Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

CURRIKULUM VITAE I.– PACIENT a jiné

24. 03. 2021
27
57
897
Autor
blacksabbath


NEMOCI

Hned zkraje nutno podotknout, že jsem neposlušný pacient, i to, že jsem až tak moc nemarodila.

V nemocnici jsem byla všeho všudy třikrát. Dvakrát v porodnici a jednou jsem navštívila nemocnici se slepým střevem. A výsledek? Ocásek, lidově zvaný slepák zůstal na svém místě.

Jako copatá holčička jsem ovšem měla často kašlíček a rýmičku. Rodičovské zákazy jako:
Nelez do té louže! Zapni si kabátek ke krku nebo vezmi si šálu a rukavice jsem jakýmsi nedopatřením pokaždé přeslechla. Pak ovšem nastoupila léčba podle osvědčených rodinných receptů.
První fází bylo utěsnění mého těla pod duchnou. Potit se, potit se! Nestřežený okamžik, a už jsem
měla nohy, ruce mimo deku suplující pobyt v sauně. Občas se dokonce podařilo peřinu otočit tím studenějším dolů. Rychle jsem ucpávala všechny otvory, než budu přistižena. Někdy se to povedlo,
jindy ne.
Druhou fázi zastupovaly lektvary. Horký bylinný čaj s medem a citronem, šťáva z cibule, vincentka s medem a mlékem... Brrrrr!
Hokusy pokusy s nápoji jsem časem došla k názoru, že ty horké mému kašli nesvědčí.
Jakmile byla možnost, horlivě jsem ji brala do svých rukou, vlastně dlaní. Taková ledová voda,
konzumovaná plnými dlaněmi z kohoutku na toaletě dělá s kašlem zázraky. Mám to ověřeno.
Aplikuji tuto metodu i v současnosti.

Prověřený dodatek – studená voda je super lék i na bolest hlavy!

Nejúčinnější na kašel (podle otce) byl tenký krajíček chleba namazaný máslem.
Na něm kopec drobně nakrájené cibule a česneku. Posypaný solí a pepřem.
Léčebný účinek spočíval v tom, že se jednotlivá sousta musela pomalu kousat a pomalu polykat.
S tím pomalým kousáním to šlo. Horší pro mě bylo pomalé polykání. To jsem se dodnes nenaučila.
 
Ač vzpomínka na všechny tyto lektvary ve mně i dnes vyvolávají rozporuplné pocity,
stejně jsem je aplikovala na svých dětech a i na svém prvním vnukovi.
Je s podivem, že jemu cibulový sirup chutná.
 
Ve školním věku jsem si „marození“ patřičně užívala. Rodiče chodili do práce a mé léčení spočívalo v provětrání maminčiny skříně. Ano, správně tušíte. Byla to hra na dámu ve střevících o několik čísel větších a večerních šatech.



ÚRAZY A JINÉ

Když mi bylo krásných sedmnáct, chodili jsme se koupat do rybníka. Na tom není nic zvláštního.
Až jednou... Plavali jsme přes rybník. Mně se zamotaly nohy do sítě z travin. Protože jsem vždycky byla šaškem party, všichni si mysleli, že zase provádím jeden ze svých kousků. Dvakrát mě políbil hastrman, než mě vytáhli z jeho zelené náruče. Od té doby mám svůj vytříbený plavecký styl.
Do vody nejdu dál, než stačím. Pak po dně kráčím ke břehu a rukama napodobuji styl prsa.
Nedejbože ale, když se přihodí, že nedosáhnu na dno. To se pak tento, léty pilovaný styl mění v čubičku.
 
V mém prvním zaměstnání jsem trávila čtyři z dvanácti měsíců v luhách a hájích.
Spaní pod širákem, ve stanu, a když se zadařilo, ve stanu s podsadou.
Sekyrka a nůž byly předměty denní potřeby. K výrobě píšťalek, zašpičatění klacků na opékání buřtů a podobných zálesáckých činnostech to bez nože prostě nejde. Je jasné, že ani mně se nevyhnuly řezné rány a z lesa je obvykle cesta k lékaři dlouhá.
Ovšem v moji KáPéZetce nechyběla jehla a nit. Řeznou ránu bylo třeba umýt.
Byla-li v dohledu studánka, bylo vyhráno. Nebyla-li, hodila se čutora s vodou.
A došla-li i ona, pak nezbývalo nic jiného než použít tekutiny vlastní.
Pak přišla na řadu jehla a nit.
 
Zde je nutno podotknout, že jsem sešívala pouze vlastní řezy a v žádném případě toto
nepovažujte za návod, jak ušetřit práci lékařům!



SOUČASNOST

Z pošty, kde jsem pracovala celých dvacet sedm let, si pamatuji pouze úrazy kterými byly….
oražení prstu místo známky na dopise kovovým razítkem nebo přejetí nohy vozíkem naštosovaným balíky.
Za celou tu dobu jsem marodila pouze jednou. Skočila jsem nešikovně ze stromu a byly z toho
přetrhané vazy. Na to ovšem moje KáPéZetka nestačila a bylo nutno navštívit chirurga.
Chřipičky mne provázely do zaměstnání a moje obvodní lékařka mě viděla, jen když jsme se
potkaly při korzu po sídlišti.
 
Ovej nastalo, až když jsem přešla do důchodu a paní MUDr mi zavolala, že jestli se
nedostavím na „prevenčku“, nenapíše mi už ani acylpirin.

Dostavila jsem se jako suverén s přesvědčením, že jsem úplně zdráva.

Co byste řekli, byla tam? Byla! Paní doktorka tak dlouho hledala, až našla. Cukrovku.

Ptám se, jak je to možné, když sladké pišingry, dortíky, zákusky nikdy nebyly mojí prioritou.
Jó, takový bůček s křupavou kůrčičkou, řízek přes celý talíř, knedlo-vepřo-zelo či svíčková
to sladkostem vždycky pěkně vytmavily. Tak kde se vzala? Od té doby zobu. Každý den jeden. Prášek. Každé tři měsíce kontrolní měření.
Ne že by mi ta kapka odebrané krve vadila. Našemu zdravotnictví jsem jí bezplatně dala
šedesátkrát půl litru.
Vadí mi to vysedávání v čekárně. Protože i když je jeden objednán, stejně si musí vysedět.
 
Ani teď však nejsem dobrý pacient. Ač si jednotlivá platíčka s bílou pilulkou poctivě popisuji názvy dnů v týdnu, vždycky mi nějaká ta tabletka přebývá.
 
 


57 názorů

Hanko...jestli to není tím, že můj otec pochází ze Šarbova (okres Bardejov)

napařování to bylo také:-(((( místo francovky tam byla sůl......brrrrrrrrrrrrr


8hanka
29. 07. 2021
Dát tip

vidím, že si plus mínus moja generácia a spomienky takmer cez kopirák, akurát Ty ich píšeš super, bavím sa na nich, vraciam sa do detstva, rovnako to bolo s perinou a vystrkovaním nôh spod nej, my sme sa ešte museli aj naparovať - maminka uvarila harmanček, šupla doňho trochu francovky, dala stoličku k posteli, musela som si sadnúť, nakloniť sa nad hrniec s horúcim odvarom a hodila  mi na hlavu deku...bolo to hrozné, pálili ma oči, nos, musela som dýchať s otvorenými ústami, aby som sa nezadusila...s pitím ľadovej vody, to mám doteraz tak, spotená sa napijem studeného a nič mi nie je... inak, u nás je doteraz  francovka(Alpa) liek na všetko - bolesť hlavy, zubov, svalov, žalúdka, štípance...aj synovia si zvykli mať ju doma po ruke


Zdravím a přeji krásné Velikonoce....já už to s tim (ne)plaváním nějak doplavu..:-))))) a poděděné rady využívám až když je mi móóc ouvej....děkuji za  podělení se o tvé zážitky......:-))))))).


Jamardi
04. 04. 2021
Dát tip

V tom rybníku to byla smůla! Já jsem se taky topila, protože mě tam debil hodil a moje babička se topila ve víru v řece Moravě. Když jsem byla malá dost jsem se vody bála a pak mně pomohlo, když jsme byli u moře a skákala jsem s ostatními přes větší vlny a nic se mně nestalo, žádná mě nesmetla (až teda jedna úplně u břehu).

Obrázek je moc hezký!

Každý se léčí jak umí. Když mu to funguje, proč ne. Já jsem třeba zkoušela tu cibuli a moc zázračně na mě nepůsobila. Ale vždycky si k lékům vezmu i něco navíc i z bylin, spíš podle nálady. Vincentka na hlasivky funguje spolehlivě.

Píšu až dnes, tento příspěvek jsem nějak přehlédla :)

 


Zdravím a děkuji.......pohodové Velikonoce!!!!!


a2a2a
03. 04. 2021
Dát tip

Tak na ženskou s tou krví jsi opravdu šikovná. A s těmi tabletkami do zásoby jsme na tom stejně.


StvN.....píšeš....."Ležet pod peřinou, to muselo být hrozné utrpení. Je mnoho lidí a je mnoho dětí, které takové štěstí nemají." Jo, o to se přít nebudu.......ale určitě je lepší ... bez řečí pomoci a nejen psát o tom humorem s pokorou....já to dělám!

Tohle je ze šuplíku mých vzpomínek........tenkrát mi mohlo být šest - sedm let...šuplík je tedy starý více jak padesátpět let....a fakt nevím...... jak jsem tuhle vzpomínku měla uchopit s pokorou........

Děkuji za tvou kritiku.......měj hezký den


StvN
24. 03. 2021
Dát tip

Ležet pod peřinou, to muselo být hrozné utrpení. Je mnoho lidí a je mnoho dětí, které takové štěstí nemají. Mám rád humorné texty, i na vážná témata, ale také mám rád, když je to humor s pokorou. A tohle to bohužel není.


Evženko...jak se jim dostaneš do spárů je to na ***.............hezký večer!


Jsem naprosto zdráva, ale mé nemoci by zabraly více místa. Nikam raději nechodím, aby mi něco nenašli.


Philogyny
24. 03. 2021
Dát tip blacksabbath

...mi to není líto, lítost je zabiják, taky jsem si to prožila, jak jsme rozpouštěli kostky cukru...ale to jsem pořád věřila v nesmrtelnost mámy a táty, dávala jsem jim svoje roky.. tak nějak, každý z nás máme to svý bez třech teček. 

Hezký pozdní večer přeju.  :) 


fusky....jsem ráda, že jsem ti otevřela šuplíček vzpomínek aaa prevenčku vřele doporučuji.....hezký večer


Phil......je mi to upřímně líto.......mám sousedku, který upadá do glykemického šoku....vím, že to není legrace.......děkuji, že jsi se podělila i když je to velice smutné........................................................


Zdarec Bene.....jsem ráda že ses pobavil na cizím neštěstí..:-)))))...to je pokus o humor....:-)))))...děkuji a užij si príma večer


Philogyny
24. 03. 2021
Dát tip

Taky přidám poznámku. Babičce uřezali nohu, cukrovka...byla už skoro slepá a po roce umřela na embolii. Vychovávala mne, milovala jsem ji. Letos mi bude tolik co jí, než odešla. Máma i táta umřeli na cukrovku. Táta oslepl a přestaly mu fungovat ledviny. O mámu jsem se starala já. Píchala inzulin a tak... konzultace úzkost konzultace úzkost...Inzulínem můžete zabít, kdo z Vás to ví?  Máme vedle domu obchod a ona tam neomylně trefila, nakoupila si koblížky a projedla se do bezvědomí, doslova. Nikdo si to neumí představit, dokud to sám neprožije. Když umřela, tak si můj diabetolog přebral manžela, místo mámy, má mne rád a ví. Rozumí si...

 


Benetka
24. 03. 2021
Dát tip

Hezky se mi to četlo a docela jsem se i pobavil. S tím plaváním jsem na tom stejně :D Jinak jsem asi takový průměr. Když to jde tak k doktorovi nelezu a snažím se ze všeho dostat sám. Ale někdy to prostě nejde :p


blacksabbath
24. 03. 2021
Dát tip Gora

Lami....já jsem v podstatě králík....a toho mastného zas až tolik nejím.....u mne je cukrovka ze stresů......ač se jim bráním zuby nehty....někde se skulinku našly....mršky......pravda je, že kdyby nás nic nebolelo, tak bychom ani nevěděli, že ještě žijeme.......:-)))))))......děkuji a užívej si krásné odpoledne


Dales...:-))))).......tu přeochotnou pomoc si umím móc dobře představit...:-)))))).........díky za podělení se o tvé vlastní  .....:-)))))


Lami
24. 03. 2021
Dát tip

A snad je ta cukrovka právě z těch bůčků a mastných jídel, řekl bych.Kdo ale v důchodu žádnou nemoc nemá?Už 7 let také beru každý den tabletku i dvě občas.Abych úplně nezblbnul.Máme tu žlázu prostě v rodě.S tím nic nenaděláš.


Dales
24. 03. 2021
Dát tip blacksabbath, Benetka

Studené na bolení v krku - souhlas, nejlépe u mě funguje přechlazená desítka.

Cukrovku mám taky, II.typ. Já jsem si ji vyseděl v hospodách, pivo je vlastně cukerný roztok jen částečně zkvašený.

Vlastní tekutina je u zdravého člověka sterilní, doporučují i zdravotníci. (Vně, na vnitřní užití se názory různí.) Prof.Doležal, nestor našich porodníků, píše, jak jim to jako dětem na vesnici vštěpovali rodiče, pokud by se jim něco přihodilo mimo domov . "Tuto radu jsme si pamatovali a v případě poranění hlavy kamarádům nezištně pomáhali."

dievča......jasné, jasné.....děkuju


tak na život a odvahu a s mierou!!!


díky za tvou stopu zde.....:-)))


annn.....:-))).....jjj někdy stačil steh náplasťový, ale když to bylo větší  a nevěděli jsme jakým směrem je nejbližší civilizace....byla to nutnost - ne hrdinství....možná blbost....nutno dodat, že to nezanechalo jizvy na mé duši a ty šité srostly úžasně.......díky a pápá


annnie
23. 03. 2021
Dát tip

Vytrvej v neposlušnosti, nechození a nemarodění!!! Ze srdce přeju :)

Ovšem to šití sebe sama... hmmm... to je teda slušný...Kdysi jsem četla o nějakým cestovateli, kterej si v pralese sám odoperoval slepý střevo. Řadím si tě vedle něj. Jsi hrdinka mých dnešních snů!

A tip. Pá a.


Děkuji za nakouknutí :-))))


Lubošku....dříve jsem šila (i s sebou) ráda - pak odnesla to moje záda - teď se raděj zašívám - poklidu si užívám. Antiupírka to je dobrý! Ale asi tě zklamu. Krev mám obyčejně červenou....


Kočkodan
23. 03. 2021
Dát tip

 

Ivi, řekl bych, že se můj zdravotní stav po přečtení tvého dílka nezhoršil.

 

Mám jednu výtku a jednu pochvalu. Nejdříve si odbudeme to horší – trochu mi vadí, že se furt někde zašíváš. No a plácnu tě (do zad(, že jsi byla antiupírka a pilně jsi svou modrou krev rozdávala. Já jsem chtěl v mládí udělat něco podobného s mou obyčejnou červenou, ale paní doktorka mi to kvůli očkám nedoporučovala. Tak jsem ji (nerad) poslechl.


:-)))))))....holt děda věděl, že se musí vypálit  ..:-)))))))))))


Jé Jani.....jsem tak ráda, že vám dílko otevřelo šuplíky se vzpomínkami....děkuji za sdílení těch tvých....aaa za pochvalu obrázku....:-)))))))))))))


vesuvanka
23. 03. 2021
Dát tip Gora, Philogyny

Ivi, moc dobře se mně četlo a připomnělo něco z dětství - bývala jsem často nachlazená a trpěla na angíny. Pocení jsem nesnášela a šťáva z cibule s medem jsem také neměla ráda - hrozná kombinace. Když jsem byla v 7. třídě, školní lékařka mně pohrozila, že jestli do konce roku dostanu ještě jednu angínu, pošle mě do nemocnice na vytažení krčních mandlí. To mě vyděsilo, protože v předškolním věku jsem absolvovala dvakrát vytržení nosní mandle bez jakéhokoliv umrtvení... Přivázali mně k opěradlu ručičky, zuli botičky - věděli totiž, co při tomto výkonu dělají dětičky... Otevřít pusu, skřipec a pak už jsem jen řvala jako lev.    Co dělat, abych nedostala další angínu? Napadlo mě, že musím mandle  preventivně vypalovat ostrými jídly - jedla jsem česnek, syrovou cibuli, někdy citrony, které jsem s oblibou vykusovala, troufla jsem si i na pálivé papriky. A podařilo se.

S plaváním jsem na tom podobně, do hloubky ani zanic, v neznámé vodě jsem vždycky zkoušela, kam až stačím. 

Moc se mně líbí i obrázek :-))), TIP


Přemku....:-))))..........ty jsi ukázkový pacoš...:-)))))...to je teda ..:-))))))...já to úplně vidím....:-)))))..........:-)))))))))))))))))))))))))


lastgasp
23. 03. 2021
Dát tip blacksabbath, Gora

Zdařilý sebekritický obraz neposlušného pacienta s vtipnou nadsázkou. Jsem překvapen, že existují jakési preventivní prohlídky. Naposledy jsem nějakou takovou absolvoval na vojně asi před šedesáti léty. Já jsem zaměřen na samoléčbu. Pravidelně si měřím tlak a tep (4x denně), glukosu pomocí glukometru, saturaci kyslíkem prstovým skřipcem a EKG v třicetisekundovém intervalu. Všechny údaje jsou z přístrojů ukládány do PC a vyhodnocovány v excelových tabulkách a grafech. Jednou týdně chodím na Quicktest na Karlák, protože pořizovací cena měřiče je dost vysoká. Dvakrát do roka všechny údaje posílám svému PL e-mailem a on mi posílá SMSkou recept na prášky. Názvy léků si nepamatuji a ani nevím na co jsou. Jejich seznam nosím v peněžence pro případ, že bych někde omdlel a nevěděl o tom. Tak nevím, jestli jsem také neposlušný pacient, ale sám bych si řeznou ránu určitě nezašil. Pobavil jsem se.


Nikolasi děkuji za návštěvu....hezký podvečer


S.F.....tooooo je parádní recepis:-))))))))))))))....při nejbližší příležitosti použiju


Ty jsi aspon pacient, to ja jsem medved. Jak mi je blbe, zalezu si a kdo me v tu chvíli zkusi jakkoliv zasahnout do brlohu, jde vlastne spachat sebevrazdu :) S.F.


Jjjjjj.....jo....a dík


blacksabbath
23. 03. 2021
Dát tip Gora

Irčo....vzpomínání je hezké....ač poznamenaná....bylinky si suším sama..... ale používám je ....stejně jako lektvary ..... jen v případě krajní nouze ..... já dávala  hlavně pro miminka.....mám Oneg se spoustou podskupin.....ale už jsem přestala....za to může ta cukrovka a MUDr...:-)))))

DĚKUJI ZA KOREKCI!!!!!


Díky za návštěvu...:-))))


MilanH
23. 03. 2021
Dát tip blacksabbath

Osmí den schází nám , jak zpívají Olympici :o)


Gora
23. 03. 2021
Dát tip

Ivi, v mnohém souhlasím. Domácí léčbu jsem sama prakticky nezažila, mamka je zdravotní sestra... takže na "babské recepisy" není, a já taky ne... Moc chválím za to, co skromně zmiňuješ v závěru, a sice že jsi dárkyně krve!! Snad ti ČČK věnoval počtu odběrů odpovídající Janského plaketu a i kdyby ne, ten pocit jistě stojí za to!


blacksabbath
23. 03. 2021
Dát tip Já Lucie píšu...

Jestli ano....tak se připrav na pořádnou peckučenichovku....:-)))))


Blacki, jojo, spánek je lék na vše! Tento recepis jsem neznala! Ale zní tak, že by fungoval :) Díky za něj, ale doufám, že ho v nejbližší době nebudu muset použít :)


Květoni....s tvým komentářem plně souhlasím....umím si představit lépe využitý čas...:-)))))....Děkuji


Lucinko....dokud jsem tam nešla...nebylo mi nic...nejlepší lékař je silná slepičí polívka a spánek!!!!!...P-S. hele a víš co je na rýmu úúúplně nej?...teda když je hned v začátku.....vymačkat cibuli a tou šťávou si vytřít nosík......tímto domácím  recepisem se ti opravdu nechci mstít za tvůj hezký komentář:-))))))


Květoň Zahájský
23. 03. 2021
Dát tip blacksabbath, Gora

Barvitě vykreslené. Myslím, že se v tom mnozí najdeme. Neznám nikoho, kdo by chodil dobrovolně na prohlídky. Mám za to, že pokud člověk dojde k lékaři po vlastních, je to zbytečná cesta.


Pěkně si to popsala :) Ty jsi teda dílo! Já také lékaře moc nemusím, ale když jsou potřeba, tak je to dobrá pomoc. Teda na preventivky chodím, ale nepřeháním to :) Babské, alternativní a domací elixíry jsou nadevše! Ty mi doma také praktikujeme. Nejvíce Priessnitzův zábal/obklad na bolení v krku. To je totiž má věčná choroba :) A samozřejmě nechybí ani studený obkládek na hlavičku, kloktání a konvička se slanou horkou vodu jako proplach nosu. Každý má doma v zásobě nějaké své recepty!


Já si to myslela, že připojíte své vlastní rodinné receptůry..:-)))))))....a jo!

Diano....už jiná nebudu...:-))))

Renato....u mě to byl český rybník....a do té vincentky s medem mi ještě lili mlíčko......ještě teď se otřásám

Nami......sestřička trefila první ranou střed.....hihihihihi

Aru....to je správný přístup....nemoc přišla tak také musí odejít....

gabiko....tak to bych nedala....mně stačil ten česnek na tom chlebu...P.S. můj otec je ze Slovenska....:-)))))

Křívo......ad.1......kolik ti bylo?????:-))))))))))....ad.2.....taky jsem jednoho takového zažila....léčil ode dveří......ale na mě si nepřišel.......řekla jsem mu, že s tímhle přístupem může toliko kopat brambory a zmizla jsem za dveřmama jak nejrychlejc to šlo.....:-))))

Děkuji, že jste se podělili.......:-))))))))))))))))))))))))))))


pekne si to, black, rada som si početla...vieš, čo som musela piť ja? teplé mlieko s medom a roztlačeným cesnakom!*


Aru
23. 03. 2021
Dát tip

oni vždycky něco najdou. mám takový heslo, čím míň se chodí k lékařům, tím je člověk zdravější :D

plus já se už před návštěvou žacnu více méně rozpadat a v čekárně už prakticky umírám, ale po odchodu všechny nemoci zázračně odejdou, patrně zůstaly někde v čekárně :D

většinu nemocí léčím tak, že si jich nevšímám a ono je to přestane bavit :D


Nami 99
23. 03. 2021
Dát tip Aru, Já Lucie píšu..., Savage Flame

Krásné vyprávění i malování.

Jsem na tom podobně. Moc nemarodím a doktory nemusím.

Ale. Asi před sedmi lety jsem musel na prohlídku kvůli zaměstnání. 

"Áááá, koukám že pán nechodí na preventivní prohlíky!" A začal psát:

Cukrovka - vyšetření

Játra - ultrazvuk

Prostata - urologie

a bylo toho ještě mnohem víc, co si nepamatuju.

Pěkně si mně vychutnal.

"Chybí vám tam už jenom gynda." Řekla mi sestřička se škodolibým úsměvem při odchodu.


bixley
23. 03. 2021
Dát tip

blacki, na vincentku s medem a cibuli s cukrem si taky pamatuju, brrr! Taky se mi jednou zamotaly nohy do travin a topila jsem se, v jezeře v Makedonii. Makedonský plavec naštěstí české volání o pomoc pochopil. Takže s Tvými problémy plně souzním. Hezky jsi nám to přiblížila.


Diona
23. 03. 2021
Dát tip , annnie

:-) i Ty jedna neposlušná pacientko

mno, víš co se říká...že neexistuje zdravý člověk, jen špatně vyšetřený pacient ,-))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru