Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Včelka popleta

15. 04. 2021
17
36
806
Autor
Tej

Vyletěla do světa

malá včelka popleta.

Celou zimu zavřená

teď je trochu zmatená.

 

Tolik barev v okolí

až jí očka zabolí.

Kde pak asi usadí se

na fialkách, na narcisech?

 

Kdepak, moje milé děti

tahle včelka jinam letí.

Z těch barev ji nejvíce

láká modrá čepice.

 

Pobude však jenom chvíli

a pak zase spěchá k cíli.

Odpusť jí to, popletě

příště už se nesplete.


36 názorů

Milé. I ta kočkodanova pleš. 


Kočkodan
16. 04. 2021
Dát tip Tej

 

Tej, tvůj nezřízeně kladný ohlas mne těší možná víc než zmíněný posed na lidské hlavě s absencí vlasového porostu hmyzí hrdinku. Psychicky si medím. A propo(li)s med, ten mi na rozdíl od tvých dílek nechutná.


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

zzlatý - já tu změnu smyslu nevidím, zas z pohledu češtiny mi nepřišlo správné začít zájmenem, které není podmět. Každý ten cit asi máme jinde, ale děkuju. 


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

Kočkodan - už jsi tu chyběl do party!:) a tvé dílko opět předčí originál, jako vždy:)


Kočkodan
16. 04. 2021
Dát tip Diona

 

Vyletěla včelka

 

(žádný mrňous, velká),

 

obdivuje flóru,

 

teď však dojde k fóru –

 

nejvíce ji venku těší

 

sednout na leb dědy s pleší.


zzlatý
16. 04. 2021
Dát tip

Změnou slovosledu se trochu změnil smysl, ale i tak je to lepší.


tak já znova vytisknu...:-)))))))))))))))))


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

Vůbec, jsem poctěna. Jen jsem poupravila teď ještě ten jeden "vadný" rým:)


určitě...už mám vytištěno...:-)))))....snad nevadí


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

Black: děkuji! Snad to děti potěší!


mně se líbí a ukládám si...odpoledne přijedou děti....budeme si říkat spolu...děkuju........*/*********************


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

Bixley děkuji. Je zajímavé sledovat, jak každý to vnímáme jinak a jak vlastně na jedno téma by vznikly různé provedené básně a to je vlastně krásné:)


bixley
16. 04. 2021
Dát tip

Mně to přijde vtipné a veselé. Změna rytmu v pointě mi nevadí. právě naopak. :-)


snake_01
16. 04. 2021
Dát tip

Tej: Já vím, díky.


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

Snake...já tvůj komentář jako útok rozhodně nebrala a naopak si vážím toho, že věnujes svůj čas k tomu, aby ses zamyslel nad mým dílkem. 


Tej
16. 04. 2021
Dát tip

Zzlaty.....takhle jsem to měla původně a pak jsem si vzpomněla, jak mi někdo v jiné básní vytkl zájmeno na začátku, že to taky není úplně košer....tak jsem pak hledala jiné cesty....ale zase ta původní verze je rytmicky v pořádku...jinak ti díky za tip a čtení:):)


Je to milé a hravé dílko pro děti a když se opraví metrum ve třetí sloce, bude bezchybně "šlapat" až do konce. A to za to stojí :) Myslím si že rytmus je v říkankách docela důležitý. 


snake_01
16. 04. 2021
Dát tip cvrcka

zzlatý: Jinak nevím, co se to tu rozmáhá s těmi odkazy na opravy. Komentáře na písmáku tradičně směrovaly k tomu, jak čtenáři dílo vidí, jak ho čtou, případně jak by ho sami upravili. Podle mě je to pro autory přínosné a nic z toho jsem nikdy nechápal jako útok na dílo - takže nevidím ani důvody k omluvám, ani k tomu, že by se to mělo nějak měnit.


snake_01
16. 04. 2021
Dát tip

zzlatý - to zní dobře.


zzlatý
16. 04. 2021
Dát tip snake_01, Já Lucie píšu...

Dobrý nápad, nesnažím se opravovat, ale tady v kritikách snaha opravovat je, tak se přidám. Aby to bylo polopatické, tak by asi mělo být spíš:

Ji z těch barev nejvíce

láká modrá čepice... 

tip


Tej
16. 04. 2021
Dát tip Já Lucie píšu..., dievča z lesa

Milí čtenáři, vážím si všech vašich komentářů. Beru to tak, že Snake jako redaktor poezie má určitě větší zkušenosti, zvlášť s formou básní. A má pravdu, trošku to drhne, zvlášť proto, že já jako autor jsem si umanula, že tam bude čepice:). Děkuji všem za návrhy, až se dostanu k počítači, zkusím s tím něco udělat. A pravdu má i Magdalene, že komentáře nás ovlivňují....ale tak to zkrátka je, já jsem tu na kritiku připravena! Treba mě někam třeba posune:):).


Mně se to moc líbí takto, jde mi totiž více o význam. Ten je pro mě hlavní! Proto to byla jedna malá usměvavá popleta, kterou, jakožto dítě, odteď zbožňuji :)

Snaka, Magdu i cvrcka chápu, ale verze od Teji má větší grády :) I když rozumím vašim výhradám k třetí sloce.


Diona
16. 04. 2021
Dát tip

...roztomilá popletka :-)


Nami 99
16. 04. 2021
Dát tip

Dílo se mi moc líbí. Pro dětičky paráda.


Magdalene
16. 04. 2021
Dát tip

Pokud je dílo opravdu špatné, není od věci, aby čtenář napsal - nelíbí se mi. Každý pozná dobré a špatné dílo. Ale u díla, které je dobré a jenom mě se nelíbí, že tam je malá chyba, tak bych svou verzi vůbec nevkládala. Protože, to dílo už není tak dobré. Já dala Tip, pochvalu, moc se mi to líbilo. Nic mne nerušilo. Pak jsem přečetla snake komentář a dílo si četla po sobě a už se mi tolik nelíbilo. Byla jsem snake ovlivněná. To mi vadí, že u dobré práce ji autorovi někdo sám mění a myslí si, že ta jeho verze je ta nejlepší. Mnohdy není. 


Lami
15. 04. 2021
Dát tip

Já bych byl rád, kdyby to tak divoké nebylo.Jinak jsem zajedno se  snake 01,

že až na tu maličkost je to moc povedené a dětem se to jistě bude líbit.


Lami
15. 04. 2021
Dát tip Tej

Ach, jo.Právě jsem uviděl zázrak, ale nebudu o něm hovořit.

Takže co třeba:   ZE VŠECH KVĚTIN NEJVÍCE

                           LÁKÁ JI TVÁ ČEPICE


cvrcka
15. 04. 2021
Dát tip

Vsechny jiny verze nez moje jsou pro me "horsi" protoze uz nejsou moje. Ale jsou to verze, ktere jsou "mych" ctenaru, takze jim nasloucham. A to, ze se dilo pokazilo,  jsem napsala s ironickym tonem.  - jake by to tu bylo krásné,  kdyby nebylo žádných vyhrad. Aaaach. Takove litweby ale existuji, vis to? 

Tady se hraje divoceji. Take it or leave it ;) 

Tejovi male pardon za off topic. 


Magdalene
15. 04. 2021
Dát tip Lami

Cvrcka, takže tobě nevadí, když ti pod dílo někdo strká svou verzi a je ještě horší než tvoje? .:-)


Magdalene
15. 04. 2021
Dát tip

Cvrcka , ten nástin od snake, byl úplně zbytečný. Autor měl básen napsanou tak, že děti by ji pochopily. Daleko lépe mu verše sedí, než jaké uvedl snake. Tudíž, kdyby si to ušetřil, autor tady mohl mít jen kladné komentáře. Já to jen  doplnila. Vyřid si to se snake. A pokud snake chtěl dát komentář, mohl mu to napsat do soukr. zpráv. A autor by si rozhodl, zda to změní nebo ne. Snake mu to první předělal tak, že to drhá. Kdyby mu to upravil aspon tak, aby to ladilo. Opravdu sis mohla na těch prtstech sedět. Nic horšího než snake jsem nenapsala. Hezký večer.:-)


cvrcka
15. 04. 2021
Dát tip

Bože, Magdaleno, nejchytřejší vopice na liáně ať hodí kamenem.  Dílo se pokazilo. Jací my lidi jsme kazisvěti. Takový krásný to tu mohlo bejt. osobně nejsem z upravování nadšená, ale jako nástin interpretace je naprosto na místě, nebo nástin, kudy může autor postoupit blíž k mému čtenáři. Tvoje verze dané metrum také nerespektuje, ale zase aspoň koresponduje s metrem poslední strofy, která jinak - snad omluvitelně pointou, to nevím, zas takový znalec nejsem - rovněž vybočuje. Ach. Už teď lituju, že se pouštím do této diskuze. Slibuju, že příště už si na ty prsty sednu. 


Magdalene
15. 04. 2021
Dát tip

Snake. Když už jsi dal připomínku, dílo se pokazilo, tak ji doplním. 

 

Kdepak, moje milé děti

tahle včelka jinam letí

tu popletu přilákala

honzíkova modrá šála. 

V prvních dvou věrších se píše, že včala někam letí. Tudíž je třeba myšlenku domyslet. A ne jí odlákat jinam. Vůbec se to dobře nerýmuje a nečte, 

Když už tak takto. 

Kdepak , moje milé děti

tahle včelka jinam letí

ze všech květin nejvice

včelu láká čepice. 


cvrcka
15. 04. 2021
Dát tip Lami

Ano, jako snake - "jinej více" a tvámo dráče pice" mě docela zamračilo též.. v říkance škoda.  Také mi přijde u říkaček škoda, když jsou "jenom pro děti". Odchovaná Žáčkem a Hrubínem, popřípadě Svěrákem s Uhlířem, jsem v tomto dost náročná :) 


Magdalene
15. 04. 2021
Dát tip Lami

Moc hezká  . Děti mají rády poplety. Tip.:-)


snake_01
15. 04. 2021
Dát tip fialka..., Lami, Tej

Celé je to moc pěkné - jen v té třetí sloce, kde má být vyvrcholení vtipu, dostalo zabrat metrum. Vím, šlo o to, dostat tam význam a forma utrpěla, ale zkusil bych to ještě přepracovat, třeba:

tu popletu přilákala

Honzíkova modrá šála

nebo něco podobného... Celek se mi ale velmi líbí - včetně toho komického dovětku v poslední sloce, který odkazem na popletenost včely vrací čtenáře nazpět k nadpisu a celou báseň tak zacyklí.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru