Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 452 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Óda na radost
datum / id26.03.2021 / 518738Vytisknout |
autorSafián
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
zobrazeno802x
počet tipů17
v oblíbených2x
do výběru zařadilGora, Radovan Jiří Voříšek, Santi€,
Prolog

Název z doby vzniku (2012) je provizorní. Formálně to óda není. Nenapadne vás něco lepšího?

Óda na radost

Jen jsem tě spatřil, bylo rozhodnuto.

Náraz vůně na srdce kladiva

rozpůlil ve mně jablko

a já stoupal do větví tvé krásy.

Byla to krása jarní vinice

a já tě zaklínal a přitom lhal,

byla to krása šípkového keře.

 

A když tvůj dech srazil kapičky rosy

z ledu mých očí do nedočkavé sliny,

tvé oči se rozjely po ose nosu,

jedno na sever do nehostinných krajů,

druhé, veliké jako slunce,

do země padajících hvězd

a my poprvé přísahali na kubismus lůny.

 

Ty jsi stoupala k nebi stromem hudby,

já hlídal bouři z věže majáku.

Moje hodiny se stále předbíhaly,

a já stále znovu vstupoval do třetí krajiny,

abych tam počkal na znamení z ráje.

 

Byly to jen náhoda a hlad,

kdo vyvolal z lesa ohromného výra?

Přiletěl na zatmění slunce,

popadl tvého psa

a hnal nás za sebou jeho kvílením.

A my běželi, křičeli a mávali větvemi,

jako by jen bloudění mohlo dosvědčit,

že jsme se úplně neztratili.

 

Kuličko! Kuličko! Odpusť nám tu chvíli!

Až poletíš na bílém obláčku,

pošli vzkaz po větru, který štěká.

Kdybys pro těch pár utýraných slípek

musila zpátky na zemi,

ať z tebe vyroste strom

a osvěží stínem tvé milostné duše

těla poutníků, kteří tě neznali.

 

Jak prázdné bylo najednou nebe!

Vývěva hádky z nás vysála vzduch

a my přehlédli, že přes cestu přeběhla zloba.

Slunce bylo tak velké a řeka tak tenká,

že jsme jí mohli spočítat žebra,

voda se smála, že člověk

zakopne o kámen a snadno se utopí

a ty, krásná jako blesk v náruči stromu,

ses najednou rozběhla přímo doprostřed proudu.

 

Křičel jsem, volal,

ale co bylo vodě po nějaké marnosti.

Táhla mě stranou k mlýnskému náhonu,

pocit náhlého mokra mnou stoupal

jako poznání, že už tě nikdy nespatřím.

 

Byly to pozouny v mracích,

kdo nade mnou otevřel nebe?

Nebo jen zatroubil vlak?

Najednou jsem rozuměl.

Tady to přece znám!

To je můj sad, moje tráva,

to vášeň cikád zurčí v korunách

harfami slunečního větru!

 

A tam za popínavou růží ... ty!

Ty, střásající s bůžkem naší lásky

škádlivou radost, že vodní had

vypuštěný před chvílí jeho rukou

přece jen uštknul moje záda.

 

Rozběhl jsem se za tebou,

každý můj krok byl novým počátkem

a já pospíchal na schůzku

do zámeckého parku,

abych tě potkal v místech,

kde tis dosud podpírá růži

a mohl tě znovu poprvé políbit.

 

I stromy zpívaly.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

52

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

25.07.2021 07:57:24dát kritice tipAnonymní_Veršotepec

Je to fakt hezká báseň. Některé verše mě trochu rozhodily, ale cekově je to krásné. Uznání.

12.07.2021 00:53:141 tipů dát kritice tipSafián

Luky, nevím proč?  tvého názoru si vážím.

11.07.2021 20:49:38dát kritice tipLuky Fo

možná jsem jen hloupý, neměl jsem nic psát

11.07.2021 20:37:44dát kritice tipSafián

Luky, máš pravdu. Více si hrát je možné vždy. Otázkou je, zdali to dokážeš. A také, nakolik chceš tuto hru připustit. Kulička byla malá fenka a v blízkém lesíku, za dne, číhal ohromný výr. Bylo to v dramatické krajině, psi byli neklidní, tak jsem se šel porozhlédnout a vyplašil ho.  Víc než to, že se básnička nelíbí, mě mrzí, že je zřejmě pro dnešního čtenáře nesrozumitelná.

 

11.07.2021 15:53:44dát kritice tipLuky Fo

Dal jsem si kávu a přečtl si to od zadu, je to působivější, konec se mi líbí, vlastně nevím, jestli ten polibek byl a to je pěkné, těch postřehů je víc, které mají smysl, možná to Kuličko! Kuličko! lepší by bylo podle mě Slunko! Sluníčko! Ten výr, jak nese toho psa, výr létá v noci, dobře bylo zatmění, a Vy měli buď malé plemeno, nebo štěně, vlastně je to jinak pěkné, přesvědčivější, máš pravdu, že každému se vše nelíbí, mně třeba nevoní víno, ale kůra a citrusy. Myslím, že jak se s vším umíš vyhrát, šlo by to, hrát se víc, potencionálněji.

11.07.2021 13:41:01dát kritice tipSafián

Luky Fo. Možná bych to mohl rozdělit na několik kousků, ale zkrátit těžko. Nevěřím, že by to šlo pouhými škrty. Spíše by to vyžadovalo jiný, výmluvnější styl, tedy i stavbu atd.  Ale to není tak jednoduché. Ani proto nevidím důvod. Prostě jsem chtěl napsat delší skladbu. To , že se nelíbí, nemusí nutně spočívat v její délce, může být špatná i po jiných stránkách. O tom ale málokdo napíše něco podstatného. K poznámce o milostné poezii mohu jen dodat, že báseň je sice milostná, ale její smysl je jiný.

11.07.2021 08:39:05dát kritice tipLuky Fo

mohlo by se to jmenovat Pod oblohou. Celé bych to osekal a zkrášlil, takhle se mi to nelíbí, ale je to fakt věc názoru, já moc na milostnou poezii nejsem, mám zkušenost, že co je moc krásné, nechutná krásně a ani nevoní...

11.04.2021 08:27:591 tipů dát kritice tipCHT

Ahoj, já sice neodděluji život tvůrců od jejich děl, v interpretaci mi to pomáhá (velmí vášnivým zastáncem opačného postoje je třeba Tomáš Lotocki), ale zároveň nehledám "správný výklad". Je mi to v podstatě jedno, pokaždé nějaký text sedne nebo nesedne jiným způsobem, na literatuře vůbec - povýtce samozřejmě poezie neboť velké romány bohužel nečtu - mne baví privátnost. Absolutní intimita, kdy "vidět do duše" čtenáře (docela zajímavý kulturní konstrukt) ani tak úplně nelze.

No a s tímto předpokladem když jsem přečetl tento tvůj počin.....fakt jsem ožil. Tak trochu usuzuji, že ti v tomto případě ani nejde o klasické jsem si tím jist, spíš asi fakt ta dokumentární hodnota. Ale je tam spousta velmi inspirativních momentů a pro každého autora je trochu hendikepem, že v tomto žánru je pro mne ideálem Šiktancova skladba Adam a Eva (nedostižnou situací, u níž jsem nebyl, je pokus mé dcery přečist z ní u ohně úryvek kamarádům z napoleoniky - ano, ta rekonstrukce u Slavkova. Nikdo neposlouchal a ona tam stála s odlesky plamenů na tváři a slzy se ... takhle to vidím. I když vím jen to, že bezradně stála a brečela. 16 let. Tehdá.)

Podivuhodné, Jako kdybys zkoumal sám sebe a použil k tomu zrcadla nás čtenářů.

P.S: má zmiňovaná věc se jmenuje Rozhledna a možná se válí někde na Totemu (-kranad- nebo -fernet-).

11.04.2021 00:40:48dát kritice tipSafián

CHT. Zajímavý postřeh. Říká se, že díla stárnoucích autorů ztracejí na síle, ale já si myslím, že se jejich zájem spíše přesouvá k námětům a postojům, kterým mladší generace nemohou rozumět.  Nechci to dál rozebírat, protože důsledně odděluji výtvory od životů jejich autorů. Možná si mě s někým pleteš, ale poznání, že moje básnička může takto působit, mě znepokojuje. Díky. Cením si toho.

Po té poemě se podívám Pod Antonckem asi nebude. Tvé básničky jaou po všech stránkách svižné.

09.04.2021 10:37:18dát kritice tipCHT

Přiznám se, že mi po přečtení této básně spadla čelist. A to proto, že v mých představách máš minimálně 70 let. Tzn., ať nežeru, v r. 2012 jsi měl 61, že jo....

(pro mne je ten letopočet významný také z několika důvodů. Naprosto přesně - tedy spíše co je v silách běžného mozku - si pamatuji kontext vzniku jednoho mého textu, který tehdy vznikl a jehož si dost cením. Nebyla to óda, byla to poéma.... Určitě jsem jej tu publikoval, možná jako antoncek.)

09.04.2021 10:31:08dát kritice tipCHT

https://www.kosmas.cz/knihy/134793/insomnie-aneb-dabel-na-svobode/

08.04.2021 01:12:27dát kritice tipSafián

CHT - znám, nebo spíše potkaly mě, 2 básně nebo písně na toto téma. Millerovu Insomnii neznám. 

07.04.2021 16:44:07dát kritice tipCHT

Ještě malá otázka: Četl jsi Millerovu Insomnii?

07.04.2021 16:41:561 tipů dát kritice tipCHT

Safiáne, zdravím tě a věz, že je mi dílo velmi sympatické!!

Jenom se divím těm kecům v komentářích. Těch keců a voda plyne....! Kdepak je rok 2012 v roce 2021? Číslice si hrajou s mozky.

06.04.2021 23:19:26dát kritice tipSafián

helgarde, nemyslím, že je to tak, jak píšeš. To je ale tvůj problém, ne můj.

06.04.2021 20:39:29dát kritice tiphelgard

v pohodě....my jsme každej na jiném nádraží a čekáme na vlak v opačném směru....uzavřeme tu diskuzi s tím, že já tam báseň nevidím

 

06.04.2021 00:38:59dát kritice tipSafián

helgarde, zapomněl jsem avízo.

06.04.2021 00:38:091 tipů dát kritice tipSafián

helgarde, názor, že musíš básni rozumět na první dobrou se v Čechách rozšířil velmi dávno. Jsou ovšem celé oblasti poezie, kde to neplatí. Podobné je to s názorem, že "básnička bez rýmu je pouhým poetickým textem a poetický text bez bez jasné a viditelné myšlenky je pouhým paskvilem".  Najdi si na mapě poezie směr , k němuž Óda patří (je to jednodušší odnož) a nebudeš potřebovat žádné vysvětlení. Já bych ti mimo zmíněné stejně nic nevysvětloval a jednotlivé úryvky už vůbec ne.  Já si rád přečtu jakoukoliv kritiku. Ale přece jen dávám přednost takové, která je k věci.

04.04.2021 14:11:09dát kritice tiphelgard

Safiáne, dovol mi vymezit se dvěma tvým slovům....."nepochopil"  a "urazilo". Hele začnu od zadu, nikdo mne neuráží tím, že něco tvoří, jsou hnusné obrazy, sochy, filmy, knihy, básně.....A přesto mne neuráží. Urazit mne by dokázal například velitel koncentračního tábora, který by po válce vylezl na náměstí, třeba v Lodži nebo Varšavě, a tam nabídl městu, že z peněz, které mu tak nějak z války zbyly, postaví na náměstí pomník obětem holocaustu....Víte, TO je urážlivé. Ale nikdy mne neurazí to, že Váš text není básní, nemá řemeslný rým, nemá myšlenku, která by byla uchopitelná a viditelná....Vy jistě namítnete, že text myšlenku má, ok, já Vám budu věřit, ale nebudu ji hledat. Máte právo na to mít rád to, co se Vám líbí. Máte právo na to mít rád styl, kterému říkáte poezie, ale rozhodně nemáte právo na to říkat, čemu rozumím nebo nerozumím....maximálně nerozumím Vám, jako autorovi ,a toto sdělení milerád přijímám. Ale když se začnu ptát na jednotlivé úryvky toho textu, tak mi nikdy nevysvětlíte obecnou a objektivní pravdu o básničce, jenom mi maximálně vysvětlíte to, proč jste to tak napsal. Já, ale musím, jako nezávislý a pro Vás neznámý čtenář, přeci jasně vnímat na první dobrou, o čem píšete...a ne že napíšu ve slepém obdivu k náhodné skladbě slov nějakou oslavnou reakci.  Sorry ale básnička bez rýmu je jen poetickým textem a poetický text bez jasné a viděné myšlenky je jen paskvilem....Přesto v úctě, přeji pěkný zbytek svátků a absolutně neberte mou kritiku osobně jako něco proti Vám, Vás neznám a můžete být super chlap, skvělý kamarád prima parťák, fajn táta od rodiny....nemám v úmyslu zasáhnout Vaše ego jako člověka, ale kdykoliv Vás rozcupuji jako autora, když nenapíšete jasně co sdělujete :-) .....zatím zdravím z helgardova. 

03.04.2021 09:51:41dát kritice tipa2a2a

Safiáne, nemyslím si, že lze zaměnit sloky, helgardův komentář je v tomto ojedinělý a neodůvodněný.

Pokud jsi snad četl v mém komentáři něco obdobného, pak jsem psal o tom, že každá sloka sama o sbobě je čtivá a samostatná. Námatkou jsem to nyní zkusil u třetí,  pátéa poslední sloky a umím si je představit i jako samostatné básně.

Více poznámek směřovalo k rozsahu básně a k její vstřebatelnosti. Za sebe uvádím, že báseň jako celek je snadno srozumitelná, což by samo o sobě nemuselo být nutně kladem, pokud, a to je právě obrovská přednost básně, nebyla její srozumitelnost neustále provázena duchaplnými mefaforami. Jistou roli také může sehrát specifikum Písmáka - a sice menší ochota číst při potřebě přečíst zde co nejvíce dalších autorů, delší básně. Jenže ty jsi text pojal jako formu ódy a měl jsi k tomu přesvědčivé důvody.

03.04.2021 01:47:57dát kritice tipSafián

a2a2a - děkuji za komentář, který přináší mnoho podnětů k zamyšlení a znovu dokazuje, že nejméně polovinou básně je u některých typů poezie čtenář. Proto by mě zajímalo, co způsobilo, že čtenáři tu vícekrát dospěli k názoru, že je možné libovolně zaměnit pořadí strof. To by mě nejen nenapadlo, ale považuji to dokonce za nemožné.

 

01.04.2021 10:36:131 tipů dát kritice tipa2a2a

Nejprve ke komentáři helgarda:

Celkové vyznění tvého komentáře není odvážnou svědomitou kritikou, ale textem, který mluví spíše o tobě než o komentované básni. Už jen pouhý fakt, že ti tam schází ...řemeslný rým... o něčem vypovídá. V jedné věci jsi se ovšem trefil, a sice, že skutečně každou sloku, či téměř každou, lze číst samostatně a vždy něco nabídne.

K básni samotné:

Název ve smyslu ...Ódy... není úplně od věci a naplňuje základní kritérium oslavy, je i v souladu s obsahem a svým způsobem odvážný, protože koliduje s názvem známé symfonie a riskuje očekávání ve vyjetých kolejích. Byl ale zvolen navzdory a to ho legitimizuje a nelze přehlédnout.

Při čtení básně je třeba vzít do úvahy fakt, že svým jazykem na první pohled může současného, zvláště mladšího čtenáře odrazovat noblesním, klasickým a pro někoho možná i patetickým tónem, kdyby chtěl popřít autorův záměr, a sice oslavit, vytýčit radost tam, kde jiní spatřují ztrátu, a hlavně, kdyby jednotlivé sloky byly prázdnými trylky. Ale opak je pravdou. Přehršel obrazů a metafor, mnohdy opravdu silných či nápaditých. Např:

...rozpůlil ve mně jablko... (jaké je uvnitř)

...kapičky rosy z ledu mých očí do nedočkavé sliny... (tání dlouhé beznaděje)

...Moje hodiny se stále předbíhaly... (netrpělivost srdce)

...Kdybys ..... musila zpátky na zemi... (měli bychom znovu sílu?)

 

...vývěva hádky z nás vysála vzduch... (v hádkách není vítězů)

...ale co bylo vodě po nějaké marnosti... (co jsme v koloběhu světa?)

...každý můj krok byl novým začátkem... (energie vztahů)

Vypsal jsem jen některé z metafor, které nabízí tůně textu a samozřejmě si nelze nevšimnout i provázejících lyrických obrazů.

Pokud se autor domnívá, že se formálně od ódy místy odchyluje, pak snad, alespoň to tak čtu, vyobrazením - vložením dalšího příběhu ve 4. a 5. sloce, který celý text zužuje do vymezeného času.

Jde o starší text, který se ve své době, a zdá se, že ani po létech, nevymanil z emociálního sevření, jak to dokumentuje i poslední verš ...i stromy zpívaly..., který ba tam být nemusel či dokonce neměl, což lze ale autorovi spíše závidět, nicméně i připustit, že čtenáře ponechává stranou, aby se ubránil tísní (proč to nepotkalo mne či je to vůbec možné?), pokud se ovšem nenasytí vrchovaté měry zmíněných metafor a obrazů.

Poezie, která si se sebou nezahrává a ve své šarži je svátkem slova.

 

 

 

 

01.04.2021 01:28:12dát kritice tipSafián

helgarde,  děkuji za zajímavý příspěvek.  Ve spravedlivém rozhořčení jsi vyplýtval celou záplavu slov jen k tomu, abys mi sdělil, že jsi nic nepochopil. Já beru, že tě to urazilo. Takových týpků jsem už mimo poezii zažil víc. Ale u tak krotkého textu bych to nepředpokládal. Že se ti nelíbí, beru. Že je text špatný, beru (když mi ukážeš proč) Ale co mi můžeš ukázat, když ani nevíš, oč jde.

31.03.2021 19:46:15dát kritice tiphelgard

nejprve je potřeba se dohodnout, co to je.....název by měl nějak reflektovat dílo....báseň to není, to je bez debat, není to ani nic, co by dávalo smysl...takže název, něco jako ...."Psychedelické ráno, drogově závislého operátora logistiky velkoobchodu s květinami, v době končících opatření, vyplývajících z pandemického zákona, nedodržovaného okolím, s následky výpadků schopnosti kognitivních funkcí, vedoucích k přesvědčení, že jsa obdařen talentem na poezii, mohu dát výpověď a jít psát profesionálně.....to je myslím naprosto pohodový náízev.....A jinak je to teda děs, nedá se to uchopit, ani pochopit, ale má to výhodu, kdykoliv se můžete vysrat na to, číst to v kterékoliv sloce, a kdykoliv naopak můžete začít od kterékoliv sloky .... a pozor !!! za majstrštych považuji možnost, sloky jakkoliv náhodně přeházet a číst je odkudkoliv, pořád bude onen text stejně debilní a bez špetky řemeslného rýmu a významu....Toliko za poetu :-) Jinak přeji krásný předvelikonoční čas a samozřejmě zdraví a mnoho inspirace k dalším dílům, ba co víc, anebo odvahu k napsání Vaší první skutečné básně. ....zdravím z Helgardova. 

29.03.2021 11:24:01dát kritice tipAlexanderr

vykašli sa na názov, rob niečo celkom ine :)

28.03.2021 23:28:18dát kritice tipSafián

jaryne, přece jen něco.  Nevěřím, že bys ty, takový básník, nepoznal, o co jde.  Už z toho, co píšeš o úvodu ... Škoda, že jsi nenapsal více.

26.03.2021 23:35:13dát kritice tipSafián

Norsko, svatá pravda. Ale s těmi přáteli to není tak horké, i když čas nás nakonec rozvede. Ale tato báseň není o ničem z toho.

26.03.2021 23:30:42dát kritice tipSafián

Norsko, omlouvám se, nevím, jestli jsem ti poslal avízo.

26.03.2021 23:29:32dát kritice tipSafián

Theo, to je přímo průzračná studánka oproti tomu, co bych rád dělal, kdyby na to bylo vůbec nějaké obecenstvo. Možná ti porozumění komplikuje fakt, že metaforické básnění bylo vždy silně menšinové a spolu se surrealismem je už dávno za obzorem.  Ale že je možné porozumět, dokazuje tvoje zmínka o hodinách.

26.03.2021 23:26:10dát kritice tipNorsko

Osud bývá hovado, viď Safiáne. Lidé lžou a podvádějí. Přátel postupně ubývá. Nezvratný proces, který nezastavíš

26.03.2021 23:19:29dát kritice tipSafián

Břízo, díky. Trefná poznámka.  I tak se to dá brát.

26.03.2021 23:12:56dát kritice tipSafián

jaryne, zapomněl jsem poslat avízo, omlouvám se.

26.03.2021 23:09:06dát kritice tipSafián

jaryne, díky, s tím nemohu nic dělat. Tady mohu jen citovat Queveda:  Já udělal, nač stačily mé síly / a osud udělal, co chtěl.

26.03.2021 21:08:44dát kritice tipThea v tramvaji

Romantikaaaa :) V tom množství různých obrazů, které se střídají co řádek, se víc než dost ztrácím. Ale krásně se ti předbíhají hodiny. To zase jo.

26.03.2021 20:17:51dát kritice tipBříza

jó - ten sex 

to je trip . . . až z toho člověk má dojem, že jsou lidi hodný . . .

iluze marnosti

26.03.2021 20:00:40dát kritice tipjaryn 666

Z básně jsem dost v rozpacích. První tři sloky mi přišly jaksi nepřesvědčivé a těžkopádné, odosobněná slova, která jako by byla v nějakém neznámém jazyce... pak přišel na řadu konkrétní příběh, který jsem četl asi pětkrát (!), ale moudrý z něho nejsem ani trochu. 

26.03.2021 19:53:541 tipů dát kritice tipSafián

Norsko, možná máš s tím průklestem pravdu. Ale v době, kdy jsem to psal, jsem chtěl přesně to, co kritizuješ,: zachytit poblouznění. Vlastně jsi mě pochválil. A jestli to poblouznění působí středoškolsky, tím lépe. Nikdy bych nevěřil, že použitý způsob může vzbudit podobný dojem.

26.03.2021 18:52:22dát kritice tipNorsko 1

Kdys prosekal větve, bylo by ve tvém stromě více světla i vzduchu. Taková středoškolská poezie plná poblouznění

26.03.2021 16:28:58dát kritice tipČudla

Hezky jsem si početl /*

26.03.2021 14:40:22dát kritice tipRadovan Jiří Voříšek
redaktor poezie

Lyrická báseň to je, parametry ódy to splňuje. Chce se mi to dílo chválit, ale to už tady dělají další. Každopádně tvé dílo až poezií přetéká. To nepíšu s despektem.

Ale co já, třeba sem zabloudí Litarts, to je jinší znalec.

26.03.2021 12:34:342 tipů dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Safiáne... název sedne, svým způsobem je to óda na vztah - lásku!

Umíš zasáhnout čtenáře, ať vyznává strohý styl nebo květnatější, tady si přijde na své, protože báseň přes  důmyslnou "konstrukci"  povznáší ducha klasickými prostředky dobré poezie...

Za mě výborné.

26.03.2021 11:17:13dát kritice tipCadmium

Ale jo, souhlasím s tebou z obou stran. Když už něco někdo dělá, měl by to dělat pořádně, bez ohledu na to, kolik lidí to ocení. 

Ale, jak sám říkáš, název může být i nějakou takovou... Tady asi ne karikaturou, spíš nějakou takovou aluzí na to, co si běžnej člověk vybaví, když se řekne óda. 

Za mne je to okay. 

26.03.2021 11:01:10dát kritice tipSafián

Cadmium, dva lidi. To je sice pravda, ale ne omluva. Na druhou stranu právě óda je v moderní poezii často karikována a ódou jsou nazývány třeba balady (viz Holan).

26.03.2021 10:51:32dát kritice tipCadmium

Ale no tak - autor potřebuje radit, jak má nazvat báseň? :DAčkoli, já to chápu, pro mne je kolikrát taky název na té básni to nejsložitější.Já bych klidně nechala stávající název. To, že to formálně není óda? To tady stejně bude zajímat tak dva lidi. :D



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor