Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Z MOSTECKA AŽ NA KONEC SVĚTA

20. 05. 2021
19
25
836
Autor
vesuvanka

Vzpomínka na malíře...

Z MOSTECKA AŽ NA KONEC SVĚTA

Tak bychom mohli obrazně nazvat uměleckou pouť malíře Bohdana Kopeckého.

Bohdan Kopecký 
se narodil 23. srpna 1928 v Litomyšlí (zemřel 22. října 2010 v Litomyšli). V roce 1946 začal studovat  na Akademii výtvarných umění u profesora Otakara Nejedlého. Byl jedním z jeho nejlepších žáků. Po ukončení studií nastoupil základní vojenskou službu v PTP. Pracoval v dolech na Ostravsku a na Mostecku v Litvínově, kde maloval krajinu s oprámy (zatopenými jámami, vzniklými povrchovou těžbou), opuštěnými domky a haldami.

Po skončení vojny zůstal v Litvínově a věnoval se naplno malování průmyslové severočeské krajiny. Začal malovat sytými barvami po vzoru Vincenta van Gogha. Později oživoval  mrtvé krajiny rostlinami. Ve svém stylu malby se postupem doby propracovával  k abstrakci.

Tvorba Bohdana Kopeckého svými originálními náměty i zpracováním upoutávala pozornost. Malíř byl  přijat za člena severočeské pobočky Svazu československých výtvarných umělců. V roce 1959 získal 1. cenu  v celostátní soutěži Světového festivalu mládeže ve Vídní. Kromě krajin maloval portréty mosteckých horníků, za něž dostal zvláštní  ocenění v roce 1960.

 

 V roce 1961 se zúčastnil pařížské výstavy se skupinou československých výtvarníků. V roce 1965 byl vyslán jako představitel malířů havířské krajiny do jugoslávského hornického  města Tuzly. Byl uznávaným umělcem, vystavoval společně s dalšími výtvarníky,  i samostatně. V roce 1967 obdržel uznání za Nejkrásnější knihu roku, za ilustrace ke Slezským  písním Petra Bezruče.

Velký zvrat v životě Bohdana Kopeckého nastal po roce 1968. Kvůli svým názorům už nesměl  vystavovat a dokonce byl nucen opustit Mostecko. Vrátil se do rodné Litomyšle, ale ve městě ani v jeho blízkém  okolí nenacházel inspiraci k malování.  Pracoval v oddělení propagace JZD v Dolním Újezdě u Litomyšle a zapojoval se do společenského a kulturního dění.

Za inspirativní považoval sopečné krajiny.  Rád by některou navštívil, ale do roku 1989 to byl jen sen. Po roce 1989 dostal Bohdan Kopecký nový elán k malování. Navštívil Kanárské ostrovy, kde na něj obzvláště zapůsobil  ostrov Lanzarote. Krajina s jedinečným reliéfem, tvořená lávami různých barev i tvarů, byla pro něj tím pravým motivem a inspirací, byla přesně tím, co hledal.


V roce 1994 a opakovaně  v roce  1997 navštívil další vulkanicky aktivní krajinu -  ostrov Havaj, kde mu učarovala rozsáhlá čerstvá lávová pole vulkánu Kilauea, která měla úplně jinou barvu a tvary než lávy na Lanzarote. Plný nadšení namaloval velký soubor  abstraktních obrazů, nazvaný "Lávová pole bohyně Pelé". Bylo to vrcholné dílo malíře, který našel inspiraci tam, kde by ji málokdo hledal.
 

 


25 názorů

vesuvanka
05. 10. 2021
Dát tip

Mílo, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
08. 06. 2021
Dát tip

Romane, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
30. 05. 2021
Dát tip

Peter, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
23. 05. 2021
Dát tip

Marti, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


vesuvanka
23. 05. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Bohdan Kopecký nebyl zdrojem mé inspirace. Malovat sopky a sopečné krajiny jsem začala mnohem dříve, než jsem se o něm dozvěděla. Protože jsem si připadala osamělá svými neobvyklými náměty obrazů, hledala jsem na internetu současného malíře, jehož inspirují vulkány - našla, ale bohužel pozdě. (V 19. století hodně malířů, malovalo erupce Vesuvu a pohledy na Neapolský záliv - byli to Italové, Francouzi, Němci, Angličané, Dánové, Norové, Rusové, ale ani jeden Čech...)  

Pátrala jsem samozřejmě i po malířích Českého středohoří a mezi nimi našla i Františka Horu, kterého jsem poznala dokonce i osobně na vernisáži mých obrázků Středohoří v Muzeu českého granátu v Třebenicích. 


Markel
23. 05. 2021
Dát tip

zajímavé povídání i obrázek *


zeleda
23. 05. 2021
Dát tip

Jano, to jméno neznám, ale soudím, že to mohl být jeden z tvých inspiračních zdrojů. Působil  v severočeské pobočce v době, kdy jí předesal můj strýc František Hora. Rád jsem si obrazy prohlédl alespoň takto. 


vesuvanka
22. 05. 2021
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
22. 05. 2021
Dát tip annnie

Aničko, mám radost, že Tě malíř zaujal. Děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


annnie
21. 05. 2021
Dát tip

Velmi zajímavej autor! Díky moc za osvětu, jsem ráda, že ho díky tobě znám. a.


vesuvanka
21. 05. 2021
Dát tip

Renato, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Malíře jsem také dlouho neznala. Škoda, že jsem ho objevila až po jeho smrti. Zajímala by mě jeho technika malby lávových polí. Na mě některé obrazy působí dojmem, jako by byly tepány do kovu. 


bixley
21. 05. 2021
Dát tip

Tohoto autora jsem neznala, děkuji za přiblížení. Rané obrazy připomínají kubismus.


vesuvanka
20. 05. 2021
Dát tip

Nikolasi a fialko, děkuji za zastavení a Tipy :-)))


vesuvanka
20. 05. 2021
Dát tip

Liduško a Maruško, děkuji za zastavení a milou odezvu i Tipy :-))). 

Já jsem díla Bohdana Kopeckého neznala, objevila jsem je až na internetu, když jsem pátrala po našich malířích, pro něž byly inspirací vulkány, a byla jsem mile překvapena. 


Díky za zajímavé informace, pak jsem ale zjistala, že jeho dílo znám.


Alegna
20. 05. 2021
Dát tip

Jani děkuji za přiblížení malíře Kopeckého i jeho obrazů, zase jsem o něco bohatší


vesuvanka
20. 05. 2021
Dát tip

Milane, Aru a Aleši, děkuji za zastavení a Tipy :-)))


vesuvanka
20. 05. 2021
Dát tip Gora

Irenko, to je prima, díky za prohlédnutí  :-)))



Gora
20. 05. 2021
Dát tip

Děkuju, Jani, otevřel se mi první... dobré ilustrace a obrazy!


vesuvanka
20. 05. 2021
Dát tip blacksabbath, dievča z lesa

Irenko, dievča z lesa a ivi, děkuji za přečtení, milá slova i Tipy :-)))

Obrazy Bohdana Kopeckého se mně také líbí, jak barevností, tak i stylem malby.

Přidávám odkazy na obrazy Bohdana Kopeckého, na druhém jsou Lávová pole bohyně Pelé snad se otevřou:

https://www.google.com/search?q=Bohdan+Kopecký+slezské+p%C3%ADsně&rls=com.microsoft:cs-CZ:IE-SearchBox&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwivqt3Sr8fsAhXJAmMBHVFYBNoQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=835#imgrc=3nnKcHC44nuHyM

 

https://www.google.com/search?q=bohdan+kopeck%C3%BD+l%C3%A1vov%C3%A1+pole+bohyn%C4%9B+pel%C3%A9&client=firefox-b-d&sxsrf=ALeKk005-rP60K4DL8bs0-nS0Buy0aF_YA:1621523922388&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwivxI2rx9jwAhVJm6QKHQ6_AFYQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1280&bih=542

 


Jani....děkuji za rozšíření mého obzoru...*/*****


nádherné štruktúry v grafike i vo farbe ... vďaka za zážitok


Gora
20. 05. 2021
Dát tip

Jani, díky za přiblížení života a díla malíře B. Kopeckého. Prohlídla jsem si "klikací" odkazy, jen ty přímo v článku mi zůstaly utajeny, ale i tak děkuju.

Zaujalo mne m.j. to, že JZD v Dolním Újezdě mělo vůbec oddělení propagace, kde mohl po 68 pracovat, a samozřejmě jeho další inspirace vulkány.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru