Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Koště nebo metla?

17. 07. 2021
17
31
724
Autor
bixley

Nedávno jsme s kamarádem byli na Valašsku a mimo jiné navštívili i skansen v Rožnově pod Radhoštěm, kde řemeslníci před očima diváků vyráběli lidové výrobky: dřevěné mísy, vařečky, krpce, tedy kožené boty ke krojům, březové metly…

A právě výrobce metlí nám vyprávěl, jak dřevo břízy získává, nejprve strom ve vegetačním klidu porazí a potom ho musí nechat půl roku vyschnout. Cestou ve vlaku se kamarád zeptal:

„Poslyš, a jakej je vlastně rozdíl mezi koštětem a metlou?“

Opravdu jsem se zamyslela. Po delší chvíli mi došlo, že vlastně žádný, koště je pojmenování české, metla moravské. Košťata i metly se dnes používají jen sporadicky a tak vymizely i z jazykového užívání.

Vlastně ne tak úplně. Zůstaly nám v různých úslovích jako „nové koště dobře mete“ nebo „alkohol metla lidstva“ či „metla vyhání děti z pekla“.

Je ovšem zajímavé, že čarodějnice létají zásadně na koštěti. Ať jsou odkudkoli.


31 názorů

bixley
26. 08. 2021
Dát tip

Ano, ano. :-)


Podle mne je metla (a myslím, že i u nás na jihu Moravy :) ) svazek  vrbového ptoutí, který je do použitelné podoby pevně svázán drátem, či alespoň provazem :)


bixley
23. 07. 2021
Dát tip

Přemku, díky za tip.


bixley
23. 07. 2021
Dát tip

:-))


Ptakopysk
23. 07. 2021
Dát tip

:-)


bixley
18. 07. 2021
Dát tip

Ta metla byla asi vždycky měkčí, proto se jí vyplácely nezbedné děti. :-)


Květoň Zahájský
18. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

Staré kuchařské knihy vždycky doporučovaly šlehat sníh z bílků v míse metlou. Nikdy koštětem, takže určitě nejde o synonymum.


bixley
18. 07. 2021
Dát tip

Díky za tip, milane


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Přesně tak, Karle. :-)


K3
17. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

Renato, čím tedy zametáte, když je to zastaralé? Pak už zbývá jedině smeták:).


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

:-)))


Alegna
17. 07. 2021
Dát tip

vždy se letí

na koštěti

kdo to poplete

letí na metle :-)


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Vidím, Evži, že mám ještě rezervy... :-)


Seděla jsi někdy na metle? To se blbě lítá.


bixley
17. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

jamardi, díky, taky jsem se dověděla něco nového.

Kočkodane, kdoví, jestli to tak nebylo! :-)

Blacki, Ty jsi hlavně Ivi!


teď nevím...jsem správně...... staré koště nebo stará metla???.........:-)))))))))......*/*********


Kočkodan
17. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

 

Na konci 60. let začal označovat hudební redaktor časopisu New Musical Express českého původu Luboš Opička styl nových kapel Black Sabbath, Led Zeppelin a Deep Purple jako „heavy metla“. Evokoval mu jeho těžké dětství s křikem a častým bitím obou rodičů. Nakonec se velmi rozšířil poněkud pozměněný termín „heavy metal“.

 

 

 

Sebekritická douška: No potěš koště, zase jsem si pustil pusu na špacír a plácám nesmysly! Někdy je to prostě silnější než já. Ale k mazacímu procesu nepřistoupím, jen vroucně poprosím o přimhuřování oček. A k prosbě přidávám i úsměv s co největším podílem neodolatelnosti. :-)


Jamardi
17. 07. 2021
Dát tip

Díky za zajímavé informace.

Já jsem to měla tak, že koště bylo z tvrdého proudí. Asi proto, že čarodějnice se ukazovaly právě s tím. Tohle tvrdé se používalo na odstraňování zvířecích hovínek ze dvora a to mě nepřišlo jako metení. Metla byla pro mě ta s delšími měkkými na metení listí a tak. Ale moje rodina z Moravy říkala metla všemu.


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

janino, díky, jazyk sám o sobě je taková malá záhada. :-)


Janina6
17. 07. 2021
Dát tip

Bezva, taková miniaturka a jak zajímavá! Je fakt, že "koště lidstva" by znělo srandovně :-) Srovnávat české a moravské (anebo krajové, nářeční) varianty pojmenování bývá dost zábavné. Zrovna nedávno jsme řešili, jestli existuje pro slovo "kolečka" nějaké jiné, spisovnější synonymum. Nenašla jsem. Na Třebíčsku, odkud pocházím, se tomu jednokolovému vozítku říkalo "kotouč", ale nikde jinde jsem se s tím pojmenováním nesetkala... Krásné jazykové záhady...


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Díky za tip, fialko.


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Díky za tip, Aru


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Díky oběma. :-)


zeleda
17. 07. 2021
Dát tip

Hezká miniatura.


vesuvanka
17. 07. 2021
Dát tip

Pěkná a zajímavá úvaha. Nikdy mě nenapadlo, že metla a koště je totéž, liší se jen pojmenováním v Čechách a na Moravě. Jinak metlu znám z dětství také jako nástroj k polepšení, na zametání jen koště nebo smeták. TIP


no vida...:o)

svou teorii o pometlu-snopu jsem si samozřejmě vymyslel, důkazy nemám...:o)


bixley
17. 07. 2021
Dát tip vesuvanka, Aru

slovo metla nacházíme mezi starými výrazy základní všeslovanské slovní zásoby, a tak lze předpokládat, že slovo metla, i jím pojmenovaný nástroj k metání, existovaly již v době v praslovanské.

V staročeském jazyce se však tohoto slova užívalo jako pojmenování prostředku k bití a trestání, kdežto nástroj k zametání příbytku označovaly většinou synonyma pometlo a chvostiště. Z onoho druhého jména vzniklo dnešní slovo koště. Staří Čechové tedy o zameteném příbytku říkali, že je "pometlem učištěn" nebo "chvostištěm umeten".

Doklady ukazují, že vymetení metlou obrazně označovalo i činnost směřující  k očistě mravní, většinou s cílem polepšení lidského chování. Metla měla podobný účel jako bič, nabyla tak stejné symbolické platnosti. Například vůdci bojovných národů Attilovi, který byl pohromou pro Evropu, se říkalo "bič boží" a P. J. Šafařík jej nazýval "metlou boží".


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Aha. :-)


metla bývala chudší varianta, vznikla z pometla. To je svázaný zbytek snopu, bez zrn...:o)


bixley
17. 07. 2021
Dát tip

Ireno, co všecko na různých cestách po Česku člověk nezjistí...


Gora
17. 07. 2021
Dát tip

:-)))

dobrá hříčka a hlavně zajímavost, Renato...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru