Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

- CIX-

Výběr: snake_01, atkij, Gora
10. 05. 2021
27
25
1479
Autor
per_zay

verze původní (a) a upravená (b) ... která? 

 

-

 

(a)

 

gotický chrlič

v kamenné tlamě draka

zobáčky ptáčat

 

-

 

(b)

 

kamenný chrlič

v tlamě draka

zobáčky ptáčat

 

-

 

 


25 názorů

teisan
16. 05. 2021
Dát tip

snake_01:

"Manýristická spirála"...dobrá, stručná definice (s tvým dovolením budu používat) - ano, je to přesně o tom, co jsem měl na mysli. Je dobré, že jsi prakticky pokaždé pochopil co jsem tím mínil...podmínkou samozřejmě není nutnost souhlasu za každou cenu.


Dagmaram
14. 05. 2021
Dát tip

hezké. Určitě za a)


snake_01
14. 05. 2021
Dát tip Gora, Radmila Marie

Teisane, díky za vysvětlení, s tím plně souhlasím. Určitě není nutné, aby bylo haiku vždy "vznešené" nebo "vysoké", dovedu si představit, kam by to dlouhodobě vedlo, kdyby někdo takový nárok prosazoval - výsledkem by zřejmě byla nějaká manýristická spirála (a to je možná to, co jsi naznačoval se své první kritice, je to tak?) 

A ještě jako vtipnou historku k brýlím přidám tohle:

Kdysi jsem na kole projížděl Černožicemi a když jsem čekal na křižovatce, rozhlas hlásil:

Z domu čp. 53 se ztratila želva,

naposledy byla spatřena u domu čp. 54,

prosíme nálezce, aby ji navrátili na původní adresu.

 

 


teisan
14. 05. 2021
Dát tip snake_01, Gora

snake_01...věčný problém - "co tím chtěl básník vlastně říci"...ano, je to Issa.

Co tady k tomu napsali jiní:

"Issa byl vzdálen stovky kilometrů od velkých soch Buddhy v Kamakuře a Naře, musel si tedy na celou scénu jenom vzpomínat, nebo, co považuji ještě za pravděpodobnější, celé si to vymyslel...velká, těžká socha Buddhy kýchne, pták vylétne ven."

Jinak další názory nedám narychlo dohromady, je toho více a hlavně všude možně roztroušené, ale...

"Jde právě a jenom o to, tu překážku západního, lineárního myšlení, ať už se jedná o náboženství (od Genesis k Apokalypse) nebo přírodní vědy (příčina a účinek), překonat."

Tím chci jenom říci, že není třeba v haiku vidět - skoro pokaždé - něco jenom takhle "vznešeného" (i když samozřejmě si to můžeš interpretovat po svém), ale že stejnou hodnotu - u dobrého haiku - má "tvoje beruška na šachovnici" nebo zde citovaný Darmošlap, popř. i tohle...(neboť všude je vesmír :).

 

"našly se brýle"

hlásí obecní rozhlas

 


snake_01
14. 05. 2021
Dát tip Gora

Teisane,

pokud se nepletu, to haiku a Buddhou a vlaštovkou je od Issy, je to tak?

Nemyslíš, že je v tom přeci jen něco víc než záměr pobavit široké publikum?

Napadá mě například: Protože je vlaštovka v japonské kultuře spojovaná s toužením, melancholií a zárnutkem, vylétnutí vlaštovky by mohlo být snadno vnímáno jako symbol naplnění Buddhova učení - zbavit se sepjetí s tímto světem, získat nadhled nad svými emocemi.

Zároveň to, že vlaštovka vylétá z nosní dírky je docela určitě propojeno s běžným meditačním cvičením (nadechování a vydechování vzduchu jednotlivými nosními dírkami).

Mně osobně přijde ten text docela obsažný a objevný.


CHT
12. 05. 2021
Dát tip

teisanovu kritiku jsem sice pochválil, za odvedenou práci a odvahu vyslovit názor, ale můj názor je jiný: že ta dvě haiku se nedají moc srovnávat. Hodně v tom textu dokáže nepřítomnost slovesa. Čtenáře to nekompromisně nutí k námaze.


annnie
12. 05. 2021
Dát tip

Trochu jsem se za tebe urazila. Tohle že je plytký? Vždyť je to oslava věčnýho života! Nojo, to máš za to, že se ptáš :)

Pro mě ta první nádherná, víc obrazová, druhá dobrá. TIP!!! 


per_zay
11. 05. 2021
Dát tip

hmmm...tak jsem čekal co napíše teisan .. a to jsem se dočkal ...

takže?:

mastnými prsty

obírám maso na kost

sytost je jinde

...

jo, Roman je studnice (čerstvé vody)..

stále to zkouším, snažím se (a určitě ne o bulvár) - to mi nepřipadá zbytečné..

snake_01: jo, trefil jsi to...proto jsem dal obě verze (i tu "ořezanou") 

oběma (i ostatním) dík .. za komentáře ... a snahu o (nejen můj) posun...


Dan TM
11. 05. 2021
Dát tip

Krásný! 


To druhé se mi líbí víc.


teisan
10. 05. 2021
Dát tip CHT

Tady není důležité hodnotit dobré/ špatné, ale - jako celek - zbytečné (na tebe). Dílka postavená jenom na kontrastu nemají žádnou velkou hodnotu už jenom z toho důvodu, že tam nelze mluvit o nějakém přesahu, který většinou postrádají, ale (opět většinou) o vyhledávání atraktivních témat, která se potom stupňují a stupňují až je z toho obyčejný bulvár. Velmi líbivé haiku  z tradiční kuchyně...

 

Z levé nosní dírky

velkého Budhy

vylétla vlašťovka

 

Dobře napsané, vtipné, srandička, ale to všecho jenom k pobavení, nic jiného za tím není (znalci-rozbor) a to samé (podobné) tvoje...škoda. Škoda v tom, abys i nadále takhle pokračoval - jenom atrakce pro masy.

 

Zkus přemýšlet o jiných...např. Darmošlap, haiku až na dřeň, analýzy možné na 10 A4 stránek (a nebo taky jenom na mávnutí rukou nad zdánlivou jednoduchostí).

 

Bezesná noc -

kaštany padají

na obě strany plotu.

 

Tohle semínko smrku,

co jsem chytil,

mi chutnalo nejvíc.

 


Tej
10. 05. 2021
Dát tip

Mně zase první:)


vesuvanka
10. 05. 2021
Dát tip

Líbí se mně obě, trochu víc druhé :-))), TIP


Krásné! U mne boduje první. Vidím to tak nějak jasněji :)


Janina6
10. 05. 2021
Dát tip

O.k.


snake_01
10. 05. 2021
Dát tip

Janina6: nejde o rytmus, ale o dodržení sylabického schématu 5-7-5, také proto, myslím, je ten první text velmi podařený. Navíc je tu kontrast studeného kamene a teplého hnízda. Možná by se dalo argumentovat tím, že je to plejonasmus a slovo "kamenný" je nadbytečné, ale mně to v tomto případě tak nepřijde, myslím, že to adjektivum přináší vlastní kvalitu.


Oběěě! Líbí se mi ty hrátky se slovy!


Janina6
10. 05. 2021
Dát tip

Plastičtější obrázek ve mně vyvolává ten přívlastek "gotický", ale na druhou stranu se mi "v tlamě draka" zdá rytmičtější než "v kamenné tlamě draka". Asi by se mi líbilo nějaké c... :-)

gotický chrlič

v tlamě draka

zobáčky ptáčat


obě!!!!.....*/*********


Kamamura
10. 05. 2021
Dát tip

Husitská varia-(c)é:

Drcený kameník

v železné panně

bodáčky práčat. 


atkij
09. 05. 2021
Dát tip

Skvělé. První se mi zamlouvá o pípnutí víc. Kdysi jsem se pokoušela zaznamenat postolčí hnízdo ve střílně hradu. Musím prohledat. 

U Tebe moc ráda T. + V. 


snake_01
09. 05. 2021
Dát tip atkij, blacksabbath, CHT

To je krásné foto-haiku. Víc se mi osobně líbí asi to první, chápu, proč nad slovem "gotický" váháš, vnáší to do haiku historické uvažování, ale zároveň slovo "gotický" je synonymem k "hodně starý", zde konktétně v přímém kontrastu k "velmi mladému" v podání ptáčat. Přesah je tedy zřejmý.


Gora
09. 05. 2021
Dát tip

za b...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru