Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svěšená hlava

23. 03. 2021
1
6
655
Autor
Báseň_roku

Soutěž v poezii - BR I./2021

 

Změna hlasování: každý má možnost připsat PĚT hlasů výše popsaným způsobem NA OZNÁMENÍ O HLASOVÁNÍ soutěže. Na tipy či hlasy přímo u díla nebude v součtu hlasů brán zřetel.

                                                                      / sonet pro Schakespeara /

 

Svěšená hlava Mařatkovy sochy Inteligence,

nevěřícně hledí na společenské dekadence,

na bez odporu jdoucí závislostí odvedence,

na nabubřelých hlupáků vládnout tendence,

na rádoby intelektuálů o pozornost urgence,

na slepotu dívek prodejných bez providence,

na za čistou pravdu marně bojující vyděděnce,

na špinavých lží politických stran plné kredence.

 

Nedivím se, že její hlava kamenná je svěšená,

nedivím se, že její ramena tíhou bytí unavená,

nedivím se, že v jejím obličeji je utrpení výraz,

nedivím se, že v jejích očích věčný stín má sraz.

 

Svěšená hlava má nediví se,

jen na mou duši vrhá stín.


6 názorů

Posoutěžní podoteky Redakce poezie:

Svěšená hlava

Formální členění nejspíš odpovídá shakespearovskému sonetu /4 – 4 – 4 – 2/ a tedy i věnování.Zajímavé i téma - socha. Místy ale přehozený slovosled, zřejmě kvůli rýmu, působí poněkud násilně. Poslední dvouverší pak působí jako z jiné básně – tedy formou, pointa tu zdá se je. Nutno ocenit vynalézavost při hledání ne zrovna jednouchého rýmu na -ence.


Sonet pro Schakespeara? To je záměr? Proč? Chybí mi tam rytmus, je to jako rozjížějící se, škobrtající, zrezivělý vlak, až poslední dvojverší je rychlík, ale zase v tendru došly rýmy. Ale poslední dvojverší se povedlo asi nejvíc, takové neotřelé ;-)


Napadé mě, jestli je sonet pro Shakespeara, tak proto, aby se našval. Říkám si, asi recese, úsměv mi vyloudily dva poslední verše první sloky. 

Prní sloka je na sonet rytmicky slabá, utahaná.


Opraveno na dodatečné přání autora a s jeho omluvou...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru