Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Skrýše

Výběr: snake_01
16. 04. 2021
31
61
2310
Autor
Gora

 

Kočka ve střehu –

babočku ukrývají

květy halenky

 

---

 

Jarní paprsky –

slepýš leze po lomu

měsíc před Jiřím


61 názorů

Gora
31. 05. 2021
Dát tip

Díky, Bitch ek.


Bitch ek
31. 05. 2021
Dát tip

povedené, moc se líbí,,,,T


opravdu za málo, jen 3 úhozy :-)


Gora
09. 05. 2021
Dát tip

Díky, Radovane:-)



Gora
18. 04. 2021
Dát tip

Díky.


Je inak formulované, ale poznáme. 


Gora
17. 04. 2021
Dát tip

Děkuju, Peter, i u vás je rčení o sv. Jiřím asi známé...


potešili, najmä druhé


Gora
17. 04. 2021
Dát tip

děkuji, sveřepe...


sveřep
17. 04. 2021
Dát tip

Bezvadné


Gora
17. 04. 2021
Dát tip

per zayi, děkuji!


per_zay
17. 04. 2021
Dát tip

hmmm ... obě ... T


Gora
17. 04. 2021
Dát tip

Děkuju, Z.E., za náhled:-)


Gora
17. 04. 2021
Dát tip

Luboši, díky za pěkné varianty, taky jsem se nachechtala, takže účel splněn!


hezké obě:)


Kočkodan
17. 04. 2021
Dát tip

 

Míří k Mírovu

 

hezky ho uvítají

 

pět let (padělky)

 

 

 

Děda v kimonu

 

babičku omejvají

 

chechtot manželky


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Evži, první slunce - a je zrádné i pro slepýše... děkuju!


Chudák slepýš, asi zase rychle zalezl.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Radmilo, haiku je opravdu dost složitá záležitost... děkuju ti za podporu:-)


Nedej se Goro..., jen dál, tvoř! Srdcem vpřed!


Gora
16. 04. 2021
Dát tip Radmila Marie

vzpomněla jsem na svá -

........

prvního první -

datel šplhá pozpátku

po naší třešni

..........

Adventní ráno -

kos cupuje ovoce

z polystyrénu

 

 


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Že je kočka na lovu jsem viděla, když honila babočku... seděla jsem kousek od nich:-) - upravím na - kočka poskočí, snad to vyzní jemněji...

To datum v haiku teď asi nenajdu, ale opravdu jsem je tady na Písmáku párkrát četla...


teisan
16. 04. 2021
Dát tip

1: "kočka na lovu" je tvrdé a těžkopádné zrovna jako "Franta u tabule" - proč nutíš kočku, aby byla na lovu...ona ti to snad řekla (zamňoukala), že je na lovu (jde na lov)? Kočka se nemusí vynechávat, ale stačí se ohnat packou, poskočit, mňouknout, jinak je to polopaticky toporné...možností je dost.

2: "dost často jsem četla v haiku datum...", no vidíš a já snad ani jednou, určitě ne v japonských, ale dej sem něco jako příklad (kdysi jsem to např. poradil atkij a jí to tam sedlo). Pokud se něco u jap. vztahuje k nějakému konkrétnímu datu např. k 1.4 a 1.10 jako kigo koromogae (poměrně často používané), tak to jap. nikdy nenapíše jako číslici, vždy jako slovo (znak), ostatně tady šlo převážně o ten budoucí čas a ne o "svátek" jako takový.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

teisane, to mne mrzí, že se nad tím mrzíš... podle mne kočka na lovu není v rozporu s dalším vyzněním, nebo by bylo podle tebe lepší kočku zcela vynechat? Pak by bylo zvláštní, proč motýl usedl na halenku. Mně to souvislost dává... a ke druhému - dost často jsem četla v haiku datum např. nějakého svátku - s tím mi sv. Jiří celkem koresponduje. Je to můj výklad, se kterým jsem haiku psala, můj zážitek... někdo jiný může mít pohled odlišný. 


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Karle, haiku odráží mimo jiné i osobnost autora, jeho vnímání, a představy o haiku jsou někdy velmi odlišné a určitě je k dobru věci vyslechnout názory jiných - od toho jsme tady. Díky, ten lom je skutečný, malý a náš:-), podle mne v něm těžili kámen na stavby zde na kopci Němci... aby to netahali z údolí.


teisan
16. 04. 2021
Dát tip

Gora, ona je tady trochu rozmrzelost, že zrovna ty.


K3
16. 04. 2021
Dát tip

Vidíš a já měl zato, že máš na mysli lom /prasklinu./ Teď, když čtu komentář teisana, říkám si, že má možná v něčem pravdu.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

teisane, jsem ráda za tvé postřehy... díky, popřemýšlím, jak vylepšit.


teisan
16. 04. 2021
Dát tip

Pokud jde jenom o líbí/nelíbí tak Nelíbí ani jedno, ale to není podstatné. Dva myšlenkové konstrukty hned v tom prvním, tj. "kočka při lovu" a "ukrývají"..."babočka na květech halenky"..."babočka mezi květy halenky".

Ve druhém "měsíc před Jiřím", básník haiku uvažuje o tom, co bude za měsíc, tj. budoucí čas - jeden z nejhorších prohřešků - stačí min. čas a už to je na hraně pokud to není zručně překlenuto.

Celkově velmi neuměle napsané (na tebe)...taková odvaha začátečníka - což by k tobě jaksi nemělo pasovat.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Karle, díky. U nás na kopci, kousek za domem je starý lom, kde je absolutní klid, a tam se sluní někdy od března... jak byla ta horka...


K3
16. 04. 2021
Dát tip

Na slepýše jsem letos ještě nenarazil. Líbí se mi obě. Ale první víc, je v něm cosi japonského, asi ty květované vzory.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Radmilo Marie, děkuji ti!


Krásné. 


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Jani, tak si vysvětluji to, že se vznesl ke mně... byl prostě v ohrožení života.

Za přání moc děkuju, ta blackie:-))), vše vyzradí!


vesuvanka
16. 04. 2021
Dát tip

Irenko, díky :-))). Motýli se jen tak nedají chytit, není snadné se ani k nim přiblížit a vyfotit je. Oni snad vnímají chvění vzduchu i při nepatrném pohybu.  Až teď jsem si přečetla v předchozích komentářích, že máš dnes svátek, tak dodatečně Ti přeji všechno nejlepší, hodně zdraví a inspirace k psaní :-)))


Gora
16. 04. 2021
Dát tip Já Lucie píšu...

No, kéž by, snad:-) - je to od tebe a tvých kostí milé.


Cítím v kostech, že s tím nebudeš mít problém :)


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Lucie, děkuju ti za oboje a pokusím se ještě něco dobrého napsat:-))


Připojuji se k přání k svátku! Hodně zdraví a ať Ti to nadále tak skvěle píše!

Obě haiku se mi moc líbí! Možná i víc to první..., lépe si ho dokážu představit.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Jani, díky... byla jsem na vážkách, jak pomoci babočce, na kterou na zemi číhala kočka... a motýl si poradil nejlépe sám...


vesuvanka
16. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Obě haiku jsou moc pěkná :-))),  TIP. Babočka na květech halenky mě dostala - motýli si to někdy spletou se skutečnými květy.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Pavle, díky za názor... jako přímá pozorovatelka to vnímám trochu jinak.


PavelK
16. 04. 2021
Dát tip

Pak je to pro mne na hraně metafory, na hraně hodnocení.

Ale netvrdím, že za hranou.

Pěkný obraz


kvaj
16. 04. 2021
Dát tip

:-)


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Pavle, motýl usedl na mé rameno, měla jsem květovanou halenku, a tam se skryl, mezi malovanými květy. Díky, že se zamýšlíš, ono je to možná zřejmé spíš ženám, to první! 


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

kvaji, i tak děkuju!!


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Ivi, děkuju trojnásob - za komentář, přání a krásné fotečky!


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Theo, ráda tě tu vidím a díky:-)


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

fusky, potěšilas, díky!


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

snake, děkuju, tvůj výklad vždy obohatí zájemce o haiku, ať jsou v kterémkoli úseku té dlouhé cesty:-)


PavelK
16. 04. 2021
Dát tip

Nadchlo mě druhé. Svou saozřejmostí a přirozeností. Mám pocit, že takové haiku tu vždy bylo. jen čekalo až ho někdo objeví.

Taky naše kočky loví motýly. googlil jsem si, jestli je halenka nějaká květina. Nic jsem nenašel, to mě zklamalo. Obraz motýla skrývajícího se pod květovanou halenkou na mě působí nepřirozeně, ale třeba to tak bylo. Tím netvrdím, že to je špatné, je to jen čtenářská preference.


Gora
16. 04. 2021
Dát tip

Renato, díky a jsem ráda, že se líbí...


kvaj
16. 04. 2021
Dát tip

Nevím, to druhé mi přijde nějak divné, moc kombinované. První je, jak má být - prosté s přesahem.


P.S. ..... užij si svůj dnešní svátek https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…C07


Na svatého jíří....vylézají hadi a štíři......:-)))).....krásná haiku!!!!!!

  https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…C23 

 

 


Thea v tramvaji
16. 04. 2021
Dát tip Radmila Marie

Obě skvělé! Jen se udivuji, jak jsou dobře promyšlené! Goro, moc se ti povedly :)


snake_01
16. 04. 2021
Dát tip blacksabbath, Gora, vesuvanka

Obě jsou vydařená. Přepracovávání pranostik má podle mě obzvláště blízko k japonskému pojetí, kde haiku často reagují na různé festivaly, svátky, týkají se posvátných míst a svatyň - ale také dotvářejí krajinu literárními odkazy. To první je pak obrazově krásné... (a přitom jazykově čisté a zcela prosté).


bixley
16. 04. 2021
Dát tip

Krása!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru