Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Čas malin . . .

19. 06. 2021
23
39
1076
Autor
blacksabbath

Slyším zvon z kapličky,
kde děda zvonil klekání.
Zlomená větev stromu teď už

bolí jinak – víc…

Občas mě přepadne nostalgie a v myšlenkách se vracím do doby, kdy se maliny začínaly červenat.
A voněly! Bezstarostným dětstvím. Časem, kdy hlava nebyla zatížená všemi těmi životními karamboly.

Dozrávaly jedna po druhé. Ty první byly nejsladší.

Babička. Přes řásnou sukni a jupku má uvázaný modrý fěrtoch s kvítky. Budí mě každé ráno stejně:
„Vstávej, cácorko, vstávej. Nebo budeš mít na kafi škraloup.“ "Kykyryký," stvrzuje její slova bílý kohout.
Večer mě ukládá. Přikrývá naducanou péřovou duchnou. Na čelo mi dělá křížek.
Stloukáme máslo. Do plechového hrnečku se slepičkou mi nabírá podmáslí. Smějeme se spolu mým bílým vousům.

Pasu kůzlata a pomáhám kydat hnůj. Vůbec nesmrdí. Už umím štípat dříví. Dědeček mě to naučil.

My holky máme stejné modré trenýrky s kapsičkou.  Bosé nohy nebo "jarmily".  Stavíme si domečky ze šišek a klacíků. Kluci nám je bourají.

Na co mobil. Stačí hvízdnout a parta se schází na návsi. Pak šplháme na stromy pro ty nejlepší třešně. Často to odnáší roztrhané tepláky. U rybníka soupeříme s partou z vedlejší vesnice. Vítězem je ten, kdo přeplave nejrychleji na druhý břeh. A tam je žabinec. V bunkru hrajeme tichou poštu nebo vadí-nevadí.

Ještě zbývá posledních pár malin.

Pojízdná prodejna. Dědeček mi kupuje "čekuládu".

Azor. Věrný hlídač našich lumpáren. Táhne vozíček s trávou pro králíky. Babička jde pomalu za námi. Odpočíváme na mezi. Pijeme vodu ze studánky.
 
Dozrála poslední.
Dědeček sedí za stolem v sedničce. Sám. V ruce má růženec.

39 názorů

blacksabbath
20. 07. 2021
Dát tip Já Lucie píšu...

Lucinko....jsem ráda, že tě moje vzpomínání oslovilo

Petře........mně stačily dvě kačky.....pááááá

Děkuji vám a užijte si příjemný podvečer


Blackie, nádherně poetické! Nejvíc na mě dělají dojem věty o jednom slově. Řekla bych, že miniatura je plná úderných vět, které načrtávají tak úžasně atmosféru, že si pak stačí už jen představit... Dostalo se to až ke mně :)


K3...pohlednice....to je hezký příměr....děkuji


K3
04. 07. 2021
Dát tip

Četl jsem teď znovu tuhle krásnou pohlednici.


blacksabbath
20. 06. 2021
Dát tip Gora

Tej.... máte obě pravdu...ty i Gora.....hlavně, aby bylo na co vzpomínat!!!....užij si hezkou neděli...u nás už se zatahuje.....tak snad se dočkáme deště....:-)))))))


Tej
20. 06. 2021
Dát tip

Krásné dětství a vzpomínky a zážitky! A tak pěkně uceleně napsané v takovém mini útvaru a přitom je tam vše! O dnešní děti bych se nebála...mají jinou zábavu, žijí v jiné době,ale i oni budou vzpomínat a třeba si říkat..."tohle to za našeho mládí nebylo...":):). 


Karle...lusky tam "jezeďáci" neměli...:-(.......ale brambory jooo.....pečené v ohni...hmmmmm....pusy jsme měli celé černé:))))

Al. ... ...občas nám babička dělala domácí na plech....do večera byl celý čistě vylízaný .....:-))

Děkuji vám a užijte si hezkou neděli...snad zaprší...:-)))))


Alegna
19. 06. 2021
Dát tip

Krásné..... Čekuláda  - slovo i mého dětství :-)


K3
19. 06. 2021
Dát tip

Pane jo, tobě se tam toho vešlo. Skoro jako mě, my navíc chodili na obecní lusky.


Jani...naše chaloupka byla mezi Kletí a Klukem...a dědeček se tam narodil...proč říkal čekuláda nevím...ale když tak vzpomínám... říkal si selám..:-))))...škraloupy jsem si dávala na chleba, osolila....babička říkala, že je to smetana....:-))))

Evženko....přesně....při zadání TD se mi hned vybavil čas prožitý u babičky a dědy.....

Děvčata děkuji a užijte si hezký večer......Aru hlásil, že u nich prší, ale kde to je...věru nevím...:-)))))


Tk to byl přesně ten čas malin nezralých.


vesuvanka
19. 06. 2021
Dát tip

Ivi, vzpomínku z dětství jsi krásně napsala. Jsou to živé obrázky, které mi připomněly i něco z mého dětství :-)))TIP.   Škraloupy - brrr! Nabírala jsem je na lžičku a vyhazovala. Na Plzeňsku byla také čekuláda :-)))


nem ertem....:-)))))....díky za komentář....za tvůj pohled z druhé strany mince.....ruku líbám:-)))))


Abakus
19. 06. 2021
Dát tip

mala som trochu iný odtieň starých rodičov -"No jasné, ani pozdraviť nevieš, kto by ťa to aj naučil!" - to bola obvyklá uviítacia formula - je ale pravda, že zo mňa nešlo vymlátiť kýžený pozdrav "kezét csókolom!" ešte k tomu v maďarčine. Vždy som to povedala ináč. 


Helen....děkuji

Janino...už jsem starší model...co zbývá než vzpomínat (dokud můžu)...:-))))

Užijte si sobotní večer!


děkuji za nakouknutí....:-)))


Janina6
19. 06. 2021
Dát tip

Jo, přesné... takové "maliny" jsem si představovala... vzpomínací... trochu dojemné... Taky jsem si zavzpomínala.


Krásné a křehké...


Renato...kéž by všechny děti měly tak krásné vzpomínky.....děkuji!


Luboši....Luboši. Ty,ty,ty....babička nekokrhala a škraloup mi nevadil. Jo, o hraní flašky s lahví jsem raději pomlčela...smajlík s pusou od ucha k uchu.


bixley
19. 06. 2021
Dát tip

blacki, moc krásné vzpomínky na dětství. ty jsou nejkrásnější, protože si je neseme celý život.


Kočkodan
19. 06. 2021
Dát tip

 

 

Ivi, nebylo to spíš takhle? „Vstávej, cácorko, vstávej. Nebo budeš mít na kafi škraloup. Kykyryký! “

 

A o tom, že jste hráli v bunkru hlavně flašku, jsi taktně pomlčela... ;-) (snad ti můj komentář - podobně jako chlévská mrva - nebude smrdět)

Ivi, nebylo to spíš takhle? „Vstávej, cácorko, vstávej. Nebo budeš mít na kafi škraloup. Kykyryký! “

 

 

 

A o tom, že jste hráli v bunkru hlavně flašku, jsi taktně pomlčela... ;-) (snad ti můj komentář - podobně jako chlévská mrva - nebude smrdět)


blacksabbath
19. 06. 2021
Dát tip Benetka

Bene....Bene....tvůj komentář mě dojal.....děkuji


Benetka
19. 06. 2021
Dát tip

K tomu není vůbec nic co dodat.

Akorát že se mi trochu stahuje hrdlo a natahují moldánky...


Jamardi....úplně přesně...vzpomínky jsou to krásné

Nami........prožité do poslední tečky

děkuji ... užijte si hezký den...nejlépe někde ve stínu.....


Nami 99
19. 06. 2021
Dát tip

Krásné, prožité, vzpomínkové.


Jamardi
19. 06. 2021
Dát tip

Konec je smutný, ale vzpomínky to jsou krásné!


blacksabbath
19. 06. 2021
Dát tip Sidneckij, Gora

Jozefe....já mám dětství propojené s časem stráveným u prarodičů....hodně mě oba naučili....často se přistihnu, že říkám..."Takhle mě to naučila babička"......:-)))))....děkuji, užij si hezký den!


Gora
19. 06. 2021
Dát tip blacksabbath

Bude to jiné, Ivi. I oni ve svém dětství budou po čase nacházet něco pěkného, o to nemám strach...


blacksabbath
19. 06. 2021
Dát tip 8hanka, vesuvanka

Irčo...děkuji....zamyslela jsem se nad tím co by napsaly moje děti...no to si ještě umím představit...ale o čem budou psát děti dětí?...o mobilech a počítačových hrách?...hlavně ty z měst......my jsme skákali před barákem panáka  a přes švihadlo...a hráli Cukr káva limonáda čaj rum bum...ven bez míče? ani ránu!....o prázdninách jsme se navyváděli skopičin....teď vidím jak sedí s mobilem na lavičkách....olamují větve ze stromů....ale abych nebyla jsen negativní.....koloběžky jsou často vidět......bohužel i ty elektrické.....

Aru, supí, ann, Čudlo, dievča.....děkuji ...mám radost, že se vám dílko líbí...

Majaks... maloofka nedozrála


Sidneckij
19. 06. 2021
Dát tip

Krásny text, spomenul som si na vlastného deda. Bol to moj najlepší kamarát. 


každá malinka má svoj čas a svoje miesto ... nádherné


Čudla
19. 06. 2021
Dát tip

Líbí /*


annnie
19. 06. 2021
Dát tip

Velmi vydařené. Jemné i pevné. Tip a.


supizmus
19. 06. 2021
Dát tip

Prolog i dílko samotné, fantazie!


Aru
19. 06. 2021
Dát tip

ivíí, moc krásná vzpomínka, povedlo se ti to ;)


Gora
19. 06. 2021
Dát tip

Ivi, dílko je plné života, jaký tvůj "čas malin nezralých" přináší. Chválím, žes dovedla mini oprostit od přílišné nostalgie, ke které máme při vzpomínkách všichni sklony...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru