Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

S hlavou v oblacích

01. 04. 2021
17
32
650
Autor
bixley

Rodiče mého otce byli orientovaní umělecky. Babička učila hře na klavír a dědeček skládal hudbu a vyučoval na konzervatoři. Oba se snadno dokázali přenášet do světa představ. Často chodili doma po dlouhé neosvětlené chodbě ponořeni každý do svého světa. Kolovala o nich historka, že jednou šli předsíní proti sobě, babička mírně ohnutá o dvou holích, sledující cestu před sebou, dědeček vzpřímený, hledící před sebe. A najednou se srazili. Oba se pochopitelně hrozně lekli. Dědeček to ovšem jako muž nemohl dát najevo, a tak si ulevil: „Pořád tady strašíš!“ vybafl. Babička se tomu začala smát a všechno napětí z nich rázem spadlo.

Zejména s babičkou jsme si užili her plných fantazie.

I když tedy babička v době mého a bratrova dětství už chodila s pomocí dvou holí, stále to byla žena plná duševního elánu. Pamatuji si především její hry s bratrem, kdy při sezení na dvou židlích dokázali ve své fantazii vykouzlit z pokoje kabinu kosmické lodi a vzájemně se oslovovali Jimmy a Johny. Já jsem byla jakýsi divák v divadle, protože pokoj byl oddělen závěsem a ten sloužil v době těchto her jako opona.

A tak třeba tehdy babička volala: „Pozor, Jimmy, klesá nám tlak!“

A můj asi osmiletý bratr kontroval: „Musíme si nasadit kyslíkové masky, Johny!“

Babičce byly zřejmě inspirací Verneovky. Doma totiž měli kompletní vydání Verneových románů s krásnými ilustracemi. Překlady ale musely být někdy z konce devatenáctého a začátku dvacátého století. Pamatuji si jednu větu zřejmě z Robura Dobyvatele: „Vzducholoď plavolila semo tamo nemohouc naraziti na stálejší povan.“

Se mnou si babička zase hrála jinak. Jednou dělala k obědu nadívané kuře a celou dobu za kuře mluvila, jak se na tu nádivku těší. „Babí, a co všecko bude v té nádivce?“ řekla coby kuře. Když babička nádivku udělala, nacpala ji do vykuchaného kuřete. Potom vzala jehlu a nit a kuře začala zašívat. „Áúúú, to bolí!“ kvílela babička opět místo kuřete.

Dědeček se těchto her neúčastnil, byl až příliš pohroužen ve svých hudebních námětech. Ale protože rád chodil v Brně nakupovat zeleninu na blízký Zelný trh, jednou jsme ho poprosili, aby nám tam koupil mrkev pro naše morčátko.

„Ano, ano,“ řekl dědeček trochu nepřítomně. A na papír se seznamem, co má koupit, si připsal: mrkev pro hraboše. Hrozně jsme se tomu s bratrem smáli.

Když tak pátrám v paměti, smáli jsme se tam často.


32 názorů

bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Tak to byla dáma! Hezká vzpomínka.


lastgasp
15. 04. 2021
Dát tip

Renato určitě.Měl jsem profesorku na klavír, francouzsku. V mých deseti letech mi vykala. Přiletěl jsem na hodinu z hřiště a ona vlídně povídá: Přemku, jděte napřed do koupelny a upravte si nehty. Fajn vzpomínka.


bixley
13. 04. 2021
Dát tip

Přemku, ale určitě jsi měl v dětství jiné lidi, na které rád vzpomínáš.


lastgasp
13. 04. 2021
Dát tip

To jsou milé vzpomínky. Oživují v nás dětství. Já prarodiče nezažil, ale sám jsem dnes v této roli a doufám. že vnoučata a pravnoučata budou takhle podobně vyprávět o mně.


bixley
04. 04. 2021
Dát tip

:-)


StvN
04. 04. 2021
Dát tip

S prarodiči je skoro vždycky legrace. Literární humor tady nemá takovou sílu, ale směr je dobrý. 


bixley
02. 04. 2021
Dát tip

Díky, fialko.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Moje babička z matčiny strany říkala svým prarodičům stařenka a stařeček. 


Bystroočko
01. 04. 2021
Dát tip

Nikdy nezabudnem na mojich starkých. Starý otec a stará mama - otcovi rodičia. Babka - mamina mama. Taký bol zvyk.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Pravdu díš.


Tak to má být, nechat si jen to krásné.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Děkuji oběma.


K3
01. 04. 2021
Dát tip

Dokud se směje, tak je dobře. Rád jsem přečetl.


Čudla
01. 04. 2021
Dát tip

Milé počtení. /*


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Já Tobě taky.


Alegna
01. 04. 2021
Dát tip

Není zač, je to příjemné, milé čtení, jen poslední dobou mám problém se psaním komentáře, tak se nezlob, když přijdu jen s tichým tipem a přeju pohodové Velikonoce :-), Lída


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Díky za tip, alegno.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Díky.


.....jj....šuplíčky vzpomínek opatrujeme a ve chvílích svátečních v nich listujeme.........ráda jsem četla.....*/********


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Jojo. Díky, Ireno.


Gora
01. 04. 2021
Dát tip

Ráda jsem si přečetla něco z tvých vzpomínek, Renato... představila jsem si výjev v chodbě, ten je obzvlášť legrační...


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Inu, babičky jsou různé... :-)


Kočkodan
01. 04. 2021
Dát tip Gora

 

Já myslel, že ve vyšším věku tlak spíš stoupá…

 

Ale mohu zodpovědně říct, že je mi babička výrazně sympatičtější než Baba Jaga.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

jamardi, jistě, pokud někdo z blízkých má nějaký zvyk, tak nám to utkví. Díky.


Jamardi
01. 04. 2021
Dát tip Gora

Dobře se to čte, jsou to hezké vzpomínky. Moji prarodiče, které jsem zažila, neměli velkou fantazii, ale měli ve zvyku komentovat různé události, i ty úplně obyčejné.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

To určitě, ale tu jsme s oblibou citovali všichni...


revírník
01. 04. 2021
Dát tip Gora

Zapamatováním oné věty o vzducholodi ses už tenkrát nechtíc přihlásila do našeho cechu jazykových labužníků a šťouralů.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Lucie, to jsem ráda.


Ooo, to bylo milé :) Smála jsem se také (a to jsem nebyla ani u vás)! Moc krásné vzpomínky! 


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

aleši, fíky za tip.


bixley
01. 04. 2021
Dát tip

Diono, díky.


Diona
01. 04. 2021
Dát tip

To jsou půvabné vzpomínky...úsměvné, milé čtení


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru