Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

My

Výběr: Radovan Jiří Voříšek, Santi€, atkij, Gora
21. 07. 2021
26
14
1366
Autor
MAJKL65

Dozrává obilí

je před ránem

začíná hořet nebe

jakoby odsouzenec odhodil nedopalek poslední cigarety do suché trávy

a ještě jsou slyšet ozvěny sirén

dělnických vlaků válečných let

a hluboké ticho

po náletech

jež zůstalo být v protileteckých krytech a manželských postelích

a nahoře již jezdí bílé tramvaje mraků

wroclawská patnáctka, která tě vyhodí u rynku

i olomoucké linky, které se pletou chodcům pod nohy

a holubi se umývají v kašnách a hasí žízeň opilcovu maje rudé oči nevyspání  

den propouští zrcadla z temnot

a noční květinářky lámou vazy neprodaným růžím

celou noc tančili mrtví a my mysleli, že to vítr hýbe záclonami

a vlasy jejich měli jsme za pavoučí babí léto na rtech

a za mlčení naše

však vodou našich já

běžely kruhy věčné státi se doteky

vím

jsem z atomů jen a duše má je pára

nejsem nic než času jeho stín

tak probodni mne polibkem

a přitluč v zápěstích

ke kříži těla svého  

a hostii jazyka dej hluboko mi do úst

chci se vyzpovídat zdánlivě sprostými slovy a pomodlit se po svém

ač do neděle ještě daleko je

a ukázat ti výšek

kam smí ptáci jen a my


14 názorů

LuckaLucyEl
06. 08. 2021
Dát tip

Je to smutné a zároveň tak krásné. A ty básnické obraty jsou naprosto okouzlující. Dnes píšu svůj první komentář. Chvíli jsem přemýšlela, jestli na Písmákovi vůbec zůstanu, jestli tady vůbec "patřím". Ale už jen díky Vašemu textu, který mě tak vtáhl, dám Písmákovi šanci. Děkuju :-)


Al Jal Úd
02. 08. 2021
Dát tip

Zajímavá věcička, líbí se mi! :)


Dagmaram
30. 07. 2021
Dát tip

jůůůů. Strhující, malebné, obrazotvorné :-)


a2a2a
25. 07. 2021
Dát tip Santi€

Na mne báseň působí kompaktně jen co do nálady, barvosvitu, nikoliv obsahově, ačkoliv i zde, pojmu-li ji, a možná je tak i zamýšlena, jako celoživotní vyznání lásky i své účasti na ni, a připustím, že autor už má za sebou hned několik křížků, pak ji tak přijmout mohu a umím. Ta nekompaktnost obsahu je nastavena zmínkami o dělnických vlacích za války, Olomouci, ale i Wroclavi.

Ovšem, a to ji činí mi blízkou, je přehršel krásných obrazů, nabízejících lyrický zvuk i nápaditost a obsažnost samu o sobě, které nutně nemusí se sebou souviset, ale působí natolik spontánně, že s odkazem na mou úvodní úvahu o celoživotním vyznání mne přenáší z verše do verše. A ke všemu živelnost, které nijak nepřekáží patos, jen spíše pravdivě dokresluje motivaci k básni.


Santie: Oba se opět mýlíme, je to tak, jak píše kolega Litarts!


Janina6
22. 07. 2021
Dát tip Gora, Santi€, a2a2a

Většinou mě patos spíš odrazuje, ale do tohoto celku prostě patří... je tu právem. Hodně působivé. Stejně si ale nemůžu pomoct a kladu si otázku, jestli je ve 21. století a v básni s názvem My nějaký dobrý důvod ohýbat jazyk do tak archaických tvarů... ukázat ti výšek... proč ne výšky? Pro mě by to kouzlo neztratilo, spíš naopak, mluvilo by to mou řečí...


annnie
22. 07. 2021
Dát tip

Tentokrát i já zasažena. Tip a.


Gora
22. 07. 2021
Dát tip

Naléhavý obsah/poselství a vydařená forma, Majkle.


Litarts
22. 07. 2021
Dát tip

Obsahem zmatečné, lacině přehnané a kýčovitě pokleslé, forma žádná.


Santi€
22. 07. 2021
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, a2a2a

Připojuji se s oceněním. A ne proto, že je okurková sezóna a ke žním ještě trochu schází, ale sleduji tvou tvorbu dlouhodobě, obdivuji tvou vytrvalost a současně spontaneitu psaní. Tuším, že neškrtáš, s cizelováním textů se nepotíš... Jenže se mnohdy necháš strhnout proudem inspirace a neřešíš, jestli čtenář od úvodu k závěru dokáže udržet nit, pozornost. Tohle musela být mimořádně intenzivní noc, žádné laciné svíčky, které jindy s prominutím nadužíváš. Tentokrát se ti poeticky podařilo proud vášně zvláštně ukočírovat, je autentický, ale přitom se nikterak neopakuješ, text na mě působí jako celek, přináší mi čtenářský zážitek a chuť se vracet. A přesně, jak zmiňuje Radovan, je tady přesah, něco hlubšího.


atkij
22. 07. 2021
Dát tip Santi€, a2a2a

Autora sleduju dlouhou dobu. A i když mám časté cukání si v mých očích některé části odmyslet(a to se asi děje mnohým, že píšeme víc než je nutné, jen nevidíme, sebe nevyjímaje), zde text vnímám jako vcelku kompaktní. Převyšující obvyklý výraz v obsahově vše(ne)říkajícím vázáném verši. 


a noční květinářky lámou vazy neprodaným růžím ... tento a více dalčích skvělých veršů mě "roztetelilo"

Má to šťávu, duchovní přesah a spojitost v hlubokých poznáních

obzvlášť fyzická intimita, která je vyjádřena až bohoslužebně, měuchvátil


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru