Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Večerní písně: Adam místo Vítězslava

02. 06. 2021
26
48
1273
Autor
annnie

 

Večerní písně: Adam místo Vítězslava                                                                 Matylda, středa 2.6.2021

 

Tohle je požehnaná předletní noc

po požehnaným dni

Anna stále ještě vidí kosa,

sedícího na anténě pod podvečerním nebem

zpívá jak o život

zní to celou zahradou

zní to celou Annou

 

A tak by měla psát báseň

 

Ale místo toho

peče jablíčka v županu

pro Muže, který jí zpívá

Sbohem, galánečko, já už musím jíti

ale neloučí se

sedí a trousí tklivý tóny zpod rukou

 

Jablka došly

Anna balí do těsta čtvrtky broskví

Chceš broskvičku?

Ptá se Adama

a ten se jemně

jemně

opravdu velmi jemně

pousměje:

Až potom

 


48 názorů

Morticia Adams
14. 06. 2021
Dát tip annnie

Náaaahodou! Není nad takové potom. <3


annnie
13. 06. 2021
Dát tip

Nono, paní Adamsová :) :) :)


Hih, až potom. 


annnie
08. 06. 2021
Dát tip

Zeanddrichu, tys nečet Bibli? Píše se tam zcela jasně: Je čas psát básně i čas jablka péci... v županu... :) :) :) Díky za návštěvu, pá a.


To je to, místo poezie, zde dole na světě,...,  dělat musíme, většinou, ..věci docela prozaické:) - třeba péci jablíčka v županu:)


annnie
05. 06. 2021
Dát tip

Atkij... :) :) :)

Díky, měj se vesele. Pá a.


atkij
05. 06. 2021
Dát tip

Vyvolané pousmání...předtím nebo potom si tvou báseň nejspíš připomenu :)


annnie
04. 06. 2021
Dát tip

Marcelko, díky... To víš: ty nadějeplný začátky... Jak zpívá Nohavica: ještě že člověk neví, co ho čeká...

Měj se krásně, Pá a.


annnie
04. 06. 2021
Dát tip

Janino, díky. Popravdě: sama se až divím... Měj krásnej víkend, Pá a.


Marcela.K.
04. 06. 2021
Dát tip

Budiž ti to přáno :-) ...i Adamovi 

 


annnie
04. 06. 2021
Dát tip

Kaji, díky. Všimla jsem si dávno, že jsi rozebírací :). Považuju to za dobrej princip (obecně). Jen je důležitý nezapomenout pak na sborku :), že?

Měj se, pá a.


annnie
04. 06. 2021
Dát tip

Theo! Co kdybych předstírala, že to tak vůbec nebylo myšleno? :) Dík, že ses stavila! Měj mile nezbednej den, pá a.


Kaj
04. 06. 2021
Dát tip

Milá annnie děkuji, rádo se stalo.

Rozbor rozboru :-) :

Naopak jsem se obával, že Ti to bude nepříjemné. Stále pochybuji, že to sem patří. Mám docela rád rozbory obrazů. Často mám rád rozbory bible, které mě dobře školí. Méně mám rád faráře, kteří jedou v kolejích oficiálních rozborů, což jim sice pomáhá nikam daleko neuhnout, ale oklešťuje to fantazii při četbě tak barevného textu. Rozbory básní (měl jsem jich málo, mám čistě technické vzdělání) mě spíš odrazovaly. Nelíbilo se mi kopyto, na které má být naražené mé vnímání. 

Jinak jsou si všechny uváděné rozbory asi podobné. Je to jen můj problém, že je vnímám jinak. 

Pokud může být rozbor dobrý, tak snad tím, že potvrdí kvalitu básně tím, že na ní jde vůbec udělat. 


Juuuuva, to je ale nezbedné! I ty jedna! 


Benetka
03. 06. 2021
Dát tip

Po móc dlouuuuuuuuuuuuuuuhé době jsem si koupil knížku. Napsal ji Vlasta Redl. Jmenuje se to KAM NA TO CHODÍM (texty a jejich příběhy). Úžasné počtení! Sbohem galánečko tam žel není ale to nic nemění na to že Vlasta prostě UMÍ! :)


Já Lucie píšu...
03. 06. 2021
Dát tip aleš-novák

Už přemlouvám mámu, abychom zkusily ty jablíčka... :) 


Janina6
03. 06. 2021
Dát tip 8hanka

Ach :-) V hlavě vzpomínku na zpěv kosa a na dosah muže, který mi zpívá "Sbohem, galánečko"... úžasná představa.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Milá Lucie, s tebou je vždy radost pohovořit - i pojíst jablíčka či broskve... Díky moc. Přeju krásnej zbytek večera. Sbohem, galánečko... :)


Já Lucie píšu...
03. 06. 2021
Dát tip aleš-novák

No tak to byla vážně pochoutka na večer, annnie :) Úplně jsem na ně dostala chuť, mně by nevadili ani ty broskve, hehe :) Jakmile si zmínila píseň Sbohem galánečko, tak mi (překvapivě) začala znít v hlavě a nemohu ji z tama vůbec dostat. Závěr skvostní! A opět musím uznat, že je v tom hodně významů... U mě ale převyšuje poklidný, příjemný, večerní pocit :)

Přeji Ti krásný večer plný jablíček v županu ;)


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Aleši, děkuju za uznalé pochopení odkazu i za odkaz pro pochopení těm, kdo neznají. Měj krásnej večer, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip blacksabbath

Black... já radši mlčím... závěr bych nerozmazávala :)

A pokud jde o řízek, navrhuju kompromis: co třeba smaženej lilek??? Velká lahůdka!!!

Měj se skvěle, motorkářko! Pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Květoni! Ty jsi mi teda řízek! Já tady něžně jemně stydlivě, a ty takovýhle maso!!! Hrůůůza!!!

Měj se pěkně vypečeně a zase někdy přijď, i když je to u mě holt vegetariánskej bufet :). Pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

K3, moc díky! Doufám, že se Vítězslav v hrobě neobrací :) Měj se krásně, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip gabi tá istá

Kaji! Takhle rozebrat bych to sama nedokázala. Obdivuju, kolik času a práce jsi do toho vložil. A já v tom hned nacházím víc, než jsem tušila :)

Přeju krásnej čas, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Cassy... Pěkně vyjádřeno... Díky moc. Měj se krásně, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Evženie milá... Vlastně si to sama trochu závidím :) Tak se klidně přidej :) Přeju krásnej předletní čas, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Andělko, díky! Měj krásnej čas, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip Benetka

Benetko... Já bych si tě asi nejradši vzala domů. Takový komplimenty jako ty mi nikdo jinej neskládá. Díky moc! Měj se přenádherně, pá a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Supizme, s rozpaky děkuji... Nojo, no... Ráda jsem tě zas viděla! Měj se fajn a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Ukrytá v máku, děkuju! Přeju krásnej večer a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip gabi tá istá

Gabi!!! Čauves. Díkes. Zase přijď! Maj sa, bejby! Pozdravuj mamu, a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Dievča... Já vlastně taky "očím"... - zvláštní sloveso, to sis vymyslela nebo fakt existuje??? Díky MOC, měj se letně a.


annnie
03. 06. 2021
Dát tip

Kočkodane, nevěřím! Díky za návštěvu, měj se krásně a.


líbí se mi ten nenápadný odkaz na Večerní písně Vítězslava Hálka z roku 1859...


ann....ty uličnice...:-))))....krásný závěr.....( plně souhlasím s Květoněm:-)))) )


Květoň Zahájský
03. 06. 2021
Dát tip Benetka, 8hanka

Broskvička v županu, hmm... Má to pravda jistý erotický náboj. Ale řízek je řízek.


Kaj
03. 06. 2021
Dát tip K3, Kočkodan, gabi tá istá

Báseň vychází i ze smutku písně Sbohem galánečko. Pokud autor použije odkaz na jiné dílo, tak přisvojí něco z jeho krásy svému dílu. Tak to podle mě dělá i Anna. Dál s tím pracuje. Přetavuje smutek v radost - muž neodchází. Vzniká radostná báseň, kterou je mnohem těžší napsat než ty smutné. Autorce se podařila. 

Píše se tam o předletní noci. Čas sklizně je tedy daleko. Jablíčka musela být dlouho ve sklepě, než jim autorka pomohla do županu. Vytváří to pro mě určité napětí (není nijak špatné).

Jsem velmi zatížený na Vyhnání z ráje. Místo Adama (ten se v básni také vyskytuje) dostává župan (fíkový list, později suknice) jablko poznání. toho je ale pomálu a tak autorka sahá po jiném ovoci...

Upřímně doznávám, že vůbec nevím, zda mám na to to takto rozebírat. To ať posoudí autorka. Rozebírání je můj způsob četby, ve kterém mi text rozkvétá. Díky. 

PS: Kos na anténě končí s nepořízenou jako holub na střeše. "Malé" domácí štěstí, "malé" ve své kokrétnosti, začíná obětováním velkých vzletností apolínského. V Anně ale to apolínské zní. I apolínské je přetavováno a stává se z něj základ, ze kterého může dál povstávat následující vzájemná pohoda. 

A už jsem to s rozebíráním přepískl. Mám před sebou hromádku šroubečků a matiček a poezie je pryč! Kdo to teď dá dohromady? Omlouvám se.

Jako čtenář mám radost z pohody druhého. Ocitám se tak v příjemném světě, ve kterém ubívá otazníků a vykřičníků - obav z toho, co se děje druhým. 

 

 

 


K3
03. 06. 2021
Dát tip

Ani jsem neměl annnii v plánu číst, ale titul mě přivábil. Skvělé.


Kaj
03. 06. 2021
Dát tip

Krásné dny, ale poezie je večerní, noční. Líbí se mi i onen "život v županu". 


cassy
03. 06. 2021
Dát tip

Náznak je něco jako upuštěná řasa, která ví, co se děje za očima... Paráda!


Tak tomu říkám pohoda. Mohu trochu závidět?


Andělka1
03. 06. 2021
Dát tip

***


Benetka
03. 06. 2021
Dát tip

NÁDHERNÁ poezie všedního dne! Fascinuje mě s jakou lehkostí vyprávíš všechny ty příběhy! A u tohoto mě ten závěr úplně rozsekal! ;)


supizmus
03. 06. 2021
Dát tip Benetka

Ach ten konec, ten úplně změnil náladu celého díla. Povedené, díky!


:)*


nič nenapíšem ... iba tíško očím na ten zázrak lásky


Kočkodan
02. 06. 2021
Dát tip

 

Jenom utrousím, že jsme každý z (trochu) jiného těsta – mně balení nikdy nešlo...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru