Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

zápisky z exkurze; pohřbené půdy

Výběr: Pomerančová, egil, snake_01
21. 04. 2021
21
21
1578
Autor
Luzz

 

zažili jsme několik dob ledových

inverzi magnetického pole

i příchod člověka

 

dnes je však šance na revitalizaci nízká

 

pohřbené půdní horizonty

lze oživit jen za cenu destrukce nadložních vrstev

 

teprve potom se půdotvorné procesy

znovu

a velice zvolna

rozběhnou

 

 


21 názorů

egil
23. 04. 2021
Dát tip snake_01

majaksi, teď by to chtělo někoho vyzbrojeného jungovskými archetypy - a nadinterpretační apokalypsa bude dokonána! (zlý, zlověstný smích...)


Janina6
22. 04. 2021
Dát tip

Ano, ta filozofická diskuse je úžasná :-)


Luzz
22. 04. 2021
Dát tip

egile, majaksi... vřele děkuji za pozornost věnovanou tomuto textu... ne, že bych těm vašim komentářům rozuměla, jsem jen prostá geografka... ale je fajn, že jste si tady tak hezky popovídali.


egil
22. 04. 2021
Dát tip Janina6

Mně se zas líbí, jakým způsobem autorka nakládá s presokratickým "aletheia" ve významu neskrytost či odkrytost, jek je pojímá pozdní Heidegger, kdy pravda není pouhá adekvace, koherence či správnost. Je něčím, co vychází z bytí samotného. Ve skutečnosti mám za to, že text v jedné z nesčetných rovin pojednává o vztahu Martina Heideggera a Hanah Arendtové ("zažili jsme několik dob ledových"- resp. studených válek v osobní i politické rovině, které - v obou rovinách - vedly ke žhavému střetu) - ve spojistosti s Heideggerovým pozdnějším obratem (inverze magnetického pole) ke znatelnému mysticismu - (tzv. kehre). Ano, pohřbené (zakryté) půdní horizonty lze oživit (vytrčit do vanu bytí, řečeno spolu s pozdním Heideggerem) důslednou hermeneutickou dekonstrukcí nadloží - tedy projekcí, interpretací (a s nimi souvisejících diskursů), aby došlo k obrácení lyrických subjektů zpět do nitra samotnému bytí. A ustavování pravdy v neskyrosti se pozvolnou expozicí může - jak přiléhavě poznamenává autorka - "zvolna rozběhnout". Současně v textu vidím autorčin historický pohled na kontroverzní osobu myslitele (jejž samotná H. Arendtová později označila za "chronického lháře" - v našem pojetí tedy za zakrytce, rep. pokrytce) a na možnost revitalizace, rehabilitace, restaurace(...) , která je v tomto případě v souvislosti s působením v NSDAP- řečeno slovy autorky - "velmi nízká".  


Norsko 1
22. 04. 2021
Dát tip

.. za odjíždějící tramvají


snake_01
22. 04. 2021
Dát tip

Dialektika pána a raba je dějinný proces výměny rolí vládnoucího a ovládaného. Píšu to proto, že tak by bylo podle mě možné interpretovat Tvé dvojverší:

pohřbené půdní horizonty

lze oživit jen za cenu destrukce nadložních vrstev


Luzz
22. 04. 2021
Dát tip

snake, já se ve filosofii vůbec neorientuju, mohl bys toho Hegela prosím nějak víc rozebrat?

ostatním díky za návštěvu.


Danny
22. 04. 2021
Dát tip

pěkná metafora. tip.


lawenderr
22. 04. 2021
Dát tip

Jestli je to pomalu pro ně, tak to máme ještě moře času ... na to mezitím :) budu si držet svou nadložní vrstvu :/


snake_01
22. 04. 2021
Dát tip

Hegelova dialektika pána a raba, nebo spíš porsonální hledisko? T.


Janina6
22. 04. 2021
Dát tip

Hmmm... až mě zamrazilo.


revírník
22. 04. 2021
Dát tip

Tedy - až po odchodu člověka. Souhlasím.


Luzz
21. 04. 2021
Dát tip

no jo, majaksi, to máš z toho, žes neznáš npp červený kopec.

egile, ano. půdní horizonty. v poslední době možná i víc než geomorfologie.

jazzy a pomerančová: děkuji.


egil
21. 04. 2021
Dát tip

Ach ty půdní horizonty. Dalekosažná analogičnost (metaforám se většinou vyhýbáš) dává tvým textům osobitý rukopis. Jde poznat, máš svůj styl (což je důležitý!). Texty zároveň nejsou ani popisný. Taková věcná zhuštěnost, jakoby geomorfo-abstrakt, přitom každý trochu soudný čtenář pochopí tu emocionální tenzi - onen amalgám mezi obrazy..... 


Utkvěla mi v hlavě. Naléhavá, evřená, čistá. t. a v.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru