Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Petruška a Dřevěná noha

27. 04. 2021
18
36
639
Autor
bixley

Stravinsky - Petrushka Ballet FULL - YouTube

Schválně vás nechám hádat, ve které minutě se ozve ona Dřevěná noha. :-))

Balet Petruška patří do takzvaného ruského období Igora Stravinského. Vznikl v roce 1911 a zobrazuje děj loutkového představení na ruském jarmarku.. Jeho centrem jsou tři postavičky: Petruška, obdoba našeho kašpárka, Kolombína a Mouřenín. Šarlatán před roztažením opony loutky oživí.

Stručný děj: Petruška miluje Kolombínu, ale ta naopak touží po Mouřenínovi. Petruška na něj proto žárlí a vyzve ho na souboj. Mouřenín nakonec Petrušku zabije jeho šavlí. Petruškův duch se vznese v noci nad divadlo a hrozí šarlatánovi. Potom definitivně umírá.

Igor Stravinskij v tomto baletu použil populární popěvek „Dřevěná noha“ (Jaimbe en bois). Jak vyprávěl ve svých vzpomínkách, slyšel tuto melodii hrát nějakého flašinetáře na ulici a neustále se mu tím pádem vnucovala. Potom si řekl, že její autor musí být už dávno mrtvý, tak se popěvek rozhodl do baletu zařadit. V orchestru ho zpracoval tak, že opravdu jako hra flašinetu vypadá. Jak však posléze dále Stravinskij vzpomínal, ukázalo se, že autor byl až příliš živý a začal se hlásit o svá autorská práva. Stravinskij byl poté nucen až do konce svého dlouhého života třetinu honoráře odesílat právě tomuto autorovi.

Je zajímavé, že jméno autora „Dřevěné nohy“ dávno zapadlo. Ale balet Petruška žije dál.

 


36 názorů

bixley
01. 05. 2021
Dát tip

Díky, žes četl, zeledo. :-)


zeleda
01. 05. 2021
Dát tip

Na balet se podívám. Kdysi jsem chodíval s kamarádem na balety do plzeňského Velkého divadla. Ale Stravinského bohužel meznám. Podívám se. 


bixley
30. 04. 2021
Dát tip

Díky.


Jamardi
30. 04. 2021
Dát tip

Nedalo mi to a na balet jsem se podívala. Je to krásná výprava. Jak výkony umělců, tak kostýmy a celá scéna. Je to dobře vymyšleno. Dávala jsem pozor na Dřevěnou nohu a našla jsem ji, jak jsem si ověřila podle ostatních příspěvků. Ale Stravinského hudba se mně nelíbí, kdyby nebylo toho baletu, neposlouchala by jsem ji. 

Je mně sympatické, že se snažíš upozornit na umění. Balet se mi líbil. Proto dávám tip.


bixley
28. 04. 2021
Dát tip

Nevím, kubistické mi přijdou jen ty pyramidky na scéně...


vesuvanka
28. 04. 2021
Dát tip

Já jsem se vůbec nestrefila, tipovala jsem mezi 4. - 5. minutou.  Balet na mě celkově působil jako soubor kubistických obrazů, asi mám bujnou fantazii.

Přemku, gratuluji. 


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Přemku, no vidíš! Gratuluji.


lastgasp
27. 04. 2021
Dát tip

Já jsem tipoval mezi 17,50 - 19,30                                                                    Skoro jsem se trefil. Nejsem Stravinskij, ale pamatuji se z doby, kdy jsem se věnoval čile klavíru, že jsem zkomponoval a zapsal v notách Monju Giorgia Morodera. 


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Vyluštění:

Dřevěná noha zní 17.40 až 19.40.


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Díky, Evži.

A Tobě za tip, Čudli.


Velmi zajímavé.


vesuvanka
27. 04. 2021
Dát tip

Renato, díky za zajímavý článek s hádankou a za odkaz. Pokusím se Dřevěnou nohu najít, TIP


zzlatý, takový přístup se mi líbí :)


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Díky, blacki.


Dřevěnou nohu se pokusím najít.....Zajímavá informace.......díky za odkaz...*/***


bixley
27. 04. 2021
Dát tip Diona

No jo, dnes je jiná doba. :-) Všecko se sdílí  :-))


zzlatý
27. 04. 2021
Dát tip Diona, Já Lucie píšu...

Zajímavá informace.  Jednou se mi stalo, že jsem poslal do éteru jednu vánoční blbinku, která se  mi za čas od někoho úplně jiného, s přáním k Vánocům vrátila. Vlastně jsem byl rád, že se to chytlo. 


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

díky, zzlatý.


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Tobě taky díky, nami.


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

To je spíš pro pobavení, Ireno. Dík.


Nami 99
27. 04. 2021
Dát tip

Zajímavé hezky napsané.


Gora
27. 04. 2021
Dát tip

Zajímavý článek, Renato, i s hádankou...

na hudební dílo mne odkaz nějak nechce pustit, zkusím zpozději.


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Díky, Lucie


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Ano, přesně tak to Stravinskij ve vzpomínkách napsal. :-))


Díky za osvětu :) Zkusím ji najít..., až budu mít čas :)


Janina6
27. 04. 2021
Dát tip

"Autor byl až příliš živý" - nádhera :-)


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Abakus: hezká příhoda


Abakus
27. 04. 2021
Dát tip

No mojej známej sa stalo, že keď sa  stretla s  učiteľkou materskej školy padla nádherná otázka: "Je vy ešte žijete?" Pretože bola už niekoľko rokov v povinnom čítaní pre učiteľky MŠ.


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Kočkodane, ale s tou patnáctou minutou jsi hodně blízko... :-)))


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Ne, dřív.


Kočkodan
27. 04. 2021
Dát tip

 

Drevená noha neznámeho autora mi je sympatictejsí nez koncetina ze stejného materiálu známého Johna Silvera.

Puvodne jsem si tipnul 15 minutu, poté tento casový údaj zmenil na 50. Ale nohu – obzvlást drevenou – bych na to do ohne samozrejme v zádném prípade nedal. (postupne se stále víc kloním k okamziku nekde mezi uvedenými hodnotami)


Alegna
27. 04. 2021
Dát tip

ozve se, když Mouřenín Petrušku probodne?


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Díky. :-)


Diona
27. 04. 2021
Dát tip

Bixley, díky...zajímavý příběh

Jak bude čas, Dřevěnou nohu zkusím najít ,-))


bixley
27. 04. 2021
Dát tip

Jasně, stává se to i v literatuře.  :-)


Safián
27. 04. 2021
Dát tip Benetka, Gora

Taková věc se stává často. Bzučí v nás cosi, co jsme někde četli nebo slyšeli nebo nám to tak alespoň připadá. Kde nejsou peníze, jsou alespoň, i když mnohdy pomyslné, pocty. I tady na Písmáku se občas autoři seperou kvůli jalovému, navíc obecnému, verši.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru