Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Po bouři

31. 05. 2021
15
19
955
Autor
Musaši

 

 

Michail Jurjevič Lermontov:  Plachta

 

Bělá se plachta osamělá

v modravé páře nad mořem . . .

Co hledá v dálce? Kam by chtěla?

Proč opouští svou rodnou zem?

 

Vlny si hrají, vítr svistí

a stožár skřípe bolestí . . .

Ach běda, nejde hledat štěstí,

a neutíká od štěstí!

 

Pod ní lesk blankytného moře

a nad ní zlatý slunce svit. . . 

Ona si vzpurně žádá bouře,

jako by v bouřích jen - byl klid!

 

Překlad - Emanuel Frynta

 

 

 

 

Po bouři

 

Vítr se utišil i rozběsněné vlny

přestaly bičovat ty černé stěny skal,

jež strmí nad pláží a písek mušlí plný

teď hyzdí chaluhy.  Zas moře třísní kal.

Mdlé ticho po bouři - klid - smutné hlasy racků

nad pustým pobřežím do šedi věší stesk

a mrtvé medůzy ve změti mokrých klacků

už postrádají tvar, už ztratily svůj lesk.

Na stěžni zlomeném jen cár servané plachty

zbyl z pyšné kocábky, která se chtěla rvát

s výzvami Osudu... Ó Romantiku, ach, ty

prokletý básníku - když vichr přestal vát,

               spíš s tváří u kotvy tam mezi sebevrahy,

               co vidí všude mříž, jimž Domov nebyl drahý.

 

 

 

 


19 názorů

Musaši
04. 06. 2021
Dát tip

Vesuvanko,

Puškin byl odstraněn z cesty z politických důvodů. Byl zabit v souboji jakožto politicky nepohodlný. O tom je Lermontovova báseň Na smrt Puškinovu. Lermontov byl zabit kvůli zcela banálnímu sporu s bývalým spolužákem z vojenské školy. Tomuto souboji se bylo možné vyhnout a to, že na něm Lermontov přesto trval se dá vyložit jako určitý způsob sebevraždy.


Lerak12
01. 06. 2021
Dát tip

Díky, za odkaz. Jsem zde už nějaký čas a Vaši tvorbu sleduji pruběžně*


vesuvanka
01. 06. 2021
Dát tip

Musaši, díky. Teď jsem si vzpomněla i na Puškina. Když jsme se o něm ve škole učili, měla jsem tehdy dojem, že postavou Lenského v Evženu Oněginovi si Puškin nechtěně předpověděl svůj osud.


Musaši
01. 06. 2021
Dát tip

Leraku,

pokud by tě můj překlad zajímal celý, najdeš ho spolu s dalšími překlady Lermontova na mé autorské stránce. K básni Po bouři jsem ale nakonec připojil lepší překlad Plachty od Emanuela Frynty a dal jsem ho tam celý, aby čtenáři líp pochopili, k jaké básni se můj sonet vlastně vztahuje.


Musaši
01. 06. 2021
Dát tip

Tej,

děkuji a jsem rád, že se ti sonetek líbil. Romantismus opravdu není ani zábavný ani veselý, ale pro mne je velmi inspirativní.


Musaši
01. 06. 2021
Dát tip

Abakusko,

typickým sebevrahem je námořník z Lermontovovy básně.(Předkládám lepší překlad Plachty, než byl ten můj.)  V originále je zajímavé, že se mladý Michail( báseň Plachta napsal v sedmnácti letech ) v celé básni svými apostrofami obrací jen a jen k antropomorfní  plachtě.  Možná tím chtěl naznačit, že vášně jako vichr na moři vanou do plachet v naší hlavě. 


Musaši
01. 06. 2021
Dát tip

vesuvanko,

Lermontov, který tak často vyzýval Osud na souboj, taky při souboji umřel. Nepatřil k těm, nad kterými drží anděl strážný ruku věčně. Ale podobně tragicky jako Lermontov zahynulo víc romantických básníků: Byron, Petéfi a další.


Musaši
01. 06. 2021
Dát tip

Nami,

díky za uvítání. Budu se tu už vyskytovat jen velmi sporadicky. Veřejný internet v knihovnách sice znovu oteřeli a zatím jsem tu sám, ale je jen otázkou času, než se sem opět nahrnou davy.


Lerak12
01. 06. 2021
Dát tip

Našel jsem si.

Tvá součást překladu - bych řekl, že je tvůrčím přínosem*


Tej
31. 05. 2021
Dát tip

Jako bych se k tomu moři přenesla, smutné,ale krásné napsané


Abakus
31. 05. 2021
Dát tip

Neviem, či sú námorníci typickými sebevrahmi. Ale inak páči. 


vesuvanka
31. 05. 2021
Dát tip

Krásný a smutný obraz ve verších, TIP


Nami 99
31. 05. 2021
Dát tip

Vítej


Musaši
31. 05. 2021
Dát tip blacksabbath

Diano,

každý kapitán rozhodně nepropluje úspěšně kolem Mysu dobré naděje.


Diana
31. 05. 2021
Dát tip

Krásně smutné. 


Musaši
31. 05. 2021
Dát tip

Děkuji za tipy i za upozornění na chybu.

Tahle básnička je velmi autobiografická. Samozřejmě v rámci mého "neosymbolismu".


Musaši
31. 05. 2021
Dát tip

Děkuji za tipy i za upozornění na chybu.

Tahle básnička je velmi autobiografická. Samozřejmě v rámci mého "neosymbolismu".


Zas može třísní kal. - S výslovnosťou nie Čecha ;-)


Gora
31. 05. 2021
Dát tip

Lermontova jsem měla ráda, působil exoticky... povedlo se vystihnout náladu.

 Zas može třísní kal. -  Zas moře třísní kal.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru