Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Papírové boty

19. 03. 2021
29
35
929
Autor
Musaši

 

30. 4. 09 / 25. 2. 21

 

Až ztichne srdce stroje,

až Ticho spolkne hřmot,

až vsákne do dřímot

puls mého nepokoje,

 

jak jehla na vinylu

má báseň dokoktá

a místo do oktáv

do líné delty Nilu

 

se vnoří moje Síla

a vodorovný tón,

blues ani charleston,

jen nota, která zbyla,

 

na monitoru čára

- to bude requiem...

Pak zmlknem, dovyjem,

Poézie, má stará

 

a papírové boty,

jež nesly mne až sem,

žár plamene ne zem

v ráz pošle do temnoty.

 

 

 

 

 


35 názorů

Musaši
09. 09. 2021
Dát tip

Čudlo,

Hrabě je ve skutečnosti dost jiným básníkem, než se obecně soudí. Je velkou otázkou, jak by se vyvíjel dál, kdyby neumřel tak mladý. Já osobně si myslím, že by se stal textařem. Hrál totiž v jazzových kapelách a to i profesionálně a na počátku šedesátých let české kapely, které hrály rokenrol, big beat a lidovější jazz potřebovaly nové a nové české texty. První vlna rokenrolových a bigbeatových nadšenců zpívala anglicky, ale brzy si ti hudebníci uvědomili, že u nás angličtině skoro nikdo nerozumí a že české texty podstatně zvýší počet jejich posluchačů. Takže si myslím, že Hrabě by šel nejspíš podobnou cestou jako Jiří Suchý.   Jestli by při tom ještě psal i od textů velmi odlišnou poezii, to je otázka. Já si myslím, že ano.   Škoda, že se nedožil roku 68.


Čudla
07. 09. 2021
Dát tip

Ano vím. Něco jsem si o V. H. nečetl. Jsem rád,  že tu nejsem sám,  kdo ho má rád.


Musaši
07. 09. 2021
Dát tip

Blues pro bláznivou holku jsem kdysi recitoval v jednom divadle poezie v rámci pásma o V.H.

Víš třeba to, že Hrabě byl fascinován první světovou válkou a že psal o legionářích? Napsal například básnickou skladbu Vojenská suita a její šestá část je asi jediné jeho dílko inspirované Ginsbergovým Kvílením. Pod dojmem z četby této suity jsem napsal též "Legionářské blues."


Čudla
07. 09. 2021
Dát tip

Černé nebe nad městem a Blues pro bláznivou holku.


Musaši
07. 09. 2021
Dát tip

Čudlo,

minulý týden jsem dočetl souborné vydání díla V. Hraběte a ve svém "undergroundu" jsem mu věnoval celou řadu básniček. Jsi asi jediný tady na Písmáku, koho Hrabě doopravdy zajímá, proto bych rád věděl, které jeho básně konkrétně se ti líbí. 


Čudla
06. 09. 2021
Dát tip

Václav Hrabě je můj nejoblíbenější básník. Škoda, že odešel tak mladý. 


Musaši
06. 09. 2021
Dát tip

Čudlo,

byly roky, kdy jsem ani nic jiného než blues po nocích neposlouchal. Zatímco o vážné hudbě přecejen něco vím, o blues nevím nic a chci, aby to tak zůstalo. Vím sice teoreticky, jak by měl bluesový text vypadat, ale když píšu svá "blues"(ta moje nová jsou v kritikách pod "Edgarovské železniční blues"), vypadá to velmi různě, forma je všelijaká, jde mi jen o obsah. Ale přesně tak psal třeba Václav Hrabě.


Čudla
31. 08. 2021
Dát tip

Miluji blues i charleston. Líbí moc. /*


Safián
30. 03. 2021
Dát tip

Krásná báseň. Líbí se mi zejména to vlnění, jak stále znovu nabíráš rychlost.


Musaši
24. 03. 2021
Dát tip

Alfonsi,

já jako pseudoliterát nosím papírové boty půl života. Sedmimílové boty to ale opravdu nejsou. Nikam ně nedonesly. Jen jsem v nich přešlapoval na místě.


ALFONS
23. 03. 2021
Dát tip

Pak zmlknem a dopijem 

papírové boty obujem 

a pak už nebudem.

Tip. 


Diona
20. 03. 2021
Dát tip

Musaši, ne, neupozorňovala jsem na chybu, skutečně jsem to nevěděla... děkuju Ti za objasnění


já taky, naposled ve čtvrtek


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

Díky Radovane.

V dnešní době je třeba pobavit se. Ale - abych se ti přiznal, cítím se tak trochu jako klaun na dětském onkologickém oddělení.


ač vázaný verš, přece nesvázaný vazbou z betonu, ale vzletný, zábavný


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

annnie,

můj humor je tak trochu zvláštní a tak pro jistotu raději upozorňuji předem, že to humor je. Díky za zájem a za tip.


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

Leraku,

dlouho jsem držel půst, tak mi to promiň.


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

Dagmaram,

doufal jsem, že morbidní doba mou morbiní básničku unese a - stalo se. Jaký jiný humor než černý lze taky od samuraje očekávat?


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

K3,

inspiroval mě samozřejmě Nohavica, jen můj styl je možná poněkud knižnější.


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

Samuraj neprožívá život tak, jak si vytýčí, nýbrž tak, jak mu velí cesta samuraje. Mijamoto byl navíc z knížecího rodu Fudžiwara, z kterého pocházali i šogůnové. Pro takové lidi je životní cesta dána už jejich narozením. Čím budou a co budou dělat je předem jasné, otázkou pouze je, zda se osvědčí nebo ne.


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip Gora

Kedare,

ano, k Ostravě jakýsi vztah mám. Jednak jsem byl jako dítě fascinován Bezručem a zatímco jiní chlapci mého věku si v noci při baterce pod peřinou prohlíželi porno, já jsem při baterce pod peřinou četl Slezské písně, památeční knihu přímo od mistra s jeho osobním věnováním a četnými vlastnoručními vpisky.

Nejsem sice tak fanatickým obdivovatelem Bezruče jako Nohavica, ale Bezručův pathos a jeho napojení na antiku mě provází celoživotně.


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

Diono,

patrně mne asi upozorňuješ na chybu. Píšu vráz, ačkoli bych asi měl psát v ráz. Určitě víš, že "v ráz" jest básnickým vyjádřením slova rázem. "V ráz" je výraz v jambickém rytmu neocenitelný, protože jakožto jedostabičný může fungovat co by předrážka.

Určitě jsem si tenhle výraz oblíbil už jako dítě. Jakožto soutěžní recitátor jsem recitoval Bezručovu báseň Ostrava, přičemž mne uchvátila tato partie :

Sto roků v kopalně mlčel jsem,

kdo mi těch sto roků vrátí?

Když jsem jim pohrozil kladivem,

kdekdo se začal mi smáti.

 

Abych měl rozum, šel v kopalnu zas,

pro pány robil jak prve:

máchl jse kladivem - teklo v ráz

na Polské Ostravě krve!


Musaši
20. 03. 2021
Dát tip

Křivoústý,

jak píše můj historický jmenovec Mijamoto Musaši ve svém stěžejním díle Kniha pěti kruhů, každý samuraj musí uzavřít pak se smrtí. Ten pakt spočívá v tom, že samuraj se smrti nikdy nevyhýbá a v boji vždy spěchá tam, kde smrt hrozí nejvíce. I já se tedy pokouším uzavřít pakt se smrtí, která nyní tak pilně plní vitríny pohřebních služeb úmrtními oznámeními. Mijamotovi se pakt se smrtí asi vyplatil, protože všechny své souboje vyhrál a také z válek vyvázl živý a se zdravou kůží a nakonec zemřel přirozenou smrtí nejen jako vyhlášený šermíř, ale i jako ceněný malíř, básník, slovutný spisovatel a kaligraf.  


annnie
20. 03. 2021
Dát tip

Obzvlášť se mi líbí, žes to vřadil do kategorie Humorné :). Tip a.


Lerak12
20. 03. 2021
Dát tip

Zdejší vydatná přeháňka poezie! **


Dagmaram
19. 03. 2021
Dát tip

Bezva, nápadité :-)


K3
19. 03. 2021
Dát tip

Podlouhé době od tebe něco čtu a opět ses mi strefil do noty.


R. Kedar
19. 03. 2021
Dát tip

Nádhera! Tleskám! Krásný rytmus a je tam něco z těch ostravských bardů:)


Diona
19. 03. 2021
Dát tip

Musaši "koktáš" krásně

..omlouvám se, ale nevím, co je "vráz"


Musaši
19. 03. 2021
Dát tip

Alegno,

nepospíchám tam, ale možná to bude fajne a pěkne, až to se mnu definitivně sekne.


Alegna
19. 03. 2021
Dát tip fialka...

nepospíchej, ale sepsané jako vždy výborně*


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru