Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

16 rad či mouder

Výběr: snake_01
15. 04. 2021
31
40
988
Autor
netWoor

Život je cesta kurva krátká,

na věky miluje jen matka,

myslete vždy na zadní vrátka,

z DPH dobrá je jen vratka.

 

V životě vynech prázdná gesta,

rovně jde jít i křivá cesta,

hřeje i obnošená vesta,

vidlákem je i mnohý z města.

 

Poslední vteřina je dlouhá,

ne vždy je zlý pán dobrý slouha,

lásku vždy nepředchází touha,

z torny všem maršálská hůl čouhá.

 

Pro konání jsou lepší rána,

pro hladové je všechno mana.

ne vždy je krám dle svého pána,

každý je někdy bílá vrána.

 


40 názorů

Janina6
16. 04. 2021
Dát tip

Já jen vysvětlovala, jak to myslím... Ale ty mě znáš... vysvětluju občas příliš dlouho, až to toho druhého naštve :-) Ale Snake to napsal dobře s tou provokativností. Takže odcházím spokojená, neboť jsem se dozvěděla něco nového. 


StvN
16. 04. 2021
Dát tip

Jani, krkolomných spojení je tu tolik, že je skoro zbytečné je komentovat. Skoro víc mi vadí srovnávání mateřské lásky s DPH, to jsou nesoumeřitelné věci, ale tady zřejmě nešlo o konzistenci. Třeba spojení "miluje jen" nebo opakování "jen" (miluje jen - dobrá je jen). Nicméně autor dílo správně zařadil do kategorie blbůstky, takže bych to uzavřel s tím, že mi udělalo několik provedených momentů radost. Ne už tak ta urputná diskuse, ta je spíše bolestná :)


Janina6
16. 04. 2021
Dát tip

Snake, máš pravdu. Už mlčím :-)


netWoore abych byla upřímná a ty abys měl komplet zpětnou vazbu, tak já se u toho řádku s "jde jít" taky zarazila a pár sekund na něm přešlapovala a uvažovala, jak to vlastně myslíš :) Jinak je to ale bezvadné. Takže jen pro tvé info - také jsem ve stejném místě zakopla. Ale možná je to dobře, jak píše Snake. Aspoň víc zapřemýšlím! A o to taky jde :)


netWoor
16. 04. 2021
Dát tip

prokrindapana, ty budes zenska... tak napred ji vadi jde jit a kdyz se to snazim vysvetlit, tak ji zas vadi ze jde jit cesta.... hele, zivot jde zit, cesta jde jit... a jde zivot nezit? :))) pro me, nektera cesta jit nejde... ty jo, me se prave to spojeni libi, ze dava vic moznosti co je ta cesta... a dost uz :))) 


snake_01
16. 04. 2021
Dát tip Janina6

Janino: chápu tě a máš určitě pravdu (pokud jde o jazyk) nicméně mě například ten výraz přijde jazykově lehce provokativní a zajímavý. Výstavbou mi připomíná třeba Holanovu metaforu "LEŽÍM KŘÍŽ ODŘÍKÁNÍ" - ležet kříž a jít cestu je provokativní jazykově, ale nabádá mě to k zamyšlení (v případě cesty třeba k zenovému výkladu).


Janina6
16. 04. 2021
Dát tip

Lze jít zní určitě líp než jde jít, problémem je pořád to spojení s „cesta“. Rovně lze jít cesta mi zní stejně násilně jako rovně jde jít cesta. Rovně lze jít křivou cestou, rovně lze jít křivou cestu, ne křivá cesta, za tím si stojím J Ale jasně, pak by se to nerýmovalo a musel bys překopat celou strofu. To je holt ta těžká práce básníkova :-)


netWoor
16. 04. 2021
Dát tip

:))))) a pomohlo by ti zo vymenit za sluvko lze? :))) ale chapu. jenze slovo jde neznamena jen chodit. prece je bezne rict... zjistila, ze to jde... ze jde jit pomalu... a to je tvar, co ti vadi. mi to neprirozene neprijde, kdyby jo, ten vers zmenim :))) ale vpoho... a na vazany verse mi nesahej, sem pomerne velkej odpurce volnych versu, dle meho to je proza :))))) a dekuju za nazor, vazim si, rad si povidam na konkretni tema


Janina6
16. 04. 2021
Dát tip

Ale jo, mně nejde o obsah, ale o formu. To spojení dvou tvarů stejného slovesa "jde jít" mi přijde neobratné a od toho se pak odvíjí to, že "cesta jde jít" mi zní taky nepřirozeně. Chápu, žes to myslel jako "je možné jít, dá se jít", ale i tak by to chtělo u slova cesta jiný mluvnický pád (jít cestou nebo snad i jít cestu - když se dá projít, tak i jít), aby to neznělo krkolomně. To je problém vázaných veršů, že přirozeně znějící vyjádření "rovně lze jít i křivou cestou" musíš kvůli rýmu upravit tak, až to přirozené není. 

Ale nic, už toho nechám, to by nakonec vypadalo, že prudím kvůli slůvku, to jsem nechtěla. Vázaný verš je prostě vždycky kompromis a v tomhle trochu víc prohrála čeština :-) Kdyby se to zpívalo jako píseň, lidi si toho asi nevšimnou.


a2a2a
15. 04. 2021
Dát tip

až nyní čtu v kritikách, že se má jednat o písňový text, a určitě to tak bude,  protože jsem si ho, aniž jsem to věděl, začal při četbě v duchu prozpěvovat.


rdesno
15. 04. 2021
Dát tip

Hezký písňový text.


Kočkodan
15. 04. 2021
Dát tip Gora

 

Přidám svůj baryton(?) do chóru velmi spokojených mruků. Echt gut.


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

a co zivotni cesta, ta se da jit rovne? jakoze neuhejbas? 


Dagmaram
15. 04. 2021
Dát tip

ano nebo třeba lásku vždy nepredchází touha :-)


Janina6
15. 04. 2021
Dát tip

Jenže je to mluvnicky špatně. Cesta jde jít. Jde (tedy dá se) jít cestou nebo po cestě, ale nedá se jít cesta.

 


Tej
15. 04. 2021
Dát tip

Hodně povedený, líbí!


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

jako třeba poslední vteřina je dlouhá? Musí být, když se ti v ní promítne celej tvuj život :)))))))


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

to je taková hříčka :))))) jde jít rovně či klikatě, ale taky rovně či shrbeně :)


Dagmaram
15. 04. 2021
Dát tip

Nejvíc se mi líbí tvoje místa (více než ta, kde pracuješ s pořekadly) 


Janina6
15. 04. 2021
Dát tip

"Cesta jde jít rovně" je dost děsivé slovní spojení. Jinak to není špatný.


Diona
15. 04. 2021
Dát tip

Black, to je tuze povedený citát  :-)) Nechci to tady netWoorovi spamovat, ale myslím, že se to k básničce, kterou napsal okrajem hodí..moc se mi líbil citát pana Wericha : "Kde blb tam nebezpečno"... a taky :

„Humor je boj s lidskou hloupostí. V tomto boji nemůžeme nikdy vyhrát, ale nikdy v něm nesmíme ustat. Ovšem pozor na zmýlenou – ten, koho považujeme za blbce, považuje za blbce nás. Jde jen o to nevyvraždit se.“


blacksabbath
15. 04. 2021
Dát tip Diona

netWoore božííííííííííí!!!!!!!!!!!!!!!!

Dva moudří se domluví vždycky. Dva blbci nikdy, ale mohou mít společné cíle.Když se točí blbec na kolotoči, a musíš se s ním setkat....jediná možnost, jak se mu vyhnout je, že si vlezeš za ním na kolotoč. (Miloslav Šimek)


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

vecne nespokojenej :)))))) 


egil
15. 04. 2021
Dát tip

Byla by ještě lepší tak na dva, na tři akordy. *


fialka...
15. 04. 2021
Dát tip

Paráda! :-)


Čudla
15. 04. 2021
Dát tip

Líbí /*


Jamardi
15. 04. 2021
Dát tip

Líbí se mi to. "V životě vynech prázdná gesta" - tomu se snad ještě nikdo nevěnoval :) 

 


Vráně oči nevyklove vrána.

( Víc mne nenapadá zrána.)


Thea v tramvaji
15. 04. 2021
Dát tip Diona

No to je bezvadné! Tolik chytrosti hned po ránu! 


MilanH
15. 04. 2021
Dát tip

Úžasné  :o) !!!!


Nami 99
15. 04. 2021
Dát tip

netWoor - děkuji a vážím si.


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

nami, uz jsem ti to rikal, ty jsi v reakcich vyrazne lepsi nez v nekterych tvych dilech.... excelentni. 


Gora
15. 04. 2021
Dát tip

Skvěle, netWoore.


Nami 99
15. 04. 2021
Dát tip Gora, netWoor, MilanH, snake_01, Jamardi, Diona, fialka..., blacksabbath, Kočkodan

Pravda je často ohýbána,

i lehká žena byla panna,

 šaty dělají z kmána pána,

moudrost není vždy z hůry dána.

 

 


Moudra ze života skvěle podané mám ráda :)


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

jůůů, tak to jsem rád, děkuju


snake_01
15. 04. 2021
Dát tip

První sloka mě tolik nezaujala, ale od druhé sloky je to perfektní.


netWoor
15. 04. 2021
Dát tip

pozor, udělal jsem si to těžší a vše končí na "a" :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru