Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lvíčata

13. 06. 2021
3
19
653
Autor
Magdalene

Matka po smrti-

donutila lvíčata

k prvnímu lovu.


19 názorů

zeleda
16. 07. 2021
Dát tip

Kdysi jsem napsal asi třicet haiku, ale víc se s tím nezabývám. Dnes je to ale docela m´dní. Já zůstávám u tradice. 


PavelK
18. 06. 2021
Dát tip

Spíš konstatování než haiku...


Dlouhé čekání

v síti chycené chmýří

pavouk hladoví


Magdalene
16. 06. 2021
Dát tip

Sít chytne rosu....to zní jako chytne rýmu. 

Také se trápím s tímto haiku, protože tam mám nahoře i dole dvakrát čekat a nevím zatím co s tím.:-)

Dlouhé čekání 

v síti chycené chmýří

pavouk nečekal. 

 


:-) jo jo, vyznívá to vtipně

správné řešení je - síť chytne rosu, pavouk se rosy nenají


Magdalene
16. 06. 2021
Dát tip

Ještě jednou jsem si přečetla tvé vysvětlení o rose a pavučině. Copak pavučina má potřebu jíst? Já to pochopila tak, že pavouk se rosy nenají. M.


Magdalene
15. 06. 2021
Dát tip

Tak dobře. Já bych tam dala vítr. V pavučině je pouze vítr, nikoliv rosa. Rosa a pavučina, to nejde k sobě. Rosa se tvoří na trávě a nevím, že by pavouk dělal pavučiny v trávě. Z větru se nenají. Vítr v kapse, znamená, že člověk nic nemá. Ale je to jen můj názor. S rosou bych to za haiku nepovažovala. Ale je to tvé a dej si podle sebe. Tato diskuse mě baví a člověk i něco pochopí. Hezký večer. M. 


vzniklo to při vzpomínce na orosenou pavučiny

pavouk, chudák má síť k chytání hmyzu a ona, mrcha, chytne leda rosu, které se nenažere

proto je tam ta rosa důležitá


Magdalene
15. 06. 2021
Dát tip

Zkus mi to z Tvé strany rozebrat, proč je tam ta třetí věta.  Já nejsem odborník na pavouky, ale myslím si, že tam, kde hrozí rosa, pavouk nedělá sítě. Jde tam vložit jiné slovo a to už by snad haiku bylo. Nechci napovídat, je to tvé haiku. Zkus místo rosy dát jiné slovo.  .. Popřemýšlej. Hezký den.:-)

O pavoukovi mám třeba toto. Ještě nebylo zveřejněno. Můžeš udělat kritiku.:-)

Dlouhé čekání

v síti chycené chmýří

pavouk nečekal. 

 


tohle mě právě napadlo, je to haiku?

pavouk tká sítě

hladový čeká mouchu -

rosa se nejí


Kolikrát má člověk k takovým kritikám výhrady, můžou ho i štvát, přesně z těch důvodů, o kterých píšeme. Ale zase, někdo si dal práci, přemýšlel o mém dílku a věnoval mu čas. Každopádně mě vždycky (i ty kritiky, které mi přišly přitažené za vlasy) přivedly k přemýšlení a v konečném důsledku k pokusům růst.


Magdalene
15. 06. 2021
Dát tip

Přesně toto jsem měla na mysli. A nejen u Bošo´a , ale i u českých básníků v jejich knihách haiku neodpovídá dnešním moderním názorům , kteří tady dávají kritiku haiku. Mám  z toho pocit, že haiku ani tak přísná pravidla v minulosti nemělo, ale dnes se tomu přikládá větší váha. Nejlepší udavaná haiku o žábě nebo o naleštěném sedátku v kostele nesplnují podmínky, jaké tady někteří haikaři vyžadují. A přesto patří mezi nejlepší haiku. Co s tím? Asi se držet základních pravidel a nechat na ostatních,  zda se jim text líbí nebo ne. Nebo vzbudit zakladatele haiku, at vysvětlí svá pravidla, protože lidé je začali chápat asi jinak.:-)


Ony jsou ty pohledy dvoj i vícesečné. Mám např. knížku Nejlepší česká haiku, což je výběr toho nej, ale parametrům haiku odpovádá tak čtvrtina (. Osobně jsem se snažil snad rok napsat haiku, než mi kdosi, kdo se lépe vyzná, uznal pokus jako haiku čistokrevné. A furt to neumím, jen sem tam ...

Asi je to tím, že haiku, ostatně celá poezie není fyzika, která má pravidla z betonu.

Zajímavé je, že i japonská klasická haiku od autorů zakladatelů, jsou docela nehomogenní. U Bašóa např. nalezneme vtip i metafory, které by neměly být. To je přípustné v sernjú.

Tak a teď co s tím.


Magdalene
14. 06. 2021
Dát tip

Má dvě strany, jak píšeš.  Jedna, mrtvá matka, druhá malá lvíčata, která přináší život a obraz přírody kolem.  Chtěla jsem znát Tvůj názor a  moc za něj děkuji. 

Já mám jen základy haiku , ale bohužel tady jsem nenašla opravdu dobrého haikaře. Strašně si protiřečí s japonskými haikaři a jejich haiku. Ale i u českých haiku jsem našla, že tito haikaři dělají i základní chyby, které zná i začátečník.  Dávají Tipy haikům, která opravdu haiku nejsou a to mě zavádí. Proto se snažím učit jinde, ne tady. Ale ráda si přečtu názor. Měj se moc hezky. M. 


Magdalene
14. 06. 2021
Dát tip

Má dvě strany, jak píšeš.  Jedna, mrtvá matka, druhá malá lvíčata, která přináší život a obraz přírody kolem.  Chtěla jsem znát Tvůj názor a  moc za něj děkuji. 

Já mám jen základy haiku , ale bohužel tady jsem nenašla opravdu dobrého haikaře. Strašně si protiřečí s japonskými haikaři a jejich haiku. Ale i u českých haiku jsem našla, že tito haikaři dělají i základní chyby, které zná i začátečník.  Dávají Tipy haikům, která opravdu haiku nejsou a to mě zavádí. Proto se snažím učit jinde, ne tady. Ale ráda si přečtu názor. Měj se moc hezky. M. 


Ideálně by mělo být haiku zvukomalebné, a ta jeho zvukomalebnost vlastně koresponduje s obrazem, tedy obrazem také malebným. Takhle to ti japončíci psali, vlastně haiku spíš malovali. Plné kvetoucích sakur, barevných podzimů, žab skákajících do jezírka … Tady by se dalo asi polemizovat nad pošlou lvicí, kterak je malebná.

Ale zase, proč ne v českém haiku?

Dvě ideje v díle vidím i velice povedenou vazbu mez nimi – lvici, která nepřinutila lvíčata lovit přímo, ale nouzí, svou smrtí a vlastně i předanými geny lovce.

 Ano, haiku má mnoho dalších parametrů. Jsou tu výborní haikaři - teoretici, praktic i obojíi. Koukni do kategorie haiku, na díla, kritiky pod nimi, je tu i výborná teorie, akorát teď nevím, kde ji hledat, ale kdo hledá, najde a stojí to za to.


nevšední jsem napsal proto, že tohle vím jistě, jinak jistě v haiku nevím skoro nic

a proto se pokusím :-)


Magdalene
14. 06. 2021
Dát tip

Také mi to příjde takové zvláštní, ale sama to posoudit neumím. Mohl bys, prosím to haiku, pokud je to teda haiku, trošku rozebrat? Z toho, nevšední jsem se moc nedozvěděla. Jestli se má psát haiku jen všední nebo proč nevšední? Děkuji.:-)


nevšední


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru