Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Z čeho je mi zle...

Výběr: snake_01
12. 04. 2021
17
30
726
Autor
Muamarek

Namluveno: http://muamarek.cz/files/mp3/z-ceho-je-mi-zle....mp3?fbclid=IwAR2wR_C45WXtlyE6EdkFViET_gohzAakXyftdz4Q7VY8PnUUJNkuinqGX1I

https://muamarek.rajce.idnes.cz/Kdyz_se_zirafy_protahuji,_kveten_2020/1440408936

 

 

Z čeho že všeho je mi tuze špatně?

Jak, co má cenu, bezcenným se stává

Nazí si kůži převlékáme v šatně

s tím, že je tato činnost obětavá

 

Jež máme chránit jako ohrožené

utratit dáme, že se zkrátka šetří

Zvířata v klecích kdosi popožene

zatímco lidskost letí do povětří

 

Pro trochu peněz kácejí se duby

Staletá alej pasekou je poté

Vodou se plní naše podpalubí

Hubí nás malost promáčená potem

 

Vzdáme se všeho včetně historie

Svlečeme rázem, co nás lidmi činí

Pod kůži strach se místo jistot vryje

Do kontejnerů dáme dobrodiní

 

Ze zahrad poušť je, ze snů rezignace

Čekám, co další skládky obohatí

Muzea? Zámky? Co vše smíme ztrácet?

Knihovny? Školy? S tím, že jde to zatím?

 

Škrtá se zbytek lidské důstojnosti

a už se ani nikdo neozývá

Hluboký příkop nikdo nepřemostí

Zbylo pár drobků, kde byla dřív skýva

 

Ze ZOO nechci, aby byla jatka

a rovněž nechci paseky mít z lesů

Cítím, že chůze stále víc je vratká

a na svých zádech větší zátěž nesu

 

Z čeho že všeho na mě přijdou mdloby?

Z toho, jak snadno do rána jsme jiní

V co věřím? V duši, již zmar nerozdrobí

a v rozum, který zvůle nezastíní…

 


30 názorů

Litarts
13. 04. 2021
Dát tip

Ano, poezie nejsou strnulé fráze a dogmata, nýbrž obsah, vyjádřený spojitou formou.


jak taky jinak, že?


Litarts
13. 04. 2021
Dát tip

To je Váš subjektivní pocit, já tvořím pravý opak.


Litartsi, jak si vysvětluješ, že když pracuješ "s proměnným rytmem, v různých typech veršů, jejich rýmů a  přihlížíš podobně i k tónickým zákonům českého jazyka v poezii" , že je výslek tak nerytmický, disonanční, prostě nekvalitní?


Safián
13. 04. 2021
Dát tip

Pane Litartsi, děkuji. Vídím, že se nic nedozvíme.


Litarts
13. 04. 2021
Dát tip

Pracuji s proměnným rytmem, v různých typech veršů, jejich rýmů a  přihlížím podobně i k tónickým zákonům českého jazyka v poezii, ve vztahu k obsahu textu. Píši spisovnou češtinou, ve svých vlastních, spontánních představách a vizích. Obsahem jsou básně často víceznažné, proto pro někoho hůře chápatelné.

Teoretické rozbory patří takovým teoretikům, kteří jsou stavu porozumět stylu a záměru autorova díla.


Safián
13. 04. 2021
Dát tip a2a2a

Pane Litartsi, já vaše básně čtu. Ale z nich se pochopit to, co máte na mysli, nedá. Mají svébytné, nerytmické, pojímání rytmu, které se dá snad vysvětlit tím, že používáte  slabičný verš a nepřihlížíte k tónickým zákonům češtiny (to se projevuje hlavně v rytmicky, ale i slabičně, nesourodých rýmech, takže je otázkou, proč je vůbec používáte). Často i ve velmi krátkých verších uplatňujete výpustky, což nejen ztěžuje pochopení jednotlivých veršů, ale vede k tomu, že působí poněkud pokrouceně. Je to vaše gusto, nikdo vám ho nebere. Ale právě proto, že používáte tal neortodoxní a těžko pochopitelnou poetiku, měl byste pojmy, které uvádíte, vysvětlit. Možná by to čtenářům přiblížilo i vaše vlastní básně.


Litarts
13. 04. 2021
Dát tip

Tak ať i ostatní čtou mé básně, aby mohli pochopit, co mám na mysli. Nebudu zde tak rozebírat cizí báseň.


Muamarek
13. 04. 2021
Dát tip

Radovane - nejsi jediný - více lidem se četly některé pasáže hůř. Takže to beru jako zpětnou vazbu. Díky.

 Zkusil jsem to namluvit, jak by to asi mohlo znít...

 Safiáne, díky.

 Pohodové dny přeji.

 


Safián
12. 04. 2021
Dát tip snake_01, Gora, a2a2a

Pane Litartsi, já sice nejsem autorem, ale vždycky se rád pobavím o poezii. Vaše tvrzení je jen flákanec bez jakéhokoliv obsahu. Z toho si nikdo nic neodnese. Mohl byste vysvětlit, co je podle vás na této básni subjektivně emotivní nesmysl a jak a proč se ho má autor vyvarovat? Mohl byste trochu rozvést, proč je forma podle vás špatná? Podle mě autor vzorně drží metrum a jeho rýmy musí uspokojit i nepřátele gramatickýc rýmů  - není tam ani jediný. Možná máte vyšší nároky, ty je jistě možné mít, a to by pro ostatní bylo nejen zajímavé, ale i přínosné.


Dílo s velkým Ď, co do objemu a děje (mně by vystačilo na cca 5 děl), Několik (málo) veršů mi přijde hůře se čtoucích, jakoby přetížených množstvím slov. Ale to bude spíš můj problém.


Muamarek
12. 04. 2021
Dát tip

Safiáne, ještě se vrátím k tomu patosu. Definic by se našlo asi více, ale mně naskočí jako první synonymum k němu faleš, prázdná pompéznost, hra na něco bez obsahu. 

 Své básně prožívám, a snažím se do nich dávat, co cítím - a jak to cítím. Faleš se mi protiví. Ale je mi jasné, že každý člověk je trochu jinak naladěn - a když se v něm struny při čtení nerozechvějí, může mít pocit, že jde o patos. Něco, co se ho nedotýká...

Vesuvanko, Phil, díky za zastavení.

 Kočkodane - po Tvé návštěvě mi je naopak vždy lépe :-)))

 Krásný večer všem tu :-))


Kočkodan
12. 04. 2021
Dát tip snake_01, Muamarek

 

Oddychl jsem si, že se v básni Z čeho je mi zle... nikde neobjevilo slůvko Kočkodan. ;-)


Philogyny
12. 04. 2021
Dát tip

Nahodilo mi to, jak jsem dělala na živnostenském úřadu. Někdo mi během krátké nepřítomnosti v kanceláři ukradl tašku. Volali jsme policii, zablokovala platební kartu. Dojeli, udělali zápis, byli skeptičtí...vyšli jsme ven. A před námi se objevil cikán s mou taškou na řídítkách kola. "Kde jste ji vzal?"

"Našel jsem ji v kontejnéru..."   :) 


vesuvanka
12. 04. 2021
Dát tip

Za verše věnované floře a fauně dávám TIP


Muamarek
12. 04. 2021
Dát tip

Lucie, Black, díky za zastavení a jsem rád, že jste si zde něco našly.

 Litarts: I negativní reakcí je reakcí a děkuji za ni.

 Pěkný den všem tu :-))


Litarts
12. 04. 2021
Dát tip

Špatně napsaná báseň, v subjektivně emotivním nesmyslu i formou. 


přečetla jsem si i poslechla......nejvíc se mě dotkly řádky o fauně a floře...........*/*****


Tleskám za dobrý přednes! Musím se přiznat, že nějaké verše se mi úplně nezamlouvaly, ale celkové vyznění se mi líbí :)


Muamarek
12. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Já jsem to pochopil. Proti lacinosti a pokrytectví se snažím poměrně dlouhodobě vymezovat. Současně mi na prostředí, v němž žiji, záleží - a řekněme, že osud řady zástupců fauny a flory mi není ukradený.

 Zároveň ale odmítám jít cestou prázdných frází a Gretina kultu...

 Toto ber jako určitý povzdych a vypsání se z toho, co mě tíží.

 


Safián
12. 04. 2021
Dát tip

Marku, možná jsem to nevyjádřil dost přesně. Ekologická, genderová a co já vím jaká ještě, témata jsou dnes vstupenkou mezi "správné" autory. Mluví nám všem přece do svědomí. Já nepopírám, že to mnozí tak i bytostně cítí, zejména ti, kteří se domnívají, že na jejich mínění stojí svět. Nebo si alespoň chtějí vytvořit diasporu. Pro mě je to taková falešná, paneláková angažovanost. To není výtka tobě. Jen všeobecný komentář.


Muamarek
12. 04. 2021
Dát tip

Safián: Díky za obsáhlou reakci. Prázdnou slámu, byť příjmení na to mám, jsem rozhodně mlátit nechtěl.

 Samozřejmě, že vím, že nemá smysl mluvit do svědomí někomu, kdo ho nemá. Ale pak jsou tu ti, kteří ho mají, aspoň v nějaké míře - a mlčí. A k těm se promlouvat snažím.

 Asi záleží též na tom, jak je kdo při čtení zrovna rozpoložen - a co si pod kterým obrazem (ne)vybaví.

 Zkusil jsem to i namluvit, jak si to představuji, aby to plynulo - ale to zase může rušit někoho v jeho pojetí.

 Každopádně díky moc za zastavení - a pokud Ti to aspoň trochu něco dalo, jsem rád...

 Pěkný den :-)))


Safián
12. 04. 2021
Dát tip Muamarek

První, co mě trklo, jsou některé formulace, které díky výpustkám jsou na hranici srozumitelnosti (např. jež máme chránit  atd). Věc, která jinde zdobí, k tomuto druhu poezie nepatří. Trochu mě  po slibném úvodu znejistil střed básně. Chvíli jsem nevěděl, jak je to míněno. Kdybych tě neznal, snadno bych podlehl dojmu, že jde jen o svěcenou vodu, libovou snahu vetřít se do přízně těch, kteří za zobrazené nemohou, ale angažovaně si to, poplatní svádivým ideologiím, namlouvají. Zkrátka o mlácení prázdné slámy. Svědomí těch, díky kterým se něco podobného děje, se to přece nijak nedotkne. Ti se ze svého pohledu, který se dokonce opírá o některé současné hodnoty, chovají správně. Není to tedy trochu falešná nota? Naštěstí krajní strofy báseň posunují do realističtější podoby. Jinak se mi báseň, včetně patosu, líbí. Tady bychom si museli nejdřív vyjasnít, co to ten patos vlastně je. Mně se jeví, podobně jako gramatický rým, jako bájný strašák, jehož skutečnou podobu nikdo nezná. V době, kdy je v poezii čurání u vrby vrcholem účasti se světem, tomu ani nemůže být jinak.


Muamarek
12. 04. 2021
Dát tip

Blanko, Irčo - díky moc oběma a hezký den.


Gora
12. 04. 2021
Dát tip

Marku, báseň je to, když porovnám s tvými jinými, emočně uměřenější, ale  přesto s výrazným apelem... povedla se!


Diana
12. 04. 2021
Dát tip

Líbí, ako vždy. Poslední sloka - výborně, Marku*


Muamarek
12. 04. 2021
Dát tip

Snake, Theo, Bixley - díky za zastavení a výběru si vážím. Hlavně ale mám radost, že jste si v mé básni našli cosi, co Vás oslovilo.

 V prologu jste snad objevili odkaz, kde si ji můžete poslechnout namluvenou.

 Krásný den a mějte se.


bixley
12. 04. 2021
Dát tip

Taky je mi z toho špatně.


Místy trochu kostrbaté čtení ale celému záměru a vyznění tleskám!


snake_01
12. 04. 2021
Dát tip Muamarek

Je to pěkně napsané, sice mi obecně vadí použití plurálu My, ale v tomto případě to z nějakého důvodu tak není. Samozřejmě tomu lze vytknout patos a to, že některé verše jsou slabší než jiné, ale jako celek mi to přijde dobré. Například oceňuji funkční shrnutí tématu v závěru a silnou poslední sloku.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru