Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

pánVrtiška: Pravdepodobne žiadna záhada

27. 06. 2021
11
22
662

Ak mi v dohľadnom čase nezaklope na dvere klient so záhadou hodnou rozuzlenia, z mojich mozgových závitov sa vytratí schopnosť rozlišovať pre a proti.

Záhadológ pán Vrtiška neblahé myšlienky podčiarkne otázkou vyslovenou nahlas:

- Čím iným sa dokážem živiť, ak nie vyjasňovaním záhad?

Automaticky siahne po slovníku dedukčných výrazov. Číta:

- obrátiť, oddeliť, odhaliť, odhmotniť, odpútať, odtajniť, ozrejmiť, trafiť ... Odhmotniť-trafiť, čudné spojenie. Ako môžem niečo trafiť, keď je to nehmotné, čiže to nevidím!? Ahá! Trafiť klinček po hlavičke, alebo trafiť do čierneho.

  A prečo nie do bieleho? Spomenul si na inzerát spred pár týždňov: Prenajmem izby v Bielom dome so sadom moruší bielych. Súrne!

Biely dom v susednej ulici. Hm hm. Amerika nie je až tak ďaleko. Ide sa na prechádzku! Drevená palička poskakuje po chodníku a jazvečík Ferdo si popri nej veselo cupká. Na bránke visí oznam: Všetky izby prenajaté.

Tak záujemcovia sa našli. A tým sa dnešná záhada končí. Otočí sa na spiatočnú cestu, keď vtom je oslovený prichádzajúcim starším pánom:

- Mali ste záujem? 

Záhadológ sa pousmeje:

Zaujal ma názov Biely dom. A tak sme sa tuto s Ferdom vybrali obzrieť si ho zblízka. Prepáčte, nechceme vyrušovať. 

- Nie, nie, všetko je v poriadku. Ak by Vám to nevadilo, pozývam Vás na čaj. Môžem Vám porozprávať krátky príbeh o Bielom dome.

Pozvanie je milé a sľubné. Sedia v starých pohodlných kreslách a z kanvice sa šíri vôňa jasmínu.

- Viete, brat mi pred rokom zomrel. Choroba mala rýchly spád a on si bol vedomý toho, že po jeho smrti samota bude pre mňa takmer neznesiteľná. Počas dňa sme bývali ponorení každý do svojej práce a záľub. Ale tie večery! Naplnené rozhovormi na všakovakú tému pri dobrom vínku pod morušami. A pri kozube sme hrávali šach. Pred smrťou mi radil, aby som horné izby prenajímal študentom. "Možno budeš mať aj starosti, ale rozhodne Ti bude veselšie."  Poslúchol som. Tri izby-traja študenti. Majú zmysel pre humor a sú plní života. Sem-tam si privedú aj spoločnosť. A nevyzerá to tak, že by sa stránili starého pána. Naopak, navzájom sa občas pozveme na pohárik. Medzi nimi ožívam a púšťam sa do debát. To by ste neverili, koľkokrát sa od srdca zasmejem. Bratovi by sa to páčilo.

Po návšteve v Bielom dome aj pánovi Vrtiškovi bolo akosi ľahšie na srdci. S Ferdom si spokojne vykračujú smerom do svojej uličky. Žiadna záhada, zato príjemný zážitok.

O nejaký čas v miestnych novinách sa objaví inzerát: Prenajmem izby v Modrom dome so sadom moruší modrých.

 


22 názorů

Záhada nezáhada, ale milé setkání. Příjemně se četlo :)


To je hezký příběh.


vďaka lastgasp ... som rada, že pobavilo


lastgasp
29. 06. 2021
Dát tip

Poutavé vyprávění ze života záhadologa Vrtišky., tentokrát bez řešení záhady. Pobavilo s odlehčením. 


Souhlasím s IQ n. - velice fajnově napsané:)

Jinak je zde typický typ situace- člověk si musí vybrat, zda přistoupí na určitou ztrátu svého soukromí výměnou za profit v obl.asti nějaké další:) 

 


IQ nick ... vďaka za milú kritiku ... nie všetkému som rozumela, ale to nevadí, dievča z lesa premýšľa jednoducho ... keby sa ti v hlave začala preháňať nejaká nová záhada pre pána Vrtišku, pozri Trochu jiné spolupsání od bixley ... tie tvoje nádherné rozmanité perly ma inšpirovali osloviť ťa


IQ nick
28. 06. 2021
Dát tip

Tak já už jsem tu záhadu vyřešila! Budu muset pozorněji koukat, kdo je autor....


IQ nick
28. 06. 2021
Dát tip

Pro mě teda největší záhada je, že když to záhada je, tak česky, a když to vypadá, že to asi záhada nebude tak slovensky.... - :)))

Milý příběh, který by mohl docela dobře nudit, kdyby nebyl tak fajnově napsaný. b:-) 


vďaka Janina ... som rada


Janina6
28. 06. 2021
Dát tip

Příběh, který mě potěšil :-)


vďaka Kočkodan ... áno, primotala sa mi tam modrá a ak by bol pán Vrtiška zvedavý a preskúmal by ju, určite by sa na scéne objavila ďalšia farbička


Kočkodan
28. 06. 2021
Dát tip

 

Obzvlást v záveru jsi príbeh vylícila velmi barvite. ;-)


vďaka Zeanddrich ... som rada, že ťa nezáhada oslovila


:).


Jamardi vďaka ... teším sa, že ťa stretnutie dvoch pánov oslovilo ... a kedže sa v príbehu neskrýva záhada, som rada, že záver vyvoláva zvedavosť a tým sa rozprávanie trošku okorení


vďaka Aru ... brat sa pred smrťou tak trochu postaral o brata ... bol to síce risk, ale dopadlo to dobre


Jamardi
27. 06. 2021
Dát tip

Milé, že se setkali dva lidé žijící sami. Záhada jakožto problém to sice nebyla, jen pan Vrtiška, chtěl vědět jak vypadá Bílý dům, který není v Americe a dozvěděl se to. 

Závěr vyvolává další zvědavost. :)


Aru
27. 06. 2021
Dát tip

mile podané a bratr byl moudrý :)


vďaka bixley ... veru tak, má hlavu plnú záhad ... občas príde na to, že záhada nie je záhada


bixley
27. 06. 2021
Dát tip blacksabbath

Hezký závěr! Oceňuji, že pan Vrtiška ve všem vidí záhadu, i když tam není. To je ten správný přístup. 


blacky ... ak by som sa chcela držať reality, druhá možnosť by bola Čierny dom-čierne moruše, pretože biele a čierne moruše sú botanické názvy pre dva druhy moruší ... lenže Čierny dom, to znie hororovo ... v Modrom sa môže skrývať tajomstvo ... vďaka


Záhada nezáhada......hezky napsaný....já tam úřeci jenon jednu záhadu čtu... v Bielom dome so sadom moruší bielych.....v Modrom dome so sadom moruší modrých....prečo a podle čeho sa zafarbují...ha a včil mudrujte...*/*****


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru