Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Smetanova Vltava

14. 04. 2021
12
18
493
Autor
Kaj

Tvá voda
se nikdy neopotřebuje

Orchestr mého vnímání

se ladí

aby nastudoval

skladbu Tvého bytí

aby se vcítil

do Tvého prožívání

dotknul se 

Tvého osudu

ocitl se 

v peřeji Tvého života

 

Někdy vesele

skáčeš přes kameny

jako kluk panáka

nebo děvče přes švihadlo

 

Jindy se zastavíš

v tůních zamyšlení

aby Tě jez

rozsekal na pramínky

a nová peřej 

z nich upletla vlny copu


18 názorů

Kaj
16. 04. 2021
Dát tip

Milý Nostalgia_For_finity,

       díky za Tvé podněty.

       Srandu jsem si nedělal. Jsem zkrátka málo citlivý, málo básnický, zůstávám na povrchu. Není to tak, že bych se těmi vlastnostmi chlubil. Prostě mám svůj strop.  

       Beru řádky této kritiky jako snahu o rozhovor, ne jako přetahování o pravdu, konfrontaci. Budu se snažit reagovat na Tvá slova:

       Báseň vznikla velmi rychle. Nenechával jsem ji uležet, hned jsem ji poslal, měla posloužit jako dopis. Beru psaní jako druh komunikace, a tak se tomu úplně nebráním. Výsledek ale je, že první strofa zůstala neproškrtaná. 

       V básni se snažím přistoupit k druhému člověku. Vím, že se mu dějí vážné věci. Přesto se k němu nechci blížit jako na pohřbu. Je pravda, že to asi až příliš zlehčuji, což v Čechách bývá obvyklé, ale nechci se na to vymlouvat. S lidmi to spíš neumím, takže toto těžko mohu posuzovat. 

          V básni jsou dva póly - oslovovaný člověk a mé vnímání, které se na něj ladí. Z člověka jsem udělal řeku, z vnímání orchestr. Jako průsečík těchto dvou mi vyšel třetí pól - Smetanova Vltava. Je tam tedy jen jako asociace, jako nářadí. Ač je to tak velké dílo, tak tam má poslední prioritu. Je těžké toho díla používat, protože ve čtenáři vzbudí silnou asociaci, kterou je potřeba respektovat.

          Nyní vidím, že má báseň je špatná stejně jako můj přístup k lidem, kterým se děje něco temného, osudového. Jsem za jedno, že tyto stavy se nemají násilím přetavovat do laciného kašpárkovství. 

          I tak si myslím, že zasažený člověk někdy zatouží po společenství druhého, byť by to byl tajtrlík. 

          Jsem na tom nyní příliš dobře, abych svedl tyto věci posuzovat.

          Děkuji za otevírání očí

          Kaj

 

PS: Tůně bych tam nechal. Prostě v té řece jsou.

 

 


Předpokládám, že si ze mě děláš srandu, ale i tak - můj osobní názor, který ti nevnucuji je, že v daném kontextu slovo "tůň" je samo o sobě příliš a je jedno, co dáš za něj. K Vltavě se celkem i hodí, pokud byl účel nadhodit soudobou báseň, ale v kombinaci s těžkými existenciálními výrazy jako bytí, život, vnímání, osud, zamyšlení apod. na každém řádku (!!), to je stručně řečeno overkill. Navíc Vltava je krásné dílo, které plyne hladce, čistě a něžně. Zdůrazňuji to "něžně". Z každého řádku tvé básně čiší patos, který já osobně vnímám jako prvek násilí a nedůstojného tlaku. To prostě nesedí. Formu básně bych hodnotil stejně i bez asociace s Vltavou, ale pokud chceš tyto dva zážitky propojit, výsledný negativní dojem se umocní. Není to soudobé. Je to prostě špatně.

Patos má taky svoje místo ne že ne. Jen si myslím, že tady je to přespříliš a i když oceňuji tu myšlenku, forma mi v tomto případě nejde naproti. Ale samozřejmě proti gustu...:)


Dagmaram
15. 04. 2021
Dát tip

pěkné :-)


Kaj
15. 04. 2021
Dát tip

Milá bixley,

     díky

     krásný den

Kaj

 


bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Není to tolik o skladbě jako spíš o vcítění se autora do řeky. Ale má to hloubku.


Kaj
15. 04. 2021
Dát tip

Díky, je to podnětné. Tůň zamyšlení je kýč. Třeba se touto cestou naučím kýčům pomalu vyhýbat. Tůň starostí je lepší? 


Fakt se mi líbí "aby Tě jez rozsekal". Upřímně. Odkaz na Vltavu je taky super. Jinak báseň jako celek je trochu úlet. V tak komprimovaném prostoru tolik velikých slov a obratů, že by jeden pohledal - v tůních zamyšlení, no teda :)! To asi ani rozsekaná na jezu nezachrání.


egil
14. 04. 2021
Dát tip

Jen stručně. V básni je příliš moc bezjakostních obecných výrazů. Navíc jsou pospojované genitivními přívlastkovými vazbami. Primárně nic proti genitivním metaforám, ale musí stát za to. Třeba "topinky ulic přetírané česnek davu lehce čpí". Ale

orchestr života?

peřej vnímání?

To fakt ne.


Kaj
14. 04. 2021
Dát tip

Rádo se stalo


Tej
14. 04. 2021
Dát tip

Vidím Vltavu, i ten orchestr, krásné


vesuvanka
14. 04. 2021
Dát tip Diona

Kaji, zdravím a moc děkuji za odkaz. Je to velmi zajímavá nahrávka, pro mě nádherný zážitek. 

V Kostomlatech jsme kdysi byli a obdivovali hrad. Ať se Ti výlet do Středohoří vydaří! 

 


Kaj
14. 04. 2021
Dát tip

Díky, pěkný den


PavelK
14. 04. 2021
Dát tip

S tímhle je těžké se vypořádat. Myslím, že se to povedlo velmi dobře.


Diona
14. 04. 2021
Dát tip

...Kaji, díky za tip k poslechu :-)  Hezký den


Kaj
14. 04. 2021
Dát tip

Díky, krásný den


Kaj
14. 04. 2021
Dát tip Diona

Nejraději poslouchám verzi pro varhany: 

https://www.youtube.com/watch?v=4q0UpQb79lQ

Tam žádný orchestr není :-)

V sobotu se chystám do Středohoří. Podniknu výlet na severu - okolo Ohníče a Kostomlat pod Milešovkou

 


vesuvanka
14. 04. 2021
Dát tip Diona

Orchestr mého vnímání

se ladí

aby nastudoval

skladbu Tvého bytí

aby se vcítil

do Tvého prožívání

dotknul se 

Tvého osudu

ocitl se 

v peřeji Tvého života

Krásná báseň, která připomene  Bedřicha Smetanu a jeho nádhernou skladbu. Líbí se mně i prolog, TIP

 


Diona
14. 04. 2021
Dát tip

... moc hezké obrazy

Orchestr mého vnímání

se ladí

 

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru