Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

zvíře tma a člověk světlo

Výběr: Gora, Radovan Jiří Voříšek, Santi€
03. 05. 2021
27
40
2101
Autor
atkij

 

 

 

zvířeti světlo dolíná

ani jiskru nenahodí

to se z času nečas rodí

vyvádí

mládě do klína

 

nespavcům škrábe na pelest

saje zdání

vrní

přede

všetvor sytý medojedem

roste a roste v everest

 

a spáčům?

sváží do týla

příběh kosmu malým vozem

tmavě modrou křísne o zem

až jiskra!

zrodí motýla

-        nový den z kukly postele

 

zvíře tma již rekvizita

svítá svítá

člověk svítá

 

 

 

 

 

 


40 názorů

atkij
26. 11. 2021
Dát tip

Díky za znovučtení...


kvaj
26. 11. 2021
Dát tip

*/


atkij
25. 08. 2021
Dát tip

Děkuji vám;)


LuckaLucyEl
16. 08. 2021
Dát tip

Velice působivá báseň. 


kvaj
11. 08. 2021
Dát tip

Zaujalo mě to tím nedořečeným tajemnem a nápady.


atkij
11. 08. 2021
Dát tip

Ani já si úplně nerozumím. A domnívám se, že lepší to už nebude. Díky za pěkný komentář. Považuji si toho, milá Entropie. 


Entropia
10. 08. 2021
Dát tip

Možná úplně nerozumím, tma a světlo jsou neoddělitelné stejně jako člověk a zvíře v jednom těle... poeticky lehce vyjádřený věčný boj protikladů, bez kterého by asi (bohužel) nebyl žádný růst možný...


Notreal
12. 07. 2021
Dát tip

za první dvě *


Diana
17. 05. 2021
Dát tip

Báseň duhou malovaná - krása!


Litartsi, napiš které to jsou metafory a proč. 

Dál píšeš, že - Forma má nezvládnutý závěr třetí sloky. O jakou formu jde?


atkij
16. 05. 2021
Dát tip Gora

Krásný nedělní podvečer všem, co zde zanechali stopu. Pročítám si vaše komentáře a poznávám sebe. S mnohými souzním, s mnohými možná teprve budu, bůhví s čím se zítra, pozítří... probudím:)

Přeji hodně radosti a častý klidný spánek. 

---

Safiáne, spojku "a" si klidně odpustím. Několikrát jsem dané místo měnila. Přesně jsi na to kápnul.  A interpunkce v závěru? Je to asi podivné ( přála bych si samozřejmě podivuhodné), ale členila jsem přesně dle svého záměru. Člověk svítá... Věřím tomu. Všem však dávám volnost k vlastnímu  interpretačnímu uchopení. 

 


Litarts
09. 05. 2021
Dát tip

Přece jen něco napíši:

Nejvíce mne zde zarazily ty nepřirozené, až kýčovité metafory. Forma má nezvládnutý závěr třetí sloky, s dohrou té poslední. Ale je to zařazeno do kategorie "Mimo", a větší ambice si to nedělá.


Bačkovský
07. 05. 2021
Dát tip

Je to takové čerstvé, nové, neohrané. Jak už jsem někde psal, na Písmáku se se dá najít velmi dobrá poezie. I téma je mi blízké. Tak díky 


nevím co bych dodal, snad jen, že do výběru řadím ztěžka, tohle snadno


Janina6
04. 05. 2021
Dát tip

No jo, no. Už to vzdávám :-)


Litarts
04. 05. 2021
Dát tip

Já píši vázané verše (dokonce pevně vázané), nic jiného to není, vše je ve vývoji. A experimentuji také. Pozor na dogmatické chápání věcí.


Janina6
04. 05. 2021
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Litarts: K takové sebejistotě nelze než gratulovat. Pro "mě a mně podobné" je možná trochu zavádějící ta kategorie "vázané verše" - pokud dáš svým dílům toto označení, pak člověk prostě vázané verše očekává. Ale chápu, že kategorie "Mimo" nebo "Ostatní nezařaditelné" se ti nemusí líbit. Divím se, že tu Písmák nemá třeba kategorii Experimentální, což by asi v tomto případě bylo blíž pravdě. Díky za tvůj čas.


lawenderr
04. 05. 2021
Dát tip Gora

jo! vrátila jsem se s porozuměním ... tomu zvířeti:) a díky, to zvíře jsem si adoptovala :D


Litarts
04. 05. 2021
Dát tip

Schémata vázaného verše znám, jejich rytmus, rovněž použití rýmů, a také český jazyk. Pracuji se všemi těmito vyjadřovacími prostředky, ale vám a vám podobným pojetí a kulturní rovinu své poezie nevysvětlím. Je to o životě, o jeho proměnách a filosofii, ne o akademických šablonách.  Vy pečte koláčky, aby se daly jíst.


Janina6
04. 05. 2021
Dát tip

Litartsi, a amatéři se samozřejmě nic učit nemusí, můžou péct koláčky z pilin a říkat tomu originalita, akorát jíst se to moc nedá. Tak ať se daří.


Janina6
04. 05. 2021
Dát tip

Safiáne, tys mu ale přece napsal několik komentářů, kde věcně vysvětluješ v podstatě základní věci, které patří k vázanému verši. Člověk, který má rád češtinu, by se nad tím zamyslel a třeba si zkusil o teorii verše něco přečíst... Ono je ale asi jednodušší si říct, že píšu dokonale, jen mě nechápou.


Krásně zvukomalebné :) Čte se úplně sama...


Safián
03. 05. 2021
Dát tip Gora

Janino, nechme ho být. Neměl jsem se do toho míchat. Myslím, že není prudič (možná jen zatím), jen vyjadřuje svůj názor. A názory mohou být různé.  Já vím. na komunitním serveru, kde je literatura stále více jen záminkou, to může rušit.


Litarts
03. 05. 2021
Dát tip

Ale vždyť jsme mezi amatéry.


Janina6
03. 05. 2021
Dát tip

Safiáe, dobře řečeno. A samozřejmě máš pravdu v tom, že dobrý kritik nutně nemusí být dobrý básník... ale tento pán je v oblasti poezie evidentně naprostý packal a přitom chodí po oceňovaných dílech a prudí... tak jsem se neudržela.


Safián
03. 05. 2021
Dát tip Gora, Janina6, Radovan Jiří Voříšek, egil

Pane Litartsi, já znám dobře vaše básně a nespojuji umění hodnotit s uměním psát. Ale přece jen se zdá, že vaše hodnocení  je přece jen zasaženo náhledem, který rozvíjíte ve svých výtvorech. věcně i básnicky jsou natolik nesrozumitelné, že si lze jen těžko udělat představu, co vlastně máte na mysli. Vy třeba uplatňujete nerytmický rytmus, rytmicky nesouladné rýmování, kakofonii atd., tedy prvky které v tomto uspořádání málokdo chápe. Navíc vám připadá chabá i práce některých velmi uznávaných básníků (Mácha). Možná by nebylo od věci, kdybyste se o  svá východiska podělil s publikem, aby vám lépe rozumělo. Vy tu píšete, že je to úplně mimo. Ale to přece není pravda. Možná je to mimo vaše chápání poetiky, ale nic víc. navíc byste se tu mohl přiučit práci s rytmem a jednotě výrazu.


Safián
03. 05. 2021
Dát tip Gora

Pozoruhodná báseň. Nejen osobitým způsobem zpracování "vnitřního" podnětu, ale zejména tvořivou prací s rytmem. Působí tu v komorní poloze jako přikládání do orchestrálního kotle končící radostným výbuchem a zlomem. Možná by se v zájmu tohoto stupňování dalo vypustit mezi dvěma roste, ale to je jen drobný detail. Jen v tom konci, v melodickém dovětku, se trochu nevyznám. Ne básnicky, tomu rozumím, ale věcně. Možná to dělá zápis bez interpunkce. Když si ji domyslím, v posledních třech verších oddělím každé slovo čárkou, najednou se hudba vrátí a melodický dovětek pěkně dílo uzavře. Ale stejně. Cožpak člověk není  jen zvíře jako prase, pes nebo hyena?


Litarts
03. 05. 2021
Dát tip

Poezii jistě má smysl hodnotit a dobrou ocením.


lawenderr
03. 05. 2021
Dát tip

hezkyyyy ... to je teda jiskřivý oříšek :) líbí a louskám - věřím ti jadérko! (důvěřuj ale prověřuj - ještě se vrátím:) Tahle mě moc baví.


Janina6
03. 05. 2021
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Jak jsem se tak koukla na tvoje díla, Litarsi, myslím, že ve skutečnosti nemá smysl, abys hodnotil poezii...


Litarts
03. 05. 2021
Dát tip

Je to opravdu mimo, nemá smysl to hodnotit.


CHT
02. 05. 2021
Dát tip Gora

jistěže plná významů! a v skrytu duše doufám v autorčinu potměšilost.


V noci bývá rušno, hlavně, když se spí.


Diana
02. 05. 2021
Dát tip Gora

Zaujalo, krásné, plné významů..


Janina6
02. 05. 2021
Dát tip Gora

Bezva vývoj... :-)


blacksabbath
02. 05. 2021
Dát tip Gora

nádherné!!!!!!!!!!!!..................*/************************


Kočkodan
02. 05. 2021
Dát tip Gora

 

Jiskra zrodila motýla a Jitka pěkné dílko.

 

Hlavně ať nespavcům neškrábe na pelest zvíře zvané Xestobium rufovillosum. ;-)


Gora
02. 05. 2021
Dát tip blacksabbath

Poezie tvého náhledu na svět je pro mě objevná, blízká... závěr extra působivý, Jitko.



Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru