Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Příběhy z deníku krále E.

22. 03. 2021
16
23
973
Autor
Gora


https://m.kosmas.cz/…-e/

 

Sbírku povídek Příběhy z deníku krále E. autora Bohumila Krejzy jsem měla možnost pročíst ještě před vydáním. Oko korektorské mi částečně zbraňovalo v plném pochopení obsahu, za což jsem v tu chvíli byla docela ráda – není to totiž čtení z edice pro „nedělní školu“!

Jak praví prolog pro Kapitolu první ( Shoot Me!):

Z náhradní lavice s košíkem plným hub, kde lysohlávky hrály prim, vstal král E. a vyrazil za světlem

Zrození (obvykle) znamená nadějný začátek.

V tentýž moment v knize ožívají síly zla - první pradávný střet dobra a zla je tady. Počínání nesebevědomého hrdiny s jakýmsi Kainovým znamením od dětských let do dospělosti nedovolí čtenáři vydechnout.

Autenticitu dějů, u které je snad lepší nepředstavovat si její podíl na díle, podporuje i grafika.

Z kopií letitých plakátů se na vás šklebí nebo cení Ozzy, Bowie, Jagger, v textu se mihne vzpomínka na Lennona, Miky Volka, Magora Jirouse i Davida… a atmosféra beatnického amatérského hraní, důkladně zalévaného alkoholem a dalšími sebedestruktivními prostředky, houstne. Autor zručně vytváří pravdivý, leč dekadentní obraz umělecké společnosti pozdního socializmu a raného kapitalizmu v naší kotlině.

Při třetím čtení zjišťuji, že jsem drsnému stylu, zacílenému nejspíš na generaci   – cátníků téměř uvykla.

 

Lidé pod schodama  (str.26)

V kuchyni to páchlo spáleným jídlem a zatuchlinou.

„Posaďte se,“ vybídnul kluky hostitel, ale ti stáli jako přikovaní a zírali na postavu u stolu, která se hrbila v kolečkovém křesle. Z hlavy jí trčelo pár zakroucených vlasů. Pravé oko chybělo. Místo nosu jen tři otvory do lebky. Kůži měla ta stvůra nažloutlou, místy posetou rudými fleky.

„To je můj fotr,“ osvětlil Zrzoun.

„Dobrý den,“ pozdravil Remza.

Skrz hadr, kterým měl mrzák zavázanou pusu, se prodralo tlumené chroptění…

Na umakartovém stole se jako drahokamy zatřpytily krystalky pervitinu. Mrzák si do jedné z nosních děr zastrčil brčko.

„Ty vole, to je hustý,“ vydechnul údivem Zevlák.

„Kluci samozřejmě můžou taky ochutnat.“

Hosti se nenechali dvakrát pobízet. Po chvíli ti dva chudáci ztratili pojem o čase a tma se rozlila do oken rychlostí světla.

Jednotlivé, klasické povídky se střídají s  útržky, a čtenář je i proti své vůli vtažen do světa, o němž neměl vůbec tušení. Tedy obyčejný čtenář, jako jsem já.

Pomocí krátkých vět autor rozehrává psychologické sondáže, ponuré a bezvýchodné. 

LExpedice RnR  (str.46)

Stín se dívá na svůj bledej ksicht v zrcadle. Snaží se v něm něco najít. Nějakou stopu lidskosti. Náznak emocí. Místnost se plní kouřem a jeho hlava otupělostí. Odvrací od sebe zrak a pozvedává skleničku k dalšímu přípitku.

 

Od zrození k bouřlivé pubertě, nemoci, od pokoušení smrti, postupnému nacházení klidu či prozření spěje Krejzův univerzální hrdina. K úvahám, co je vlastně na světě dokonalé a co důležité. K myšlenkám na svobodu a poslání jednotlivce v lidské společnosti. Balancuje na hraně: spadne – nespadne někam, odkud není návratu?

Přes ulitu lhostejnosti a otrlosti lze zahlédnout opravdového hrdinu, citlivého a trpícího. Například v miniatuře Koncentrák. (str.82)

Jenže svět neustále klepe na okno. Nutí ho dívat se ven a myslet na to nesnesitelný sucho v ústech a krku. Sleduje hřiště pokrytý zamrzlým sněhem. V dětství tam strávil spoustu času. Teď je obehnaný ostnatým drátem jako koncentrák… Torza sněhuláků uprostřed běžecký dráhy vystihujou jeho momentální stav. Zmar. Dny, kdy nemůže běhat. Hladina endorfinu klesá na kritickej bod. Jak si má pak od sebe odpočinout?

Krejzova, v pořadí třetí vydaná kniha překvapuje svým záběrem a nechává „odžité“ úspěšně za sebou. Výborně se čte. Je příslibem dalších literárních činů Bohumila Krejzy.

 

Autor: Bohumil Krejza /vydáno: 2021/ nakladatelství: Captain & Marvin.

O autorovi: u stejného nakladatelství vydal knihy Malé město – 2010,

Hormon štěstí – 2017.

Povídky B. Krejzy byly publikovány v časopisech Host, Revolver Revue, Nový prostor a povídka Steve Buscemi má vyjít v příštím čísle časopisu Tvar.


23 názorů

kvaj
02. 04. 2021
Dát tip

To vím a také to tak chápu, proto jsem se zmínil o té recenzi.


Gora
02. 04. 2021
Dát tip

kvaji, chtěla jsem spíše upozornit na novou Krejzovu knihu... díky...


kvaj
02. 04. 2021
Dát tip

V tomto případě nevím... Na recenzi je to podle mého moc útržkovité. Nicméně díky za informace.


Gora
25. 03. 2021
Dát tip

Z.E.: to by byl spíš dotaz na autora, díky ti!


Přemýšlím, co může vést autory psát ..takové (...) věci

Napadá mne, že snad mají pocit, že tu (nebo spíše ..jen v sobě?) musí něco vyrovnávat, pro dobro a dokonalost celku.. .


Gora
24. 03. 2021
Dát tip

Evži, stojí to za přečtení... já ji půjčila synovi, druhý den vracel s tím, že četl v jednom zátahu do dvou v noci a chválil!!


Tak to by mne zajímalo.


Bohouš Krejza
24. 03. 2021
Dát tip Já Lucie píšu...

Děkuji všem za přání: ) Děkuji  Goře a také Bixley za pomoc při korektuře. Ať se daří. B


Gora
23. 03. 2021
Dát tip

Díky za gratulaci a tip Janovi...


bixley
22. 03. 2021
Dát tip

Jsem jedním z čtenářů uvedené knihy, takže doporučuji.Bohouši, ještě jednou gratulace!


Gora
22. 03. 2021
Dát tip

Děkuji vám všem, kdo jste četli tuto "upoutávku" na novou knihu B.Krejzy!


Alegna
22. 03. 2021
Dát tip Gora, bixley

Díky za cennou recenzi a Bohoušovi přeju hodně čtenářů


blacksabbath
22. 03. 2021
Dát tip Gora

I já gratuluji....jak to Irča přiblížila...kniha bude stát za přečtení!....*/******


atkij
22. 03. 2021
Dát tip Gora

Iri, pěkné jsi přiblížila. Chvála Tobě i autorovi(tomu tedy pochopitelně víc).


K3
22. 03. 2021
Dát tip Gora

Bohouši, upřímně gratuluji i já.


Gratuluji! Ať se dobře prodává :)


vesuvanka
22. 03. 2021
Dát tip Gora

Gratuluji k vydání knihy.


Nami 99
22. 03. 2021
Dát tip Gora

Gratuluji.


bixley
22. 03. 2021
Dát tip Gora

Ireno, hezky jsi vystihla tento typ tvorby i autora samotného. Jeho povídky jsou drsné, ale jak správně píšeš, člověk si na tuto drsnost zvykne a ponoří se do úplně jiného světa. Taky doporučuji k přečtení.


aleš-novák
22. 03. 2021
Dát tip Gora

kdo by neznal Bohouše Krejzu  na Písmáku...gratulace k další knize.


Krejza je šoumen. Mám rád jeho tvorbu. 


Gora
22. 03. 2021
Dát tip

Blahopřeji k vydání knihy, Bohouši...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru