Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pan Vrtiška: Záhada věrného psa

10. 06. 2021
13
30
817
Autor
bixley

Chcete panu Vrtiškovi vymyslet další záhadu?

Pan Vrtiška bydlel v malé vilce na kraji města. Byl to podivín, který žil stále jakýmsi starosvětským životem. Televizi neměl, internet už teprve ne. Jediné, co ve své domácnosti za moderní vymoženost strpěl, bylo rádio. A samozřejmě další nezbytnosti jako tlačítkový mobil, pračku a elektrický sporák. Nejvíce času trávil ve velkém obývacím pokoji v přízemí své vilky v ušáku u krbu a pokuřoval při tom svou oblíbenou lulčičku. Na klíně mu dost často sedával jezevčík Ferda. Stěny obýváku byly až do stropu pokryty policemi s knihami. Skoro to vypadalo jako v klášteře. Ven vycházel zásadně v buřince a s vycházkovou holí, kterou občas vyměnil za sklapnutý deštník. 
Na dveřích svého domku měl cedulku: Jiří Vrtiška, záhadolog. Ano, záhady, to byl jeho denní chleba. Spousta lidí se na něj obracela se svými problémy.
I jednoho zamračeného jarního dne takhle pokuřoval, když se ozval zvonek. Pan Vrtiška šel otevřít a na prahu spatřil mladíka s dredy v pomalovaném tričku a džínách s dírou na koleně. 
To jsem zvědav, s čím za mnou přichází, pomyslel si. Snad ví, že nemám internet.
"Brý den," snažil se být mladík zdvořilý.
"Dobrý den," odpověděl pan Vrtiška. A hned dodal: "Máš pro mě nějakou záhadu?"
"To teda jo," přisvědčil ten kluk. "Jmenuju se Filip Kopecký a bydlíme s kamarádama v jednom opuštěným baráku."
"Opuštěném domě?" zakroutil pan Vrtiška hlavou. Trochu se mu to nezdálo. Aby ještě neměl potíže s policií.
"No," vysvětloval Filip neochotně, "Je to takovej starej domek po prarodičích jednoho kámoše a zatím běží dědický řízení, tak nám to jeho rodiče dovolili..."
"No dobře," přerušil ho pan Vrtiška. "A tam se něco stalo?"
"Přímo tam ne," pokračoval Filip. "Víte, já mám psa..."
"Aha, jakou rasu?" Panu Vrtiškovi to nedalo a opět mu skočil do řeči.
"Malýho, čivavu. Akorát když jdu se svojí holkou na rande, tak ho zavřu do svýho pokoje, abysme měli klid, dveře jsou zamčený, ten barák taky a on se najednou objeví za mnou v parku! Prostě někudy pokaždý uteče!"
"To je zajímavá záhada!" Pan Vrtiška úplně ožil. "Tam se budu muset jít podívat."
A tak se domluvili na druhý odpoledne, že pan Vrtiška přijde a Filip mu všechno ukáže.
Pan Vrtiška se dostavil ve své nezbytné buřince a s hůlčičkou, zato v kufříčku si nesl baterku a francouzský klíč a další nezbytnosti. To je tedy rozpadlé stavení, pomyslel si při pohledu na domek. Těch oprav, co bude potřeba.
Filip ho zavedl do pokoje, který označil jako "svůj". Bílo hnědá chundelatá čivava běhala všude a nesnesitelně štěkala. 
"Tak tohle je Fido," představil ji Filip.
Pan Vrtiška si začal svítit baterkou na podlahu a do všech koutů, i pod skříně. Klekl si a zkoumal zeď u podlahy. Po chvíli radostně zavýskl:
"Ha, tady je ta škvíra!"
Ukázalo se, že v rohu místnosti pod skříňkou je ve stěně otvor, kterým se čivava pohodlně protáhne.
"Aha, napadlo mě, že tu musí být uvolněná cihla nebo tak něco, ale jak se dostane z baráku?" 
"A není dole sklep?" zjišťoval dál pan Vrtiška.
"To je, ale ten přece taky zamykáme."
"Jdeme se tam podívat," vykročil pan Vrtiška rázně ke schodům do sklepa.
Filip odemkl. "Není tu světlo," upozornil. Ale to už si pan Vrtiška svítil baterkou. "Podívej!" zvolal. 
Ukázal na krátký parapet v rohu sklepa s malým pootevřeným okýnkem u stropu. 
"Ta škvíra z tvého pokoje vede přímo tady na ten parapet. A potom se tvůj pejsek patrně protáhne tím okýnkem."
"No jo, ale to je spíš cesta pro kočku!" odporoval Filip.
"Ale i pro čivavu," usmál se pan  Vrtiška spokojený s tím, že vyřešil další záhadu.
"Budeš jí to muset něčím zatarasit." 
Filip přikývl. Potom se usmál: "Nebo ji na to rande brát s sebou."
Doma si pan Vrtiška zapálil lulčičku a do deníku napsal nadpis "Záhada věrného psa."
A dal se do psaní.

30 názorů

bixley
15. 06. 2021
Dát tip

:-))


Tak si to konečně vše přečtu v klidu.


bixley
11. 06. 2021
Dát tip

jakle, dědolesky jsou až v díle s mizejícími ponožkami od blacksabbath. Ale děkuji.


bixley
11. 06. 2021
Dát tip

Přemku, máš pravdu, snad se to bude dopilovávat.


bixley
11. 06. 2021
Dát tip

Kočkodane, to se ještě uvidí... :-)

Jamardi - když nemá digitální technologie, musí zapojit fyzickou námahu.:-))


lastgasp
11. 06. 2021
Dát tip blacksabbath

Dobrý nápad, který se zčerstva rozeběhl. Věřím, že parta Ťapšlapů je nažhavena. Přece jen by bylo třeba (třebismus) podrobnější a širší charakteristiku pana Vrtišky. Zatím je toho velmi málo. Také je něco více dbát na metody práce záhadologů. Příkladně, takto by nikdy záhadolog nepostupoval při vyslechnutí žadatele o pomoc. Postrádá trpělivost a příliš "skáče do řeči". Možná, další příběhy postavu Vrtišky lépe zformují.


Kočkodan
10. 06. 2021
Dát tip Gora

 

Honzíku Zemane, objevila se silná konkurence a 30 případů pana Vrtišky tě v popularitě možná i převálcuje.


Jamardi
10. 06. 2021
Dát tip

Pan Vrtiška není líný se ohnout - budu si pamatovat tuto jeho vlastnost :). Pěkné to bylo :)


bixley
10. 06. 2021
Dát tip dievča z lesa, blacksabbath

dievča, kúdoliťje krásné slovo. Jenom aby se mu nekúdolily mozkové závity. :-)


pekná prvá záhadka ... možno bude záhadológ zavalený prácou a z fajky sa mu bude neustále kúdoliť


bixley
10. 06. 2021
Dát tip

Nojo, taková záhada nezáhada. :-)


vesuvanka
10. 06. 2021
Dát tip

Renato, moc pěkně napsaný příběh s vyřešením  záhady, která vlastně záhadou nebyla - čivava našla škvíry, kudy se dostala ven, o nichž neměl Filip ani tušení. TIP


Ano, je :)


bixley
10. 06. 2021
Dát tip

To je fajn.


Super vymyšlená záhada! Moc se mi líbí, že jsou to normální věci, které jsou pro nás záhadou a pan Vrtiška nám je může vyřešit :) Ráda jsem si přečetla.


bixley
10. 06. 2021
Dát tip

blacki, tak tak.


blacksabbath
10. 06. 2021
Dát tip Gora

Ha....zajímavá záhada.....zavřených dveří a věrného psa.......tak ta už je objasněna........píšu si poznámky.....Ušák, dýmka, Ferda, buřinka, hůl nebo deštník....deník......myslím, že pan záhadolog bude mít co dělat!!!!.......na rozdíl od svých věhlasných kolegů může hledat i obyčejné věci...je tak?


Aru
10. 06. 2021
Dát tip

díky bixley, už mi to dává smysl jak to pojmout, dost jsem tápal v tom vyhlášení na hl. stránce


bixley
10. 06. 2021
Dát tip

Žejo? :-)))


Alegna
10. 06. 2021
Dát tip

pan Vrtiška dává dobré rady :)


bixley
10. 06. 2021
Dát tip Aru

Aru, správně. Inu, ztracený hrábě jsou taky záhada! A což teprve hledání jehly v kupce sena...

Ireno, to mě těší.


Aru
10. 06. 2021
Dát tip

takže to bude to jako u Colomba, stejná postava, jiný případ a postavu si bereme odsud, chápu to dobře?

jestli ho berou takovýhle záhady, tak příště bude hledat ztracený hrábě :D


Gora
10. 06. 2021
Dát tip

Dobrý psí příběh, Renato.

Pan Vrtiška je podivín, trochu geniální Sherlock Holmes s šedými mozkovými buňkami pana H.Poirota:-))... hlásím se taky.


Janina6
10. 06. 2021
Dát tip

Ano, ano, "mírně" všeho, to já v literaruře ráda :-)


bixley
10. 06. 2021
Dát tip Gora

janino, jasně, jde hlavně o to, aby to bylo tak mírně absurdní, mírně fantaskní, mírně bláznivé... atd.


bixley
10. 06. 2021
Dát tip blacksabbath

Benetko, samozřejmě! Ale pan Vrtiška - to jsem zapomněla zdůraznit - řeší záhady z hlediska světa titěrné, leč pro jednotlivce významu obrovského! 


Janina6
10. 06. 2021
Dát tip

Hehehe... tady je pro mě záhadou spíš Filipova "slepota" :-) ale dobře, že se obrátil na záhadologa. Těším se, jaké záhady vymyslí další autoři. Kdyby mě náhodou něco napadlo, písnu taky...


Benetka
10. 06. 2021
Dát tip

Copak pan Vrtiška... Ale pan Däniken panečku! To byl záhadolog! :D


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru