Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Polenu zaspievala

Výběr: Gora
15. 04. 2021
14
19
443

Po dlhšej dobe sme sa stretli u mamy v obývačke viacerí. Dcéra, syn, vnuk, vnučka s partnerom, pravnučka. Večer telefonuje nadšená, plná dojmov, do rána sa jej rozleží v hlave.

„Ten Filip je také poleno. Malá sa predvádzala, nosila mu hračky, koketovala s ním. A on nič. On to s deťmi nevie.“

Keď sa naváža do mňa, znesiem. Štrnásťročnému Filipovi krivdiť nedovolím.

„Mami, ako to myslíš? Malá sa rozplakala, keď uvidela Jula s Filipom. Nevideli sa pol roka. Potrebovala bezpečie maminho náručia, kým sa sama osmelila. Najskôr nosila hračky mne – babinka Filipovi, postupne som ju naviedla, nech podá priamo jemu. Hádzali si loptičku. Filip bol skvelý. Vyčkával, nevnucoval sa jej. V kuchyni sa hrali s rádiom, spievala mu.“

Nesúhlasné mlčanie.

„Ty sa u mňa necítiš dobre, Gabika. Videla som to. Naposledy si celkom nebola vo svojej koži a včera si tiež toho veľa nenahovorila.“

Nechápem. Bolo veselo, zabávali sme sa všetci. Premýšľam, o čom to je. Mama žiarli na pravnučku. Keď prídem sama, venujem sa iba jej. Haňa pritiahne všetku pozornosť, mama sa cíti v úzadí. To preto vytiahla nohavicu až po nohavičky, zodvihla nohu takmer nad hlavu a ukazovala nám všetkým, aká je chudá. My v rozpakoch, nevedeli sme, či čaká ľútosť alebo pochvalu. Nechala si prilepený tampón po dialýze od soboty do nedele, aby slávnostne vyhrnula rukáv a začala odliepať leukoplast, kým nepriskočil Mišo a neurobil to za ňu. Kedysi naopak, každú bolesť tajila. Potrebovala by nás všetkých spolu tak na pol hodinku a potom každého jednotlivo mať len pre seba.

„Malej som neni moc sympatická. Správa sa ku mne tak úctivo, ako ju naučili. Aj ma pohladká, ale nezaspieva mi. Filipovi v kuchyni spievala.“

No, vidíš, polenu zaspievala.


19 názorů

čo ti poveim, hanka, dám ti tip za komentár


8hanka
16. 04. 2021
Dát tip gabi tá istá, Arwen Leinas

podobné som prežívala s mamou, vnútorne som sa na ňu hnevala, navonok som sa snažila byť trpezlivá, chápajúca, milá, starostlivá, no hnevalo ma, keď stále bola s niečím nespokojná, teda stále...skôr ako píšeš, keď sa jej rozležalo v hlave a dlhšie všetko rozoberala sama so sebou...potom aj to pekné už nebolo pekné...

na druhej strane, chápem...väčšinu času sú samé, ľúbia svoju rodinu, chcú s ňou byť čo najviac, no nejde to a veľmi im chýba tá blízkosť, pozornosť...a potom prídete a stredom záujmu nie je mama ale pravnučka...a ona by tak rada počula - mami, neschudla si? Chutí ti jesť? Nepotrebuješ niečo? K tomu objatie, pritúlenie, otázky, na ktoré odpovedá ona a všetci počúvajú...venujú jej pozornosť a uznanie...

stále viac sa bojím, či raz aj ja...ak dožijem...


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Dokud jsem si ji nepřečetla, ani jsem snad netušila, že žárlivost existuje...

 


Gora, matne si spomínam, že hej


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Gabi, žárlivost je těžká věc, nečetla jsi náhodou kdysi od Heleny Šmahelové knihu s tímto názvem? 

I ze života mi je podobné chování velmi povědomé - dál raději nebudu "pitvat"...

Skvěle napsaný díl.


annnie
16. 04. 2021
Dát tip

Ja tiež iba. Tož som si jednu kedysi adoptovala, a teraz vitaj, druhá! Pá a.


annnie - mala som vždy iba brata, je super mať ségru, čaaaau! pozdravím


annnie
16. 04. 2021
Dát tip Gora

Jsem si čím dál tím nejistější: víš určitě, že je to TVOJE máma??? Nebo že bychom měly společnou??? Nojo! Možná jsme teda sestry!!! Čau ségra, dávám ti s velkým pochopením tip a pozdravuj mamu a.


gabi tá istá
15. 04. 2021
Dát tip annnie

zdravím, Evženie

a2a2a, ja si to takto ventilujem a potom môžem byť na mamu milšia a trpezlivejšia


a2a2a
15. 04. 2021
Dát tip Gora

Gábinko, znovu trefné a výmluvné, ty na té mamince nenecháš suchou nit. Tip


Naše máma to dělala taky. A jak dokázala truchovat.


revírník, to teda je! a len čo začnú uvoľňovať opatrenia, roztočíme to vo veľkom - v Nemšovej, na Vlčom Vrchu...

black, niekedy mám pocit, že aj roztrojiť je málo :)

Kočkodan, aj belgickú ľúbim, len či by si sňou neutiekol, keby som ti zaspievala

áno, sú, bixley a mňa to prekvapuje


bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Staří lidé jsou zkrátka sebestřední.


Kočkodan
15. 04. 2021
Dát tip 8hanka

 

Keby si mi ešte k tomu zazpievala, neľutoval bych peniažok ani za predraženú z Belgicka.


Gabiko.....ty aby ses rozdvojila....:-)))))))......aj ja si .....tjošku jobím sjandičky..:-))))


revírník
15. 04. 2021
Dát tip

Ale je to radost, dokud se můžete takto scházet, viď, Gabi?


gabi tá istá
15. 04. 2021
Dát tip Gora

neutrácaj, Kočkodan, stačí za 89 centov z Lidlu :)

neha z lesa od dievčaťa


milému polienku zaspievala*


Kočkodan
15. 04. 2021
Dát tip Gora

 

Gabi, tys to nakonec pěkně rozštípla. Kdybych měl, tak ti za to dám nějakou drahou čokoládu. (ber tohle jako dvoudílkový komentář)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru