Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nespokojná

13. 07. 2021
10
17
547

Chce sa vrátiť domov. Do svojho bytu na štvrtom poschodí bez výťahu. Neuvarí si sama kávu, neosprchuje sa, nevládze prejsť ďalej ako na koniec cestičky pri chalupe v krásnom prostredí dedinky neďaleko Trenčína. Od rána do večera zle naladená, spomína len na krivdy a ústrky z detstva a mladosti, ktoré nie sú založené na pravde. Po prvej zlomenine bolo nevyhnutné postarať sa o ňu. Dcéra s manželom, syn s manželkou. Do jej bytu ju vodili iba na návštevu. Už ani to nie. Na štvrté poschodie nevyjde. Opustený byt chátra, takmer nič tam nefunguje.

„Ako sa máš, mami?“ telefonuje syn.

„Čo s tým mojím bytom?“ začína tú istú tému.

„Predaj ho a nebudeš mať starosti.“

„Ale ja sa tam chcem vrátiť. Kde sa potom vrátim? Už nebudem mať nič,“ sťažuje sa deväťdesiatštyri ročná mama.

Racionálne vysvetľovanie. Ako obvykle, bez výsledku.

„Vy ste mi sľúbili, že ma doopatrujete, že ma nedáte do domova. Teraz si ma striedate, nikde nie som doma.“

Kto mohol vedieť, že budeš žiť sto rokov a že budeš z nás najzdravšia? Čím všetkým sme si prešli a prechádzame. Kto má aktuálne najviac síl, ten si ťa zoberie a opatruje, ako najlepšie vie.

„Čo ti mám na to povedať?“

„Nikdy som si nepomyslela, že budem bývať so zaťom!“

Ty by si bola najradšej, keby sme sa vrátili do starého bytu, len ty a tvoje deti. Vtedy by si bola najšťastnejšia. Zať a nevesta, ako červené súkno pre býka. Pritom majú s tebou anjelskú trpezlivosť.

„Tak povedz Dane, nech ho zabije. Potom budeš ty kosiť, drevo rúbať, kúriť, nakupovať,“ stráca trpezlivosť.

 


17 názorů

gabi tá istá
13. 07. 2021
Dát tip Benetka

tak tak, Evženie, ty vieš

Banetka, zajtra nie, dajme si ešte zopár rôčkov, kým máme sily a chutí nám život


Benetka
13. 07. 2021
Dát tip

Jak si to tu tak potichounku pro sebe čtu tak se opět utvrzuji v tom že nejlepší je umřít mladý. Tak třeba když to bude zítra vůbec nevadí......


Nikdo jim nic nevymluví. Mají své pravdy, i když podivné. 


revírník, také rodiny sú vzácnosť, ale verím, že sú

Kočkodan, vtipný ako vždy...ale teraz celkom vážne - ak by som si mohla vybrať, dala by som prednosť génom po otcovi - zomrel pri večeri, po práci na záhradke, pár dní po dovŕšení 82 rokov, zdravý

hanka - tip za komentár, vystihla si


8hanka
13. 07. 2021
Dát tip gabi tá istá

takmer všetci súrodenci sa dožili vysokého veku, povahy majú síce rozdielne, určité spoločné črty ale majú...Tvoja mama má šťastie ( a Vy s ňou), že je mentálne svieža, svojim spôsobom stále dirigent, mastí  skrable lepšie než mladšie ročníky ( ja), tete Pavle to už tak nemyslí...odkedy som ju spoznala, bola "sťažovateľkou", utrápeným hlasom hovorila o svojich chorobách, bolestiach, starostiach, všetci k nej boli ohľaduplní, chápaví...iné to už s ňou nebude, obdivujem trpezlivosť Danky s Mirom aj Ľuboša s manželkou...neviem si predstaviť, ako by sa do bytu dostala a kto by sa tam o ňu staral...

P.S.:  v našej rodine to bolo podobné - svokor uznával len svoje deti ja a Martin sme boli "cudzári"...o Martinovi,  riaditeľovi veľkej banky, sa vyjadroval - čož taký riaditeľ, takých nájdem...bolo mi ho ľúto, keď zomieral sklamaný a nešťastný z vlastných detí...cudzári boli zodpovednejší...


Kočkodan
13. 07. 2021
Dát tip gabi tá istá

 

Ano, osud ti dal určitý dárek, když zařídil, že jsi rostla v bříšku dcery tvých prarodičů Zuzany.

 

A kromě svatební výbavy jsi dostala i genovou. Já se toho nedožiju, ale docela by mne zajímalo, jakou nejvyšší číslici budeš mít za devítkou. (třeba by mi pak mohl někdo do pekla poslat esemesku)


revírník
13. 07. 2021
Dát tip

Je to těžké. Vždycky záleží na souznění povah starých s mladými. Znám rodiny, kde ve vztazích ke starým rodičům nerozpoznáš snachu od dcery či zetě od syna. A taky naopak: směrem od starých k mladým.


gabi tá istá
13. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

áno, black...je to sestra mojej mamy,o necelé dva roky staršia a odjakživa iná v prístupe k životu...aké ja mám šťastie!


gabika....povede si svojí ...ať se jí říká cokoliv....v tomhle věku mají své zakořeněné a nikdo jim nic nevymluví....chce to hodně -hodně trpělivosti......*/*****


bixley
13. 07. 2021
Dát tip

Člověk v tak vysokém věku už přestane chápat. 


bixley, to je na tom to ťažké - deti mamu chápu, ona ich už nie


smejeme sa, dievča a delíme o zážitky s mamami, zatiaľ...

všetci to chápu, len nevedia nájsť východisko, aleši


bixley
13. 07. 2021
Dát tip

Drsné. Ale dokážu pochopit obě strany.


trochu ten pocit "být v cizím" chápu...


veľa veľa trpezlivosti a zasmiať sa, aby sa človek z toho nezbláznil


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru