky.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Incognite - díky ti za názor...


Gora
26. 02. 2021
Dát tip Já Lucie píšu...

Lucie, kategorie básně v próze je tady celkem nová, já ji použila poprvé, díky za komentář:-)


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Martysko, díky, jsem ráda.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Renato, díky!


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

e.eucrowe - díky za zastavení se...


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Prosecký... souhlasím, Krumlov je v letargii po časech hojnosti... objevují se náznaky života běžného před více než třiceti roky... děkuju.


Gora
26. 02. 2021
Dát tip

Dík ti, Norsko, potěšilo.


Savage Flame
26. 02. 2021
Dát tip Alegna, K3

Je to mozna zvlastni, ale me vlastne podobne intimne pripadal a znel Krumlov svym zpusobem vzdy, i kdyz byly treba ulice plne lidi... To misto ma pro me zvlastni atmosferu, podobnou citim jen na nekterych mistech Prahy, na brezich Temze a na par mistech na Krku. Vzdycky si prijdu, ze tam tak nejak patrim, prestoze treba vlastne uplne ne... ;) Moc krasne a citlive napsane. Dekuji... ;) S.F.


blacksabbath
26. 02. 2021
Dát tip Gora

Krásné krumlovské...je vidět, že se umíš dívat kolem sebe....https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…D91 ......*/************


Kočkodan
26. 02. 2021
Dát tip Movsar

 

Irčo, já jsem si při čtení znechuceně neodplivnul ani jednou. Právě naopak – líbilo se mi to. Stejně jako chlapcovo použití odpadkového košíku.


vesuvanka
26. 02. 2021
Dát tip

Moc hezké a působivé krumlovské obrázky :-))), TIP. V okně se vyhřívá bílá kočka :-)))


Incognit
26. 02. 2021
Dát tip

Jo slon za soumraku a kočičí hlavy...


Já Lucie píšu...
26. 02. 2021
Dát tip Gora, Benetka

Poezii v próze jsem četla poprvé. Ve Tvém podání se mi to i zamlouvá! Především ten poslední odstavec. Líbil se mi dobře vybraný název a samotná pointa. Připadalo mi, že si kolem ní chodila, jako malá myška :) A to se mi právě líbí! Je super, že si oddělovala odstavce mezerou a tečkami. Lépe jsem se tak orientovala... Nej: Venku v ohradě bloumá slon. Supeeer! Za, pro mě novou věc, dobře zpracovanou tip!


Martyska
26. 02. 2021
Dát tip

Chytlavé,zajímavé


bixley
26. 02. 2021
Dát tip

Hezké krumlovské obrázky, Ireno. Pohladilo po duši. :-) 


e.eucrow
26. 02. 2021
Dát tip

fajn. hlavne posledne dve sa mi pacili.


Prosecký
26. 02. 2021
Dát tip Benetka

Takové trochu movsarovské, ale sevřenější, monotématičtějši. 

Tolikrát jsem byl v Krumlově, ale tímhle směrem jsem šel až před třemi roky. Byl jsem tam s úředníkem z Německa a procházeli jsme se tamtudy. Viděli jsme rybářskou restaurtaci na druhém břehu a skončili v jedné pivnici na břehu pravém. Vypadá to tak dávno a jakoby z jiného světa. často mi připadá tenhle čas, jako bychom byli ve vězení, Jako bychom ten čas ztratili zcela zbůhdarma. je to takové vegetativní živoření. Připadám si jako na umělé výživě. Základní životní funkce nejsou narušeny, ale má to nějakou cenu?   


Norsko 1
26. 02. 2021
Dát tip lawenderr

Byl tady vůbec někdy? To se mi líbí


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru