Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Matematický génius

22. 05. 2002
5
0
1492
Autor
inari

A zase jeden z mých školních zážitků...


Do dneška jsem naivně žila v představě, že ten pán, co bydlí se mnou a mamčou, je skutečně mým otcem, ale není. Jinak si totiž nedovedu rozumově odůvodnit svou matematickou neschopnost. Jak  může zplodit taťulín, matematický přeborník jihočeského kraje, dceru, která se zjevně nepotatila a nezdědila ani jednu jedinou malinkatou, třeba i zakrnělou matematickou buňku?
Jak vidno, může. Už v páté třídě jsem byla zostuzena slovy \" Ta holka nezvládá vůbec logicky myslet!\" Od té doby se já, matematické nedochůdče, potýkám s rovnicemi, nerovnicemi a logaritmy seč mi mé chabé zbraně (intelekt?) stačí. Občas mě políbí matematická Múza. Proboha! Jen to ne! Hnána touhou po vědění jsem naposledy vyřkla naprostý blábol: \" Proč nemůže být odmocnina záporná?\" Třídní \"vyšší inteligence\" se škodolibě pousmál. Rázem jsem povýšila ze snaživého, ale rozumově méněcenného jedince na otravného a zvídavého blbce.
Miluji kontrolky, zvlášť čtvrtletky. Vidím v tom příležitost, jak rozšířit známkové spektrum o kouli, sardel, píďu nebo o plný počet. Jak chcete. Kvůli téhle nezkrotné vášni se na písemky pečlivě psychicky připravuju měsíc, matematicky jeden večer. Tři hoďky soustavného drcení. Nazpaměť. Abych si zpestřila přenudné odříkávání nesmyslných příkladů, učim se při televizi. Takový hokej... A pak to dopadá!!! Dnes jsem úžasně zabodovala při kompozici. Náš milý psor (v školního slangu profesor) si dal ohromnou práci a dokonce vypracoval 2 zadání. Pro obrýlené geniální vědátory a pro nás, pitomce. Já jsem se jakýmsi momentálním vyšinutím smyslů pustila do těch hustších příkladů. Nechala jsem se prostě zaslepit mou řešitelskou úspěšností 1:5 a narostl mi pořádný hřebínek. Nebojte se, nezůstal mi dlouho.
Konstrukční úloha vypadala na první pohled primitivně. Jo, ale jenom na první. Počáteční nezdar ? Ten mě přece neodradí! Kdyby mě tak usměrnil v mém odhodlání! Byla bych ušetřena tohoto zjištění: po boji s 2 tužkama, které slouží jako pravítko a kružítko zároveň, mrknu na své dílko a z nažloutlého papíru se na mě zubí jakýsi podivný pětiúhelník. Vezmeme -li v úvahu, že jsem se pokoušela o tupoúhlý trojúhelník…
Následovaly úpravy logaritmů. Moje nejsilnější stránka. Umím perfektně nezbytnou definici: \" Logaritmus je číslo, kterým umocněn základ, dá číslo dané.\" Jak jednoduché! Jak logické! Jo. Ale v téhle zatraceně chytré větičce zapomněli podotknout, co je co. Trápila jsem svůj mozeček přemýšlením. Bez výsledku. Smířila jsem se s touhle krutou pravdou. A tak jsem vedle chumlu škrtanců připsala velkým fialovým tiskacím písmem: \" Logaritmus je číslo …\"
 Další nechytačkou byl výpočet cotangenty. S nezanedbatelnou pomocí všeužitečných tabulek, jsem si vesele mocnila a fikaně dosazovala vzorečky do jiných. Začala jsem být správně zapálená do příkladu. Tomu taky odpovídalo moje pobrukování :\" Hmmm, tak to máme sinus…no, sinus krát kosinus…to nám dá…\" Bravurně jsem prošla všemi umně nastraženýma pastičkama. Aspoň jsem o tom byla dost dlouhou dobu přesvědčená. Už nejsem. Když se totiž po několika minutách perného lopocení dostanete k závěru, že cotg x = cotg x, je to na ránu po hlavě pravítkem.
Abych se ještě víc utvrdila o své matematické debilitě, vrhla jsem se do slovní úlohy. Taková pěkná úložka, ta dokáže zvednout náladu. \" Ááá, dva body před zrcadlem! To musím umět! Já věděla, že ty hodiny vykrůcání před střepem se někde zužitkujou!!!\" vycítila jsem  svou šanci. Mé praktické zkušenosti se ale v teorii neuplatnily. Už v průběhu zápolení s radiány jsem pochybovala o existenci úhlu -654° , a proto mě ani nemohla překvapit trochu větší vypočtená vzdálenost - v přepočtu 5 světelných let od zrcadla…nevím, nevím..
A podobně to dopadá vždycky. Za dobu své matematické kariéry jsem ovšem vynalezla definici v kruhu a několik nových šalamounských vzorečků. Taky jsem po dlouhém a útrpném bádání rozřešila záhadu řezu krychlí ( cvičně jsem si rozkrájela několik bramborových jehlanů, kvádr a jiných těles) a sotatně má teorie antiperspektivy nemá konkurenci. Kam se hrabe Einstein! Uvidíte, že se dřímající geny matematické superstar projeví a potom - Třeste se matikáři!!

 


Seregil
05. 09. 2002
Dát tip
Dobrý... tip

kecyblil
10. 08. 2002
Dát tip
Zase slohovka. Tak nato už nemám sílu, skončil jsem po 2 odstavcích.

inari
30. 05. 2002
Dát tip
:-)))hele, poslyš, tu ještě neznám...a ty chci z matiky maturovat...:-)))

Josefk
29. 05. 2002
Dát tip
nebyl jsem matematický blb, ale přesto na mne docent Novotný u zkoušky křičel : co je tohle ? to je Josefova Věta ? :-)

clovrdik
23. 05. 2002
Dát tip
:-)) pobavilo mě to a to se vždycky cení a za to TIP :-)) ( poznámka na okraj - živol jsem se svýho času učením matematiky ) :-))

Kombajn
23. 05. 2002
Dát tip
nemel sem matematiku moc v lasce. nedavno jsem zjistil ze existuji lide, co jsou na matiku tupejsi jak ja a ja prosim ucil matematiku a rovnice, ktere mi nikdy nesly.. najednou to vychazelo.. hmm.. kazdopadne je to psano skvelym sarkastickym stylem... a ten ja muzu. *!

clovrdka
22. 05. 2002
Dát tip
jo, tak tohle je třída...líbí a moooc :-))) TIP

Norek
22. 05. 2002
Dát tip
docela dobrý

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru