Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 451 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

počtvrté 2 poznámky k možnosti žánru vintage
datum / id05.06.2021 / 521154Vytisknout |
autorduckrabbit
kategorieOstatní nezařaditelnéDalší dílo autora
zobrazeno29x
počet tipů0
v oblíbených0x
počtvrté 2 poznámky k možnosti žánru vintage

7. PODMÍNKA KONSTITUUJÍCÍ PŘÍPADNÝ FILMOVÝ ŽÁNR VINTAGE.

 

V souvislosti se stavem zvaným melancholie se ještě jednou vrátím ke slovu v těchto pokračováních již vyřčenému, totiž k mýtu; popřípadě mytologii.

 

Psal jsem, že film Hřiště snů by nemohl vzniknout, nebýt všeobecně sdíleného amerického baseballového mýtu, jehož existence je tu navíc zvýrazněna i tím, jak je do něj zahrnuto děvčátko jménem Karin, což etymologicky znamená neposkvrněná.

Tedy i nedotčená, nepoznamenaná, jak už žákyně prvních školních tříd obvykle bývají ovlivněny ne více než jen pouze odkazy mytologie říkanek a pohádek.

A přesto je to právě basebalovými tradicemi nepopsané děvčátko Karin, které nedaleko konce filmu vyřkne onu jakže zásadní větu:

Oni přijdou!

Kterou pak rozvine velikým monologem s postavami baseballových duchů za zády spisovatel Terence Mann, který nikdy v lidsky reálném světě jako osoba neexistoval, neboť se nejedná nežli jen o několikerý scenáristův výmysl.

 

Existuje-li totiž mýtus, jenž je reálně sdílen, třeba i mimo realitu, přejde potom do reálného světa.

Třeba prostřednictvím výmyslu jako je film – jak dokládá noční závěr Hřiště snů nadhledem s klikatinou automobilů s rozsvícenými světly přijíždějících tmou k venkovskému baseballovému hřišti, které na samém začátku namísto lánu kukuřice, puzen hlasem, postavil farmář Ray Kinsella.

Jestli ho postavíš, on přijde!

 

A oni přijdou, oni sem přijíždějí, jak tenkrát ve filmu, až dodneška.

Svědkové rázem dvojího mýtu téhož – vztahujícího se ovšem podvakráte k baseballu.

Shlédnutí filmu jim dalo podnět, a oni se vydají.

Dějinami pozpátku třeba i napříč celým světadílem.

 

Taková několikerá recyklace téhož mýtu ovšem fundamentální podmínkou existence filmového žánru vintage není, byť jakýsi významově významný mýtus v něm však povinně přítomen být musí.

 

 

8. PODMÍNKA KONSTITUUJÍCÍ PŘÍPADNÝ FILMOVÝ ŽÁNR VINTAGE.

 

Takovéto místo v syžetové struktuře se dramaturgicky nazývává bodem obratu.

Nacházívá se, je-li pro názornost zobrazován na průběžné křivce, kdesi před vrcholem třetí části dramatické kompozice, jež bývává nazývána krizí.

Expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa – tak zní názvy všech částí každého dobrého dramatu, tedy i filmu.

 

Já totéž místo tady v této poznámkové kompozici nazvu bodem zvratu.

Poněvadž od této chvíle zde bude všechno jiné.

Především vůči všem těm zdejším nevzdělatelným buranským hlupákům.

A to díky těm čtyřem, kteří se společně nazývávali The Beatles – John, George, Paul, Ringo a ostatní s nimi spol.

 

Předešlu ještě tvrzení, že ono nazývané nostalgie bývává některými jednotlivci prožíváno jako setrvalý životní pocit, bez něhož se žádný čtenář nebo čtenářka zde při případném absorbování dalšího čtení neobejdou.

Načež vzpomenu rok 1967, v němž se Beatles objevili v barevných uniformách na symbolickém a eklektickém obalu desky s nostalgií připominajícím názvem Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, který vytvořil výtvarník Peter Blake.

Použil v jistém smyslu recyklovaných nebo znovuvzatých oděvů, a tedy jako jeden mezi prvními stanovil nový význam dosavadního slova vintage.

Jež našinci znají zejména jako seknhend.

 

Další postup od tohoto místa byl by pro jiné tuzemce již snadný – začali by dohromady montovat filmovou povídku, na jejímž začátku by kdosi tady v tamtom dávnověku nějak přišel k dotyčné dlouhohrající vinylové desce, a tak dál.

Načež by stačilo novou strukturu vycpávat poučenými odkazy na dějovou strukturu filmu Hřiště snů, z níž jsem i já už párkrát citoval.

 

Takže si dovolím takovou zmínku ještě jednu.

V jedné chvíli děje Hřiště snů, při výčtu aktivit reálně nikdy neexistujícího spisovatele Terence Manna, Ray Kinsella před plotem ohrazujícím jeho farmu připomene i Mannovo setkání s Beatles.

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

K tomuto dílu není zatím žádný komentář.

Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor