Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dubnově

Výběr: Karpatský knihomoľ
09. 04. 2021
35
60
1691
Autor
Gora

 

 

Stará zahrada –

mezi jeřabinami

vyrůstá stín

 

 

 

Na lavičce

babočka admirál –

jdu kousek dál

 

 

 

Proč pláčou

když svítí sluníčko?

Rampouchy

 


60 názorů

Gora
10. 04. 2021
Dát tip

Díky, je to takové dětské...


Gora
10. 04. 2021
Dát tip

Díky, Jani... jsem ráda.

Několik jich zimovalo v naší tmavé chodbě, nepřežila bohužel ani jedna... byla asi příliš krutá zima.


vesuvanka
10. 04. 2021
Dát tip

Moc hezké jsou všechna, ale nejvíce mě zaujala babočka admirál :-))), TIP


Gora
10. 04. 2021
Dát tip LGarra

L´Garro, těší mě. že se dílka líbí, děkuju ti.


LGarra
10. 04. 2021
Dát tip

Tak tohle je čirá krása... Alespoň pro mne. 


Gora
10. 04. 2021
Dát tip

pere_zayi, díky...


Gora
10. 04. 2021
Dát tip

KK, děkuju mockrát!


per_zay
10. 04. 2021
Dát tip

hmmm ... T


Za prvé dve výber. Vyčítaný rým som si ani nevšimol a ani nemyslím, že bol zámerný. 


Gora
10. 04. 2021
Dát tip

Ono se to nedá vypsat do detailu, ale aspoň nástin... 


Dagmaram
10. 04. 2021
Dát tip

Díky Irčo za trpělivost se mnou:-)

Jaks mi to popsala, je to opravdu zajimavý obrázek. 


Gora
10. 04. 2021
Dát tip

Dášo, díky!

Stará zahrada /nikdo o ni nepečuje/

mezi jeřabinami /nálet vedle náletu - okrasné jeřabiny/

vyrůstá stín /slunce přechází přes zarostlou zahradu a na zemi je místo jen pro stín, nic jiného tam neroste/ - to je ta skrytá metafora, jak o ní píše teisan.

 


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Luboši, díky... zase jsi lepší:-)


Dagmaram
09. 04. 2021
Dát tip

Prvnímu nerozumím

Druhé mi taky trošinku kazí nezamýšlený rým

Ve třetím rampouchy pláčou

I tak pěkné obrázky. Ten první - poprosím o nápovědu

Tip


Kočkodan
09. 04. 2021
Dát tip

 

Synek zamlada

 

trápil hovadinami

 

rodiče znaj blín

 

 

 

Pár na pramičce

 

do očí se zadíval

 

proud je k jezu hnal


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Děkuju za diskusi, stále je co se učit! Jako rým jsem  -dál- nemínila. Souzvuku se slovem -admirál- jsem si vědoma, nepovažuji to za klasický rým, ale za asonanci.


snake_01
09. 04. 2021
Dát tip

Teisane, to s tím rýmem/asonancí je celkem zajímavé. Ani já jsem totiž text nečetl jako rýmující se. A vím, čím to je. Jde o to, že kromě rýmu jako takového se vnímání rýmu váže i na více či méně pravidelný rytmus verše, případně na pravidelný celý verš. Kdyby byly druhý a třetí verš alespoň ve stejném rytmu, taky by mě to asi vedlo k asonanci - takhle jsem si toho vůbec nevšiml. Myslím, že to je taky jeden z důvodů, proč se v prvních českých překladech haiku často objevoval rým mezi 1. a 3. veršem - tam se totiž rytmická shoda (s ohledem na stejný počet slabik) automaticky nabízela.


a2a2a
09. 04. 2021
Dát tip

teisan, děkuji za čas, ale i pro mne nový vhled. Nepovažuji se za odborníka, stále vnímám, že mi něco uniká, už proto, že se haiku věnuji okrajově. Přesto se ptám, je to výrazná vada speciálně v onom diskutovaném haiku - přihlédneme-li k tomu, že jde o prostředí v českém jazyce, ale hlavně, jak už jsem uvedl, že obsahový vjem v kontextu je natolik výrazný, že rým, jakkoliv je graficky vyjádřený, neruší.

Na lavičce

babočka admirál -

vedle prázdná

 


teisan
09. 04. 2021
Dát tip

a2a2a

admirál/ dál...ál/ ál...nazval jsem to rýmem kvůli jednoduchosti, není to určeno žádným haiku-odborníkům, ale pokud se za něj považuješ, tak...

Obecně: Jap. haiku nezná střídání dlouhých a krátkých, přízvučných a nepřízvučných slabik, jednotlivé slovní skupiny se na konci nerýmují, ale haiku si hraje s aliteracemi, asonancemi, konsonancemi, je zde výrazný vnitřní rytmus a zvláštní melodika vyplývající z intonačních možností jap. řeči...atd., tj. např. v transkripci:

asonance: inazuma / kinó wa higashi / kyó wa nishi

shi/shi...ál/ál  (přesně druhý a třetí řádek) - jap. něco jiného než v češtině a to - jak to působí v češtině - zmiňuje právě Líman a na to jsem právě upozornil. Ovšem to nebrání nikomu v tom, aby si ta jednotlivá dílka interpretoval po svém. Tobě jsem odpověděl jenom proto, že jsi tady měl už pár zajímavých komentářů, které zaujaly. 

 

 

 

 

 

 


a2a2a
09. 04. 2021
Dát tip

teisan,

nevidím ve druhém haiku žádný rým, ani ošidný, ledaže bys autorku podezíral, že o něj nešikovně usilovala. Myslím si, že slovo ...dál... je v kontextu natolik nosné, že na jakoukoliv ozvěnu rýmu už nezbývá.

 


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Čudlo, dík!


Čudla
09. 04. 2021
Dát tip

Ano /*


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

teisane, díky za náhled a názor...


teisan
09. 04. 2021
Dát tip

Tím třetím dílkem ses ovšem dostala na úroveň:

bla bla bla

bla bla bla -

...a teď - třetí řádek - následuje rozluštění rébusu, hádanky, (aby bylo jasno a čtenář se nemusel zbytečně trápit), popř. následuje rádoby vtipné shrnutí problému, vlastní názor apod., takže pokud něco takového jako vnitřní/vnější monolog tak "rozluštění" by mělo být nenásilně a plynule zakomponováno uvnitř dílka.

Druhé dílko je dětinsky přitroublé (forma ne obsah) a je to přesně o tom jak napsal Líman..."o ošidném českém rýmování a slovanské sladkosti".

První dílko je ok., pěkný příklad na skrytou metaforu, tedy na jeden ze tří zákl. pilířů tvorby haiku, tady za první...TP.

 


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

a2, děkuju ti, to jen vypustím... snad mi to ctitelé 5/7/5 prominou:-), u dalších to také není přesně...


Gora
09. 04. 2021
Dát tip Já Lucie píšu...

Lucie, děkuju... minule babočku honil náš kocour a ona mi usedla na rameno:-)


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Dobře, snake, díky za upozornění a čtení! 


a2a2a
09. 04. 2021
Dát tip

U první bych vypustl ...jen... přijde mi nadbytečné a o slabiku méně je podružné. Naopak bez toho ...jen... je stín akcentován ještě důrazněji, ale má svou nostalgii i přesah do života.

Druhá je kouzelná svou lehkostí.

Třetí, zde trochu neprávem opomíjená, je vlastně dětský monolog, který nabízí asociací až až.


Druhé haiku je nej! Atmosféra taková, že jsem byla venku a vše jsem dělala společně s babočkami :) Moc se Ti to povedlo!


snake_01
09. 04. 2021
Dát tip a2a2a

V rámci mé čtenářské interpretace není to poslední až taková free-form. Živě s představím své lamentující děti, když vidí tát rampouchy. Otázka je pak mířená na děti a ne na rampouchy. T.


Za mne dvojka! Ta se ti moc povedla :) Ach ti motýli.... Já jsem jednou rozsedla ségře Kokořín, tak jsem si na to teď vzpomněla :) Papírový!


Gora
09. 04. 2021
Dát tip bixley

Renato, děkuju - babička - anebo babočka??? Navrhuji obojí!


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Karle, na začátku mám vždy velké písmeno, u třetího vyjímečně - předchozí končí otazníkem... dík, že si všímáš.


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Díky, Ivi:-))


bixley
09. 04. 2021
Dát tip

Hezky vylíčená atmosféra, babička se musí pozorovat jen zpovzdálí...


K3
09. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Pro někoho smutné, pro někoho veselé. Nášup skvělý, zarazila mě velká písmena. Black babočka též skvělá.


JO!!!!.....už jsem na něj KÁPLA......:-)))))


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

kvaji, díky - ještě je tam nášup..


kvaj
09. 04. 2021
Dát tip

Zejména druhé se mi líbí. Tip.


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Už je tam, Ivi...


sem s ním......včera u nás ještě sněžilo tak to nebude od věci..:-)))))


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Ale? Ne...

Ještě asi doplním jedno zimní... nechci s ním rok čekat...


to víš, já su magor, takže dílům dodávám nové (ujeté) významy 


Gora
09. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Ahaa, už rozumím!! TEN byl tedy nemotora!


TEN, který nešel dál ji rozsedl


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Radovane, první je pěkná, ale je to TA babočka, ne TEN!!! Díky.


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Hezky jsi to vymyslel, PP:-)


Dát tip blacksabbath

na lavičce

babočka admirál -

nešel kousek dál

 

na lavičce

barevná skvrnka kouká -

na gatích stejná


Bačkovský
09. 04. 2021
Dát tip

Druhý kousek je pěkný, znám i ze své nedávné zkušenosti. Ale i první text stojí za to. 


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Karle, děkuju!


K3
09. 04. 2021
Dát tip

První je mi tematicky blízké, ale druhé se mi líbí, protože má děj.


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Evži, u nás je dnes první ráno po dlouhé době lépe... děkuju!


Trochu víc tepla pošli.


Gora
09. 04. 2021
Dát tip

Parádní babočka, Ivi - děkuju!!

Díky i za čtení...


.....v té staré zahradě bych poseděla a jednu babočku posílám....*/*****

https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…B94  

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru