Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Všemi smysly...

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
09. 07. 2021
36
51
1453
Autor
Gora

Lampyris noctiluca - Světluška větší

Lampyris noctiluca

prozářila můj pokoj –

letní podvečer

 

 

                                                   Zpěvy pěnkavy

                                                   znám jen ze starých filmů –

                                                   teď živě pro mě!

                                                   ( senrju)

 

Ještě svítí tmou

světluška polapená 

v pavoučí síti


51 názorů

Gora
06. 08. 2021
Dát tip

kvaj, jen jsem zprostředkovala viděné... dík, že ses stavil!


kvaj
06. 08. 2021
Dát tip

Ty jsi tu světlušku pojala fakt dramaticky a tragicky. Znám takový vtip. Leží dvě malé světlušky v postýlkách a jedna volá - mamííí, Bedřich nechce zhasnout prdel.


Gora
30. 07. 2021
Dát tip

Dáši, díky, při půlnočním venčení visela na brance - svítila i z pavučiny, hned jsem si zapsala...


Dagmaram
30. 07. 2021
Dát tip

třetí super :-)


Gora
12. 07. 2021
Dát tip

Díky, annnie...


annnie
12. 07. 2021
Dát tip

Moc pěkný. Tip a.


Gora
12. 07. 2021
Dát tip

Phil, děkuju za hezký a poučný! komentář...


Philogyny
11. 07. 2021
Dát tip annnie

Vždycky mě fascinovaly světlušky. Pak si načetla, že se narodí se zásobou energie, neumí přijmout potravu. Jen musí nalákat na to své světlo samečka a rozmnožit se. Vždycky znovu a znovu žasnu, jak je v té přírodě všechno dokonale promyšlené...


Gora
11. 07. 2021
Dát tip

Taky je moc ráda pozoruji, díky, Evži.


Když rozvítí večer své lampičky, je jich plná zahrada.


lawenderr
11. 07. 2021
Dát tip Gora

síť není až tak důležitá ... to se děje pořád, ale to že někdo svítí i když umírá ... mě okouzlilo, tak, přes pocit lítosti - tak snad proto vnímám lépe obráceně. Ale koukám, že sama, nech, jak je - a já si své přeberu:))


Gora
10. 07. 2021
Dát tip

Dalesi, přesně... taky jsem se divila, že  v síti svítí:-), a  zhasínání světlušek baterkou může být zábavné... děkuju.


Dales
10. 07. 2021
Dát tip

ad 3: Před lety touto roční dobou jsem v nočním lese zhasínal světlušky tím, že jsem na ně posvítil baterkou. Jedna se ale odmítala zhasnout, šel jsem k ní, stála pořád na jednom místě, pořád svítila, byla v síti.


Gora
10. 07. 2021
Dát tip

Jituš, jsem moc ráda, že se ti obrázky zalíbily, děkuju.


atkij
10. 07. 2021
Dát tip

potemnělý pokoj/najednou v něm zazářila/svatojánská muška...

krásné obrazy - nejvíce jsem nadšená ze třetího. Paráda!


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Pokaždé si na něj vzpomenu, když vidím světlušku - milovala jsem tu knížku... díky.


bixley
09. 07. 2021
Dát tip

Ireno, moc pěkné a milé. Světlušky jsem po delší době viděla teď na Valašsku, taky jsem tam zjistila, že z Valašska pochází Jan Karafiát, autor Broučků :-)


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Karle, děkuju, trojku jsem na vlastní oči viděla na naší bráně, někde jsem to tady psala, musela být čerstvě chycená, že ještě svítila... překvapilo mě to také... 


K3
09. 07. 2021
Dát tip

Krásné téma. Nejlepší je, alespoň si tak myslím, jednička s tím latinským názvem, který tomu dává lesk, ani nemuselo být v prologu stačila mi kurzíva. Naopak si nejsem jistý trojkou - pamatuji si, že jsme je kdysi chytali do skleničky a doma nesvítily. Jinak světlušek je u nás habaděj. Ono to chce jít do lesa hlavně - potmě:-)


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

ivi, děkuju moc...


rozsvítila...prozářila...zazpívala jsi mi letní podvečer.....*/**********************


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

per_zayi, děkuji ti!


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Děkuju, taky mne to s latinou napadlo, ale neměla jsem dost odvahy. 

Issa mne moc potěšil! Teisane, díky.


per_zay
09. 07. 2021
Dát tip

hmmm ... hlavně ty světlušky :) ... T


teisan
09. 07. 2021
Dát tip Gora

a/ Tak v tom případě bych klidně a drze napsal...(už jsem s latinkou v haiku něco podobného četl).

 

Lampyris noctiluca

prozářila můj pokoj -

letní podvečer

 

a do vysvětlivek (popř. na dotazy) potom ten špekáček, takhle se mi to líbí, dokonce dost.

b/ Pěnkavu nepoznám, takže hrách na stěnu...ale díky za objasnění.

c/ Výborná Issovská haiku poetika...značně obtížné to takhle bezchybně dát dohromady.


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Jarmilo, děkuju za komentář, ještě to zvážím:-)


Gora
09. 07. 2021
Dát tip 8hanka

Hanko, díky za zážitky se světluškami. Vídám je hned za dveřmi a jedna vlítla dovnitř... vzácná podívaná, jak píšeš!


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

cassy, děkuju, taky se mi pěnkaví zpěv moc líbí...


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Diano, děkuju. jsem ráda, že se líbí...


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

teisane, děkuju za zastavení se... u špekáčku jsem se pobavila, no, Světluška větší (Lampyris noctiluca) - oficiální název svítícího brouka se slabikově perfektně hodí, ale možná je to příliš strojené... zkusím dát název brouka do kurzívy, jestli vyzní lépe...

- pěnkavu neboli pěnici hnědokřídlou vídám teď denně na střeše, pro mne docela objev, za třicet let, co tu na kopci žiju, jsem ji nikdy tak zblízka neviděla ani neslyšela nebo neregistrovala... ornitologové na ni mají trochu pifku, že filmaři používají právě její zpěv jako kulisu, ačkoli se do každého filmu nehodí... a já si uvědomila, že skutečně z nějakých starých filmů ono cvrlikání znám.

- u třetího  jen - dva dny starý zážitek, čerstvě zpracovaný.

Děkuju.


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Můrko, děkuju...


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Luboši, díky za vtípky v tvém podání!


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

law: děkuji, děkuji... pěnkava mi v posledních dnech dělala radost denně, ale druhý den prší a nepřilétla na anténu zapět:-)... poslední jsem zkusila tak i onak a právě síť mi přišla moc návodná do prvního verše, no, určitě by to šlo taky... 


Jamardi
09. 07. 2021
Dát tip

Světluška je pro mě taková sváteční. Viděla jsem je vlastně jen jednou, a to na koupališti v Kladně. Kdyby jsem ji viděla, brala bych to jako znamení. 

V tom prvním bych slovo "větší" vynechala.


8hanka
09. 07. 2021
Dát tip

veľmi sa mi páčia najmä svetluškové, mám na svetlušky slabosť...aj keď pěnkavy sú tiež nádherné...

s mladším  synom chodíme svetlušky roky pozorovať do lesa nad mesto, aj teraz sme  boli po dva neskoré víkendové večery ...

milujem rozprávkové predstavenie, stáli sme v tmavom lese, okolo nás sa ticho spúšťali desiatky zelenkavých svetielok,  boli  úplne všade, žiaľ, aj uväznené v pavučinách, syn nezasahoval, taký je zákon prírody, aj pavúk musí niečo jesť... nebyť toho, že sa bojím každého zašušťania v kroví, bol by to dokonalý zážitok, takto som sa zbytočne bála a kazila si vzácne chvíle, ktovie, či ich zažijem aj o rok...


cassy
09. 07. 2021
Dát tip

všechny tři pohledy se mi líbí...každý jinak...ale pěnkavy se pořád vrací...úsměv i stesk...


Diana
09. 07. 2021
Dát tip

moc pěkné, milé....


teisan
09. 07. 2021
Dát tip

1/ Když pominu světlušku jako reflektor tak "světluška větší" mi  připomíná "...a větší nebo menší špekáček".

2/ Nedovedu posoudit jak vzácné je švitoření pěnkav...v senrju zpívají, co dělají v haiku? Jinak nápad (popř. jenom fikce nebo opravdu skutečnost?) určitě stojí za zaznamenání.

3/ Dobré dílko (tady opravdu haiku), dobře (haikuisticky :) napsané - celá stavba, nic se nehroutí, žádné přitroublé vyluštění a prozrazení tajenky na konci - tedy žádná rádoby hádanka, fajn.

TP


Můra73
09. 07. 2021
Dát tip

ta třetí tip 


Kočkodan
09. 07. 2021
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

 

Děťátko brečí

mámo, hoď na něj oko

v plíně bobeček

 

Průšvih, Lenka ví -

manžel zadlužil firmu

musí žít skromně


lawenderr
09. 07. 2021
Dát tip

za mě nejvíc asi pěnkava ... jde z ní taková radost!:) Poslední světluška by byla ještě lepší než pěnkava, ale líbila by se mi obráceně - přijde mi, žes začala pointou ... když začneš Ještě svítí ... , tak už vím, že mám dávat pozor a na konci si řeknu jen: - chudák, njn ... ale kdybys začla tím, že je chycená v pavučině, nevěděla bych co čekat ... a to bolavé by bylo i krásné :)) ... ale třeba jen pro mě

tak tip za pěnkavu! - bych chtěla taky slyšet ... :)


Gora
09. 07. 2021
Dát tip 8hanka

Děkuju, Janino... byla uvízlá v ornamentu železné brány, když jsem venčila o půlnoci psy... nechala jsem ji tak, možná jsem měla zasáhnout... ale respektuji přírodu, jak je.


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Radovane, druhé se pojetím trochu odlišuje, ale aspoň je série pestřejší. Děkuju mockrát.


Janina6
09. 07. 2021
Dát tip

Hezké, úplně to vidím... jen té poslední světlušky je mi líto.


myslím si, že haiku jsou všechna 3 a dóóóst dobrá


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Díky, Petře... jsi romantik:-)


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Musašíku, děkuju, cením si...


Gora
09. 07. 2021
Dát tip

Jani, děkuju, když u nás nechám otevřené dveře, občas některá vlétne... a zase ven.

Sameček pěnkavy /nejspíš pěnice hnědokřídlé/ se usadil na naší anténě na střeše, každé odpoledne tam preluduje:-).


Musaši
09. 07. 2021
Dát tip

Třetí je výborné. Tip.


vesuvanka
09. 07. 2021
Dát tip

Irenko, líbí se mně všechna :-))) TIP. Na prstech jedné ruky bych spočítala, kolikrát v životě jsem viděla světlušky, ale zpěvy pěnkav či pěnkaváků jsem slyšela často.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru